Announcement

Collapse
No announcement yet.

Joskos vaihtais Bemarin Mersuun? Järkee vai ei?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #16
    well

    Enpä tiedä, jos e39:stä vaihdat 124 mersuun niin kyllä comfortissa ja sportissa tulee niin paljon takapakkia, että ainakin minulla tulisi itku.
    Varsinkin kun tuohon e39 tasoon on ehtinyt tottua jo useamman vuoden.
    Mersussa on varmaan ne omat puolensa, mutta jos autolta hakee nautintoa niin...

    Comment

    • Samppasika
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 769
      • Kempele

      #17
      Originally posted by Wackot
      Enpä tiedä, jos e39:stä vaihdat 124 mersuun niin kyllä comfortissa ja sportissa tulee niin paljon takapakkia, että ainakin minulla tulisi itku.
      Varsinkin kun tuohon e39 tasoon on ehtinyt tottua jo useamman vuoden.
      Mersussa on varmaan ne omat puolensa, mutta jos autolta hakee nautintoa niin...
      Yhtenä vaihtoehtona on mielessä liikkunut E 36 AMG T... Jos ei sitä 300 dieseliä? Mitenkähän lie tuollaisen kamppeen ylläpito kulut? Ja kaikkihan on vielä auki... Ei tässä välttämättä vaihdeta mihinkään, kun tuo vanha kärrykin on kohta uutta vastaava...
      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
      E61 530d M-sport -08
      E39 528i Touring -97

      Yhteydenotot: [email protected] !!

      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

      Comment

      • Hevimies
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1456
        • Savonlinna

        #18
        Originally posted by Samppasika
        Kohta joku saa täältä täysin läpikäydyn 528i Touringin, joka tarjoaa huolettomia kilometrejä vuosiksi, ihan vaan sen takia, että alkaa koko auto vituttaa liikaa....
        Laitahan privaa kun vitutuskynnys ylittyy...

        Comment

        • Twekti
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 76

          #19
          Originally posted by zener
          Myös bensa kombia merkitään T:llä esim. 230TE. 300TD siis on kombi vapari koneella, kun taas 300TDT on kombi turbo koneella. Koulutuksen saaneena, kun menin kerran 250td/300td mersuista kyselemään ja vapari kombia tarjottiin.

          Mutta nojoo, ei viitsitä enempää vääntää, menee threadi hukkaan. Ja jos nyt olen täysin hakoteillä, niin joku mersuista enempi tietävä vois valaista minua lisää noista merkinnöistä.
          W124 luokassa mallimerkinnät seuraavasti:
          MB 300TD(Kolmelitrainen vapaastihengittävä diesel farmari)

          MB 300TDT(Kolmelitrainen turbodiesel farmari)

          MB 300DT (Kolmelitrainen turbodiesel sedan)

          MB 300D (Kolmelitrainen vapastihengittävä diesel sedan)

          Ja näin myös pienemmissä koneissa(200,250)Tosin 200 ei ollut saatavilla turbodieselinä.

          Comment

          • Mr. Z
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 943
            • Manse

            #20
            Originally posted by Samppasika
            Tässä vuoden saatossa on tullut yhtä jos toistakin mieleen, kun autoa on korjannut yli varojensa ja hermojensa. Jos myis tuon E39 528i:n vittuun (nyt kun se saatana on kohta rakennettu kokonaan uudelleen) ja laittais Mersun W124- 300 turbodiesel farmarin tilalle. Väheniskö nuo perkeleen rahanreiät verrattuna Bemariin. Jos hommaa hyvin varustellun ja vähän ajetun tuollaisen, onko sillä oletettavasti edessä enemmän huolettomia kilometrejä, kuin E39 bemarilla?
            Mitään valmiiksi asenteelisia kommentteja en tähän kaipaa. Tiedän että tuo mersu on asteen askeettisempi kokonaisuus, mutta olen myös kuullut kommentteja, joiden mukaan tuollaisella ajaisi huolettomasti sen 1000000km, mitä Bemarilla ei taida kukaan koskaan saada aikaiseksi. Ja jos ja kun joutuu korjaamaan, on homma puolta halvempaa ja helpompaa verrattuna Bimmeriin. Hommataan sitten harrasteautoksi E30 M3, jos siltä alkaa tuntua...

