Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrunesteiden vaihto korjaamoissa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #16
    Jos nyt kuitenkin vain vaihdettaisiin ne nesteet oikein.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2553
      • Kirkkonummi

      #17
      Jos tuosta vaihtotyöstä tulee kirjallinen kuvaus, niin vastaukseen voi laittaa kirjallisen reklamaation, ei nimittäin aivan ilmaista näemmä. Jos työtapa seuraa tehtaan ohjeita, niin sitten olemmekin mielenkiintoisessa tilanteessa.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • pomo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2013
        • 429
        • Oulu

        #18
        Tojota hommia?
        --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

        E46 320 Cab

        Comment

        • opTA
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2011
          • 924
          • Suomi

          #19
          Pahoitteluni mutta pakko laittaa tähän ketjuun se "turha kommentti" eli,
          Asia on sama kuin p*ska hädässä menisi pöntölle istumaan ja pieraisee, ei muuta ja näyttää paperin palaa jalkojen välistä ryppyreijän suuntaan muttei pyyhkäise ja lähtee pöntöltä pois.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #20
            Tästä olikin taannoin jo tarkoitus kirjelmöidä tekniikan maailmaan kun kuulin (en meinannut uskoa korviani) erään minulla työskennelleen asentajan kertovan miten entisessä paikassa oli jopa käsketty "vaihtaa" jarrunesteet, eli juurikin imemällä säiliö tyhjäksi ja kaatamalla sinne uudet... tuo on siis täyttä kusetusta ja täyttää jopa petoksen tunnusmerkit - korjaamo saa uutta työtä kun jarrumännät jumittavat korroosion myötä... tämän topikin myötä heräsi kiinnostus jälleen ja nyt kirjelmöin jos vaikka tekisivät testin ja saisivat kohuotsikoita kuinka moni huolto viilaa asiakasta linssiin... Ainoa oikea tapa vaihtaa jarrunesteet on läpivaihtaa joka piiri kokonaan niin että nipasta lasketaan ulos säiliötä kokoajan täyttäen niinkauan kunnes ulos alkaa tulla puhdasta.uutta nestettä. Tämän voi toteuttaa teknisesti joko imu tai painevaihdolla. Tämä säiliöön nesteiden "vaihto"pelleily ei nyt suomen rajoituksilla nykyjarruilla jarrujen häipymiseen johda, mutta nesteet jäävät vaihtumatta juuri sinne mihin niiden pitäisi vaihtua ja korroosio tekee tehtävänsä. Ei ole yksi eikä kaksi autoa jotka ovat olleet jarrusatularemontissa ja nesteet olisi muka vaihdettu säännöllisesti - jos olisi oikein vaihdettu niin kyseistä korjausta ei tulisi, sen takiahan niitä myöskin vaihdetaan... alppimaissa alentunut kiehumispiste saattaisi aiheuttaa toki vakavampiakin seurauksia.
            Last edited by WSE1; 16-05-2015, 23:57.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #21
              Originally posted by böntti View Post
              Kannatta tutustua diffuusioon yms kemian ja fysiikan juttuihin. Eli kyllä ne nesteet sekoittuvat vaikka ovatkin paikallaan. Siihen en kyllä ota suoraan kantaa että miten jarrunesteet kuuluu vaihtaa, sen vain sanon että jos vaikkapa 80% nesteistä vaihdetaan niin jonkin ajan kuluttua vesipitoisuus on laskenut samassa suhteessa.
              Etenkin takajarrumäntien nestesisältö saattaa olla 4metrin mittaisen sisähalkaisijaltaan 3mm putken päässä. diffuusiokaavoilla voi jarrunesteen ominaisarvoilla toki.laskeskella montako vuotta kuluu että neste on kauttaaltaan saman kosteusprosentin omaavaa... myöskin säiliön tilavuus on alle puolesta noin neljännekseen kokonaistilavuudesta riippuen siitä kuinka paljon männät ovat ulkona eli kuinka kuluneet palat ovat.

