Jos nyt kuitenkin vain vaihdettaisiin ne nesteet oikein.
Jarrunesteiden vaihto korjaamoissa.
Collapse
X
-
-
Jos tuosta vaihtotyöstä tulee kirjallinen kuvaus, niin vastaukseen voi laittaa kirjallisen reklamaation, ei nimittäin aivan ilmaista näemmä. Jos työtapa seuraa tehtaan ohjeita, niin sitten olemmekin mielenkiintoisessa tilanteessa.BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
Pahoitteluni mutta pakko laittaa tähän ketjuun se "turha kommentti" eli,
Asia on sama kuin p*ska hädässä menisi pöntölle istumaan ja pieraisee, ei muuta ja näyttää paperin palaa jalkojen välistä ryppyreijän suuntaan muttei pyyhkäise ja lähtee pöntöltä pois.
Comment
-
Tästä olikin taannoin jo tarkoitus kirjelmöidä tekniikan maailmaan kun kuulin (en meinannut uskoa korviani) erään minulla työskennelleen asentajan kertovan miten entisessä paikassa oli jopa käsketty "vaihtaa" jarrunesteet, eli juurikin imemällä säiliö tyhjäksi ja kaatamalla sinne uudet... tuo on siis täyttä kusetusta ja täyttää jopa petoksen tunnusmerkit - korjaamo saa uutta työtä kun jarrumännät jumittavat korroosion myötä... tämän topikin myötä heräsi kiinnostus jälleen ja nyt kirjelmöin jos vaikka tekisivät testin ja saisivat kohuotsikoita kuinka moni huolto viilaa asiakasta linssiin... Ainoa oikea tapa vaihtaa jarrunesteet on läpivaihtaa joka piiri kokonaan niin että nipasta lasketaan ulos säiliötä kokoajan täyttäen niinkauan kunnes ulos alkaa tulla puhdasta.uutta nestettä. Tämän voi toteuttaa teknisesti joko imu tai painevaihdolla. Tämä säiliöön nesteiden "vaihto"pelleily ei nyt suomen rajoituksilla nykyjarruilla jarrujen häipymiseen johda, mutta nesteet jäävät vaihtumatta juuri sinne mihin niiden pitäisi vaihtua ja korroosio tekee tehtävänsä. Ei ole yksi eikä kaksi autoa jotka ovat olleet jarrusatularemontissa ja nesteet olisi muka vaihdettu säännöllisesti - jos olisi oikein vaihdettu niin kyseistä korjausta ei tulisi, sen takiahan niitä myöskin vaihdetaan... alppimaissa alentunut kiehumispiste saattaisi aiheuttaa toki vakavampiakin seurauksia.Last edited by WSE1; 16-05-2015, 23:57.
Comment
-
Etenkin takajarrumäntien nestesisältö saattaa olla 4metrin mittaisen sisähalkaisijaltaan 3mm putken päässä. diffuusiokaavoilla voi jarrunesteen ominaisarvoilla toki.laskeskella montako vuotta kuluu että neste on kauttaaltaan saman kosteusprosentin omaavaa... myöskin säiliön tilavuus on alle puolesta noin neljännekseen kokonaistilavuudesta riippuen siitä kuinka paljon männät ovat ulkona eli kuinka kuluneet palat ovat.Originally posted by böntti View PostKannatta tutustua diffuusioon yms kemian ja fysiikan juttuihin. Eli kyllä ne nesteet sekoittuvat vaikka ovatkin paikallaan. Siihen en kyllä ota suoraan kantaa että miten jarrunesteet kuuluu vaihtaa, sen vain sanon että jos vaikkapa 80% nesteistä vaihdetaan niin jonkin ajan kuluttua vesipitoisuus on laskenut samassa suhteessa.
Comment
-
En kyllä vuosista puhuisi mutta tuo tilavuussuhde kyllä kertoo että nesteet kuuluu vaihtaa kuten aina ennenkin. Hajatelma oli tuo kommentti, yritin sitä myös tuoda esiinOriginally posted by WSE1 View PostEtenkin takajarrumäntien nestesisältö saattaa olla 4metrin mittaisen sisähalkaisijaltaan 3mm putken päässä. diffuusiokaavoilla voi jarrunesteen ominaisarvoilla toki.laskeskella montako vuotta kuluu että neste on kauttaaltaan saman kosteusprosentin omaavaa... myöskin säiliön tilavuus on alle puolesta noin neljännekseen kokonaistilavuudesta riippuen siitä kuinka paljon männät ovat ulkona eli kuinka kuluneet palat ovat.
.
-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
7 Series E65 730d (M57T2) SAL > BMW Workshop Service and Repair Manuals > 2 Repair Instructions | 34 Brakes | 0 Brake Testing And Bleeding | 7 RA Replacing Fluid In ABS_ASC-T Brake System
BMW ohjeessa ei ole ainakaan mitään epäselvää. Itse uskon et oikominen tapahtuu asentajien toimesta et pääsee aikasemmin tauolle tai ihan sen takia, kun hommia on liikaa.
Ei muutakuin piilokameroita autoon
E65 730d '08 Monaco blue
Ex: E60 523iA '08
Comment
-
Onhan se nyt jo varma, että myös työnjohto jossain paikoissa käskee oikomaan.BMW driver and owner since 2000.