            Ja jos tehot alkaa loppua, niin täällä pohjanmaalla saadaan nuo diisselit tunnetusti kulkemaan M5 Bemarin malliin, jos tarvetta tulee....
            Porukoilla on ollut puolenkymmentä 124-koppasta ja ei voi kun kehua autoa (jos hyväksyy faktan että se on tekninen laite ja saattaa joskus hajota).
            Etenkin 300 turbodiesel on ihan soiva peli. Tosin tuota koppaa ei omasta mielestäni voi löytää vähän ajettuna enää mistään mutta uskossa on hyvä elää. Pientä vikalistaa jota olen porukoiden kärryjen kautta huomannut:
            200 tkm kohdalla katkeaa jompikumpi etujousi, yleensä aapparin puoleinen.
            250 tkm lämppärin motti hajoaa, tosin helvetin helppo vaihtaa. 300 tkm tuulilasinpyyhkijän moottori hajoa, mikäli vartta ei ole muistettu huoltaa. 300 tkm jälkeen tarvitsee yleensä vaihtaa myös venttiilinnostajia tms. Tuossa 300 tkm kohdalla joutuu myös tuohon meseen tekemään kaikenlaista pientä, pakoputken vaihto, taka+etupään niveliä, laturi, yms. Eli pitää vaan hyväksyä se fakta että niissäkin on sitä hajoavaa palikkaa.

            Paljonko tuolla sun e39:llä on ajettu? Omalla on ajettu 145 tkm (josta on ajettu 40000 suomessa) ja mitään isompaa vikaa siinä ei ole ollut.
            E38 740ia
            E39 530 dAT
            ex. E34 520i sedan
            ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
            ex. E36 325i sedan
            ex. E36 328i touring
            ex. E36 318 iS qp
            ex. E36 325i qp -R.I.P-
            ex. E21 320i sedan
            ex. E30 318i sedan
            ex. E3 2500 sedan

            Comment

            • Mauri H.
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 270
              • Salo

              #21
              Originally posted by PeGEEE
              Kyllä tuo 300td mersu ihan turbo on. TD = Turbo Diesel, jos ei vielä selvillä tässä vaiheessa ole. Mistään dt mallista ei ole kuultukaan...
              ...kun se malli on 300TD Turbo, joka eroaa jotenkin tosta tavan 300TD:stä. Vissiin joku vähän tehokkaampi malli.
              TD = Touring Diesel (farkkukori vaparidieselillä)
              TD Turbo = Edellinen kori turbodieselillä, nimitetään epävirallisesti myös TDT:ksi
              D = Sedan vaparidiesel
              D Turbo = sedan turbodiesel, nimitetään myös epävirallisesti DT:ksi

              Penkit on uusiutunut -89, sitä ennen oli aika kauheat kun jouset kuolleentui / katkesi. Saa tosin aika monessa puljussa korjattua ihan hyviksi. Omassa nahkaverhoilu, ja penkit on loistavat, tosin uudempaa mallia.

              Ihan kestäviä autoja, mutta huonoja yksilöitä on mersuissakin. Tekniikka vaan on vielä aika luotettavaa, ja kun hyvän yksilön löytää niin voi huoletta ajella. Mähän voisin myydä sulle tuosta farkun

              Tarkistuslistalle, turbokoneessa kansi, kaikissa perä (vuotoja ja sitä myöten ennenaikaista kulumista), alustan puslia n. 500 tkm ajettuna, lämmityslaitteen säätöpaneelivikoja.
              Last edited by Mauri H.; 28-03-2005, 09:08.
              F11 530D xDrive

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #22
                Originally posted by Samppasika
                Ehkä sitten maanantai kappale, tai auto joka on "saanut länkeä" ja johon ei ensimmaisen 150000km:n aikana ole uusittu mitään ja josta on viimeisen vuoden aikana väen vängällä koitettu tehdä uutta autoa?? Jossain vaiheessahan noille määrätyille osille tulee tunnit täyteen, mutta niitä vain näyttää olevan kerralla vähän liikkaa meikäläisen kestokyvylle...
                Mutta minkäs luonteelleen voi. Kun jonkun aloittaa, niin viedään se sitten kunnialla loppuun, vaikka väkisin. Rahaa palaa ja hermot menee... Kohta joku saa täältä täysin läpikäydyn 528i Touringin, joka tarjoaa huolettomia kilometrejä vuosiksi, ihan vaan sen takia, että alkaa koko auto vituttaa liikaa....

                PS. Kaveri kävi just tuossa kehumassa, että oli alle 50€ korjauskuluilla ajellut 124 mersulla 60000km viime vuonna... grrr..
                Ehkä siinä on aikaisemmin ollut reipasti väliinpitämättömyyttä sekä laiminlyöntejä huoltojen ja korjausten suhteen. Nämä on sitten nyt kasautunut sinulle. Autokin on nyt kohta 10v vanha eli eihän se enää uusi ole, eikä siten uuden auton vikasietoisuutta enää ole eikä tule.

                Käy testaan tuollaista Mersua ja osta pois, jos tuntuu hyvälle. Ei siinä sen kummempaa.

