Täytyykin tutkailla nyt näitä Ms34 filejä josko toimisi tuon aiemmin tiedustelemani yksilön kanssa.
Eikö näitä tiedostojen lukua varten kannata hommata ihan oikea FgTech Galletto, ei tarvii availla boksia yms.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Siemens MS41(M52) säätäminen
Collapse
X
-
Originally posted by walde View PostJep. Oman auton olen säätänytkin nimenomaan TunerProlla tuota xdf-tiedostoa käyttäen. Pelailisin mielellään jatkossa myös WinOLS:n kanssa, kun sitä tulee nyt käytettyä jonkin verran muutenkin parin muun homman yhteydessä.
Oma projekti jatkuu siten, että seuraavaksi pitäisi päästä MS43 CAN viesteistä perille. Tai tarkemmin ottaen siitä, miten saisi julkaistua omia (tai lisättyä olemassa olevan viestin datakenttään), analogiseen sisääntuloon pohjautuvia viestejä verkkoon. Sen verran olen tutkinut väyläanalysaattorilla, että MS43 ei julkaise kuin jokuisella ID numerolla viestejä (sama homma IKE:llä ja DSC:llä), joten verkko on aika löyhästi kuormitettu - isoimmalla ID:lläkin kulkeva viesti päässee verkkoon inhimillisellä vasteajalla. Tarkoituksena olisi lisätä CAN-verkkoon yksi itsetehty ja -ohjelmoitu ohjainlaite lisää
EDIT: Luin vasta Pasi viimeisen viestisi. Mielenkiintoista. Mukava ylipäätään lukea postauksiasi! MS41 ja MS42 eivät ole tuttuja itselleni, mutta aika kiva informaatiopaketti on muodostettavissa näistä viesteistäsi.Jostain löysin myös juttua, että koittavat tehdä ms43:een tukea flexifuel sensorille ja sähköiselle ahtopaineen säätimelle, mitkä olis kyl käteviä toimintoja kummatkin.
No kuitenkin tuolta löytyy samat a2l tiedostot, jotka mullakin on koneella: https://drive.google.com/drive/folde...VZCQk02X1NWZTA
En kyllä tiedä pelaako yksikään yhtään mitenkäänLähinnä testasin ms43:lla että se xdf tiedosto näytösti järkevältä, mutta mul tosiaan focus on tällä hetkellä ms41 ja 42 purkeissa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJoo ei näköjään. Kokeilin tuota checksum correction toolia ja vasta kun käpälöin bensakarttaa, niin se joutu korjaamaan tarkistussumman. Ja jos ei halua käyttää noita tarjolla olevia binäärejä, niin sen pelkän ISN:n poisto ms43:sta onnistuu samaan tapaan, kuin ms42:lle. Tuo laittamani osoite ei nyt just tuo vaan ole, mut hyvin lähellä se siinä näyttää olevan.
Mulla piti olla läjä noita a2l tiedostoja, mutta minne lie kadonneet. Pitää tarkistaa olikohan ne työkoneella. Tuolla on kuitenkin tuo xdf filu ms43:lle käytettäväksi tunerprossa: https://drive.google.com/drive/folde...DhDSWVPRzFPTEU
Oma projekti jatkuu siten, että seuraavaksi pitäisi päästä MS43 CAN viesteistä perille. Tai tarkemmin ottaen siitä, miten saisi julkaistua omia (tai lisättyä olemassa olevan viestin datakenttään), analogiseen sisääntuloon pohjautuvia viestejä verkkoon. Sen verran olen tutkinut väyläanalysaattorilla, että MS43 ei julkaise kuin jokuisella ID numerolla viestejä (sama homma IKE:llä ja DSC:llä), joten verkko on aika löyhästi kuormitettu - isoimmalla ID:lläkin kulkeva viesti päässee verkkoon inhimillisellä vasteajalla. Tarkoituksena olisi lisätä CAN-verkkoon yksi itsetehty ja -ohjelmoitu ohjainlaite lisää
EDIT: Luin vasta Pasi viimeisen viestisi. Mielenkiintoista. Mukava ylipäätään lukea postauksiasi! MS41 ja MS42 eivät ole tuttuja itselleni, mutta aika kiva informaatiopaketti on muodostettavissa näistä viesteistäsi.Last edited by walde; 06-09-2016, 21:46.
