Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 2.8 Cambersäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Camo
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1662
    • Lahti

    Z3 2.8 Cambersäätö

    Ongelma: H&R:n madalluksen jälkeen takapään camber vituillaan. Siis todella paljon pielessä. Takapään rengastuksena 245/35-17 10" leveällä vanteella, ET 10. Ensimmäiseksi: rengastus tai ET ei ole muuttumassa mihinkään! Eikä auto tule nousemaan milliäkään!

    Kyseinen taka-akselin rakenne kyseessä:



    Kysymys kuuluukin, miten renkaat saadaan pystympään asentoon? Näillä kilometreillä mitä tulee kesän aikana + ratapäivät, tulee 2 rengasparia tuskin takana riittämään. Säädettävistä alustoista ei ilmeisesti löydy minkäänlaista cambersäätöä taakse, eikä takapää ole muutenkaan säädettävissä.

    Onko mistään saatavissa siis jonkinmoisia epäkeskopultteja tai puslia joilla nuo tukivarren kiinnityskohdat olisivat hiukan muutettavissa toiseen asentoon? Toinen kyssäri: vaatiiko mahdolliset edellä mainitut toimenpiteet jotain työstöä myös itse tukivarsiin? Onko noita kiinnityskohtia edes luvallista muuttaa millään keinoin?

    Ja loppuun vielä kuva tuosta auton takarenkaiden kenosta:

    Current:
    Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
    DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


    Previous:
    Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
    E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
    Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
    E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i
  • zJark
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 740
    • Ylöjärvi

    #2
    Sama homma käy e30 kanssa.
    Eli jos pelkän camberi säädön haluat niin tuo tukivarren sisempi kiinnityspultti muutettava epäkesko malliseksi ja sitä pulttia varten tehtävä säätölevyt mitkä hitsaat tuohon tukivarren kiinnityskorvaan. Levyssä on kaksi olkapäätä mitä vasten tuo epäkesko nojaa ja näin saat pultin asentoa muutettua yläs/alas. Tässä tapauksessa kaikki ylös. Ja pultin reikä on soikea jotta pääsee liikkumaan.
    Ja kuvan kanssa selitettynä


    Eli käytännössä taka-akseli alas autosta ja hitsuu hommii
    Omaani juuri tein kyseisen muutoksen.
    Last edited by zJark; 24-04-2008, 18:27.
    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5156
      • Kuopio

      #3
      Tähänpä ei paljon lisättävää ole. Tosin samalla vaivalla laittaa myös ulompiin kiinnityspisteisiin aurauksen säädöt. Varsinkin jos mielessäsi on vielä radalla ajelua, suosittelen kyllä ko. toimenpidettä.

      Itse toteutin homman E39 540i pulteilla ( muitakin on olemassa ) ja säätöjen runko "aihioita" saa mm. täältä : http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=79289

      kuvassa camberia hieman korjattu...
      Last edited by jani; 13-04-2009, 17:57.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • K2Ri
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1829
        • London, UK & Germany

        #4
        Ooppelimiehet ovat ainakin kehuneet noita K-Macin puslia, näyttäisi saavan bemareihinkin niitä..

        sigpic
        BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

        Comment

        • Camo
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1662
          • Lahti

          #5
          Originally posted by K2Ri View Post
          Ooppelimiehet ovat ainakin kehuneet noita K-Macin puslia, näyttäisi saavan bemareihinkin niitä..

          http://www.tunex.fi/puslat/Kmac_catalog.pdf
          Hmm.. :think. Täytyy vähän kysellä oisko noista apua...
          Current:
          Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
          DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


          Previous:
          Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
          E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
          Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
          E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Kyllä ihan virallinen tapa on tehdä tuo säätö epäkeskeisiä puslia käyttämällä. Mulla löytyy ohjekin tuohon, sitä en tiedä mistä niitä puslia sitten saa hankittua...

            Comment

            • Camo
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1662
              • Lahti

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Kyllä ihan virallinen tapa on tehdä tuo säätö epäkeskeisiä puslia käyttämällä. Mulla löytyy ohjekin tuohon, sitä en tiedä mistä niitä puslia sitten saa hankittua...
              Joo, siis huolto missä oon Zetaa käyttänyt öljynvaihdossa ja noin, oli ottanut yhteyttä Lahden BMW myyntiin, jossa oli osattu sanoa, että Lahteen on joku tilannut omaan Z3:een Saksasta BMW:ltä jonkinlaiset epäkeskoiset puslat. Eli näitä olisi aivan BMW:ltä itseltään jopa saatavissa? Itse en ole henk. koht tätä käynyt marmoritiskillä vielä selvittämässä, mutta lähitulevaisuudessa täytyy käydä kysäisemässä onko todellakin näin..