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  #23
                  W124 ajettavuutta ei millään muotoa voi verrata E39:n. W124 ja sporttisuus eivät oikein sovi samaan lauseeseen. Hyväkuntoinen W124 on suhteellisen leppoisa ajettava mutta ei missään nimessä edes E34 bemarin veroinen ja siihen ne ajettavuuden hyvät puolet jääkin. Ja tuosta 300TD Turbo mallista on kokemusta. Eipä ole mitään raketteja kyllä tuon ikäiset turbodieselit jollei halua tekemään jotain nyrkkipaja virityksiä. Koneesta kuulee kyllä puolikuurokin että kyseessä on diesel eikä vedoissa kyllä mitään "turbo" tunnelmaa ole. Kestävyys on tuon ikäisen MB:n paras puoli tosin ruoste ei ole tuntematon käsite, taka-akselistossa on miljoona kuluvaa osaa jotka joutuu jossakin välissä vaihtamaan esim. ne n+1 puslaa ja perämurikka.

                  Onnea valinnallesi ja jos päädyt Mersumieheksi ja kerro terveisiä kivikauden ihmisille!
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • Mauri H.
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 270
                    • Salo

                    #24
                    Perus 124:sen alusta on aika letkeä, sopii noille papoille. Sportlinen alusta on jo sitten aika hyvä, lyhyemmpät jouset ja iskarit, järeämmät kallistuksenvakaajat, nopeampi ohjaus jne. Ei kyllä häpeä bemarin rinnalla tuolla alustalla.

                    Takapään puslia on paljon, mutta omaan 450 tkm ajettuun ei ole yhtäkään vielä vaihdettu, eikä ole väljääkään.

                    Noissa voi sitten olla todella suuria eroja vetojen suhteen, johtuen ihan ruiskupumpun säädöistä, tehdassäädöt ovat aika laimeat, ja saksassa vieläkin heikommat kuin suomessa, ihan kivasti saa löylyä kun säädättää pumpun hyvässä dieselkorjaamossa. Esim. 300 turbosta saa pelkällä säädöllä mukavat 180 hv.

                    Mersusta löytyy paljon varusteita jotka vasta nyt ovat alkaneet yleistyä, kuten pesunesteen lämmitys, pissapojan suuttimien ja letkujen lämmitys ym. vastaavaa huomaamatonta juttua.

                    Dieselin äänen tietty kuulee, mutta sisälle ovat aika hiljaisia ajossa. Ja joillain nyrkkipajoilla tehdään aika hyvääkin jälkeä
                    F11 530D xDrive

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #25
                      Originally posted by Mauri H.
                      Perus 124:sen alusta on aika letkeä, sopii noille papoille. Sportlinen alusta on jo sitten aika hyvä, lyhyemmpät jouset ja iskarit, järeämmät kallistuksenvakaajat, nopeampi ohjaus jne. Ei kyllä häpeä bemarin rinnalla tuolla alustalla.

                      Takapään puslia on paljon, mutta omaan 450 tkm ajettuun ei ole yhtäkään vielä vaihdettu, eikä ole väljääkään.

                      Noissa voi sitten olla todella suuria eroja vetojen suhteen, johtuen ihan ruiskupumpun säädöistä, tehdassäädöt ovat aika laimeat, ja saksassa vieläkin heikommat kuin suomessa, ihan kivasti saa löylyä kun säädättää pumpun hyvässä dieselkorjaamossa. Esim. 300 turbosta saa pelkällä säädöllä mukavat 180 hv.

                      Mersusta löytyy paljon varusteita jotka vasta nyt ovat alkaneet yleistyä, kuten pesunesteen lämmitys, pissapojan suuttimien ja letkujen lämmitys ym. vastaavaa huomaamatonta juttua.
                      :
                      En tiedä mihin pesunesteen ja pissapojan letkujen lämmitystä tarvitaan koska eipä ole bemarissa koskaan pesuneste jäätynyt kun on käyttänyt sopivaa seossuhdetta eli riittävää pakkaskestävyyttä. Niin ja luonnollisesti viidessä viimeisimmässä Bemarissani on ollut pesusuuttimien lämmitys, molempien sivupeilien lämmitys, kuljettajan oven lukon lämmitys jne.. kun ei ole ollut tapana mitään karvalakkimalleja ostella. Minua ei siis paljoa "lämmittäisi" tuo pesunestesäiliön lämmitys jos auto olisi muuten mallia rollaattorikerho.

