Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lohkolämmitin paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sterix
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 559
    • Jyväskylä

    #16
    kaverilla meni rs2000 perskortista vastus viikossa paskaks vaikka lämmitteli ihan perus parin tunnin seteissä...syynä siihen kyl saattaa olla se että se asensi sen johki toiseen paikkaan ku siihen mihin se ois oikeesti pitäny laittaa.

    Comment

    • jpeltoma
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 600
      • pirkanmaa

      #17
      Aiheeseen liittyen: Tuoreet sähköturvallisuus määräykset on vähän hanurista näitten lohkisten suhteen. Ulkorasioissa pitää olla nykyään vikavirtasuojaus. Kiva kun auton nokka ja rasia saa suolaa niskaansa, kun tyrkkäät lohkiksen kiinni, niin virtaa karkaa "ohi" ja vikavirtakytkin laukee. Sitten ihmetellään autoa että missä vika...kun vikavirtakytkin laukee jatkuvasti. Iso pistoke on pahempi vielä kun se uus pienempi.
      __________________________________________________ ________________________
      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #18
        Jos lämmitystolppa on varustettu kellolla joka on päällä vain tiettyinä aikoina ei se syö vastusta yhtään enempää kuin normaali käyttö. Se mistä tässä topicissa ja TM:ssä yms. on puhuttu on ns. pulssi sähkönsyöttö mikä katkoo jännitettä lähes jatkuvasti jolloin yhtiön sähkölasku pienenee, mutta asukkailta menee vastukset. Ärsyttävähän tuollainen kiinteäaikainen systeemikin on kun ei voi edes omaa kelloa siinä käyttää. Itseltäni on yhdestä autosta vastus mennyt ja sen syyksi paljastui väärä asennus. Vastus oli ihan oikealla paikalla, mutta lyöty liian syvään. Defan vastuksissa on sellainen ura kaiverrettu siihen istukkaan mikä pitää jäädä reiän ulkopuolelle. Jos sen lyö sisään menee liian syvälle, saattaa ottaa lohkoon kiinni ja vastus palaa. En tiedä miten asiantuntava oli silloisen vastuksen asentaneen asentajan kommentti, mutta hän väitti, että vastuksen käyttöikä ei lyhene lähes ollenkaan vaikka se olisi päällä 8 tuntia kahden tunnin sijaan. Kuulemma yli kahta tuntia ei kannata pitää lämmitykessä sen takia kun jäähdytysnesteet kulahtavat nopeammin. En tosiaan tiedä onko oikeasti näin, mutta eihän yli kahden tunnin lämmitys mitään hyödytä.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #19
          Originally posted by Fabsu
          Joo katkoohan se sitä meillä! Se on päällä 4-10 aamulla, 12-14 päivällä ja 20-22 illalla. Oon kyllä mennyt laittamaan yleensä aina vasta kymmenen jälkeen illalla sen piuhan tolppaan, jottei se turhaan lämmitä sitä. Mutta onhan se joka aamu yli sen suositus kaks tuntia, kun tulee lähdettyä vasta seittemän jälkeen aamulla liikenteeseen! Tosi paska systeemi!
          Perinteisessä lohkiksessa se suositus on 2h ja säteilylämppärissä 3h. Pitäis muuttaa omakotitaloon, jotta sais ite päättää mikä on hyvä. Itellä tolpassa max. 2h asetus eikä riitä mihinkään...
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • J-Poika
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 835
            • There's a place in the North, far far away

            #20
            tohon kahteen tuntiin... entisessä riisissä oli sen verran iso jäähdytysnestetilavuus ja heikko lokin lämppäri ettei alta puolen päivän ollut mitään hyötyä edes "naruun" autoa laittaa... ja siihen nesteiden kulahtamiseen... on kauhean kallis menoerä vaihtaa 1-2 vuoden välein nesteet itse ainakin pidän autoa narussa yön yli eikä pistorasiaan ainakaan minun toimesta mitään kelloa tule!