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #22
                Originally posted by WSE1 View Post
                Etenkin takajarrumäntien nestesisältö saattaa olla 4metrin mittaisen sisähalkaisijaltaan 3mm putken päässä. diffuusiokaavoilla voi jarrunesteen ominaisarvoilla toki.laskeskella montako vuotta kuluu että neste on kauttaaltaan saman kosteusprosentin omaavaa... myöskin säiliön tilavuus on alle puolesta noin neljännekseen kokonaistilavuudesta riippuen siitä kuinka paljon männät ovat ulkona eli kuinka kuluneet palat ovat.
                En kyllä vuosista puhuisi mutta tuo tilavuussuhde kyllä kertoo että nesteet kuuluu vaihtaa kuten aina ennenkin. Hajatelma oli tuo kommentti, yritin sitä myös tuoda esiin .
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • mr81
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2010
                  • 300
                  • PK-seutu

                  #23
                  http://workshop-manuals.com/bmw/7_se..._brake_system/
                  BMW ohjeessa ei ole ainakaan mitään epäselvää. Itse uskon et oikominen tapahtuu asentajien toimesta et pääsee aikasemmin tauolle tai ihan sen takia, kun hommia on liikaa.
                  Ei muutakuin piilokameroita autoon
                  E65 730d '08 Monaco blue
                  Ex: E60 523iA '08

                  Comment

                  • BMW_Harrastaja
                    BTCF Member
                    • Dec 2012
                    • 819
                    • Oulu area

                    #24
                    Onhan se nyt jo varma, että myös työnjohto jossain paikoissa käskee oikomaan.
                    BMW driver and owner since 2000.

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #25
                      Kova on toteutunut tuntiveloitus tuolla metodilla, 45e keskimäärin yhden minuutin työstä.
                      Olli.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Kova on toteutunut tuntiveloitus tuolla metodilla, 45e keskimäärin yhden minuutin työstä.
                        No ei ole ihan harvinaista kovat tuntiveloitukset: http://www.iltalehti.fi/autot/2012031915341948_au.shtml. Tuossa tapauksessa tuntivelotus olisi ollut 540€/h.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Chailou
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2009
                          • 370
                          • Hki

                          #27
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          No ei ole ihan harvinaista kovat tuntiveloitukset: http://www.iltalehti.fi/autot/2012031915341948_au.shtml. Tuossa tapauksessa tuntivelotus olisi ollut 540€/h.
                          Vai 130e? Asiakas ei aina ole oikeassa.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #28
                            Originally posted by Chailou View Post
                            Vai 130e? Asiakas ei aina ole oikeassa.

                            http://www.iltalehti.fi/autot/2012032015347879_au.shtml
                            No itse olin nähnyt vain tuo ensimmäisen jutun. Viestin pointti oli, että kyllähän monista huoltotoimenpiteistä veloitetaan melkoisesti, kuten jutun alottajan tapauksessa minuutin tai parin kestoisesta työstä veloitettiin 45€. Tälläisestä hinnoittelusta löytynee kokemusta melkein jokaiselta, joka on asioinut paljon korjaamoilla.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Chailou
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2009
                              • 370
                              • Hki

                              #29
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              No itse olin nähnyt vain tuo ensimmäisen jutun. Viestin pointti oli, että kyllähän monista huoltotoimenpiteistä veloitetaan melkoisesti, kuten jutun alottajan tapauksessa minuutin tai parin kestoisesta työstä veloitettiin 45€. Tälläisestä hinnoittelusta löytynee kokemusta melkein jokaiselta, joka on asioinut paljon korjaamoilla.
                              Se, että veloitetaan ohjeaikojen mukaan on kaikille reilumpaa. Nopea kaveri saattaa tehdä huollon, tai korjauksen reilusti alle ohjeajan, joten tuntiveloitus saattaa nousta kovaksi, mutta entä jos saman homman tekisi ei-niin-nopea kaveri, niin olisiko korjaamon reilua veloittaa käytetyn ajan mukaan (esim. 2h) jos osan vaihdolle ohjeaika on 1h. Siitäkin varmaan pettynyt asiakas menisi iltalehdelle itkemään. Yleensä nuo tehtaan laskemat ohjeajat ovat aika pieniä, eikä nenänkaivuulle ole aikaa.