Leave a comment:
-
-
Jatketaampa vielä juttua. Eli tosiaan otin nyt pohjalle tuon yhden aiemmin linkissä esillä olleen AD -versiota olevan filun, koska tuo oli euromallin 2.8 koneisesta manuaalista. Filu oli jo valmiiksi vigin, mut muutin siihen kohdeauton VIN numeron. Tämä ei myöskään vaatinut vielä uutta tarkistussumman laskentaa. Tämän lisäksi lisäsin pikkasen RON98 kartan ennakoita sinkkuvanos brittisoftan perusteella. ms42 RON98 sytkäkartta näytti hämmentävän paljon ms41 perussytkäkartalta, niin ajattelin kokeilla samoja muutoksia ms42 boksiin. Tämä muutos ei myöskään vaatinut tarkistussuman laskentaa. Sit vielä karvan verran rikastin bensakarttaa yläpäästä ja tämän muutoksen jälkeen checksum tooli jo jotain korjasi.
Uuden tarkistussuman laskennan jälkeen latasin muokatun binäärin garageflasherillä boksiin, joka on alunperin C6 version softalla ja muutenkin väärälaisella koneella oleva. Eikä siihen ole edes EWS boksia, eli joutaa hyvin testailujen kohteeksi
Sinnehän se sujahti sisään, vaikkakin tuo softa taas jumi kesken kaiken:
Käytin virrat pois ja luin sit flashin sisällön koneelle, jotta pysty varmistaan et se varmasti meni perille:
Ja olihan se menny. Lukasin vielä boksilta vikakoodit ja ne se anto ainakin moitteetta ulos. Että ei ainkaan täysin mykäksi menny boksi, vaikka softaversion vaihto. Vikakoodeissa ei tullu mitään uutta, mitä ei jo aiemmin ollu, kun boksi ei oo autossa kiinni. Ja ainakin boksin päivämäärä oli vaihtunut siksi, mikä flashin VIN numerostakin pystyi päätteleen.
Eli kaikki toimi tähän asti. Seuraavaksi vielä pitää laittaa boksi autoon ja koittaa synkata EWS inpalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by walde View PostEi pitäisi tosiaan ISN:n "nollille veto" aiheuttaa tarvetta tarkastussummien uudelleen laskennalle.
Tämä on kyllä hieno juttu siinä mielessä, että käytetyn DME:nkin voi synkata uudelleen auton alkuperäisen EWS:n kanssa, ja VIN-numeron voi myös korjata. Itse ainakin halusin ehdottomasti säilyttää tarkastussummien käytön (itsediagnostiikankin puolesta) ja ajoneston, mutta silti harjotella käytetyn ohjainlaitteen kanssa.
Asiasta kukkaruukkuun; onko kellään MS43:n A2L/Damos tiedostoja WinOLS:iin?
Mulla piti olla läjä noita a2l tiedostoja, mutta minne lie kadonneet. Pitää tarkistaa olikohan ne työkoneella. Tuolla on kuitenkin tuo xdf filu ms43:lle käytettäväksi tunerprossa: https://drive.google.com/drive/folde...DhDSWVPRzFPTEU
Leave a comment:
-
-
Ei pitäisi tosiaan ISN:n "nollille veto" aiheuttaa tarvetta tarkastussummien uudelleen laskennalle.
Tämä on kyllä hieno juttu siinä mielessä, että käytetyn DME:nkin voi synkata uudelleen auton alkuperäisen EWS:n kanssa, ja VIN-numeron voi myös korjata. Itse ainakin halusin ehdottomasti säilyttää tarkastussummien käytön (itsediagnostiikankin puolesta) ja ajoneston, mutta silti harjotella käytetyn ohjainlaitteen kanssa.
Asiasta kukkaruukkuun; onko kellään MS43:n A2L/Damos tiedostoja WinOLS:iin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Matuh View PostOtteko näihin vakio ecuihin ''Launchia'' laittanu??
Käytännössähän menee ihan VSS speed tiedon mukaan, elikkäs 0kmh laittaa vaika 4300rpm ja sit ku auto liikahtaa ni sinne 7200rpm eli kiekka rajotin nousee heti ku autoliikahtaa :think
kuhan mutuilen onko mahdollistajenkkilässä ainaki on tehneet noin
Leave a comment:
-
-
Otteko näihin vakio ecuihin ''Launchia'' laittanu??
