Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 M coupe kytkinehdotuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #16
    En kyllä nää mitään järkeä tuossa kaksoismassan säilyttämissä. Tosin, jos laatikon rallatus häiritsee, niin sit se kaksoismassa vaan on säilytettävä. Virtalalta saa tällä hetkellä ~300e kevyen teräsvauhtipyörän(kun zJark ei taida tehdä niitä enää), ja siihen kylkeen käy esim. e28/e34 535i -asetelma levyineen, mikäli väännönkeston ei tarvitse olla mitään +400Nm. Jos tarvetta kestävämmälle, niin sit vaikka se legendaarinen -765-asetelma ja vaikka M52B28 jousittamaton massalevy. Painelaakerin/haarukan kanssa tuossa joutuu hieman kikkailemaan, kun paketista tulee hieman matalampi.

    Virtalan teräsvauhtipyörässä on starttikehän paikka M20-kehälle sopiva, eli halkaisijasta pitää sorvata tasan 2mm pois, että M50/S50-kehä mahtuu paikalleen.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15248
      • Ajamisen Iloa

      #17
      Originally posted by O-Peksi View Post
      En kyllä nää mitään järkeä tuossa kaksoismassan säilyttämissä. Tosin, jos laatikon rallatus häiritsee, niin sit se kaksoismassa vaan on säilytettävä. Virtalalta saa tällä hetkellä ~300e kevyen teräsvauhtipyörän(kun zJark ei taida tehdä niitä enää), ja siihen kylkeen käy esim. e28/e34 535i -asetelma levyineen, mikäli väännönkeston ei tarvitse olla mitään +400Nm. Jos tarvetta kestävämmälle, niin sit vaikka se legendaarinen -765-asetelma ja vaikka M52B28 jousittamaton massalevy. Painelaakerin/haarukan kanssa tuossa joutuu hieman kikkailemaan, kun paketista tulee hieman matalampi.

      Virtalan teräsvauhtipyörässä on starttikehän paikka M20-kehälle sopiva, eli halkaisijasta pitää sorvata tasan 2mm pois, että M50/S50-kehä mahtuu paikalleen.
      Hmm, itsellänihän on M52B28 kone, kuitenkin kaksoismassahan siellä on. Eli mikä tämä M52B28 jousittamaton massalevy sitten on? Onko se siis kytkimen osa vai meinaatko jousittamatonta vauhtista joka ois ollu jossain automallissa M52B28:n osana? Ei ole termistö itselle niin tuttua vaikka koittanut alkeisiin hieman perehtyä.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by Remotion View Post
        Hmm, itsellänihän on M52B28 kone, kuitenkin kaksoismassahan siellä on. Eli mikä tämä M52B28 jousittamaton massalevy sitten on? Onko se siis kytkimen osa vai meinaatko jousittamatonta vauhtista joka ois ollu jossain automallissa M52B28:n osana? Ei ole termistö itselle niin tuttua vaikka koittanut alkeisiin hieman perehtyä.
        Kytkinlevyä tarkoitan. Yleensä menee siis näin: Kaksoismassavauhtipyörän kaverina on jousittamaton kytkinlevy, koska vauhtipyörä joustaa ---> Kovan yksiosaisen vauhtipyörän kaverina onkin sit jousitettu kytkinlevy, koska vakioautoissa on käyttömukavuuden takia "oltava" joku jousitettu elementti. Massalevystä puhutaan kytkinlevyn yhteydessä silloin, kun levy on ns. vakiolevy, eikä sintteri.

        Rankempiin sovelluksiin voi valita sit ihan oman mielen mukaan tuon levyn. Tuon -765-asetelman kanssa jousitetulla/jousittamattomalla massalevyllä päästään käsittääkseni ~600Nm väännönkestoon, ja sintterilevyllä siitä ylöspäin jonnekin 900Nm tietämille.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • jari kihlman
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 3269
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by O-Peksi View Post
          En kyllä nää mitään järkeä tuossa kaksoismassan säilyttämissä. Tosin, jos laatikon rallatus häiritsee, niin sit se kaksoismassa vaan on säilytettävä. Virtalalta saa tällä hetkellä ~300e kevyen teräsvauhtipyörän(kun zJark ei taida tehdä niitä enää), ja siihen kylkeen käy esim. e28/e34 535i -asetelma levyineen, mikäli väännönkeston ei tarvitse olla mitään +400Nm.
          Tarviiko tuosta yllämainitusta kytkin vauhtisasetelmasta sorvailla mitään pois, vai onko bolt on?
          Isillä on

          Comment

          • sturer Bock
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 312
            • Häme

            #20
            Originally posted by Remotion View Post
            Hmm, itsellänihän on M52B28 kone, kuitenkin kaksoismassahan siellä on. Eli mikä tämä M52B28 jousittamaton massalevy sitten on? Onko se siis kytkimen osa vai meinaatko jousittamatonta vauhtista joka ois ollu jossain automallissa M52B28:n osana? Ei ole termistö itselle niin tuttua vaikka koittanut alkeisiin hieman perehtyä.
            Mulla oli e36 328 coupessa Fidanzan 5,9kg aluvauhtis ja m3 3,2 orkkis levy+asetelma+painelaakeri. Vauhtis sillosella taalan kurssilla ovelle tuotuna n.300e+Saksan ebaysta Luk:in 3,2 asetelma ja levy n. 220e.

            Autoon tehtiin muutoksia mm. m50 imusarja, tiheä lukkoperä, m3 peltisarjat+parempi putkisto. Kuitenkin tuo kevyt vauhtis muutti koneen luonteen tosi hyväksi....mitään laatikkoääniä ei kuulunut tmv. kaasuun vastaavuus parani selvästi. Ehdottomasti suosittelen kevyttä vauhtipyörää. Ei vaikuta tyhjäkäyntiin tms.

