Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D pöläyttää välillä reippaasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    530D pöläyttää välillä reippaasti

    Eli kun pitemmän tasa/pintakaasulla ajetun pätkän jälkeen survaisee kaasun pohjaan, (esim 50 km 80 km/h ja lähtee ohittamaan) niin työntää välillä ihan älyttömästi mustaa putkesta. Pahimmassa tapauksessa takanatulija häviää täysin savuverhon taakse!

    Mitään savuttelua ei esiinny kaupunkiajossa, eikä esim kylmäkäynnistyksissä. Eikä muutenkaan vaihtelevilla kierroksilla.

    Voiko sitä nokea kertyä johonkin "mutkaan", ja sitten kunnon puhalluksella lähtee ulkoilmoille? Tietysti tulee mieleen jumitteleva EGR (voiko edes aiheuttaa moista), tai jostain syystä liikaa syöttöä ilmaan nähden.

    Vai onko tuo pöläyttely ihan normaalia?

    Edittinä vielä, että ei ole chipattu.
    Last edited by ex-VAG; 14-02-2005, 20:50.
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Originally posted by ex-VAG
    Eli kun pitemmän tasa/pintakaasulla ajetun pätkän jälkeen survaisee kaasun pohjaan, (esim 50 km 80 km/h ja lähtee ohittamaan) niin työntää välillä ihan älyttömästi mustaa putkesta. Pahimmassa tapauksessa takanatulija häviää täysin savuverhon taakse!

    Mitään savuttelua ei esiinny kaupunkiajossa, eikä esim kylmäkäynnistyksissä. Eikä muutenkaan vaihtelevilla kierroksilla.

    Voiko sitä nokea kertyä johonkin "mutkaan", ja sitten kunnon puhalluksella lähtee ulkoilmoille? Tietysti tulee mieleen jumitteleva EGR (voiko edes aiheuttaa moista), tai jostain syystä liikaa syöttöä ilmaan nähden.

    Vai onko tuo pöläyttely ihan normaalia?

    Edittinä vielä, että ei ole chipattu.
    No itsellä tulee ajettua kaupunkiajoa ja kökköä kertyy putkeen. Ei nyt ihan älyttömästi savuta, mutta tuprauttaa kyllä- Tuntuu, että polttoaineissakin on eroa. Tankkaappa Nesteen tavaraa seuraavaksi.

    Mitenkäs päästöt? jos ok, niin antaa savuttaa

    Comment

    • ex-VAG
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 408
      • Tampere

      #3
      Päästöt OK. Eikä toi tosiaan "savuttele", vaan pitemmän tasakaasulla ajetun siivun jälkeen kun polkasee kunnolla niin tömähtää ilmoille ihan miehekäs pilvi. Jos sitten heti perään polkasee uudestaan eipä enää savuttele.

      Toisaalta toi on kyl ihan tehokas "ase" perässä roikkujille. Kestää kylläkin vaan laataantua muutaman kymmenen kilsaa =).

      Comment

      • Coupe*
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 486
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Kokeileppa vain niin yksinkertaista asiaa kuin "polettaminen"..Annat kunnolla kaasua ja vaihtelet kierroksia..Yleensä se menee sillä ohi. Ja kun mainitsit että on kaupunkiajoa niin varmaan nokea on joka mutkassa..

        Jos kerran vetopuoli on kunnossa niin ei tartte epäille massamittariakaan..Katsot vaikka imusarjaan ja jos on oikein nokea täynä niin imusarja irti ja pesuun..Ruuvaat vaan sen EGR irti.

        Comment

        • BMW
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 3822
          • California

          #5
          kylee se varmaan ihan kunnos on... ainahan nuo kiisselit heittää pöffy pilven kun antaa monoa
          P
          R
          N
          D

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Originally posted by M-Technic
            kylee se varmaan ihan kunnos on... ainahan nuo kiisselit heittää pöffy pilven kun antaa monoa
            Ei täällä ainakaan.
            ---

            Comment

            • Extra
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 272
              • Kurjuuden alkulähde

              #7
              Originally posted by ex-VAG
              Toisaalta toi on kyl ihan tehokas "ase" perässä roikkujille. Kestää kylläkin vaan laataantua muutaman kymmenen kilsaa =).
              Kyllä kansa tietää, että musta savu on voiman merkki... Kylläpä tuo meikäläiselläki pölläyttää melkeinpä aina ku kaasua kunnolla survaisee!! Ainaski jos emännyys on kurvaillu pitkät pätkät jossain välissä...