Käytännössähän menee ihan VSS speed tiedon mukaan, elikkäs 0kmh laittaa vaika 4300rpm ja sit ku auto liikahtaa ni sinne 7200rpm eli kiekka rajotin nousee heti ku autoliikahtaa :think
kuhan mutuilen onko mahdollistajenkkilässä ainaki on tehneet noin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostJoo EWS eroista kyllä saattaa hyvinkin syttyä. Riippuu vähän autosta että vertaileeko mittaristo valomoduulin vai ajoneston suhteen viniä.
Tuossa muuten se pinni ms42:ssa
Ja tommonen viritelmä mulla on tällä hetkellä, ettei tarvi autossa ihmetellä
Eli vanha tietokoneen virtalähde antaa käyttöjännitteen boksille. Kiinasta ostettu obd plugi on kytketty käyttöjännitteeseen, maahan ja K-linjaan. ms41:lle menee käyttöjännite maa ja k-linja johtosarjasta pöllittyyn liittimeen ja siitä on lisäksi pinni 60 vedetty käyttöjännitteeseen, jotta flashin kirjoitus onnistuu. Lisäksi vielä uupuu tosiaan ms42/43 liittimet. Toki varten riittää vaan tuo yksi perimmäinen liitin, josta löytyy käyttöjännite, maa ja k-linja samasta. Siistitään sit kun saan tuon puuttuvan liittimen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJoo en oo varma tuosta, kun tosiaan joidenkin boksien ollessa erilaisia se syttyy. Mut ainakin koitettiin käyttää ncs experttiä autossa jossa oli ews ja dme boksi eri autosta, niin se ei ko. syystä suostunut yhteistyöhön. ko autossa palaa tämä piste -99 mut voi siinä olla muutakin sähelletty.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostEi pitäisi mittariston täppä kyllä syttyä kuin IKE <-> LCM eroavaisuuksista VINin suhteen. Ellei sitten ihan viimesissä e39:ssä ole moista ominaisuuttaa että tarkistaisi myös DME:stä mutta en ole itse ainakaan kuullut
Leave a comment:
-
-
Ei pitäisi mittariston täppä kyllä syttyä kuin IKE <-> LCM eroavaisuuksista VINin suhteen. Ellei sitten ihan viimesissä e39:ssä ole moista ominaisuuttaa että tarkistaisi myös DME:stä mutta en ole itse ainakaan kuullut
Leave a comment:
-
-
Sitten toinen löytämäni juttu on VIN koodi. Eli ainakin esim. e39:ssä jos auton boksien VIN ei mätsää, niin kojetauluun syttyy se pieni piste merkkaamaan ristiriitoja. Lisäksi esim. NCS expert saattaa heittää häränpyllyä, koska dme ei olekkaan se mitä se pitäs olla. Lisäksi kun noita flashejä löytää netistä, eikä tiedä mistä autosta en on, niin VIN numerosta on hyvä tarkistaa alkuperäinen auto. Esim. USA malleista ei kannata ottaa flashia omien säätöjen pohjalle, koska niissä on yleensä mukana lisäilmapumppu, joka puuttuu euroautoista. Nämä aiheuttaa turhia vikakoodeja ja moottorivikavalon palamista, koska ne puuttuu.
VIN koodi on kuitenkin tallennettu flashile ja sen näkee ainakin noilla XDF tiedostoilla tunerprossa mitä mulla on, sekä sinne voi syöttää kohdeauton VIN numeron ongelmien estämiseksi. Sen muoto on kuitenkin vähän mielenkiintoinen:
Noh laita tunerpro näyttämään VIN hexana jolloin ollaan jo vähän lähempänä totuutta:
jaa eikö vieläkään näytä tutultaNo tästä postauksesta selviää millanen hämärä koodaus tuollekkin VIN numerolle on tehty: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=465223
Jos ei jaksa käsin ruveta potensseja laskemaan, niin voi käyttää tuota perl skriptiä. Esim. näin:
Ja tuon VIN:n auton voi tarkistaa vaikka realoemista: http://www.realoem.com/bmw/enUS/select?vin=kg06046
Eli kyseessä on jenkkimallin e46 328 -8/98. Eli vaikka tuo olisi oikeella koneella oleva AD version flash, niin ei tuota kannata käyttää juurikin aiemmin mainittujen syiden vuoksi. Tuo perl skripti toimii myös toiseen suuntaan, eli muuttaa VIN:n oikeen muotoon flashille ja tunerprossa voi näpytellä muutentun numeron flashille.
