Olen seurannut noin 10 vuoden ajan kaverin mersuilua. Sillä on ollut 190 2,3, w124 300d, 300dt, 290td. Yhdessäkään ei ole ollut kone tai laatikkovikoja (peruskone/laatikko) eli noiden kestävyys 10. Kaverin vuotuinen ajomäärä 60 000 km. Kaikilla on hankittaessa ajettu yli 200 000 km. Muita korjauskohteita sen sijaan on kyllä ollut senkin edestä, niin kuin varmasti ton verran ajetuilla muillakin peleillä. Esim. alipainepumppu, laturi, kardaani, vesipumppu ym. ja niitä taka-akselin puslia noin satkun välein jos haluaa pitää ajo-ominaisuudet kunnossa. Uudemmissa mersuissa (väyrynen, C-malli) mb-asentaja ystäväni mukaan törkeesti vikoja esim. johtosarjoja vaihdettu, ovet, luukut ja lokarinkaaret MÄTÄvikojen takia.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Joskos vaihtais Bemarin Mersuun? Järkee vai ei?
Collapse
X
-
vaihto
Jos haluaa vaihtaa halvempaan niin monasti joutuu tyytymään "huonompaan". Jos taas haluat edes about säilyttää fixatun e39:sin tason niin tilanne on vaikea. Kunnossa olevan e39:sin tasoisia autoja kun ei kauheesti ole olemassa samassa tai alemassa hintaluokassa. Mersun väyrysmalllista vois joku varusteltu huppumalli tulla kysymykseen.
Jos autosi on kunnossa niin nautiskele siitä... kesäkin on tulossa ja mutkatietkin odottaa... jne...
Comment
-
-
Originally posted by Juhisautoja vertaillaan keskenään siinä kunnossa kuin ne ovat tehtaalta lähtien.
Nykyään kun hinnat on järkiintyneet, tuollaisen hyvän 124:sen saa jo niin sopurahalla, että E39:stä jää aino kasa rahaa yli. Sen voi käyttää järkevämmäksi katsomaansa kohteeseen jos siltä tuntuu.
Dieselpumput on tehtaalla säädetty kompromissiin, tiedän että vaparibensalla ajavaa ottaa pattiin tieto siitä että jotkut saavat ruuvia kääntämällä sen +30 hv vanhasta autostaan ulos, kun joillain se on aika työn ja tuskan takana.
Merkkifanaattisuutta teiltä ei pojat ainakaan puutuF11 530D xDrive
Comment
-
-
Merkkiuskollisuutta taitaa löytyä mistä tahansa leiristä, oli keulalla munuaiset, tähti tai vaikka ympyrä ja salama..
Asiaan: hyviä pelejä nuo w124-koppaiset mursut, ainakin kestävät mualiman tappiin asti. Tai kai pitää sanoa että eteenpäin se kulkee kyllä vaikka mikä olisi, mutta pikkuvikoja ja kolinoita löytyy tietenkin noin vanhasta autosta aina. Faijan -90 250d:llä oli ajettu ~300tkm kun se meille tuli ja se lähti pois ~550tkm ajettuna, eikä sinä aikana tarvinnut juuri mitään tehdä. Tuona aikana vaihdettiin laturi, takaiskarit (yläpäät hitsailtiin samalla, ne ilmeisesti menee aika usein näistä), takapyörän laakeri ja jokin pieni tiiviste -> halpaa menoa. Ruostetta alkoi olemaan siellätäällä (takavalojen alla olevat saumat taitavat olla jonkinmoinen tyyppivika, myös "tenavatähdissä", eli w201), mutta esim sisusta oli ryhdikkäässä kunnossa.
Tuo ei tietysti mikään urheiluauto ole, ohjaus tunnottomuudessaan (eurooppalaisella mittapuulla, ei se mikään puukylkipiilofarmaricapriceclassic ole) tekee ajamisesta aika tylsää. Samoin vaihdelaatikko on melkoinen hämmennin.
Ei muuta kuin käy kokeilemassa, itse kyllä sijoittaisin tosiaan ehkä kuitenkin vähän uudempaan, vaikka kaikenmaailman taksikuskit sanoisivatkin että 124 oli viimeinen kunnon mersu.... Ohjaus ei ainakaan näissä e-malleissa ole kyllä juuri parantunut vuosien varrella, pitäisi varmaan joskus kokeilla tuollaista c-sarjalaista jos se olisi vaikka vähän näppärämpi.Ducati 998 -02 //
Comment
-
-
....Täydellinen kopio eräästä Mazda 626 -98 huoltoluettelosta:
48tkm...vasen umpio(kosteutta sisällä/himmennyt/takuuseen)
132tkm etujarrulevyt+palat
166tkm takajarruhihnat
230tkm putkiston takaosa...