                              Hyvä esimerkki kun asiakas pyytää autokorjaamolla kiristämään hammastankoa -> auto menee halliin, on siellä 2 minuuttia, ja tulee ulos. Laskun loppusumma 70€. Asiakas ihmettelee, että miten 2 minuutin työstä veloitetaan 70€ -> Ei siinä hammastangon mutterin kiristämisessä mene kuin se 2min, mutta se tieto, että mitä mutteria käännetään mihinkin suuntaan ja kuinka paljon, se maksaa. Jos korjaamot veloittaisi vastaavanlaisista töistä käytetyn ajan mukaan esim. 100€/h / (2min/60min) = työstä pitäisi veloittaa 3,3€. Tuolla ei paljoa palkkoja makseta.

                              Mutta joo, tämä ei enää jarrunesteen vaihtoon paljoa liity...

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Chailou View Post
                                Se, että veloitetaan ohjeaikojen mukaan on kaikille reilumpaa. Nopea kaveri saattaa tehdä huollon, tai korjauksen reilusti alle ohjeajan, joten tuntiveloitus saattaa nousta kovaksi, mutta entä jos saman homman tekisi ei-niin-nopea kaveri, niin olisiko korjaamon reilua veloittaa käytetyn ajan mukaan (esim. 2h) jos osan vaihdolle ohjeaika on 1h. Siitäkin varmaan pettynyt asiakas menisi iltalehdelle itkemään. Yleensä nuo tehtaan laskemat ohjeajat ovat aika pieniä, eikä nenänkaivuulle ole aikaa.

                                Hyvä esimerkki kun asiakas pyytää autokorjaamolla kiristämään hammastankoa -> auto menee halliin, on siellä 2 minuuttia, ja tulee ulos. Laskun loppusumma 70€. Asiakas ihmettelee, että miten 2 minuutin työstä veloitetaan 70€ -> Ei siinä hammastangon mutterin kiristämisessä mene kuin se 2min, mutta se tieto, että mitä mutteria käännetään mihinkin suuntaan ja kuinka paljon, se maksaa. Jos korjaamot veloittaisi vastaavanlaisista töistä käytetyn ajan mukaan esim. 100€/h / (2min/60min) = työstä pitäisi veloittaa 3,3€. Tuolla ei paljoa palkkoja makseta.

                                Mutta joo, tämä ei enää jarrunesteen vaihtoon paljoa liity...
                                Mielestäni olisi reilua, että työstä veloitetaan se aika joka siinä todellisuudessa menee. Tähän tietenkin lasketaan se kun asentaja hakee työmääräyksen, etsii auton, ajaa sen nosturille, hakee työkalut, tekee säädön, vie työkalut takaisin, ajaa auton ulos ja ilmoittaa työn valmiiksi. Jos se auto on nosturilla valmiiksi muiden korjausten takia ja työkalut käsillä niin siitä hammastangon kiristämisestä pitäisi veloittaa siinä kulunut aika. Toki jos osat on jumissa käytetty todellinen aika veloitetaan. Tämä nyt on vain minun mielipide.

                                Palatakseni aloittajan tapaukseen ei mielestäni ole reilua, että veloitetaan 45€, kun säiliöstä imaistaan vanhat jarrunesteet ja laitetaan uudet (auto oli jo muuta huoltamista varten hallissa). Toki veloitus olisi ollut reilu, jos vaihto olisi tehty kunnolla ja nesteet oikeasti vaihdettu.

                                Joo menihän tämä melkoisen offtopikiksi.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