Announcement

Collapse
No announcement yet.

mikä tuo eta kone oikein on???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timpa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 257
    • Akaa

    #16
    [QUOTE=325E;871431]Minulla on aito sellainen 325E...ei kaksinen ...myin kyseisen vakio koneen ja laitan 325i viritetyn tilalle...

    Ja nyt se sun entinen vakio alkaa kirmaamaan paljon kovemmilla hevoisvoimilla mitä normi 325i.....
    speed limits are for pussies

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      #17
      Terve....miten

      [QUOTE=timpa;872409]
      Originally posted by 325E View Post
      Minulla on aito sellainen 325E...ei kaksinen ...myin kyseisen vakio koneen ja laitan 325i viritetyn tilalle...

      Ja nyt se sun entinen vakio alkaa kirmaamaan paljon kovemmilla hevoisvoimilla mitä normi 325i.....
      Terve koneen ostaja...mikä on nykyisin ETA-moottorin tilanne
      joko on otettu savut...minulla projekti on samalla mallilla kun silloin kävit...laita kuvia tulee projektista jos on...

      325E

      Comment

      • timpa
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 257
        • Akaa

        #18
        [QUOTE=325E;872934]
        Originally posted by timpa View Post

        Terve koneen ostaja...mikä on nykyisin ETA-moottorin tilanne
        joko on otettu savut...minulla projekti on samalla mallilla kun silloin kävit...laita kuvia tulee projektista jos on...

        325E
        Ei ole vielä savuja otettu mutta ens vkl pitäs kyllä ottaa jos kaikki vaan menee putkeen ja pääsen laittaa koneen paikalleen.Se oli se 9 puristeinen mutta tehtiin fiiatin männistä sopivat ja laitettiin patit vielä vähän korkeammaksi mitä etan 11 puristeisissa olisi ollut.Ilmottelen kun saan sen tulille
        speed limits are for pussies

        Comment

        • Linksi
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 7
          • Suomi Finland Perkele, pohjois pohjanmaa

          #19
          no kiva mulla vissii just se uudempi 2.7 ETA vm -88??
          ja korjaus tonne mun edelliseen kommenttiin "ala kierrokset" tarkotin "ala vääntöä" ton siitä saa ku alkaa pienis sievissä kirjottelee tekniikka juttuja
          sigpic

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #20
            [QUOTE=timpa;873419]
            Originally posted by 325E View Post

            Ei ole vielä savuja otettu mutta ens vkl pitäs kyllä ottaa jos kaikki vaan menee putkeen ja pääsen laittaa koneen paikalleen.Se oli se 9 puristeinen mutta tehtiin fiiatin männistä sopivat ja laitettiin patit vielä vähän korkeammaksi mitä etan 11 puristeisissa olisi ollut.Ilmottelen kun saan sen tulille
            Millä johtosarjalla kasaat systeemin käytätkö ETA:n vai
            jotakin muuta...ja mikä nokkaakseli...

            325E

            Comment

            • Setämies
              Newbiemmer
              • Mar 2007
              • 16
              • Varsinainen Suomi

              #21
              Originally posted by afafaf View Post
              voisko joku kertoa et miks tossa eta koneessa on vain 122hv??ja onko se niinku 2.7 eta....vai,mitä ero silla on esim.20b25 koneeseen??ku teho ero on kuiteski 50hv luokkaa...tuo on vähän hämärä,ja searchiaki yritin...
              Muistelen et BMW rinnasti ton 325 etan varustelulta ja suorituksilta 320i-malliin. Esim 325issä edessä sähkölasit, 325 etassa ei.

              Yhden etan maahan kiikuttaneena ja omistaneena: Eta-kone on bensapihi (alle kutosen kulutus mun ajotavalla reissussa). Moottorin luonne on lähinnä (perinteinen) diisselimäinen, kiskoo alhaalta ja puutuu aikaisin. Kierrosrajoitin alhaalla.

