Announcement

Collapse
No announcement yet.

tulppa irti ajaessa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masitaly
    BTCF Member
    • Apr 2004
    • 410
    • Kiu

    tulppa irti ajaessa...

    kaikessa rauhassa ajaessa rupesi tirinä kuulumaan konehuoneesta ja rupesi viidellä pytyllä käymään motti! Siinä hetken kattelun jälk. auto käyntiin uudestaan ja huomasin et puhinaa kuuluu kutos sylinterin tulpan luonta.. sit auki ja kappas.. tulppa oli löystyny irti ja hajottanut tulpan johon!! damn!! "paljonhan maksaa uusi puola ja johto hässäkkä"?? Tulpan reiän kierteetki meni niin huonoks ettei tulppa lähtenyt vetämään, joten tietääkö kukaan voiko/kannattako kansi paikallaan ollessa tietättää uudet kierteet?? Onko kellää kokemusta?? auto on m3 3.0 -93.
  • LASSI-S
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 4918
    • hattula/hämeenlinna.

    #2
    no ei todellakaan niitä kierteitä voi tehdä kannen ollessa paikallaan, mihis luulet sen metallin menevän mikä irtoaa uutta jenkaa tehdessä, olikohan vaikka sylinteriin, ja sit käyntiin ja skkrrriiiiiiiiiiiiks, ja pannu on entinen.

    aika erikoista tuo tapaus muutenkin, tulppa irti. kyllä ne jengat on siellä ollu jo paskana aiemmin eli joku vääntäny tulpan väärälle jengalle joskus ja kun sen kans on puljannu aikansa niin lähteny jenka käveleen melkein kokonaan
    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

    Comment

    • Hanza
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1931
      • Juvan Shell. Requiescat in pace

      #3
      Ei herneitä, mutta nyt kuulostaa ihan dna:n mainokselta. "Iiihanan kallista"
      Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

      t: luft waffel

      "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

      Comment

      • masitaly
        BTCF Member
        • Apr 2004
        • 410
        • Kiu

        #4
        ..

        Originally posted by LASSI-S
        no ei todellakaan niitä kierteitä voi tehdä kannen ollessa paikallaan, mihis luulet sen metallin menevän mikä irtoaa uutta jenkaa tehdessä, olikohan vaikka sylinteriin, ja sit käyntiin ja skkrrriiiiiiiiiiiiks, ja pannu on entinen.

        aika erikoista tuo tapaus muutenkin, tulppa irti. kyllä ne jengat on siellä ollu jo paskana aiemmin eli joku vääntäny tulpan väärälle jengalle joskus ja kun sen kans on puljannu aikansa niin lähteny jenka käveleen melkein kokonaan
        On siinä jenkaa, mut alussa on vähän huonot, ni en sen takia edes käyny tosissaan vääntämään sitä tulppaa takasi! tullee varmasti maksamaan maltaita hitto??!!! Pitää viedä Pykälaisen Jussile koko paska jos se taikos sen jotenki kuntoon!! :(

        Comment

        • Damien83
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 527
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by LASSI-S
          aika erikoista tuo tapaus muutenkin, tulppa irti. kyllä ne jengat on siellä ollu jo paskana aiemmin eli joku vääntäny tulpan väärälle jengalle joskus ja kun sen kans on puljannu aikansa niin lähteny jenka käveleen melkein kokonaan
          Niinpä... ei ne tulpat kuitenkaan ihan itsekseen irtoile. Toki ne saattavat löystyä, mutta ei sen vielä pitäisi kierteitä rikkoa.. olettaen ettet ole lähes irtonaisella tulpalla yrittänyt kierrättää rajottimelle.

          Uskon myös että ne kierteet ovat olleet paskana jo ennen tulpan "irtoamista".

          Tähän ei voi kyllä tosiaan todeta kuin että ihanan kallista. Mieti samalla jos tekisit koneelle muutakin rempaa kun kerta kannen joudut repimään irti.

          Kyllähän niitä kierteitä kannattaa koittaa putsata kierteenpuhdistustyökalulla. Työn tekijäksi suosittelisin gynekologia tai muuta tarkkaa miekkosta
          Last edited by Damien83; 13-02-2005, 13:09.

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            #6
            Saattaisi ne jengat saada korjattua tapilla, kun laittaa riittävästi rocollia, johon lastut tarttuu, eikä tipu sisään. Kiertää vaikka kierros kerrallaan, tappi ulos, puhtaaksi ja uudet rasvat.

            Comment

            • wj
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 3253
              • Järvenpää

              #7
              Kyllä tulpankierteen voi korjata kansi paikallaan.
              On olemassa helicoil kierre tappi siihen.
              Se tekee isomman jengan ja sen jälkeen sinne pyöritetään semmonen kierre juttu.
              Itse en ole koskaan sitä kansi paikalla tehny mutta niin väitettiin ettei ne lastut mene sylinteriin, vaan nousee siitä ylös.