                      Mitä alustaan tulee niin ei ainakaan W124 300CE-24V Sportline mielestäni ollut todellakaan esim. verrattuna E36 325iM Coupeen mikään sporttinen tuttavuus. Ainoa "sport" mitä autossa oli mielestäni löytyi sivuhelmojen Sportline tekstistä. Kyllä saa olla melko loistava mielikuvitus että MB W124:sta saa sporttisen ajettavan. (500E malli yrittää jo olla jotain sinnepäin)

                      Ja edelleen.. minulle ei ainakaan ole mikään ostoperuste "kyllä ne siellä dieselpajalla ehkä saavat ruuvattua lisää tehoja jos kannat tarpeeksi monta säkkiä euroja" vaan autoja vertaillaan keskenään siinä kunnossa kuin ne ovat tehtaalta lähtien. Enkä nyt tarkoita 200tkm ajettua autoa johon ei ole edes vaihdettu koskaan öljyjä ja suodattimia vaan autoja joihin ei ole tehty mitään omia virityksiä. Ihmeellistä tuo Mersun laatu jos tehtaalta lähtiessä on jo dieselpumput "väärin säädetty"
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • janne635
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 774

                        #26
                        No kun puhutaan mersusta, sporttisuudesta ei ole tietoakaan, mutta kestävä ja rauhalliseen ajoon tehty auto se mersu on.
                        BMW 635 CSi & ex BMW 850i

                        Comment

                        • Jeff
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 202
                          • Mämmilä

                          #27
                          Originally posted by Samppasika
                          Tiedän että tuo mersu on asteen askeettisempi kokonaisuus, mutta olen myös kuullut kommentteja, joiden mukaan tuollaisella ajaisi huolettomasti sen 1000000km,..
                          Kuka viitsii pitää askeettista autoa niin kauan... En minä ainakaan, en edes Bemua.

                          Originally posted by Samppasika
                          Ja jos ja kun joutuu korjaamaan, on homma puolta halvempaa ja helpompaa verrattuna Bimmeriin.
                          Tämä nyt varmaankin on jotain Essonbaarin mutua. En ala kylläkään vastaan väittämään, kun ei ole Mersuista kokemuksia.

                          Originally posted by Samppasika
                          Hommataan sitten harrasteautoksi E30 M3, jos siltä alkaa tuntua...
                          Ne hommaa, joilla on varaa. Vai ajattelitko, että niillä puoliintuneilla huolto-/korjauskuluilla mahdollistuisi. Kyllä minäkin tuollaisen haluaisin E34 käyttöautoni rinnalle.

                          Originally posted by Samppasika
                          Ja jos tehot alkaa loppua, niin täällä pohjanmaalla saadaan nuo diisselit tunnetusti kulkemaan M5 Bemarin malliin, jos tarvetta tulee....
                          Ei koske pelkästään Mersua. Kyllä rahalla saa mitä vaan...

                          Hyvää pääsiäisen loppua!

                          -Jeff

                          Comment

                          • Luntti
                            2Wheel Driver
                            • Jul 2003
                            • 5021
                            • Yka

                            #28
                            Originally posted by bavaria:39
                            Väärin, 124 ei ruostu itsestään, aina tarvitaan jokin ulkoinen tekijä esim. kiveniskemä.
                            Myös hoidon puute, alustanpesujen väliin jääminen näkyy yli 10-vuotiaassa menopelissä, mutta hoidettu auto ei ruostu noin vain.
                            --Eikös auton pohjaan tule juuri eniten kiveniskuja?
                            --W124 koppaset taitaa olla kaikki yli 10 vuotta vanhoja.

                            Comment

                            • Nelikko
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2005
                              • 60

                              #29
                              Originally posted by Juhis
                              Ja edelleen.. minulle ei ainakaan ole mikään ostoperuste "kyllä ne siellä dieselpajalla ehkä saavat ruuvattua lisää tehoja jos kannat tarpeeksi monta säkkiä euroja" vaan autoja vertaillaan keskenään siinä kunnossa kuin ne ovat tehtaalta lähtien. Ihmeellistä tuo Mersun laatu jos tehtaalta lähtiessä on jo dieselpumput "väärin säädetty"
                              Älä nyt Juhis. Ei ne bemaristakaan tehtaalla kaikkea ota. Esim. vaan 330 td siinä 185 hv, eikä tarvii kun lastu muuttaa niin jo kirmaa 225 kaakkia . Tiedä kauanko lysti kestää. Kokeilkoon muut ja kertokoon kokemuksistaan .

                              Comment

                              • NHB
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 1120

                                #30
                                Originally posted by Juhis
                                Iheellistä tuo Mersun laatu jos tehtaalta lähtiessä on jo dieselpumput "väärin säädetty"
                                No kysehän on siitä, kuinka paljon halutaan koneen päästelevän nokea pakoputkesta. Mikä tahansa tehtaan säädöissä oleva diesel antaa enemmän voimaa ulos kun lisätään syöttöjä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