Autolla on nyt ajettu n.270tkm ja autoon on suoritettu normaalit huollot(öljyt+suodattime+nesteet+polttimot). Mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä ja koska kori on upposinkitty, ei kopassa ole nuppineulankokoista ruostepilkkua.
Koko aikana ei pienintäkään vikaa, nykimistä tai huojumista...päästät nolla tasossa,jne.jne.
No, pointti on se että mikäli haluaa oikeasti päästä vähällä remontoinnilla, niin Avensis tai 626/6:nen on alle otettava. Siis jos auton valintakriteeri OIKEASTI on päästä vähällä remontilla ja pää mahtuu "japsiauton" sisälle.
124 mersu alkaa olemaan jo mennyttä aikaa ja näistä uusimmatkin jo siinä ikäluokassa jossa ikä sinällään jo alkaa aiheuttamaan tihentynyttä huoltotarvetta. Mersu ei muutenkaan vikatiheydeltään loppujen lopuksi eroa vastaavasta BMW:stä. Mersussahan pointti on pitkälle tuossa konstruktiivisessa laadussa jolloin huolto ja sen korjaaminen on tehty erittäin helpoksi...ja halvaksi. Huoltamaton mersu on ihan yhtä miina kuin huoltamaton bemu. Kummallakaan ei pitkään ajella ilman aktiivista huoltamista. Kone ja tekniikka yleensä on toki mersussa pitkäikäisempi, mutta kuka oikeasti edes ajattelee hyötyvänsä yli 500tkm:n elinkaaresta??? Tällähän toki monikin autonostaja perustelee valintaansa, mutta mielummin ainakin minä otan 500tkm täysin huoletonta/ongelmatonta kilometriä kuin yli miljoona pikkuvikojen saattelemaa kilometriä. Tässäkin maassa(Saksasta puhumattakaan) lyödään satoja mersuja paaliin joiden moottoreissa olisi kilometrejä jäljellä vielä satoja tuhansia..
Itselläni on runsaasti kokemuksia/kilometrejä niin 124 kuin väyryskori mersuista ja kehoitan unohtamaan suosista jo tuon 124 kopan(ihan kaikilla perusteilla).
Vähän ajettu "väyrynen" tarjoaa kyllä jo e39:kin tottuneelle jo ihan mukavan ja huolettoman=halvalla huollettavan/korjattavan vaihtoehdon.
Erityisesti CDI moottoriset 98-uudemmat, jotka tarjoavat menoon jo hieman ryhdikkyyttä. Äänimaailma(lähinnä rengasmelu) on ainoa joka e39:n jälkeen hieman häiritsee, mutta yksi selkeä ja heikompi ominaisuus "väyrysessä" on, ja se on talviajo-ominaisuudet. e39 kulkee kunnon nastakumeilla kelissä kuin kelissä, kuin kiskoilla, mutta "väyrysen" kanssa saa kyllä välillä olla todella kieli keskellä suuta. Hyvillä renkailla tosin tästäkin selviää, mutta se kyllä häiritsee aika vahvasti e39:n jälkeen.
Kannattaa kyllä ihan oikeasti miettiä tarkkaan ennen auton vaihtamiseen ryhtymistä, mitä OIKEASTI autoltaan haluaa. Jos omat mielikuvat ja ennakkoluulot kuitenkin ovat se mikä valinnan lopulta tekee, niin silloin tuota huoltovapautta/vähävikaisuutta ei kannata valintaperusteisiin sisällyttää, eikä sitä painottaa lainkaan. Jos taas vähävikaisuus/huolettomuus/ongelmattomuus on päävalintakriteeri, niin maailmalla on kenen tahansa saatavilla erilaisia ajoneuvojen luotettavuutta peilaavia barometrejä joista saa ilman alan ammattilaistakin varsin selkeän ja yhtenäisen kuvan vähävikaisemmista merkeistä/malleista.
W124 koriset mersut eivät näissä tilastoissa ole enään edes keskitason yläpuolella.Last edited by Hemi; 28-03-2005, 17:39.