              Mun käsittääkseni nuo Tunexin myymät K-Mac puslat ovat juuri tällaisia epäkeskopuslia, joita K2Ri mainosti tuossa ylempänä.

              Edit: pystytkö WSE1 pistämään mulle tuota ohjetta millään?
              Current:
              Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
              DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


              Previous:
              Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
              E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
              Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
              E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

              Comment

              • 540iA
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 241
                • Klaukkala

                #8
                Ei riitä säätövara epäkeskopuslissa, noi puslat on niin pienet halkaisijaltaan, että ei siinä voi laittaa kovin paljon sivuun pultin paikkaa kun pitää jäädä seinämääkin jäljelle.

                Painin itse saman ongelman kanssa, camber takana 2,5 astetta. Voit kuvitella miten syö rengasta.
                Last edited by 540iA; 24-04-2008, 21:42.
                Tanzanite Blue F83 Competition. San Remo green i4 M50.
                ex-523i. Ex-540iA. ex-E91 330dA xDrive.ex-330Ci. ex-F11 M550D. ex-Z3M coupe. ex- E30 325 Cabrio.

                Comment

                • Camo
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1662
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by 540iA View Post
                  Ei riitä säätövara epäkeskopuslissa, noi puslat on niin pienet halkaisijaltaan, että ei siinä voi laittaa kovin paljon sivuun pultin paikkaa kun pitää jäädä seinämääkin jäljelle.

                  Painin itse saman ongelman kanssa, camber takana 2,5 astetta. Voit kuvitella miten syö rengasta.
                  Kerro ihmeessä jos keksit ratkaisua. Itellä taitaa tuo camber olla vielä enemmän. Mikäli nopea mittaus vatupassilla ja sitten tuolla Tunexin sivuilta löytyvällä laskurillä yhtään pitää paikansa niin camber asteita olisi 5.31 astetta. Pistin kyselyä tuonne Tunexin suuntaan, että pystyvätkö yhtään kertomaan kuinka paljon nuo niiden myymät tuotteet omassa tapauksessa auttavat. Periaatteessa ei se renkaiden kuluminenkaan sinänsä haittaa, kun kumeja saa Saksasta, mutta kun tolla vehkeellä ei yksinkertaisesti ole pitoja. Vähänkin enemmän antaa happea niin lyö tyhjää ja radalla ajaminen, noh, se on aika mielenkiintoista kuten viime syksynä tuli Ahvenistolla huomattua
                  Current:
                  Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                  DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                  Previous:
                  Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                  E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                  Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                  E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    Hanki suosiolla vaan noi epäkesko pultit ja ne aluslätkät. Silloin varat riittää ja kulmat saa kunnolla kohdalleen.

                    Jos käytät tehtään epäkeskoja, on niiden kanssa säätäminen hankalaa. Joka kerta pitää vetää pusla ulos ja kääntää toiseen asentoon ja yrittää uudestaan.

                    Yksi vaihtoehto vois olla noi: http://www.akgmotorsport.com/z3products.html

                    Mutta niin noissa kuin bmw:n omissakin, koskeminen camberiin, vaikuttaa myös auraukseen. Eli säätämiseen saa todella varata aikaa. Lisäksi epähuomiossa noilla voi kyllä saada kulmat kohdalleen, mutta renkaat eri kohtaan suhteessa pyöränaukkoihin.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Camo
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1662
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by jannmann View Post
                      Hanki suosiolla vaan noi epäkesko pultit ja ne aluslätkät. Silloin varat riittää ja kulmat saa kunnolla kohdalleen.

                      Jos käytät tehtään epäkeskoja, on niiden kanssa säätäminen hankalaa. Joka kerta pitää vetää pusla ulos ja kääntää toiseen asentoon ja yrittää uudestaan.

                      Yksi vaihtoehto vois olla noi: http://www.akgmotorsport.com/z3products.html

                      Mutta niin noissa kuin bmw:n omissakin, koskeminen camberiin, vaikuttaa myös auraukseen. Eli säätämiseen saa todella varata aikaa. Lisäksi epähuomiossa noilla voi kyllä saada kulmat kohdalleen, mutta renkaat eri kohtaan suhteessa pyöränaukkoihin.
                      Joo, oishan tuo varmasti hyvä ja käytännöllisin ratkaisu, mutta ongelmana on se, että kuka tuon alkaa tekemään minulle. Itsellä ei varmasti taito riitä noihin hitsauksiin yms. Tokihan maksan hommasta, jos joku sen tästä Lahden lähistöltä suostuu tekemään. Hinta-arvio oli tuolla käyttämälläni huoltofirmalla tuohon BMW:n epäkeskopuslien vaihtamiseen materiaaleineen 500-600€, joka mun mielestä on kuitenkin aika posketon hinta siitä, ettei camberia saada edes täysin korjattua oikeanlaiseksi :think.
                      Current:
                      Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                      DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                      Previous:
                      Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                      E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                      Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                      E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                      Comment