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by jari kihlman View Post
              Tarviiko tuosta yllämainitusta kytkin vauhtisasetelmasta sorvailla mitään pois, vai onko bolt on?
              Kuten aiemmin sanoin, niin siitä pinnasta, mihin starttikehä tulee, pitää sorvata halkaisijaa 2mm pienemmäksi, että S50/M50 startin kehä käy. Tai näin oli ainakin blue325:lle tulleessa vauhtiksessa, jonka Virtala möi S50-pyöränä. Käsittääkseni tuo on bolt-on paketti, kun asetelman mataluuden kompensoi pidemmällä painelaakerilla. En tiedä, saiko blue325 jo toimimaan oman pakettinsa, mutta siinä oli ainakin alkuun kytkimen irroitusongelmaa S50 orkkis painelaakerilla, vaikka työsylinterin tankoa oli jatkettu 20mm.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • DONNERWETTER
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1666
                • Turku, Finland

                #22
                Originally posted by Juhis View Post
                Uusi alkuperäinen kytkin ja vauhtipyörä..
                Samaa mieltä. Tällä hetkellä vakiolevyllä takana omalla autolla 43 tkm ja yli 2000 kierrosta rataa. Miksi vaihtaisin? Autolla kiva ajaa nyt missä tahansa, eikä levyä vaihtamalla muutu kilpa-autoksi
                Porsche 911/996 GT3 Mk II
                Porsche 911/997 Turbo MK I
                BMW M Coupe DS Motorsport
                BMW F20 120iM -16
                ____________________________
                Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                Ex. BMW E30 318i -88

                "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5156
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by Juhis View Post
                  Uusi alkuperäinen kytkin ja vauhtipyörä..
                  Sachs:n race performance on myös hyvä paketti ja kohtuu hintainen. Samassa paketissa tulee uusi levy, asetelma ja paininlaakeri.

                  ps. Joku vois kertoa mikä osa kytkimessä on painelaakeri?
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • sturer Bock
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 312
                    • Häme

                    #24
                    Originally posted by jani View Post
                    Sachs:n race performance on myös hyvä paketti ja kohtuu hintainen. Samassa paketissa tulee uusi levy, asetelma ja paininlaakeri.

                    ps. Joku vois kertoa mikä osa kytkimessä on painelaakeri?
                    voisko olla vaikka kirjoitusvirhe,,, tarviiko viisastella aina?

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by jani View Post
                      Sachs:n race performance on myös hyvä paketti ja kohtuu hintainen. Samassa paketissa tulee uusi levy, asetelma ja paininlaakeri.

                      ps. Joku vois kertoa mikä osa kytkimessä on painelaakeri?
                      Kyllähän tuota painelaakeri -termiä näkee useimmin käytettävän, ja nyt oli itellekin eka kerta, kun kuulen PAININlaakerista...
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5156
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by O-Peksi View Post
                        Kyllähän tuota painelaakeri -termiä näkee useimmin käytettävän, ja nyt oli itellekin eka kerta, kun kuulen PAININlaakerista...
                        Joo. Painelaakeri on "kansankielessä" yhtä yleinen osa autoissa kuin öljynlauhdutin. Alkoi vain tuossa huvittaa sen verran tuo painelaakeri, että oli tällä kertaa pakko viisastella.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Mörökölli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 1735
                          • Turku

                          #27
                          Joo onhan se paininlaakeri, mutta kyllä aksiaalisuuntaisia laakereita kutsutaan teollisuudessakin painelaakereiksi, oli ne sitten paininlaakereita tai paikallaan olevia.
                          www.nenifab.com

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15248
                            • Ajamisen Iloa

                            #28
                            Originally posted by Juhis View Post
                            Uusi alkuperäinen kytkin ja vauhtipyörä..
                            Laitoin ihan huvikseen laakkosella uudet orkkishilut sisään nelisen vuotta sitten.
                            Varmasti M coupeen sopiva vaihtoehto.
                            Mutta 28 Coupe kaipaa pientä helpotusta arjen rutiineihin kevyemmästä kombosta...
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • jari kihlman
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 3269
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Kylläpä rupes taas naurattamaan, ku lukasin nämä niin kutsutut ehdotukset... Jätkät saa kohtuu helpolla rönsyilemään nämä topicvit, kun jostain helevetin paininlaakerista tulee melkein sivu vänkäystä, että miten se pitäis kirjoittaa tai mikä sen oikea nimi on. onko sillä nyt mitään väliä vaikka olisi paisuntalaakeri

                              Pätemisen tarvetta ei voi väheksyä
                              Isillä on

                              Comment

                              • *makke*
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 884
                                • Klaukkala

                                #30
                                Originally posted by O-Peksi View Post
                                Kuten aiemmin sanoin, niin siitä pinnasta, mihin starttikehä tulee, pitää sorvata halkaisijaa 2mm pienemmäksi, että S50/M50 startin kehä käy. Tai näin oli ainakin blue325:lle tulleessa vauhtiksessa, jonka Virtala möi S50-pyöränä. Käsittääkseni tuo on bolt-on paketti, kun asetelman mataluuden kompensoi pidemmällä painelaakerilla. En tiedä, saiko blue325 jo toimimaan oman pakettinsa, mutta siinä oli ainakin alkuun kytkimen irroitusongelmaa S50 orkkis painelaakerilla, vaikka työsylinterin tankoa oli jatkettu 20mm.
                                M50 on saanut myös kovalla pyörällä -> paksumpi kytkimen haarukka
                                Last edited by *makke*; 28-09-2012, 18:41.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