Comment
-
-
Erittäin asiallista tekstiä Hemiltä. Kyllähän asiat ovat juuri tuolla tavalla kuin esitit yllä. W124 mersut kuuluvat historiaan ja niiden vertaileminen noin 10 vuotta uudempaa tuotantoa oleviin E39 mallisiin Bemareihin on täysin tarpeetonta. W124:ssa kun ikä näkyy joka kohdassa. Siitä ei pääse yli millään jos vaan pystyy myöntämään tosiasiat.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Makuasioista: En tiedä onko kukaan samaa mieltä mun kanssa, mutta kyllä sen W124 mersun penkit on jotain käsittämätöntä... Mulla oli joskus harrastepelinä kuuskytäluvun alun Cadillac ja sen sohva oli samaa tasoo...No käkkylään se sopi kun sillä ajo 500 km kesässä...Ja väyrysen penkit on samaa tasoo... Eikös ne alkupään väykytkin ole osoittautunut ruostevikasiksi (kuten E39:kin), että siinä mielessä viimeset 124:set on parempia kun ekat väykyt. Samaten ne Lucakseksen pumput väykyssä on kai aivan schaissee.Last edited by jpeltoma; 28-03-2005, 19:49.__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Comment
-
-
Ennen nykyisen hankkimista katselin kuumeisena 124 -koppasta mersua ja tuli käytyä useampaakin ajamassa. Mersuhan kestää kilometrejä hyvin eikä muutenkaan ollut mitään radikaalisti häiritsevää ajon suhteen. Tuli sitten käytyä ajamassa e34:sta ja tuntui kuin olisi huomattavasti uudemmassa autossa kaikin puolin. Ei ollut vaikea valita näiden kahden välillä, vaikka bemu tarjoaakin aina jotain pientä päänvaivaa(€).
Jos haluaa oikeasti edullista, vaivatonta autoilua ja on valmis tinkimään ajofiiliksestä - on saksalaiset autot jätettävä välistä ja ostettava japsi. Niissä tekniikka kestää. Eikä enää ruosteiden kanssa taida olla ongelmia kuin mersulla ja opelilla.
Taitaa olla muuten 90-luvun ruosteisimpia autoja nuo astrat yms. ooppelit.Ei mopolla mahottomia..
Comment
-
-
luin tarinan Samppasian auton hausta ja jotenkin tuli mieleen vanha sananlasku: ”sitä saa mitä tilaa”. Ruuvilla oli kiilattu sumuvalo, maalivikoja ja sisältä siivottomassa kunnossa ym. varoittavaa. Ok hyvä olla jälkiviisas, mutta minä en uskaltaisi ostaa näkemättä noinkin kallista autoa, vaikka halvalla saisi. Sinänsä respectit rehellisesti kirjoitetusta tarinasta.
Nykyään taitaa Bemari pärjätä monessa vikatilastossa kuin MB. Tosin näissä tilastoissa häiritsee se, ettei ajokilometrejä huomioida ja kaikki viat ovat samanarvoisia. Parissa Pohjoismaisessa tutkimuksessa BMW pärjää kohtalaisesti, Tuulilasin Merkkien merkki on tainnut tulla jo voitto parina vuonna peräkkäin. Ja tuossa on linkki Ruotsalaisten vikatilastoon, jossa E39 pärjää kohtalaisesti.
Comment
-
-
luin tarinan Samppasian auton hausta ja jotenkin tuli mieleen vanha sananlasku: ”sitä saa mitä tilaa”. Ruuvilla oli kiilattu sumuvalo, maalivikoja ja sisältä siivottomassa kunnossa ym. varoittavaa. Ok hyvä olla jälkiviisas, mutta minä en uskaltaisi ostaa näkemättä noinkin kallista autoa, vaikka halvalla saisi. Sinänsä respectit rehellisesti kirjoitetusta tarinasta.
Nykyään taitaa Bemari pärjätä monessa paremmin vikatilastossa kuin MB. Tosin näissä tilastoissa häiritsee se, ettei ajokilometrejä huomioida ja kaikki viat ovat samanarvoisia. Parissa Pohjoismaisessa tutkimuksessa BMW pärjää kohtalaisesti, Tuulilasin Merkkien merkki on tainnut tulla jo voitto parina vuonna peräkkäin. Ja tuossa on linkki Ruotsalaisten vikatilastoon, jossa E39 pärjää kohtalaisesti.
Comment
-
-
Täällähän on juttu rönsyillyt sillä aikaa, kun mulla on ollut tietokoneen virtakaapeli takavarikossa vaimon toimesta Suuttu perskeles, kun viimeksi päissäni lähes koko yön kirjottelin No. Aina sitä mies yhden päivän ilman masiina pärjää...
Originally posted by Mauri H.