              Kone ei oo kiva virityskohde. Ahdas kansi niinku joku jo sanoiki. Isompi ongelma on se et tietääkseni kampura on valutavaraa, ei taottu niinku 325i:n kampura. Tilavuuserohan tulee pitemmästä iskusta joten 325i:n kampuralla saadaan 325-kone...

              Pari eta-linkkiä:
              http://www.e30eta.com/ (jenkiksi)
              http://www.geocities.com/etaben2000/index.htm (saksaksi)

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #22
                Originally posted by Setämies View Post
                Kone ei oo kiva virityskohde. Ahdas kansi niinku joku jo sanoiki. Isompi ongelma on se et tietääkseni kampura on valutavaraa, ei taottu niinku 325i:n kampura. Tilavuuserohan tulee pitemmästä iskusta joten 325i:n kampuralla saadaan 325-kone...
                Mielenkiintoinen näkökanta tuo, että ei olisi hyvä virityskohde:think
                On totta, että ETA:n kampiakseli on valutavaraa, mutta niin on myös B25:n akseli. Sillä kaikki M20-akselit ovat valutavaraa. Täytyy myöskin painaa itselle mieleen, että 325i:n kampiakselilla saadaan aikaiseksi 325-kone, tämä oli ainakin mulle ihan uutta
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • Setämies
                  Newbiemmer
                  • Mar 2007
                  • 16
                  • Varsinainen Suomi

                  #23
                  Originally posted by T3 View Post
                  Mielenkiintoinen näkökanta tuo, että ei olisi hyvä virityskohde:think
                  On totta, että ETA:n kampiakseli on valutavaraa, mutta niin on myös B25:n akseli. Sillä kaikki M20-akselit ovat valutavaraa. Täytyy myöskin painaa itselle mieleen, että 325i:n kampiakselilla saadaan aikaiseksi 325-kone, tämä oli ainakin mulle ihan uutta
                  Pilkunviilaaminen sikseen!

                  Tutkailin aikoinaan kun mulla eta viel oli et mitä siitä sais aikaiseksi. Jostain löyty tieto et pata ei suoraan kestä kierrosrajan nostoa. Muistelin et etan kampura olis ollu se heikko kohta. Jos sulla on tuosta parempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa niin kerro toki pois.

                  Mun muistikuva on se et M21D25-koneen kampura olis sopiva, samalla iskulla ja kestäis runtua. En lähteny sillo virittelemään tota mun etan pataa, peli on jo kauan ollu kierrossa.

                  M20B25-koneen kampuralla tilavuus putoaa samaksi ku 325-koneessa. Onks M20B27n lohko sit sun mielestä niin paljo parempi et sitä kantsis käyttää? Olisko susta M20B25:n kampura hyvä yhdistelmä M20B27 kannen kanssa?
                  Last edited by Setämies; 19-03-2007, 17:45.

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #24
                    Originally posted by Setämies View Post
                    Pilkunviilaaminen sikseen!

                    Tutkailin aikoinaan kun mulla eta viel oli et mitä siitä sais aikaiseksi. Jostain löyty tieto et pata ei suoraan kestä kierrosrajan nostoa. Muistelin et etan kampura olis ollu se heikko kohta. Jos sulla on tuosta parempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa niin kerro toki pois.

                    Mun muistikuva on se et M21D25-koneen kampura olis sopiva, samalla iskulla ja kestäis runtua. En lähteny sillo virittelemään tota mun etan pataa, peli on jo kauan ollu kierrossa.