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Ei se nyt kuitenkaan ihan normaalia ole jos nokeaa putkistoa tuohon malliin(nykydieseleillä kun ei polttoainetta lukuunottamatta ole kovin paljon yhteisiä ominaisuuksia vanhojen "nokivasaroiden" kanssa).
                Voisiko olla jossain suuttimessa/suuttimissa jotain sanomista/vuotaa jos säädöt muuten ovat paikallaan eikä mitään löydy vikamuistista?

                Comment

                • ex-VAG
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 408
                  • Tampere

                  #9
                  No joo yks vaihtoehto vois kyllä olla toi Volvon ilmassamittarin anturi. Vaikkakin päästömittaus (katsastus) on sen vaihdon jälkeen tehty.

                  Taisin tehdä kuitenkin sen "virheen" että hain ilmamäärämittarin ohjelmistopäivityksen bemuhuollosta. Myös huolto suositteli päivitystä mittarin vaihdon jälkeen, mutta ehkä he eivät tienneet että olen vaihtamassa täysin saman tyyppistä anturia, vaikka siis mainitsin siitä Volvon anturista.

                  Se uusi ohjelmistohan on tarkoitettu uudentyyppiselle mittarille, mitä siis BMW myy tällä hetkellä.
                  Tuo volvon anturi vastaa kuitenkin sitä vanhaa bemun anturia, jolloinka uusi softa onkin väärä tälle anturille. JOS softa näkee ilmamäärän hiukan liian suurena (ja ohjaa sen mukaan ainetta) savutusta taitaa olla luvassa.
                  Mutta ei tämä mielestäni nyt mitään vakavaa ole, pölläyttää siis vaan silloin tällöin, eikä näy juurikaan vaihtelevassa ajossa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Mutta kyllä tuossa skenaariossa savutus pitäisi minun käsityksen mukaan näkyä päästöissä?

                    Comment

                    • ex-VAG
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 408
                      • Tampere

                      #11
                      Katsastuksen savutusmittaus:
                      Mitattu / Sallittu
                      1,86 / 3,00
                      maksimikierrokset 4680

                      Tiedä sitten mitä muilla on ollut...

                      Tota karstanpoistoajoakin voisi joskus kokeilla. Mitenkäs se kannattaisi automaatilla tehdä (jos edes ollenkaan)?

                      Comment

                      • nevas
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 63

                        #12
                        Originally posted by ex-VAG
                        Katsastuksen savutusmittaus:
                        Mitattu / Sallittu
                        1,86 / 3,00
                        maksimikierrokset 4680

                        Tiedä sitten mitä muilla on ollut...

                        Tota karstanpoistoajoakin voisi joskus kokeilla. Mitenkäs se kannattaisi automaatilla tehdä (jos edes ollenkaan)?
                        No nuoha ihan hyvät arvot teho diiselille ei mitään ongelmaa, mullakii tekee välillä pöllyttelyä jos kaupungissa kruisaa, mutta kyl ne ajovalot näkyy kuiteskii savuverhon takaa

                        Comment

                        • TINTTI
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 404
                          • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                          #13
                          Originally posted by ex-VAG
                          Katsastuksen savutusmittaus:
                          Mitattu / Sallittu
                          1,86 / 3,00
                          maksimikierrokset 4680

                          Tiedä sitten mitä muilla on ollut...

                          Tota karstanpoistoajoakin voisi joskus kokeilla. Mitenkäs se kannattaisi automaatilla tehdä (jos edes ollenkaan)?
                          320D e46 ja 2 ja 4 suutin vuotaa... lastu, volvon massamittari ja 4,6 konttorilla eli hylsy...
                          420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                          ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                          ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                          ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                          ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                          ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #14
                            Originally posted by TINTTI
                            320D e46 ja 2 ja 4 suutin vuotaa... lastu, volvon massamittari ja 4,6 konttorilla eli hylsy...
                            Mistäs muuten tietää, jos suutin vuotaa? Ilmeisesti jollain testerillä

                            Ex-VAG: omassa taisi olla 1.6 tuo arvo. Silloin ajettu 158tkm

                            Comment

                            • ex-VAG
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 408
                              • Tampere

                              #15
                              Ongelma korjattu.

                              Pöläyttely pieneni lähes olemattomiin kun tukin EGR:lle menevän pakokaasuputken. Eli venttiili on kait karstassa / jumissa, ja on lähes aina auki, mutta nyt ei tarvi kuitenkaan enää savustella.

                              Saattaa tietysti olla, että imusarjakin on sitten hieman karstainen, mutta pitää nyt ensin kysäistä sitä pesun hintaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