Ihan kestäviä autoja, mutta huonoja yksilöitä on mersuissakin. Tekniikka vaan on vielä aika luotettavaa, ja kun hyvän yksilön löytää niin voi huoletta ajella. Mähän voisin myydä sulle tuosta farkun
Eroaako nuo vanhemmat W124 300TDT mersut miten paljon noista viimeisimmistä 1995 ennen "väyrystä" malleista? Onko paljon muutoksia/uudistuksia? Onnistuuko niides "superturbottaminen" yhtä helposti lakien ja asetusten rajoissa?
Mitä mieltä olet tuollaisesta E 36 AMG T- farkusta. Onko perustekniikka samaa luotettavaa mersua kuin muissakin, vai onko noissa runsaasti "spesiaali" osaa?
Originally posted by JeffNe hommaa, joilla on varaa. Vai ajattelitko, että niillä puoliintuneilla huolto-/korjauskuluilla mahdollistuisi. Kyllä minäkin tuollaisen haluaisin E34 käyttöautoni rinnalle.
Originally posted by justerluin tarinan Samppasian auton hausta ja jotenkin tuli mieleen vanha sananlasku: ”sitä saa mitä tilaa”. Ruuvilla oli kiilattu sumuvalo, maalivikoja ja sisältä siivottomassa kunnossa ym. varoittavaa. Ok hyvä olla jälkiviisas, mutta minä en uskaltaisi ostaa näkemättä noinkin kallista autoa, vaikka halvalla saisi. Sinänsä respectit rehellisesti kirjoitetusta tarinasta.
Kai ne on oppirahat tälläkin saralla maksettava.. prkl.. -Älä luota keneenkään. -Älä anna ainakaan "kaverille" asiaksi hommata autoa, jollet ole varma että hän on perillä asioista ja ymmärtää autojen päälle ja on valmis yhtään panostamaan aikaansa asialle. Voi kärsiä kaverisuhteet moisesta...
-Äläkä ota akkaa mukaan autonhaku reissulle! (tämän tosin tiesinkin, mutta kun sen piti olla samalla lomareissu.)
Mutta se siitä reissusta... Pitänee käydä koeajamassa tuo naapurin W124 300TDT 4Matic.. Jospa sitten oisin viisaampi. Sen verta monenlaista tekstiä on saanut tässä lueskella
SamppaLast edited by Samppasika; 29-03-2005, 10:25.Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Yhteydenotot: [email protected] !!
Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi....Täydellinen kopio eräästä Mazda 626 -98 huoltoluettelosta:
48tkm...vasen umpio(kosteutta sisällä/himmennyt/takuuseen)
132tkm etujarrulevyt+palat
166tkm takajarruhihnat
230tkm putkiston takaosa...
Autolla on nyt ajettu n.270tkm ja autoon on suoritettu normaalit huollot(öljyt+suodattime+nesteet+polttimot). Mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä ja koska kori on upposinkitty, ei kopassa ole nuppineulankokoista ruostepilkkua.
Koko aikana ei pienintäkään vikaa, nykimistä tai huojumista...päästät nolla tasossa,jne.jne.
No, pointti on se että mikäli haluaa oikeasti päästä vähällä remontoinnilla, niin Avensis tai 626/6:nen on alle otettava. Siis jos auton valintakriteeri OIKEASTI on päästä vähällä remontilla ja pää mahtuu "japsiauton" sisälle.
124 mersu alkaa olemaan jo mennyttä aikaa ja näistä uusimmatkin jo siinä ikäluokassa jossa ikä sinällään jo alkaa aiheuttamaan tihentynyttä huoltotarvetta. Mersu ei muutenkaan vikatiheydeltään loppujen lopuksi eroa vastaavasta BMW:stä. Mersussahan pointti on pitkälle tuossa konstruktiivisessa laadussa jolloin huolto ja sen korjaaminen on tehty erittäin helpoksi...ja halvaksi. Huoltamaton mersu on ihan yhtä miina kuin huoltamaton bemu. Kummallakaan ei pitkään ajella ilman aktiivista huoltamista. Kone ja tekniikka yleensä on toki mersussa pitkäikäisempi, mutta kuka oikeasti edes ajattelee hyötyvänsä yli 500tkm:n elinkaaresta??? Tällähän toki monikin autonostaja perustelee valintaansa, mutta mielummin ainakin minä otan 500tkm täysin huoletonta/ongelmatonta kilometriä kuin yli miljoona pikkuvikojen saattelemaa kilometriä. Tässäkin maassa(Saksasta puhumattakaan) lyödään satoja mersuja paaliin joiden moottoreissa olisi kilometrejä jäljellä vielä satoja tuhansia..
Itselläni on runsaasti kokemuksia/kilometrejä niin 124 kuin väyryskori mersuista ja kehoitan unohtamaan suosista jo tuon 124 kopan(ihan kaikilla perusteilla).