                    M20B25-koneen kampuralla tilavuus putoaa samaksi ku 325-koneessa. Onks M20B27n lohko sit sun mielestä niin paljo parempi et sitä kantsis käyttää? Olisko susta M20B25:n kampura hyvä yhdistelmä M20B27 kannen kanssa?
                    Kyllä noita ETA-koneita on maailmalla ja jopa tälläkin foorumilla käyetty viritysAIHIOINA ihan menestyksellä. Alkuperäinen kansi mäkeen ja tilalle esim M20B20/23, tai M20B25-kansi. ETA-kampiakseli on ihan samanlainen valuakseli, kuin kaikki muutkin M20-koneen akselit, hieman pidemmällä iskulla vain. Jos kerran kaikki muut M20-kampiakselit kestävät kierroksia, niin miksei myös ETA-akseli kestäisi. Ainut "miinusmerkkinen" puoli ko. akselia käytettäessä on sen kanssa samassa moottorissa toimivat kiertokanget. 130mm:n kanget eivät välttämättä ole hyvä ratkaisu kovien kierrosten kanssa, kun kampikulma tulee aika jyrkäksi. Tästäkin on monta mielipidettä. Toisten mielestä pitkällä iskulla ja lyhyillä kangilla voi huoletta tehdä korkeakierroksisen moottorin, mene ja tiedä. Eli kampiakseli ei ETA:sta tee heikkoa, mahdollisesti sen kanssa käytettävät 130mm:n kiertokanget.

                    Dieselin kampiakseli M21, (samalla 81mm:n iskulla, kuin ETA) on sitten takoakseli. Mutta tässähän onkin kokoajan puhuttu M20-kampiakseleista ja dieselin akseli ei sitä ole, vaikkakin M20-koneeseen menee nakkaamalla. Tämä akseli on varmasti vielä lujempi, kuin kaikki M20-akselit ja etenkin turbokäytössä omiaan.

                    Enhän ole missään väittänyt, että M20B27-lohko olisi parempi, kuin M20B25-lohko. Lohkot ovat mitoiltaan nimittäin täysin samanlaiset, joten ei se ole parempi, enkä ole niin sanonutkaan.

                    ETA-kansi ei ainakaan M20B25-kampiakselin kanssa ole hyvä yhdistelmä, kun oikeastaan ETA-kansi ei ole virityskäytössä minkään kampiakselin kanssa hyvä yhdistelmä. Kansi on niinpaljon erilainen muiden M20-kansien kanssa, että sen saa virityskäytössä unohtaa. Ainut paikka, missä ETA-kansi on omiaan, on siinä vakiossa ETA-moottorissa ja sellaisessa käytössä, kun tehdas on sen suunnitellut.

                    Mutta lue nyt aluksi vaikka tämä topik: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ht=m20+ylikoko Siellä selviää monenmoista ongelmaa ja pulmaa.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2067
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #25
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • timpa
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 257
                        • Akaa

                        #26
                        [QUOTE=325E;878105]
                        Originally posted by timpa View Post

                        Millä johtosarjalla kasaat systeemin käytätkö ETA:n vai
                        jotakin muuta...ja mikä nokkaakseli...

                        325E
                        Kyl se laitetaan kasaan auton alkuperäsellä johtosarjalla kun toi kansikin on siistä b25:sta.Lohko olis jo paikallaan ja ens viikonloppuna toivottavasti kansikin.Nokka toistasex vakio.Tarkotus olis lastuttaa ja jotain pientä kun toi vähäpäästösyys tappaa ne kovimmat visiot jos ei sitten innostuis laittaan säädettävän ruiskun..
                        speed limits are for pussies

                        Comment

                        • timpa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 257
                          • Akaa

                          #27
                          Kone ei oo kiva virityskohde. Ahdas kansi niinku joku jo sanoiki. Isompi ongelma on se et tietääkseni kampura on valutavaraa, ei taottu niinku 325i:n kampura. Tilavuuserohan tulee pitemmästä iskusta joten 325i:n kampuralla saadaan 325-kone...
                          [/QUOTE]

                          Jos tosta saa kohtuu helposti sen 200hv ja ylikin ja kestää kuitenkin sitä rajotinta päin rokotusta ni onko se sit huono? (lastulla 6700rpm) Ota sama teho sit siitä m20b25:sesta.....
                          speed limits are for pussies

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #28
                            etana

                            Originally posted by Setämies View Post
                            Kone ei oo kiva virityskohde. Ahdas kansi niinku joku jo sanoiki.
                            Etassa on ollut ainakin 3 eri kansivaihtoehtoa ja sinäkö tiedät niiden kaikkien olevan "ahtaita"...?