            Comment

            • Raine
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2603
              • N/A

              #21
              ..........
              Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:51.
              ///Motorporot

              Comment

              • J-Poika
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 835
                • There's a place in the North, far far away

                #22
                siis tarkoittaako toi että nesteet kulahtaa niin että vähenemään päin ovat vai että pakkas- ym ominaisuuksiltaan kuluivat? itse olen sitä mieltä että jälkimmäinen, muutenhan ajon myötäkin nesteet haihtuisivat eikä lämppäri lähellekkään niin kuumaksi konetta lämmitä

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by jam76
                  siis tarkoittaako toi että nesteet kulahtaa niin että vähenemään päin ovat vai että pakkas- ym ominaisuuksiltaan kuluivat? itse olen sitä mieltä että jälkimmäinen, muutenhan ajon myötäkin nesteet haihtuisivat eikä lämppäri lähellekkään niin kuumaksi konetta lämmitä
                  Se mitä itse siltä asentajalta kuulin niin kulahtaminen tarkoitti, että nesteen ominaisuudet kuluu. En ole sitä itsekään niin vakavasti ottanut, mutta onhan se tosiasia, että lohkolämmitin keittää nestettä mitä ei toivonmukaan ajossa tapahdu. Siitähän se ropinakin tulee. Toisaalta neste kyllä jäähtyykin tosi nopeesti. Oli miten oli suurta vaikutusta tällä ei varmasti ole ja jos nesteet vaihtaa vuoden tai kahden välein niin ei varmasti mitään vaikutusta.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • BMWPekka
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 58
                    • Helsinki/Hyvinkää

                    #24
                    Ei se meinaa käytännössä mitään, onko se vastus lämmin 2 vai 8 tuntia; se mikä sitä syö, on just se päälle laitto. Yleensä jos vastus menee nopeasti siihen on syynä väärä asennus tai valmistevika... Ja pitkät lämmitysrupeamat tosiaan syö nimenomaan perinteisen glykoli-vesiseos jäähdytysnesteen ominaisuuksia, mutta jos nesteet vaihtaa 2:n vuoden välein, ei tunnu missään. Vähän useammin niitä nesteitä kannattais (määrää) ehkä tarkistaa, mutta eikös niitä nyt muutenkin kannata tsekkailla? Vaikka on se alhaisennestemäärän varoitusjärjestelmä.
                    E30E31 :-)

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #25
                      Originally posted by jpeltoma
                      Aiheeseen liittyen: Tuoreet sähköturvallisuus määräykset on vähän hanurista näitten lohkisten suhteen. Ulkorasioissa pitää olla nykyään vikavirtasuojaus. Kiva kun auton nokka ja rasia saa suolaa niskaansa, kun tyrkkäät lohkiksen kiinni, niin virtaa karkaa "ohi" ja vikavirtakytkin laukee. Sitten ihmetellään autoa että missä vika...kun vikavirtakytkin laukee jatkuvasti. Iso pistoke on pahempi vielä kun se uus pienempi.
                      Tuoreet?
                      Yleisin vikavirtasuoja on herkkyydeltään 30mA. Ja tiettävästi suola ei johda sähköä minnäkään suuntaan, ainakaan yli 10mA (230 voltissa). 30mA on 230V jännitteessä melkein 7 Wattia, joten aika paljon pitäisi sen kaiken suola- yms. paskan johtaa sähköä...

                      Tuli tuossa jokin aika sitten testattua tuota vikavirtakytkintä ihan vedellä. Eli päästin letkulla vettä tuonne lämppärin pistokkeeseen ja samoin sinne lämmittimen johdon liittimeen ja sen jälkeen nappasin lohkikseen sähköt, eikä mitään tapahtunut vikakytkimessä vielä puolentunninkaan kuluttua...
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • torx
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 383
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by kaol
                        Tuoreet?
                        Yleisin vikavirtasuoja on herkkyydeltään 30mA. Ja tiettävästi suola ei johda sähköä minnäkään suuntaan, ainakaan yli 10mA (230 voltissa). 30mA on 230V jännitteessä melkein 7 Wattia, joten aika paljon pitäisi sen kaiken suola- yms. paskan johtaa sähköä...