Comment
-
No ei ole ihan harvinaista kovat tuntiveloitukset: http://www.iltalehti.fi/autot/2012031915341948_au.shtml. Tuossa tapauksessa tuntivelotus olisi ollut 540€/h.Originally posted by Rocla View PostKova on toteutunut tuntiveloitus tuolla metodilla, 45e keskimäärin yhden minuutin työstä.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Vai 130e? Asiakas ei aina ole oikeassa.Originally posted by HTK12 View PostNo ei ole ihan harvinaista kovat tuntiveloitukset: http://www.iltalehti.fi/autot/2012031915341948_au.shtml. Tuossa tapauksessa tuntivelotus olisi ollut 540€/h.
Comment
-
No itse olin nähnyt vain tuo ensimmäisen jutun. Viestin pointti oli, että kyllähän monista huoltotoimenpiteistä veloitetaan melkoisesti, kuten jutun alottajan tapauksessa minuutin tai parin kestoisesta työstä veloitettiin 45€. Tälläisestä hinnoittelusta löytynee kokemusta melkein jokaiselta, joka on asioinut paljon korjaamoilla.Originally posted by Chailou View Poste39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Se, että veloitetaan ohjeaikojen mukaan on kaikille reilumpaa. Nopea kaveri saattaa tehdä huollon, tai korjauksen reilusti alle ohjeajan, joten tuntiveloitus saattaa nousta kovaksi, mutta entä jos saman homman tekisi ei-niin-nopea kaveri, niin olisiko korjaamon reilua veloittaa käytetyn ajan mukaan (esim. 2h) jos osan vaihdolle ohjeaika on 1h. Siitäkin varmaan pettynyt asiakas menisi iltalehdelle itkemään. Yleensä nuo tehtaan laskemat ohjeajat ovat aika pieniä, eikä nenänkaivuulle ole aikaa.Originally posted by HTK12 View PostNo itse olin nähnyt vain tuo ensimmäisen jutun. Viestin pointti oli, että kyllähän monista huoltotoimenpiteistä veloitetaan melkoisesti, kuten jutun alottajan tapauksessa minuutin tai parin kestoisesta työstä veloitettiin 45€. Tälläisestä hinnoittelusta löytynee kokemusta melkein jokaiselta, joka on asioinut paljon korjaamoilla.
Hyvä esimerkki kun asiakas pyytää autokorjaamolla kiristämään hammastankoa -> auto menee halliin, on siellä 2 minuuttia, ja tulee ulos. Laskun loppusumma 70€. Asiakas ihmettelee, että miten 2 minuutin työstä veloitetaan 70€ -> Ei siinä hammastangon mutterin kiristämisessä mene kuin se 2min, mutta se tieto, että mitä mutteria käännetään mihinkin suuntaan ja kuinka paljon, se maksaa. Jos korjaamot veloittaisi vastaavanlaisista töistä käytetyn ajan mukaan esim. 100€/h / (2min/60min) = työstä pitäisi veloittaa 3,3€. Tuolla ei paljoa palkkoja makseta.
Mutta joo, tämä ei enää jarrunesteen vaihtoon paljoa liity...
Comment
-
Mielestäni olisi reilua, että työstä veloitetaan se aika joka siinä todellisuudessa menee. Tähän tietenkin lasketaan se kun asentaja hakee työmääräyksen, etsii auton, ajaa sen nosturille, hakee työkalut, tekee säädön, vie työkalut takaisin, ajaa auton ulos ja ilmoittaa työn valmiiksi. Jos se auto on nosturilla valmiiksi muiden korjausten takia ja työkalut käsillä niin siitä hammastangon kiristämisestä pitäisi veloittaa siinä kulunut aika. Toki jos osat on jumissa käytetty todellinen aika veloitetaan. Tämä nyt on vain minun mielipide.Originally posted by Chailou View PostSe, että veloitetaan ohjeaikojen mukaan on kaikille reilumpaa. Nopea kaveri saattaa tehdä huollon, tai korjauksen reilusti alle ohjeajan, joten tuntiveloitus saattaa nousta kovaksi, mutta entä jos saman homman tekisi ei-niin-nopea kaveri, niin olisiko korjaamon reilua veloittaa käytetyn ajan mukaan (esim. 2h) jos osan vaihdolle ohjeaika on 1h. Siitäkin varmaan pettynyt asiakas menisi iltalehdelle itkemään. Yleensä nuo tehtaan laskemat ohjeajat ovat aika pieniä, eikä nenänkaivuulle ole aikaa.
Hyvä esimerkki kun asiakas pyytää autokorjaamolla kiristämään hammastankoa -> auto menee halliin, on siellä 2 minuuttia, ja tulee ulos. Laskun loppusumma 70€. Asiakas ihmettelee, että miten 2 minuutin työstä veloitetaan 70€ -> Ei siinä hammastangon mutterin kiristämisessä mene kuin se 2min, mutta se tieto, että mitä mutteria käännetään mihinkin suuntaan ja kuinka paljon, se maksaa. Jos korjaamot veloittaisi vastaavanlaisista töistä käytetyn ajan mukaan esim. 100€/h / (2min/60min) = työstä pitäisi veloittaa 3,3€. Tuolla ei paljoa palkkoja makseta.
Mutta joo, tämä ei enää jarrunesteen vaihtoon paljoa liity...
Palatakseni aloittajan tapaukseen ei mielestäni ole reilua, että veloitetaan 45€, kun säiliöstä imaistaan vanhat jarrunesteet ja laitetaan uudet (auto oli jo muuta huoltamista varten hallissa). Toki veloitus olisi ollut reilu, jos vaihto olisi tehty kunnolla ja nesteet oikeasti vaihdettu.
Joo menihän tämä melkoisen offtopikiksi.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
Comment