Leave a comment:
-
-
Sitten muutama muu mahdollisesti tarpeellinen kikkailu.
Eli kun puhuin noista virgin flasheistä, niin tämä tarkoittaa periaatteessa semmoisen boksin flashia, joka ei ole koskaan ollut autossa kiinni. Eikä sitä ole synkattu minkään ews:n kanssa. Kun ostat marmorilta uuden dme boksin, ne tulee sieltä virgin tilassa, jotta sen voi synkata auton ews:n kanssa. Mutta kerran kun tämä on tehty, niin boksia ei saa enään vaihdettua toiseen autoon. Mikä on sinänsä järkeenkäypä ratkaisu esim. estämään varkauksia. Mutta aiheuttaa toki päänvaivaa, kun pitäisi joku moottoriswappi tai rikkinäinen dme vaihtaa.
Noh boksin saaminen virgin tilaan on suhteellisen helppe homma tuolla garage flasher ohjelmalla. Ensimmäiseksi lataa boksin full flash koneelle ja aukaise se jossain hex editorissa. Sen jälkeen navigoi osoitteeseen 0x3EDE ja siellä tai hyvin lähellä ko. osoitetta lukee FF FF FF xx xx xx FF FF FF. Tuo 2 - 6 tavua pitkä pätkä on ISN koodi, joka on sinne kirjoitettu, kun EWS on synkattu.
Riippuen vähän softa ja hardis versioista (ms43/ms42) tuo ISN ei aina ole just tuossa osoitteessa, mutta hyvin lähellä. Se pitäisi erottua kuitenkin helposti ja jos se on kaempana, niin se on kuitenkin aina lähellä tuota REGENSBU tekstiä.
Ja jos haluat flashin virgin tilaan, niin tyhjää nuo ISN tavut laittamalla tilalle vaan FF ja kaikki on valmista. Lataa sen jälkeen flash takaisin purkkiin ja synkkaa se auton EWS purkin kanssa.
En ole vielä varma pitääkö checksumia tarkistaa tässä vaiheessa. Tämä täytyy vielä kokeilla. EDIT checksumin korjaus työkalu ei ainakaan tee mitään, vaikka ISN poistaakin. Täytyy vielä autossa ihan kokeilla.Last edited by Pazi88; 06-09-2016, 11:31.
Leave a comment:
-
-
Nonnih nyt näyttäisi onnistuvan ms42 ja ms43 softauskin. Näille löytyy hyvä WIKI sivustokin.
MS42: http://www.ms43wiki.com/index.php?title=MS42
MS43: http://www.ms43wiki.com/index.php?title=Main_Page
Eli full flashin luku ja kirjoitus onnistuu tuolla JMgarage flasher ohjelmalla. Latauslinkit löytyy tuolta wiki sivustolta. Mulla ei ms42:n kanssa pelannut tuo uudempi versio, vaan piti käyttää vanhempaa. Ja huom! Tämä vanhempi versio saattaa joskus jumittaa, että näyttää ettei mitään tapahdu, mut anna sen pyöriä muutama minuutti vaikka jumiikin. Se kyl yleensä siitä tokenee.
Flashin lukua ja kirjoitusta varten pitää boksi toisaan avata ja siitä tarvitsee maadoittaa tämä pinni kun virrat laitetaan päälle:
Tämä kuva on ms43 boksista ja ms42 on vähän eri layoutilla. Sama pinni prosessorilta pitää kuitenkin maadoittaa kuin ko. kuvassakin. Lisään tähän myöhemmin kuvan ms42:sta.
