Jos purat joustintuen ilman jousenpuristinta, niin osat sinkoilevat nätisti. Takaisin kasaan et sitä saa vaikka kaikki osat löytäisitkin. Ainakin Z3:n takajousen pystynee vaihtamaan irroittamalla pyörä ja iskarin, ja keventämällä takapään.
Tuossa takapään rassaamisessa kannattaa muistaa, että jos samaan syssyyn vaihtaa vakaajankin jäykempään, niin kannattaa ensin vaihtaa se jousi ja sitten vasta vakaaja. Itsellä aiheutti pientä pään vaivaa tuo H&R:n elämääkin jäykempi vakaaja, kun tukivartta ei saanutkaan enää painettua alaspäin, jotta olisi jousen saanut pois
No niin, homma puolittain tehty. Takajouset meni tuumailutupakoineen reilussa tunnissa (auto ylös, rengas irti, iskarin alapää irti, vakaajan pultti irti) ja jouset sai vaihdettua ilman puristimia.
Etupää tuotti sitten hieman ongelmaa. Tolpan alapään pultit lähti kyllä auki ja irti, mutta tolppa oli niin juntturassa, ettei kevyillä työkaluilla irronnut navasta. En lähtenyt enempää riehumaan, vaikka taisi olla uskon puutetta ja liian pienet työkalut homman loppuun saattamiseksi. Vaatiiko tuo tolpan irtoaminen vaan rautakankea ja pajavasaraa, vai pitääkö yläpää irroittaa ensin tai tukivartta jotenkin tunkata??
No nyt lähti kohtalaista väkivaltaa käyttäen tolppa irti, mutta johtuen epämääräisistä jousipuristimista ja tallipolitiikasta, en lähtenyt avaamaan kummallisen näköistä etuiskarin yläpään mutteria. Vaatiiko se mutteri jonkun erikoistyökalun ja pitääkö jousipuristimien irroittaa jousi ylälautasesta, ennen kuin sen mutterin voi avata?
Purista jousi ensiksi kasaan, ennenkuin avaat yläpäätä. Muuten kuuluu dojoing ja otsassa on mustelma. Millainen mutteri siellä nyt sitten on, onko kaksi päällekkäin vai?
Mutterista avaimella kiinni, "pultin" keskellä olevaan reikään kuusiokoloavain ja mutteri auki. Kannattaa sitten hieman tunnustella että singahtaako se jousi sieltä kuinka äkäisesti pois...
Bilteman jousipuristimia kääntelin ja vääntelin, mutta jousi ei irronnut kummastakaan jousilautasesta. En sitten viitsinyt edes yrittää iskarin yläpään mutteria avata, kun en tiennyt paljonko jousessa on jännitystä päällä ja saanko sen takaisin nippuun (autoa ei voi jättää talliin pukkien päälle seisomaan).
Englannin kieliseltä foorumilta yritin mutterin avaamisohjetta tavata, mutta en täysin ymmärtänyt ohjetta. Iskarin yläpään mutteria ei saa auki kuin hylsyllä (on niin syvällä kuopassa) ja iskarin männässä sen mutterin keskellä on joku kuusikulmainen "pykälä", josta ilmeisesti pitää saada jollain konstilla pidettyä kiinni, ettei iskarin mäntä pyöri mutterin mukana?
No, katellaan ja ihmetellään :think
Helpommalla tietysti pääsisi, kun vaihtaisi sinne kynäjousitolpat ja heittäisi vanhat tolpat jousineen Suomenlahteen...
Bilteman jousipuristimia kääntelin ja vääntelin, mutta jousi ei irronnut kummastakaan jousilautasesta. En sitten viitsinyt edes yrittää iskarin yläpään mutteria avata, kun en tiennyt paljonko jousessa on jännitystä päällä ja saanko sen takaisin nippuun (autoa ei voi jättää talliin pukkien päälle seisomaan).
Purista sitä jousta sen verran ettei kanna ylä- eikä alapäästä, tällöin voit huoletta avata sen mutterin iskarin yläpäästä.