Vähän ajettu "väyrynen" tarjoaa kyllä jo e39:kin tottuneelle jo ihan mukavan ja huolettoman=halvalla huollettavan/korjattavan vaihtoehdon.
Erityisesti CDI moottoriset 98-uudemmat, jotka tarjoavat menoon jo hieman ryhdikkyyttä. Äänimaailma(lähinnä rengasmelu) on ainoa joka e39:n jälkeen hieman häiritsee, mutta yksi selkeä ja heikompi ominaisuus "väyrysessä" on, ja se on talviajo-ominaisuudet. e39 kulkee kunnon nastakumeilla kelissä kuin kelissä, kuin kiskoilla, mutta "väyrysen" kanssa saa kyllä välillä olla todella kieli keskellä suuta. Hyvillä renkailla tosin tästäkin selviää, mutta se kyllä häiritsee aika vahvasti e39:n jälkeen.
Kannattaa kyllä ihan oikeasti miettiä tarkkaan ennen auton vaihtamiseen ryhtymistä, mitä OIKEASTI autoltaan haluaa. Jos omat mielikuvat ja ennakkoluulot kuitenkin ovat se mikä valinnan lopulta tekee, niin silloin tuota huoltovapautta/vähävikaisuutta ei kannata valintaperusteisiin sisällyttää, eikä sitä painottaa lainkaan. Jos taas vähävikaisuus/huolettomuus/ongelmattomuus on päävalintakriteeri, niin maailmalla on kenen tahansa saatavilla erilaisia ajoneuvojen luotettavuutta peilaavia barometrejä joista saa ilman alan ammattilaistakin varsin selkeän ja yhtenäisen kuvan vähävikaisemmista merkeistä/malleista.
W124 koriset mersut eivät näissä tilastoissa ole enään edes keskitason yläpuolella.
Mitä tulee 124 mersun ja e39 bemun vertailuun niin voihan niitä vertailla siinä kuin mitä tahansa. Onhan tuo mersu kiistatta yhtä aikakautta vanhempi, mutta kiistatta aikakautensa huippuja kuten vastaavat 500 bemutkin. Vertaillessa on vain muistettava että 124 mersu on noin 10k€ halvempi kuin vastaava e39. Molemmilla pystyy suorittamaan saman kuljetustarpeen ja tilaa on runsaasti, ulkonäössä toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä joten se siitä....
Jos puhutaan alkupään e39 bemuista ja mistä tahansa 124 mersusta niin kummatkin on varsin iäkkäitä ja nähneet maailmaa todennäköisesti mukavan matkaa, joten siihen korjaustarpeeseen ja luotettavuuteen vaikuttaa huomattavasti enemmän millaisen yksilön sattuu löytämään kuin mitkään ADAC:in tilastot tai Esson baarin pöydässä kuullut tositarinat....Ja vaikka kuin luulisi etsivänsä sen hyvän yksilön niin loppu peleissä vanhan auton ostamisessa tuurilla on aina oma osansa....
Mitä tulee korjauskuluihin niin mersun osat on halvempia, osittain jo senkin takia että kyseessä on vanhempi malli, ja siksi että laadukkaita tarvikeosia on runsaasti markkinoilla, onhan noita tarvikeosia tosin bemuihinkin. Tälläiselle köyhälle tee se itse miehelle tuollainen 124 mersu on varmaankin yksi parhaista vaihtoehdoista. Osat on edullisia ja tekniikka on yksinkertaista korjata ja huoltaa, ja erikoistyökalujakaan ei paljon vaadita...toisaalta jos kaikki huollot ja korjaukset joutuu teettämään jossain niin se on kallista autoon kuin autoon....ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni!
EI OLE bemaria!, ja tuskin tuleekaan...
Comment
-
-
Originally posted by SamppasikaPS. Kaveri kävi just tuossa kehumassa, että oli alle 50€ korjauskuluilla ajellut 124 mersulla 60000km viime vuonna... grrr..
Itselläni on ollut nyt 6kk tuo 525d ja ajettu 13tkm (yht. 171tkm). Korjauskulut 25€ eli parkkivalo, PDC sensori, jonka itse tapoin painepesurilla 15€. Tuota PDC:tähän ei olisi tarvinnut korjata, kun se muuten toimi moitteetta. Yksi sensori oli vain pimeä.
Toinen asia on se, mitä haluaa tehdä. Itse ajattelin laittaa uuden alustan, vaikka akuuttia tarvetta ei olekaan eli mitään ei ole rikki alustassa. Näitähän kohteita sitten riittää, jos haluaa ns. tuunata huvikseen.
Comment
-
Comment