Homma menee siis niin että avaa boksi ja virittele johto valmiiksi kiinni johonkin maapisteeseen. tämän jälkeen ihan perus inpa usb kaapeli taikka vaikka modattu vag kkl adapteri koneeseen ja autoon kiinni. Garage flasher päälle ja tässä vaiheessa maadoita tuo ko. pinni levyltä. Autoon virrat päälle, odota 3-6 s ja klikkaa garage flasherissä connect. Process barin pitäis ruveta kelaamaan nyt 0-> 100% jolloin otat maadoitusjohdon pois pinnistä. Kun connecti on menny 100% pitäisi read ja write napit pelata ja full flashin saa luettua sekä kirjoitettua. Jos connecti/luku/kirjoitus ei onnistu, kokeile vähän eri mittaista aikaa tai ota esim. maapiuha irti ennen connectin painamista. Tai sit anna olla koko ajan kiinni. Voit myös kokeilla eri garage flasher versiota. Voi siis vaatia useamman yrityksen, että homma alkaa pelaamaan.
Sitten itse säätäminen ja muu kikkailu.
Sekä ms43 ja ms42 bokseissa on useaa eri softaversiota.
ms43:
MS430037
MS430055
MS430056
MS430064
MS430066
MS430069
MS430070
ms42:
0110AD
0110C6
0110C7
0110CA
Näissä kaikissa karttojen sijainnit on erit, eli jos sulla on esim C6 version flash ms42:een, niin et voi käyttää esim. romraider määritystiedostoa joka on tehty AD versioon.
Tällähetkellä ms42:een löytyy tunerprohon toimiva xdf määritystiedosto AD versiolle, enkä ole millekkään muulle versiolle toimivaa löytänyt. Linkki löytyy tuolta wiki sivustolta, mutta multa saa kysyttäessä vielä paremmankin version. Romraiderille tehty määritystiedosto on kans AD versiolle, mutta siinä ei ole vasta kuin 2 karttaa määritelty, niin sen käytettävyys on aika heikko. Ja valitettavasti kaikki boksit joita minä olen kokeillut on olleet C6 versiota, eli säätö ei onnistu näille. Noh tämän voi kuitenkin kiertää vetämällä purkkiin eri softaversion sisään. Täältä löytyy useampi eri AD version full flashi, joita voi käyttää pohjana: http://www108.zippyshare.com/v/tDqy6XsI/file.html
Nämä on virgin tiedostoja, eli kun virgin flashin vetää purkkiin sisään, täytyy ews synkata uusiksi. Tämä pitäisi onnistua helposti inpalla. Ja nimenomaan onnistuu, eli jos flash ei ole virgin, niin sitten ews synkkaus ei onnistu. Ilman flashin muokkausta autoon ei saa synkattua toista ews boksia.
Huom! Jos flashiä muokkaa, niin sen checksum pitää laskea uusiksi, että se pelaisi. Tuolla wikissä on ohjelma sen laskentaan, mutta tämä on vielä itsellä testaamatta.
ms43:lla homma on sama. Eli eri softaverisoiden määritystiedostoja ei voi sekoittaa keskenään. Mutta purkkin voi saada eri softaversion, kun sinne vetää. ms43:lle määritykset on tehty 56-versiolle ja romraideriinkin löytyy hyvät työkalut sitä varten: http://www.romraider.com/forum/viewt...p?f=43&t=12575
Lisäksi ms43 on helpompi, koska tarjolla on julkisesti valmiit 56 version full flashit, joista on poistettu EWS sekä checksumin tarkistus. Eli ei tarvi kuin ladata flash sisään ja kaikki pelaa sekä säätää voi vapaasti. Tai siis EWS ei pelaa, koska se on poistettu. Tälle ominaisuudelle löytänee moni käyttöä esim. m54b30 e30/e36 swapNämä flashit löytyy täältä: https://drive.google.com/drive/folde...DhDSWVPRzFPTEU
(Siemens_MS430056.rar) Näissä toimii myös romraiderin loggerikin, eli säätö on helppoa. ms42:n kanssa joutuu käyttään teston loggeria. Mikä nyt ei huono sekään ole
Itse en pysty varmistaan, että ms43 säätö onnistuu, koska en omista sellaista autoa. Mutta ms42:n kanssa kokeilu onnistuu. Tällä hetkellä olen saanut C6 softaversion purkkiin AD version virgin flashin onnistuneesti sisään. Seuraavaksi pitää laittaa se autoon kiinni ja koittaa synkata EWS inpalla.Last edited by Pazi88; 06-09-2016, 10:59.
Leave a comment:
-
Leave a comment: