Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Make H.
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1278
    • Kokkola

    Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

    Onkos täälä ollu juttua jo tuosta uudesta muutoksesta rakentelusäädöksiin?

    Melkosen mielenkiintoselta vaikuttaa:think Ehkäpä kuitenkin enemmän plussaa mitä miinusta. Mitä käytännön eroja nykyseen tulee porukalla mieleen? Toivotaan että menee läpi ehotus...

    Itellä tulee ekana mieleen että e30:iin ei saa enää muutoskatsastettua m52b28 tekniikkaa väännön mennessä 2Nm yli jos käytetään vertailuarvona m20b27 ?



    poimintoja:

    "Nykytilan mukaan ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen olla milloinkaan pienempi kuin 7 kg/kW. Kohdassa 2.1 mahdollistettaisiin jo alunperin tehokkailla autoille suhde muutettavaksi minimissään arvoon 5 kg/kW. Muutoksella ei arvioida olevan merkit-täviä heikennyksiä liikenneturvallisuuteen, mutta sillä vähennettäisiin hieman poikkeuslupien tarvetta."

    "Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia yksinkertaistettaisiin rakennemuutospäätökseen verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista luovuttaisiin, koska jo kohdan 1.4 yleisissä periaatteissa säädetään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistaisivat riittävästi turvallisuuden ilman nykyisiä moottorin massamuutosten prosenttirajoja. Myös iskutilavuuden muutoksen prosenttirajan merkitystä pidetään turvallisuuden kannalta vähäisenä. Siksi iskutila-vuuden tilalle otettaisiin vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, niin asiasta vaadittaisiin kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena olisi, että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin nykyisessä rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu paljon vaihtelua. Myös tehon kasvamisen arvioinnista suoraan iskutilavuuden suhteessa luovuttaisiin. Tavoitteena olisi varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittävät tehoarvot olisivat nykyisiä luotettavampia. "

    "Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käy-tönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutos-katsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
    Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset. Viittauksia Euro -tasoja lievempään tai tiukem-paan päästötasoon ei tarkoiteta rajattavaksi vain Euro -tasoihin. Näin esimerkiksi USA:n päästö-vaatimukset täyttävien ajoneuvoihin voitaisiin soveltaa samoja linjauksia kuin EU:n päästövaati-mukset täyttäviin. Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moot-torien muuttamista. Helpotuksen vaikutukset tieliikenteen päästöihin arvioidaan vähäisiksi, koska tämänikäisistä autoista suuri osa on jo poistettu liikennekäytöstä. Päästöjen osoittamisvaatimukset muuttuisivat lähemmäksi L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja muuttamisesta annetun asetuksen (1078/2009) vaatimuksia. Tyyppihyväksynnän päästötestiä vastaava testi hinta on useita tuhansia euroja, mutta pelkkä muutoskatsastus, jossa käytönaikaiset päästöt voidaan tarkistaa, on vain kymmenien eurojen hintaluokassa.
    "

    "Kohdan 6 siirtymämääräyksissä sallittaisiin, että ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan tehdä vuoden 2017 loppuun mennessä rakennemuutospäätöksen mukaisesti. Ajoneuvosäännösten ja -määräysten yleisten periaatteiden mukaan näissä muutok-sissa voitaisiin soveltaa osittain myös määräyksen vaatimuksia."
    Last edited by Make H.; 03-03-2015, 16:53.
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Missä tollanen 10.2 puristeinen m20b27 on ollut?
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #3
      Originally posted by Make H. View Post
      Mitä käytännön eroja nykyseen tulee porukalla mieleen?
      E36-sarjalaiset ja osan E46-sarjalaisista saa laillisesti ahdettua.


      Sitten rupesin tutkailemaan tarkemmin nykyistä asetusta ja muutosehdotusta.


      Piru piilee yksityiskohdissa. Jos Esim. Hartge on aikanaan EY-tyyppihyväksyttänyt moottorinsa E30-sarjaan niin niitä (Hartgen moottoreita) voi käyttää vertailumoottoreina. Se tuo aika laajan mahdollisuuden muutoksille.

      Edit: ei taida e46 mahtua alle euro3-päästöluokkaan kun päästöluokka otettiin käyttöön 1.1.1997
      Last edited by Vauhtivaunu; 03-03-2015, 18:35.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • micke_
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1154
        • Lojo

        #4
        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        Edit: ei taida e46 mahtua alle euro3-päästöluokkaan kun päästöluokka otettiin käyttöön 1.1.1997
        Mites nää H35 paprut? http://www.300mm.de/download.htm
        Last edited by micke_; 03-03-2015, 19:33.
        E24 ///M635CSI
        E61 520d LCI
        Ex: E30 1006hv/1161nm
        ig: m1ckee_

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #5
          Originally posted by Tonton View Post
          Missä tollanen 10.2 puristeinen m20b27 on ollut?


          Tuolta katoin vaan et vääntävin m20b27 on 240Nm johon vertasin että m52b28 menis 2Nm yli, mutta sitähän onki käytetty e28 eikä e30 Näin ollen "perus" e30 malleista väännöltään pitänee varmaan käyttää arvona 230Nm...nämähän rupiaa tieten koskeen vasta 2017 jälkeen leimattuja mutta silti spekulointia Tuolahan tiesti oli jotain juttua noista "mallisukupolvien" yhdenmukaistamisesta...mitä sitten tarkoittaneekaan esim. M3 vs. 320is vs. 325i jne.:think

          Comment

          • Make H.
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1278
            • Kokkola

            #6
            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            E36-sarjalaiset ja osan E46-sarjalaisista saa laillisesti ahdettua.