                            Ensimmäinen kansiversio oli käytössä 12/86 asti jossa samat venttiilit kuin 320i mallissa.
                            Tämän jälkeen käyttöön tuli (12/86-9/87 versio jossa oli jo yhtä isot venttiilit kuin 325i mallissa, samassa yhteydessä kierrosrajoitin nousi n. 1000rpm
                            Viimeisin versio tuli 9/87 jossa kansi oli tismalleen sama kuin 325i mallissa.

                            Älä siis yleistä kun et selvästi edes tiedä mistä puhut.
                            Last edited by jannmann; 20-03-2007, 02:19.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Tzeimi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 2067
                              • Banshee - Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Viimeisin versio tuli 9/87 jossa kansi oli tismalleen sama kuin 325i mallissa.
                              Ja tämä (88->) eta tunnetaan ameriikoissa "super eta":na. "super"-liite on jonkinsortin harrastelijoiden piireissä syntynyt lisäys, ei mikään tehtaan virallinen juttu. Tämä ihan vaan tiedoksi, josko joku hämmästelee, miten nuita tuolla rapakon takana thuunataan.
                              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                              & 02 tulpo saniteetti dyno




                              Älä väkisin, ota isompi vasara.
                              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                              Comment

                              • 325E
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1227
                                • LAHTI

                                #30
                                Näin se menee....

                                Originally posted by timpa View Post
                                Kone ei oo kiva virityskohde. Ahdas kansi niinku joku jo sanoiki. Isompi ongelma on se et tietääkseni kampura on valutavaraa, ei taottu niinku 325i:n kampura. Tilavuuserohan tulee pitemmästä iskusta joten 325i:n kampuralla saadaan 325-kone...
                                Jos tosta saa kohtuu helposti sen 200hv ja ylikin ja kestää kuitenkin sitä rajotinta päin rokotusta ni onko se sit huono? (lastulla 6700rpm) Ota sama teho sit siitä m20b25:sesta.....[/QUOTE]

                                Jos ja kun esim. Lahdessa oleva koneistamo "Kansityö" sanoi
                                kaikkien bemareiden akseleiden olevan Teräsakseleita ja
                                näin ollen kovia akseleita eli nitrattuja sanoivat jos se menee
                                kiillottamalla se tehdään P400 paperilla ...akseli sorviin ja pyöritetään nauhakoneella ja asia on selvä ja jos sitten kampiakseli
                                joudutaan hiomaan täytyy akseli nitrata esim.buuforssilla.
                                Tätähän tukee esim. Bemarin omat laakerit ne ovat ns. punametallilaakereita(3 erilaista STD kokoa,valkoinen,vihreä ja keltainen) ja niitä nimen omaan käytetään
                                nitratuissa akseleissa jos joku sellaiseen laittaa valkometallilaakerin on se hetken päästä väljä...sen johdosta olen aina käyttänyt "Punametallilaakereita"
                                RK:n ja KK:n laakereissa.
                                Tämä on faktaa tietoa ja jos siitä joku on muuta mieltä se
                                ei perustu tietoon vaan olettamukseen ja kavereiden
                                Esson Baari juttuihin.
                                Kertomani asian tietävät autopuolen koulun käyneet kaverit. Kun käsitellään moottoria ja eri laakerivaihtoehtoja ja niiden
                                erilaisia ominaisuuksia (minulle tämä tieto on jo silloin
                                kouluajalta ns. perus autoasentajan tietoa).
                                Olis vaan tietyt hiekkalaatikko jutut hyvä saada loppumaan
                                ennen kuin pilataan kaikki M20 akselit.
                                Tietysti siihen en voi vaan valitettavasti vaikuttaa sillä
                                maailmassa on tyhmiä ja viisaita ihmisiä eli kukin voi ottaa
                                neuvosta vaarin ja käyttää päätään ja ajatella asioita.

                                Tämä ei kohdistu kehenkään keskusteluun osallistuneeseen vaan
                                tuon sen tasolla "Yleisesti kaikille" ei ole osoitettu "timpaan" tai muihinkaan
                                henkilöihin ketkä ovat tässä mukana.

                                325E
                                Last edited by 325E; 20-03-2007, 09:31.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