Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Tulipas vertailtua EMP:n koneessa ollutta brittisoftaa, vakiosoftaan tämän avulla. Aika perus muutoksia näkyy olevan, niinkuin oli jo ennakkoonkin tiedossa. Mut postaan tänne, niin voi joku muokata omaa jos uskaltaa.

    Näkyy ensinnäkin olevan rikastettu seosta isoilla kuormilla ja kierroksilla:


    Sytkäkarttaan on lisätty ennakkoa koko alueelle. Aika saman verran, mitä itsekkin mietin, että kärsii :think


    Ja sitten VANOS sekä imuilman lämpötilakompensointi karttoja on muokattu:


    Oikeella on siis muokatut kartat ja vasemmalla näkyy kuinka paljon vakiokartassa on eroa.

    Sitten pienempinä muutoksina rajoitin on nostettu 6496 rpm -> 6784 rpm, "knock detection thresold - multicaptive Factor" karttaa on nostettu 0,1 arvon verran 4000 rpm ylöspäin ja jostain syystä myös tyhjäkäyntiä on nostettu.

    En vastaa mistään ongelmista, jos joku näiden tietojen pohjalta muokkaa omaa softaa
    Last edited by Pazi88; 08-05-2015, 09:27. Reason: pikku typo

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by pimpim View Post
    Toinen kysymys liittyy sitten tuohon ecu version flashäykseen ms41.0->ms41.2 Tapahtuuko se sillä tavalla, että etsin jostain ms41.2 olevan rom tiedoston samanlaisesta moottorista ja teen full fläshin vai onko siinä joitan muita manooverejä.
    Noin periaatteessa. Control bytet kait pitää muuttaa vastaamaan alkuperäistä firmistä ja kaikki odb2-kura disabloitava, eli post-cat lambdat ja ilmapumput jne. Kartat sitten toki on myös ihan eri kuin alkuperäiset eli säätöä tarvii paljon.

    Tarkemmin en tiedä kun en ole vielä fläshännyt, vähän suurempi mahdollisuus ecun brikkaamiseen tuossa kuin pelkässä datojen fläshäilyssä niin täytyy ensin varautua siihenkin.

    Leave a comment:


  • pimpim
    replied
    Illan tutkiskellut ongelmaa, mutta ei oikein ideoita ole löytynyt. Elikkäs romraiderilla avatessa ecun tiedoston antaa seuraavat herjat.

    "Storage address for table "byte 5" is out of bounds. Please check ECU definition file."
    "Table:Byte 6 - O2 Feedback Table editing has been disabled. Definition file or ROM image may be corrupt."

    Kummastakin pääsee eteenpäin painamalla ok. Sen jälkeen RomRaider löytää ainoastaan control bits,fuel,ignition timing ja sensors scaling kansiot, eli esimerkiksi kylmäkäynnistys parametrit jää saamatta. Kaapelina kokeiltu inpa kaapelia ja vagcom:n kaapelia jota Ms41 flash tool sivuilla suositellaan.Pinnit 14 ja 18 on ollut yhdistettynä ja ilman yhdistämistä. Lisäksi kokeiltu kahdella eri windows 7 koneella.

    Toinen kysymys liittyy sitten tuohon ecu version flashäykseen ms41.0->ms41.2 Tapahtuuko se sillä tavalla, että etsin jostain ms41.2 olevan rom tiedoston samanlaisesta moottorista ja teen full fläshin vai onko siinä joitan muita manooverejä.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Eli tuollainen on vakio M52B25 ennakkokartasto sytkälle. Eli ne ykköset multiplicative taulussa kertovat että nominal ECT compensation arvot lisätään perustauluun täysimääräisenä. Perustaulun ennakot on siis äkkiseltään katsottuna mitäsattuu mutta nominal-taulun kanssa plussattuna ihan järkevät.

