kaikessa rauhassa ajaessa rupesi tirinä kuulumaan konehuoneesta ja rupesi viidellä pytyllä käymään motti! Siinä hetken kattelun jälk. auto käyntiin uudestaan ja huomasin et puhinaa kuuluu kutos sylinterin tulpan luonta.. sit auki ja kappas.. tulppa oli löystyny irti ja hajottanut tulpan johon!! damn!! "paljonhan maksaa uusi puola ja johto hässäkkä"?? Tulpan reiän kierteetki meni niin huonoks ettei tulppa lähtenyt vetämään, joten tietääkö kukaan voiko/kannattako kansi paikallaan ollessa tietättää uudet kierteet?? Onko kellää kokemusta?? auto on m3 3.0 -93.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
tulppa irti ajaessa...
Collapse
X
-
no ei todellakaan niitä kierteitä voi tehdä kannen ollessa paikallaan, mihis luulet sen metallin menevän mikä irtoaa uutta jenkaa tehdessä, olikohan vaikka sylinteriin, ja sit käyntiin ja skkrrriiiiiiiiiiiiks, ja pannu on entinen.
aika erikoista tuo tapaus muutenkin, tulppa irti. kyllä ne jengat on siellä ollu jo paskana aiemmin eli joku vääntäny tulpan väärälle jengalle joskus ja kun sen kans on puljannu aikansa niin lähteny jenka käveleen melkein kokonaanE63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
-
-
..
Originally posted by LASSI-Sno ei todellakaan niitä kierteitä voi tehdä kannen ollessa paikallaan, mihis luulet sen metallin menevän mikä irtoaa uutta jenkaa tehdessä, olikohan vaikka sylinteriin, ja sit käyntiin ja skkrrriiiiiiiiiiiiks, ja pannu on entinen.
aika erikoista tuo tapaus muutenkin, tulppa irti. kyllä ne jengat on siellä ollu jo paskana aiemmin eli joku vääntäny tulpan väärälle jengalle joskus ja kun sen kans on puljannu aikansa niin lähteny jenka käveleen melkein kokonaan
Comment
-
-
Originally posted by LASSI-Saika erikoista tuo tapaus muutenkin, tulppa irti. kyllä ne jengat on siellä ollu jo paskana aiemmin eli joku vääntäny tulpan väärälle jengalle joskus ja kun sen kans on puljannu aikansa niin lähteny jenka käveleen melkein kokonaan
Uskon myös että ne kierteet ovat olleet paskana jo ennen tulpan "irtoamista".
Tähän ei voi kyllä tosiaan todeta kuin että ihanan kallista. Mieti samalla jos tekisit koneelle muutakin rempaa kun kerta kannen joudut repimään irti.
Kyllähän niitä kierteitä kannattaa koittaa putsata kierteenpuhdistustyökalulla. Työn tekijäksi suosittelisin gynekologia tai muuta tarkkaa miekkostaLast edited by Damien83; 13-02-2005, 13:09.
Comment
-
-
Kyllä tulpankierteen voi korjata kansi paikallaan.
On olemassa helicoil kierre tappi siihen.
Se tekee isomman jengan ja sen jälkeen sinne pyöritetään semmonen kierre juttu.
Itse en ole koskaan sitä kansi paikalla tehny mutta niin väitettiin ettei ne lastut mene sylinteriin, vaan nousee siitä ylös.
Tämä on ainut asia mitä opin kun olin joskus puol vuotta autopuolella amiksessa.
Vaihdoin sitten vähän mielekkäämpään linjaan- 2006 Mustang cabriolet
- Sleekcraft Enforcer 28'
Comment
-
-
Originally posted by Wittu_jooKyllä tulpankierteen voi korjata kansi paikallaan.
On olemassa helicoil kierre tappi siihen.
Se tekee isomman jengan ja sen jälkeen sinne pyöritetään semmonen kierre juttu.
Itse en ole koskaan sitä kansi paikalla tehny mutta niin väitettiin ettei ne lastut mene sylinteriin, vaan nousee siitä ylös.
Tämä on ainut asia mitä opin kun olin joskus puol vuotta autopuolella amiksessa.
Vaihdoin sitten vähän mielekkäämpään linjaan
Comment
-
-
Originally posted by Wittu_jooKyllä tulpankierteen voi korjata kansi paikallaan.
On olemassa helicoil kierre tappi siihen.
Se tekee isomman jengan ja sen jälkeen sinne pyöritetään semmonen kierre juttu.
Itse en ole koskaan sitä kansi paikalla tehny mutta niin väitettiin ettei ne lastut mene sylinteriin, vaan nousee siitä ylös.
-Official member of BTCF-Sauna Team-
Comment
-
-
Originally posted by Wittu_jooKyllä tulpankierteen voi korjata kansi paikallaan.
Itse en ole koskaan sitä kansi paikalla tehny mutta niin väitettiin ettei ne lastut mene sylinteriin, vaan nousee siitä ylös.
Mutta kierretappeja on kahdenlaisia, läpireiälle tarkoitettu työntää lastut edellään ja pohjareiälle tarkoitettu vetää lastut taaksepäin, reiästä ulospäin.
Comment
-
-
Älkää nyt innostuko vääntämään niitä tulppia liian kireälle, ne pysyy kyllä todella löysässäkin. monet vääntää niitä kuin viimeistä päivää, kannattaisi muistaa, että ne on alumiinissa ne kierteet, joten ei voimaa, vain se helppo jousto osittain pois ja jätä siihen. Tuossa on todennäköisesti väännetty liikaa ja rikottu ensin kierteet. Jättänyt siihen ja auto myyntiin?
Jos tulppa on ollut pitkään oikeassakin kireydessä, niin voi olla todella tiukka irroittaa ja hajottaa kierteitä jos sen sieltä repii irti. Kannattaa löysätä vähän, ja jos tulee natinan kanssa, niin suhauttaa juureen WD-40:stä ja odottaa. vähän ajan päästä tulee nätisti ja ilman alumiinilastuja.
Myös kannattaa imuroida/puhaltaa paineilmalla nuo tulpanseudut ennen irroitusta. Kone on suojassa niin kauan kuin tulppa on kiinni, mutta helposti sinne tiputtaa pikkukiviä yms 'kivaa' tulppaa irroittaessa.
Itsellä joskus Sierrasta irtosi tulppa. Tai oikeastaan löystyi. Siinä on Valurautakansi jossa kiristys on vähän vaikeampi=ei tiivistettä, vaan kartiosovite tulpanjuuressa. Rupesi kone pitämään pientä ääntä, kuin venttiilinvälys olisi karannut. Katselin käyvää konetta vähän aikaa ja huomasin tulpanjohdon tutisevan. Kiristys ja homma oli ok.
Moottoripyörissä todella yleinen on, että porukka vääntää öljytulpan varman päälle, ja monissa on öljytulppa jollain 21mm:sellä, joka on sen verran suuri, että avaimessakin on pituutta. porukka vääntää tolla varman päälle ja roppu paskana. Alumiinissa ja suurempi kierre kuin tulpassa. Silti sekin väännetään paskaksi.
Jos teet paikallaan, niin imuriin ohut pilli ja sillä vielä lopuksi lastuja koneesta pois.
BmwJack
Comment
-
Comment