                        Tuli tuossa jokin aika sitten testattua tuota vikavirtakytkintä ihan vedellä. Eli päästin letkulla vettä tuonne lämppärin pistokkeeseen ja samoin sinne lämmittimen johdon liittimeen ja sen jälkeen nappasin lohkikseen sähköt, eikä mitään tapahtunut vikakytkimessä vielä puolentunninkaan kuluttua...
                        Niin tuoreet. Esim. Vuonna 73 asenettuun tolppaan ei tollasia ole vaadittu eikä tarvitse laittaa kun tolpan uusinnan ohella.

                        Kumma jos ei tolla vesi hommalla laukea.. kannattaa sitä T eli testi painiketta painella liekkö toimii omasi sitten ollenkaan...
                        G30 530e m-sport -19.
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                        -
                        Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                        Comment

                        • sterix
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 559
                          • Jyväskylä

                          #27
                          meillä muuten duunissa tulee jatkuvaa sähköö tolpille ja jotkut jurpot lämmittää kuorma-autojansa viikonlopun ylitte ku eivät jaksa sunnuntaina kävästä laittamassa piuhaan. en oo kuitenkaan koskaan kuullu että ois menny yhdestäkään autosta lohkis tai nesteet pilalle/rikki. ittellä meni autosta lohkis alkutalvesta mutta se ei johtunu tosta jatkuvasta lämmityksestä vaan se oli oikosessa. emmä sit tiedä että miten paljon erilaiset lämppärit on kuorkeissa ja henkilöautoissa.

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #28
                            Originally posted by torx
                            Niin tuoreet. Esim. Vuonna 73 asenettuun tolppaan ei tollasia ole vaadittu eikä tarvitse laittaa kun tolpan uusinnan ohella.

                            Kumma jos ei tolla vesi hommalla laukea.. kannattaa sitä T eli testi painiketta painella liekkö toimii omasi sitten ollenkaan...
                            Tuoreella tarkoitetaan vuotta 1995... Eli homeessa jo moneen kertaan, jos minulta kysytään..

                            Kytkin on kunnossa, testaan sen viikottain.

                            Pitääpä vain muistaa että kuinka se vikavirtakytkin toimii; eli se mittaa vaiheen ja nollan välistä virta-arvoa. Eli jos esim. vaihejohtimen ja auton rungon kautta menee 40mA virta suojamaahan, laukee suojakytkin koska nollan ja vaiheen välillä on yli 30mA virtaero.
                            Mutta tuossa vesitapauksessakaan ei virta kulje automaattisesti maadoitusnastaan vaan saattaa kulkea nollanastaan, jolloin ei vikakytkimessä tapahdu mitään, koska virta kulkee vaiheen ja nollan vällillä.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • jpeltoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 600
                              • pirkanmaa

                              #29
                              Ei oikein jaksa alkaa väittelemään tuosta vikavirtasuojasta :-) ... kysyppä joltain sähkäriltä kun näet moisen ja saat vastauksen aiheeseen: Tuottaako vikavirtasuoja lohkis pistorasiassa ongelmia. Suolavesi ei johda virtaa...?

                              "30mA on 230V jännitteessä melkein 7 Wattia"

                              Sen vikavirtakytkimen takana on harvoin vain yksi rasia ja laite, niitä on useampia, ja ja sitä vuotoa tapahtuu muualtakin...Pätötehoa on vaihtovirralla turha laskea, koska kuormaa ei tunneta? Jos samassa ryhmässä on esim loistevalaisimia/kuristimia niin teho ei ole virta*jännite.
                              Last edited by jpeltoma; 21-02-2005, 15:04.
                              __________________________________________________ ________________________
                              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                              Comment

                              • JanisHell
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 410

                                #30
                                Itselläkin nytten on lopettanut E36 325i:ssä toiminnan 2vuotta vanha defa lohkolämmitin. Onkohan defan laatu aika huono, vai mikä ton elementin hajottaa? Ei ole pidetty virtoja pätkivissä tolpissa, että siitä vika ei ainakaan ole.
                                325i -93 E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