    E85-käyttöön toki ekana muutin peruskartaston järkeväksi jotta lämpötilakompensaatiokartastoa voi käyttää kylmäkäynnin hanskaamiseen nakutuksen välttämisen sijaan.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Melkosen paljonhan tuolta saa kyllä pihalle ms41.0 softastakin. Äkkiseltään löytys kaikki tarpeellinen, jos haluaa esim. muuttaa oikeesti toimimaan viinalla.


    Eikä mulla ainkaan ollu sun kuvaamaa lämpötilakompensointia noille ennakkokartoille. Perus kartta oli mun mielestä järkevillä ennakoilla ja lämpötilakorjaus kartassa kerroin oli pääasiassa ykköstä. Ainoastaan korkeilla imuilman lämpötiloilla ennakkoja puotetaan.

    Ja ei mun koneella ainakaan ole mitään pilkku/piste ongelmia.

    Mutta siis vaikuttaa oikein toimivalta systeemiltä. Varsinkin verrattuna siihen mitä aiemmin olen kokeillu. Vielä tuo kirjotuksen testaus on tekemättä, kun pitää modata piuha eka.

    EDIT parempi kuva, kun eihän tosta ottanu selvää.
    Attached Files
    Last edited by Pazi88; 28-04-2015, 22:47.

    Leave a comment:


  • naukkis
    started a topic Siemens MS41(M52) säätäminen

    Siemens MS41(M52) säätäminen

    Vähän juttua ollut täällä, eli harrastelijat on reverse-engineerannut tuon purkin aika hyvin ja ko. boxin säätäminen onnistuu suurinpiirtein millä vain inpa-kaapelilla.


    Norjalainen ohjelma ecun binäärien lukuun ja kirjoitukseen, pyytävät 200 norjan kruunua (~24€). Osaa myös muutella ecun versiot euron(41.0) ja obd2-versioiden välillä (41.1, 41.2) kunhan lataa halutun firmwaren jostain. Tuo ohjelma laskee firmwareen checsummit automaattisesti joten niistä ei tarvitse murehtia. Firmwaren kirjoitukseen tarvii syöttää eculle flashin ohjelmointijännite, pinnit 14 ja 18 yhteen pyöreästä liittimestä.



    Open-source ecueditori dataloggerilla:




    Tuo tarvitsee toimiakseen vielä ecun kartoitustiedostot, ne saa kun loggaa foorumille, siellä on paljon muutakin hyödyllistä. Pistän nyt tuon ecun uusimman loggerfilen mukaan niin jos haluaa testata niin ei tarvitse sen takia rekisteröityä, tosin mihin lie pilvipalveluun eli on olemassa sen aikaa kun on.

    The page you were looking for could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.


    Romraideri osaa avata euroversion 41.0 firmiksestä vain tuon partial dumpin, mutta ei säätämiseen muuta tarvitakaan ja sen polttelu on paljon turvallisempaa kuin koko dumpin.

    Romraideri pitää myös ajaa piste pilkkumerkkinä javasta tagattuna tai pilkkukonversiot eivät pelaa, aika ikävää taulukoita skaalatessa.

    Dataloggerin käyttö vaatii obd-firmwaren ainakin toistaiseksi.

    Sitten itse ecu on jo nykysaasteaikaa eli koodia on paljon ja suurin osa siitä vain hankaloittaa säätämistä eli jos otta purkin harrastekäyttöön niin siitä kannattaa yksinkertaistaa suurin osa taulukoista, äkkiseltään kun vaikka kattoo tuon syttykartastoa niin näyttää että siitä puuttuu 10 astetta koko alueelta mutta eipäs puutukaan, kartaston nollakohta on moottorin ylikuumenemistilanteeseen noin 50 asteen imulämpöjen kanssa ja normaalitilanteissa lämpötilakompensointi tuo puuttuvat asteet peliin mukaan.

    Ja sitten se varoituksen sana, ecun saa pimeäksi jos fläshäillessä menee jotain pieleen. Korjaukseen flash-piiri pitää kolvata irti ja prommata irrallaan tai vaihtaa koko ecu.
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