              Tämä on ainut asia mitä opin kun olin joskus puol vuotta autopuolella amiksessa.
              Vaihdoin sitten vähän mielekkäämpään linjaan
              - 2006 Mustang cabriolet
              - Sleekcraft Enforcer 28'

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #8
                Originally posted by Wittu_joo
                Kyllä tulpankierteen voi korjata kansi paikallaan.
                On olemassa helicoil kierre tappi siihen.
                Se tekee isomman jengan ja sen jälkeen sinne pyöritetään semmonen kierre juttu.
                Itse en ole koskaan sitä kansi paikalla tehny mutta niin väitettiin ettei ne lastut mene sylinteriin, vaan nousee siitä ylös.

                Tämä on ainut asia mitä opin kun olin joskus puol vuotta autopuolella amiksessa.
                Vaihdoin sitten vähän mielekkäämpään linjaan
                koruompeluun?
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1961
                  • Hki

                  #9
                  € € € € € €

                  Comment

                  • Tapsa.k
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2676
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Wittu_joo
                    Kyllä tulpankierteen voi korjata kansi paikallaan.
                    On olemassa helicoil kierre tappi siihen.
                    Se tekee isomman jengan ja sen jälkeen sinne pyöritetään semmonen kierre juttu.
                    Itse en ole koskaan sitä kansi paikalla tehny mutta niin väitettiin ettei ne lastut mene sylinteriin, vaan nousee siitä ylös.
                    Kylläpä se näin on , tuli tehtyä tuolla konstilla kerran crossiin uudet kierteet..ja 20t vielä ajettiin sillä männällä eikä kyllä ollu mitään metallia päässy sylinteriin.
                    -Official member of BTCF-Sauna Team-

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4320
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by Wittu_joo
                      Kyllä tulpankierteen voi korjata kansi paikallaan.
                      Itse en ole koskaan sitä kansi paikalla tehny mutta niin väitettiin ettei ne lastut mene sylinteriin, vaan nousee siitä ylös.
                      En tiedä minkälaiset työkalut Helicoilin käytössä on käytössä.

                      Mutta kierretappeja on kahdenlaisia, läpireiälle tarkoitettu työntää lastut edellään ja pohjareiälle tarkoitettu vetää lastut taaksepäin, reiästä ulospäin.

                      Comment

                      • mightydick
                        Newbiemmer
                        • Jan 2004
                        • 28

                        #12
                        Meet katkoon sormet siltä, joka on vaihtanu ne tulpat sinne.

                        Comment

                        • Damien83
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 527
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by mightydick
                          Meet katkoon sormet siltä, joka on vaihtanu ne tulpat sinne.
                          Silläkin uhalla että olet itse syytettyjen listalla

                          Comment

                          • bmwjack
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 138
                            • Tampere

                            #14
                            Älkää nyt innostuko vääntämään niitä tulppia liian kireälle, ne pysyy kyllä todella löysässäkin. monet vääntää niitä kuin viimeistä päivää, kannattaisi muistaa, että ne on alumiinissa ne kierteet, joten ei voimaa, vain se helppo jousto osittain pois ja jätä siihen. Tuossa on todennäköisesti väännetty liikaa ja rikottu ensin kierteet. Jättänyt siihen ja auto myyntiin?

                            Jos tulppa on ollut pitkään oikeassakin kireydessä, niin voi olla todella tiukka irroittaa ja hajottaa kierteitä jos sen sieltä repii irti. Kannattaa löysätä vähän, ja jos tulee natinan kanssa, niin suhauttaa juureen WD-40:stä ja odottaa. vähän ajan päästä tulee nätisti ja ilman alumiinilastuja.

                            Myös kannattaa imuroida/puhaltaa paineilmalla nuo tulpanseudut ennen irroitusta. Kone on suojassa niin kauan kuin tulppa on kiinni, mutta helposti sinne tiputtaa pikkukiviä yms 'kivaa' tulppaa irroittaessa.

                            Itsellä joskus Sierrasta irtosi tulppa. Tai oikeastaan löystyi. Siinä on Valurautakansi jossa kiristys on vähän vaikeampi=ei tiivistettä, vaan kartiosovite tulpanjuuressa. Rupesi kone pitämään pientä ääntä, kuin venttiilinvälys olisi karannut. Katselin käyvää konetta vähän aikaa ja huomasin tulpanjohdon tutisevan. Kiristys ja homma oli ok.

                            Moottoripyörissä todella yleinen on, että porukka vääntää öljytulpan varman päälle, ja monissa on öljytulppa jollain 21mm:sellä, joka on sen verran suuri, että avaimessakin on pituutta. porukka vääntää tolla varman päälle ja roppu paskana. Alumiinissa ja suurempi kierre kuin tulpassa. Silti sekin väännetään paskaksi.

                            Jos teet paikallaan, niin imuriin ohut pilli ja sillä vielä lopuksi lastuja koneesta pois.

                            BmwJack

                            Comment

                            • wj
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 3253
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by M-Technic
                              koruompeluun?
                              No en nyt sentään
                              Mut olishan koruompelukin mielekkäämpää kuin olla autopuolella amiksessa
                              - 2006 Mustang cabriolet
                              - Sleekcraft Enforcer 28'

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