Potential problem areas:
To get the top nut off you can easily rig up standard sockets to replace the special tool. Use a 1/2" drive socket on the nut, 13/16" or somthing close to that. A reasonably thin wall is needed, but most 12 pt sockets fit. Then get a deep, 1/4 drive socket to fit the strut bolt. It should slip right through the square drive hole in the larger socket. Put the larger socket on the nut, and grab it with a vice-grip. Slip the smaller socket through the bigger to engage the bolt and put a 1/4 drive on it. Loosen away. I've never had any trouble except once when I turned it the wrong way and broke the small socket.
The real trouble spot is getting the retainer ring off that holds the cartrage in. They sell a special tool, but it isn't worth it (big $'s). I use a very large channel lock and when I need it, heating the strut housing helps alot. Be sure to replace the retainer nuts with new ones. (You should get a new set even if you have a shop do this part - they could easily destroy the old ones)
Itse olen avannut nuo iskarin yläpäät pulttipyssyllä. Ei tarvitse pitää millään kiinni siitä pikkumutterista. Jos jollakin kaverilla löytyy pyssy niin homma on very simple.
Nykyiset -63 Pontiac Catalina convertible
-05 E53 X5 3.0d
Pulttipyssylläkö vedät takaisin kiinnikin ja iskarin mäntä ei tykkää siitä kyttyrää?
Juu kiinnikkin olen kyllä laittanut. Eipä se mäntä/varsi ole vielä mukaan lähtenyt pyörimään. Voithan varuksi pitää vaikka papukaija-pihdeillä varren yläosasta kiinni.
Nykyiset -63 Pontiac Catalina convertible
-05 E53 X5 3.0d
Mutteria varten sopiva 1/2" vääntiöllä oleva hylsy. Hylsystä kiinni lukko-/putkipihdeillä. Mutterin hylsyn vääntiöreiästä mahtuu läpi pienempi 1/4" vääntiöllä oleva hylsy sen keskitapin/iskarin männän pitämiseksi paikallaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Mutteria varten sopiva 1/2" vääntiöllä oleva hylsy. Hylsystä kiinni lukko-/putkipihdeillä. Mutterin hylsyn vääntiöreiästä mahtuu läpi pienempi 1/4" vääntiöllä oleva hylsy sen keskitapin/iskarin männän pitämiseksi paikallaan.
Näin sen itsekin hahmotin. Ei sitten vissiin ole kovin tiukassa se mutteri, jos lukkopihdeillä aukeaa. Hankalaa vaan operoida autohallin lattialla kaljakorin päällä...
Olikohan mulla jo tossa autossa jäykemmät vakaajat takana, koska ei meinaa jousi tullut pois takaa irroittamalla iskarin alapää ja pudottamalla ripustus ns. vapaaksi. Piti meinaa virittää jousipuristimet ja seisoa samalla ripustuksien päällä ja "hytkyttää" sitä että sai tilaa jotta jousi tulis pois
BeemeR1:
Toi operaatio on kyllä erittäin simppeli. Pulttipyssyllä vaan auki ja kiinni se ja täts it, comprende. Ei tartte mitään erikoistaitoja tai työkaluja. Toi kuusiokolo tossa päässä on vaan sitä varten, että jos on erikoistyökalu millä pidät tosta mutterista kiinni niin samalla voit pitää siitä 6-kolosta ettei se pyöri ympyrää. Tai kuten clavurion jo mainitsikin soveltamalla.
Ja ajat omasta projektista, jotka tein kyllä rauhassa ilman mitään "hätää ja hämminkiä. Keulaan meni yhteensä vajaa tunti per puoli. Ois menny nopeamminkin jos ois ollu pare puristimet, kuitekin reilu 10min meni alusta ja tolppa oli jo pöydällä. Leikkiessä meni vähän turhaan aikaa :/
Takana meni reilu tunti koko vaihdossa kun joutu puristimien kanssa leikkiä ja piti ottaa pyörät poies jotta sai ne sinne väliin.
Eibachin pro-kitistä oli siis kyse ja viikko sit tein ko. operaation
Comment