                      • siksta
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 675
                        • Orimattila

                        #12
                        Tuossa näyttäis olevan valmis hitsattava säätösarja:


                        Mutta tuossakaan ei puhuta mihin asti säätö riittää.

                        On se kumma, kun pitää autoa madaltaa niin paljon, ettei saa enää säätöihin.
                        Eikä sit herneitä Camo...
                        Oishan siinä vielä varaa laskea vaikka hieman lisää.. :think
                        F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                        Comment

                        • Camo
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1662
                          • Lahti

                          #13
                          Originally posted by siksta View Post
                          Tuossa näyttäis olevan valmis hitsattava säätösarja:


                          Mutta tuossakaan ei puhuta mihin asti säätö riittää.

                          On se kumma, kun pitää autoa madaltaa niin paljon, ettei saa enää säätöihin.
                          Eikä sit herneitä Camo...
                          Oishan siinä vielä varaa laskea vaikka hieman lisää.. :think
                          Okei, homma on nyt aika selkeä, että tulen tommosen setin hommaamaan (joko tuolta tai foorumilla kaupatun..). Nyt vaan tarviis löytää joku joka tekis tuon asennustyön sopuhintaan

                          Ja, juu, en mä mitään herneitä ala syömään tai nokkaani ottamaan Nyt kävi näin ja itse en viitsi traktorilla ajaa. Varaa ois tiputtaa vielä, mutta tuo madallus riittää, muuten menee ajaminen niin helvetin hankalaksi, kun tuo öljypohjan ja x-bracen kohdalta on jo nyt 7cm maavaraa. Tosiaan, kyllähän tuo camber oli jo vakiona viturallaan, eikä sitä silloinkaan olisi pystynyt säätämään ja madalluksen jälkeen tilanne muuttui vielä radikaalimmaksi. Mutta ei voi mitään, katsotaan mitä on tehtävissä ja eletään sen mukaan
                          Current:
                          Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                          DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                          Previous:
                          Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                          E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                          Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                          E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                          Comment

                          • Jukka81
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 1176

                            #14
                            Ja laita sitten E39:n epäkeskopulteilla, niissä epäkeskon halkaisija 33mm, ja enempi säätövaraa kuin esim. E34 M5:n pultissa epäkeskon halkaisija 28mm ja vähempi säätövaraa.
                            -E30 325i M-TechII Turbo
                            -E39 528iA M-Sport
                            -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

                            Comment

                            • 540iA
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 241
                              • Klaukkala

                              #15
                              Originally posted by Camo View Post
                              Kerro ihmeessä jos keksit ratkaisua. Itellä taitaa tuo camber olla vielä enemmän. Mikäli nopea mittaus vatupassilla ja sitten tuolla Tunexin sivuilta löytyvällä laskurillä yhtään pitää paikansa niin camber asteita olisi 5.31 astetta. Pistin kyselyä tuonne Tunexin suuntaan, että pystyvätkö yhtään kertomaan kuinka paljon nuo niiden myymät tuotteet omassa tapauksessa auttavat. Periaatteessa ei se renkaiden kuluminenkaan sinänsä haittaa, kun kumeja saa Saksasta, mutta kun tolla vehkeellä ei yksinkertaisesti ole pitoja. Vähänkin enemmän antaa happea niin lyö tyhjää ja radalla ajaminen, noh, se on aika mielenkiintoista kuten viime syksynä tuli Ahvenistolla huomattua
                              Oon ollu tonne yhteydessä ja vastasivat, että kaikki säätövara mitä on käytettävissä on käytössä, mutta epäilivät ettei säätö riitä

                              Tilataan Camo pari sarjaa näitä hitsattavia säätösarjoja ja käytetään samalla pajalla laitettavana. Onko tietoa kuka tekis hyvin.
                              Last edited by 540iA; 25-04-2008, 15:37.
                              Tanzanite Blue F83 Competition. San Remo green i4 M50.
                              ex-523i. Ex-540iA. ex-E91 330dA xDrive.ex-330Ci. ex-F11 M550D. ex-Z3M coupe. ex- E30 325 Cabrio.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