Onkos täälä ollu juttua jo tuosta uudesta muutoksesta rakentelusäädöksiin?
Melkosen mielenkiintoselta vaikuttaa:think Ehkäpä kuitenkin enemmän plussaa mitä miinusta. Mitä käytännön eroja nykyseen tulee porukalla mieleen? Toivotaan että menee läpi ehotus...
Itellä tulee ekana mieleen että e30:iin ei saa enää muutoskatsastettua m52b28 tekniikkaa väännön mennessä 2Nm yli jos käytetään vertailuarvona m20b27 ?
poimintoja:
"Nykytilan mukaan ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen olla milloinkaan pienempi kuin 7 kg/kW. Kohdassa 2.1 mahdollistettaisiin jo alunperin tehokkailla autoille suhde muutettavaksi minimissään arvoon 5 kg/kW. Muutoksella ei arvioida olevan merkit-täviä heikennyksiä liikenneturvallisuuteen, mutta sillä vähennettäisiin hieman poikkeuslupien tarvetta."
"Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia yksinkertaistettaisiin rakennemuutospäätökseen verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista luovuttaisiin, koska jo kohdan 1.4 yleisissä periaatteissa säädetään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistaisivat riittävästi turvallisuuden ilman nykyisiä moottorin massamuutosten prosenttirajoja. Myös iskutilavuuden muutoksen prosenttirajan merkitystä pidetään turvallisuuden kannalta vähäisenä. Siksi iskutila-vuuden tilalle otettaisiin vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, niin asiasta vaadittaisiin kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena olisi, että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin nykyisessä rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu paljon vaihtelua. Myös tehon kasvamisen arvioinnista suoraan iskutilavuuden suhteessa luovuttaisiin. Tavoitteena olisi varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittävät tehoarvot olisivat nykyisiä luotettavampia. "
"Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käy-tönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutos-katsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset. Viittauksia Euro -tasoja lievempään tai tiukem-paan päästötasoon ei tarkoiteta rajattavaksi vain Euro -tasoihin. Näin esimerkiksi USA:n päästö-vaatimukset täyttävien ajoneuvoihin voitaisiin soveltaa samoja linjauksia kuin EU:n päästövaati-mukset täyttäviin. Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moot-torien muuttamista. Helpotuksen vaikutukset tieliikenteen päästöihin arvioidaan vähäisiksi, koska tämänikäisistä autoista suuri osa on jo poistettu liikennekäytöstä. Päästöjen osoittamisvaatimukset muuttuisivat lähemmäksi L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja muuttamisesta annetun asetuksen (1078/2009) vaatimuksia. Tyyppihyväksynnän päästötestiä vastaava testi hinta on useita tuhansia euroja, mutta pelkkä muutoskatsastus, jossa käytönaikaiset päästöt voidaan tarkistaa, on vain kymmenien eurojen hintaluokassa.
"
"Kohdan 6 siirtymämääräyksissä sallittaisiin, että ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan tehdä vuoden 2017 loppuun mennessä rakennemuutospäätöksen mukaisesti. Ajoneuvosäännösten ja -määräysten yleisten periaatteiden mukaan näissä muutok-sissa voitaisiin soveltaa osittain myös määräyksen vaatimuksia."
Melkosen mielenkiintoselta vaikuttaa:think Ehkäpä kuitenkin enemmän plussaa mitä miinusta. Mitä käytännön eroja nykyseen tulee porukalla mieleen? Toivotaan että menee läpi ehotus...
Itellä tulee ekana mieleen että e30:iin ei saa enää muutoskatsastettua m52b28 tekniikkaa väännön mennessä 2Nm yli jos käytetään vertailuarvona m20b27 ?
poimintoja:
"Nykytilan mukaan ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen olla milloinkaan pienempi kuin 7 kg/kW. Kohdassa 2.1 mahdollistettaisiin jo alunperin tehokkailla autoille suhde muutettavaksi minimissään arvoon 5 kg/kW. Muutoksella ei arvioida olevan merkit-täviä heikennyksiä liikenneturvallisuuteen, mutta sillä vähennettäisiin hieman poikkeuslupien tarvetta."
"Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia yksinkertaistettaisiin rakennemuutospäätökseen verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista luovuttaisiin, koska jo kohdan 1.4 yleisissä periaatteissa säädetään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistaisivat riittävästi turvallisuuden ilman nykyisiä moottorin massamuutosten prosenttirajoja. Myös iskutilavuuden muutoksen prosenttirajan merkitystä pidetään turvallisuuden kannalta vähäisenä. Siksi iskutila-vuuden tilalle otettaisiin vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, niin asiasta vaadittaisiin kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena olisi, että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin nykyisessä rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu paljon vaihtelua. Myös tehon kasvamisen arvioinnista suoraan iskutilavuuden suhteessa luovuttaisiin. Tavoitteena olisi varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittävät tehoarvot olisivat nykyisiä luotettavampia. "
"Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käy-tönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutos-katsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset. Viittauksia Euro -tasoja lievempään tai tiukem-paan päästötasoon ei tarkoiteta rajattavaksi vain Euro -tasoihin. Näin esimerkiksi USA:n päästö-vaatimukset täyttävien ajoneuvoihin voitaisiin soveltaa samoja linjauksia kuin EU:n päästövaati-mukset täyttäviin. Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moot-torien muuttamista. Helpotuksen vaikutukset tieliikenteen päästöihin arvioidaan vähäisiksi, koska tämänikäisistä autoista suuri osa on jo poistettu liikennekäytöstä. Päästöjen osoittamisvaatimukset muuttuisivat lähemmäksi L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja muuttamisesta annetun asetuksen (1078/2009) vaatimuksia. Tyyppihyväksynnän päästötestiä vastaava testi hinta on useita tuhansia euroja, mutta pelkkä muutoskatsastus, jossa käytönaikaiset päästöt voidaan tarkistaa, on vain kymmenien eurojen hintaluokassa.
"
"Kohdan 6 siirtymämääräyksissä sallittaisiin, että ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan tehdä vuoden 2017 loppuun mennessä rakennemuutospäätöksen mukaisesti. Ajoneuvosäännösten ja -määräysten yleisten periaatteiden mukaan näissä muutok-sissa voitaisiin soveltaa osittain myös määräyksen vaatimuksia."
Comment