            Sitten rupesin tutkailemaan tarkemmin nykyistä asetusta ja muutosehdotusta.


            Piru piilee yksityiskohdissa. Jos Esim. Hartge on aikanaan EY-tyyppihyväksyttänyt moottorinsa E30-sarjaan niin niitä (Hartgen moottoreita) voi käyttää vertailumoottoreina. Se tuo aika laajan mahdollisuuden muutoksille.

            Edit: ei taida e46 mahtua alle euro3-päästöluokkaan kun päästöluokka otettiin käyttöön 1.1.1997
            Nojoo tuo tietysti suurimpana etuna että saa laillisesti ahdettua e36:sia jatkosa. En jaksanu yksityiskohtia niin syynätä ja miettiä eri skenaarioita senpä takia tämän pistin tänne että jos jollain tulee mieleen miten tuo muuttaa (rajottaa/vapauttaa) nykyseen verrattuna rakentelua.

            Ainakin se erona että kaikista itse hitsatuista muutoksista (moottorinkorvat esim. jne.) pitää aina esittää laskelmat että vastaa alkuperäisiä.

            Sittenhän pääsis e46:stakin ahtaan jos ostais jonku sille valmistaman/hyväksyttämän turbokitin etanolikäyttösenä niin päästöjen katsottas automaattisesti olevan ok tai ainakin riittävän käytönaikanen tarkastus?

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11120
              • Oulu

              #7
              Kuulostaa pääasiassa hyvältä. Mutta miten lie tuo tarkempi todistus tehoista :think Kuinkahan älyttömät vaatimukset ne meinaa dynolapuille keksiä. Toki ihan hyvä ois, että olis kunnolla määritelty, millä kelpaa, niin ei tarvis arpoa konttorilla kuten nyt.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #8
                Oliskohan hyväksytyt mittapaikat, että dynoille myönnettäisiin jonkinlainen sertifikaatti jolla sitten voidaan tietty laskuttaa

                Mielenkiintoista nähdä miten näiden jälkiahdettujen tehon mittauksia tullaan säätelemään
                Min paine? Sinetti?

                Laittakaas topik stickiksi vähäksi aikaa ja vaikka otsikkoon isolla trafi tai näitä uusia topikkeja tulee vielä ensi viikollakin lisää
                Last edited by Tonton; 03-03-2015, 19:58.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1366
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  E36-sarjalaiset ja osan E46-sarjalaisista saa laillisesti ahdettua.


                  Sitten rupesin tutkailemaan tarkemmin nykyistä asetusta ja muutosehdotusta.


                  Piru piilee yksityiskohdissa. Jos Esim. Hartge on aikanaan EY-tyyppihyväksyttänyt moottorinsa E30-sarjaan niin niitä (Hartgen moottoreita) voi käyttää vertailumoottoreina. Se tuo aika laajan mahdollisuuden muutoksille.

                  Edit: ei taida e46 mahtua alle euro3-päästöluokkaan kun päästöluokka otettiin käyttöön 1.1.1997
                  Eikös tuo E3 kata ajanjakson 1997-2003 jolloinka E4 on tullut voimaan.
                  nimim odotan E39 M5 turbolla.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    #10
                    Originally posted by micke_ View Post
                    Mites nää H35 paprut? http://www.300mm.de/download.htm
                    Jepjep. Tuollaista tarkoitin. Saksalainen tyyppihyväksyntäviranomainen on hyväksynyt M30B35-moottorin e30-mallisarjaan :think
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      #11
                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Jepjep. Tuollaista tarkoitin. Saksalainen tyyppihyväksyntäviranomainen on hyväksynyt M30B35-moottorin e30-mallisarjaan :think
                      H35ssa pitäis kyllä olla m88:think
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        #12
                        Originally posted by repsa View Post
                        Eikös tuo E3 kata ajanjakson 1997-2003 jolloinka E4 on tullut voimaan.
                        nimim odotan E39 M5 turbolla.
                        Euro3-ajoneuvot on asetustekstin mukaan pussitestattava. Katsastusmittaus koskee tekstin mukaan ennen Euro3-tasoa tyyppihyväksyttyjä.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          #13
                          Originally posted by Tonton View Post
                          H35ssa pitäis kyllä olla m88:think
                          Ok. Saksankielisessä tekstissä ei puhuta moottorityypistä, oli vaan nuo männänhalkaisijat ja iskut niin ajattelin "M30"...
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10510
                            • Saaressa

                            #14
                            Jaa että valtiovalta näyttäis vihreää valoa ahdetuille E34 M5:lle tai E36 M3:lle..

                            Goood

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              #15
                              Originally posted by duuk View Post
                              Jaa että valtiovalta näyttäis vihreää valoa ahdetuille E34 M5:lle tai E36 M3:lle..

                              Goood
                              Vahvasti näyttää siltä.


                              Tuo ahdettu e39 M5 on mahdollinen sitten kikkailulla. Hommaa Euro2-tasoisen kopan ja siirtää tekniikan (+alustan osat luonnollisesti). Jälleen kerran joku on väliinputoaja kun viilataan pilkkua:think

                              Melko levottomat tehot saa e30-koppaankin leimattua jos ja kun M88 on vertailumoottorina...
                              Last edited by Vauhtivaunu; 03-03-2015, 20:19.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