Tarvike katteja on saatavilla, niin merkkikohtaista kuin yleismallistakin. Tais olla Walkerin merkkikohtainen katti E36 320i malliin n. 600€ ja alkuperäinen 850€. Yleismallinen tarvike katti Motonetistä n. 120€. Tuli vaan noita tutkittua kun luulin että itseltäni oli katti paskana, mutta kaikki johtui väsyneestä Lambda-anturista. Hemi nimimerkillä kirjoittelevaa lainatakseni, "katti ei ole rikki ennenkuin sieltä lentää sisuskalut moottoritielle".
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Tarvike katteja on saatavilla, niin merkkikohtaista kuin yleismallistakin. Tais olla Walkerin merkkikohtainen katti E36 320i malliin n. 600€ ja alkuperäinen 850€. Yleismallinen tarvike katti Motonetistä n. 120€. Tuli vaan noita tutkittua kun luulin että itseltäni oli katti paskana, mutta kaikki johtui väsyneestä Lambda-anturista. Hemi nimimerkillä kirjoittelevaa lainatakseni, "katti ei ole rikki ennenkuin sieltä lentää sisuskalut moottoritielle".
Täytyy välttää noita motareita, niin on ikunen katti
Täytyy välttää noita motareita, niin on ikunen katti
Jep Hemi varmaan kyllä käytti sitä ihan vaan esimerkkinä....
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Katit ovat tosiaan osoittautuneet hieman automerkistä riippuen, koko auton elinkaaren kestäviksi laitteiksi. Käytännössä ainoastaan mekaaniset vauriot vetävät katin pois pelistä. Eli elementti irtoaa kolauksesta kuorista, joka lopulta murenee putkistoon. Käytetyistä toimivista kateista on romiksilla/purkamoilla sekä yksityisillä varaosia kauppaavilla tahoilla selkeää ylitarjontaa, joten hinnat liikkuvat varsin siedettävällä tasolla suhteessa uuteen alkuperäiskattiin. mm.AVK myy vuosittain poistokasoissaan satoja toimivia katteja 50e:n kappalehintaan. Suurin osa Suomessa uusista myytävistä kateista myydään väärän päästödiagnoosin vuoksi. Usein vaihdetaan katin kanssa myös lambda jolloin "kattiremontti" on usein kuitenkin onnistunut. Pointti on se että 95%:ssa kattivikatapauksissa pelkkä uusi lambda riittää. Yleensähän nämä "vikaantuneet" katit eivät päädy huoltoliikkeen kierrätyslavalle, vaan huoltavan henkilökunnan eteenpäin/uudelleen jobattaviksi täysin toimivina.
mm.Tästä syystä en itse ole vielä milloinkaan joutunut ostamaan kolarissa vaurioituneen tilalle uutta kattia, vaan aina löytyy jonkun kusetetun maksama "romukatti" jolla kuitenkin saadaan nollapäästöt aikaiseksi.
Comment