Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 pyörän kulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu-freak
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 277
    • Kerava

    E53 pyörän kulmat

    Katselin tuossa jokin aika siten, että takapyörien camberit näyttäisivät olevan erilaiset ja erittäin tarkan oman mittauksen (vatupassi ja rullamitta) mukaan näin olikin eli oikean pyörän yläpuoli oli 5mm sisempänä, kuin vasen.

    Vein auton suuntaukseen, ja siellä mitattiin molemmista -2,05 astetta eli ei vikaa. Tutkin auton takapäätä ja väljää löytyi. Nyt kun saan taas kasan osia vaihdettua, niin olisi kiva tietää mitkä olisi hyvät kulmat? Renkaat on vakio 19 tuumaiset. Takana 285 ja edessä 255.

    Edit: Mittauksen tulos liitetty.
    Attached Files
    Last edited by bemu-freak; 01-01-2014, 19:22.
    BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
    ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69
  • jrbeemer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1844
    • Muurame

    #2


    En tiiä auttaako mutta tosta vois lähtä liikkeelle.

    E61 535D M-SPORT LCI ALPINWEISS III
    Myydään munuaiset http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=331983
    Myydään E6x LCI M-Sport ratti
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=348466

    Comment

    • Kiko750
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 357
      • Oulu/Finland

      #3
      Samaa jumppaa oon tekemässä. 19" 285 kesäkiekot kului sisäreunoista. Vaihdoin ylätukukivarret, väljää oli. Vaihdoin myös narinahelat, jotka oli myös ihan lopussa. Väljä narinahela päästä renkaat lisää linkkun ja säätövarat camberista voi loppua.

      Näitten vaihdon jälkeen 4-pyöräsuuntaukseen ja vieläkään ei riitä säätövarat, camberiksi jäi -2.8 astetta, max speksi taitaa olla -2.1. Alatukivarren puslissa oli pientä löysyyttä ja nekin menee vaihtoon seuraavaksi. BMW ei näitä myy mutta hommasin tarvikkeena Lemförderin puslat.

      Tavoitteena olisi saada camber -1 hujakoille.
      Last edited by Kiko750; 02-01-2014, 08:08. Reason: camber arvon muutos

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        Originally posted by Kiko750 View Post
        Samaa jumppaa oon tekemässä. 19" 285 kesäkiekot kului sisäreunoista. Vaihdoin ylätukukivarret, väljää oli. Vaihdoin myös narinahelat, jotka oli myös ihan lopussa. Väljä narinahela päästä renkaat lisää linkkun ja säätövarat camberista voi loppua.

        Näitten vaihdon jälkeen 4-pyöräsuuntaukseen ja vieläkään ei riitä säätövarat, camberiksi jäi -2.8 astetta, max speksi taitaa olla -2.1. Alatukivarren puslissa oli pientä löysyyttä ja nekin menee vaihtoon seuraavaksi. BMW ei näitä myy mutta hommasin tarvikkeena Lemförderin puslat.

        Tavoitteena olisi saada camber -1 hujakoille.

        Saa tehdä noille cambereille jo varmaan aika reippaasti lisää säätövaroja
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Kiko750
          BTCF Member
          • Oct 2009
          • 357
          • Oulu/Finland

          #5
          Joo, sehän tässä ihmetyttä mikä aiheuttaa tuon hurjan camberin (-2.8). Jos ei korjaannu alatukivarren puslien vaihdolla, niin mitäpä seuraavaksi? Hivenen kyllä epäilen, että pelkästään alatukivarren puslissa olisi niin paljon väljyyttä (muut osat jo uusittu).

          Milläpä säädät lisää sen jälkeen kun kaikki liikkuvat osat on uusittu? Kiinnityspisteitä modailemaan :think Jenkkifoorumilla oli juttua ylätukivarren jatkamisesta...

          Comment

          • bemu-freak
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 277
            • Kerava

            #6
            Meinaakos tuo 1 aste nyt sitten esim 285 renkaalla, jonka kulutuspinnan leveys noin 260mm, että toinen puoli renkaasta on 4 mm alempana kuin toinen?

            Sini 1 asteesta, kun on 0.017 ja sen kun kertoo tuolla 260, niin tulee noin 4 mm. Eli, kun toisen puolen kulutuspinta on 0mm, niin toisen puolen on vielä 4mm? Jos kallistus on 2 astetta, niin ero on 8mm.
            Ei kait käytännössä ihan noin? Miksei?

            Sitten jos mittaa pystykallistusta vatupassi ja mittapisteiden etäisyys noin 60 cm, niin 1 aste on noin 10mm
            ja 2 astetta 20mm. Mikä meni pieleen?
            BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
            ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1321
              • Tornio

              #7
              camber

              Originally posted by bemu-freak View Post
              Mikä meni pieleen?
              no liekkö nyt pieleen mennyt mutta näkemys hiukan eri elävässä elämässä.
              eli kuviteltu pyörän keskipiste ja kosketuskulma lienee oikeat termit jonka kautta tuohon ajatukseen pääsee sisälle. vai ?
              tämä varmaankin selventää CAMBERin periaatteen.
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