Originally posted by Miuge
View Post
Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Tarkoittiko postaaja kenties, että Euro S50 vaparina tai 240hp Jenkki S50B30 ahdettuna. Tämä jälkimmäinen tosin lähempänä M50:ä kuin oikeaa S-konetta, mutta eipä nuo pykälät ilmeisesti ennenkään ole estäneet keplottelemasta tietynlaisia moottoreita pellin alle.Originally posted by jani View PostOlikos tässä ahtamisessa joku juttu että ahtimen katsotaan tuovan aina +20% tehoa. Tällöin S50B30 286hp +20% = 343hp eli ei leimalle, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin.
Leave a comment:
-
En näe syytä miksei onnistuisi omavalmistemoottorina. Tehon pitää nousta se 20% vertailuajoneuvon tehoista eli tässä tapauksessa siitä M20B25:n 170hv:sta. Toki ehkä vähän harmaata aluetta, niinkuin moni muukin asia tekniikanvaihtoihin liittyen tuossa ohjeistuksessa.Originally posted by jani View PostOlikos tässä ahtamisessa joku juttu että ahtimen katsotaan tuovan aina +20% tehoa. Tällöin S50B30 286hp +20% = 343hp eli ei leimalle, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin.
Leave a comment:
-
Olikos tässä ahtamisessa joku juttu että ahtimen katsotaan tuovan aina +20% tehoa. Tällöin S50B30 286hp +20% = 343hp eli ei leimalle, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin.Originally posted by Supra^ View PostE30 325i 2d 1200kg 125kW (170hv) foorumin mukaan, tehopainosuhde siis 9,6kg/kW. Menee siis 10-5kg/kW luokkaan, jolloin 5kg/kW maksimilla saadaan 240kW eli 321hp.
Leave a comment:
-
Tämä uusi määräys mahdollistaa e30:iin laittaa vaikka S50 moottorin tai peräti "S50B30US" koneen ahdettuna ihan 325i:hin vertaamalla.
Leave a comment:
-
Omaan kun muutoskatsastin noi kupit oli vaatimukset seuraavat:Originally posted by Remotion View PostHuvikseni käytin aikaa tuon penkkien säädöksen osalta selvittelyyn. Ja nuo EU-lait on rypäs lisäyksiä aiempiin, jotka taasen on lisäyksiä aiempiin aina ajalle saakka jolloin ne on koskeneet aasin päälle asennettavaa puista istuinta.
"Autoon joka on käyttöönotettu 1.1.1998 tai sen jälkeen istuimen tulee täyttää direk- tiivin 81/577/ETY tai E-säännön nro 17 vaatimukset taikka, jos turvavyö on kiinni- tetty istuimeen, E-säännön 14 vaatimukset."
Näistä ei puolentunnin googlettelulla saanut selkeää lihaa luiden päälle.
Varmaan käytännössä tuo kohta 14 liittyy selkeämmin siihen että se turvavyön alaosa on tukevasti kiinni penkissä. Ja lisäksi ISOFIX asiaa. Kohta 17 ja 81/577/ETY jäivät täysin mysteereiksi.
Tarkoittaako tämä nyt sitten käytännössä mitään selkeää käytäntöä ei voida odottaa vaan kaikki on katsurin menkkojen ja kuun asennosta kiinni. Nuo loput säädöksethän on tosi selvät penkkeihin liittyen. Varmaan oikealla katsurilla niin kun asialliset hoidat on tehty niin penkkien vaihto onnistuu. En laittaisi kyllä päätä pantiksi silti.
"Istuinten vaihtamisen yhteydessä kulku takaistuimelle ei saa estyä, ellei ajoneuvon takaistuimen istumapaikkoja poisteta. Muutoksessa tulee huomioida mahdollinen vaikutus ajoneuvon luokitteluun."
Eli takapenkkejä sisältävissä kaksipaikkaisiissa jos kipililliset ollut niin uudetkin oltava kipilliset käytännössä. Helppo ottaa huomioon tai sivuuttaa aidosti kaksipaikkaisissa tai takaovellisissa.
"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä niihin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."
Penkissä sivuturvatyynyt - et vaihda.
"Istuimen kiinnitys tulee tehdä läpipulttaamalla pohjalevystä vähintään neljällä lu- juusluokaltaan 8.8 ja paksuudeltaan vähintään 8 millimetrisellä ruuvilla. Kiinnitys tu- lee vahvistaa käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä pak- sua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä."
Nuo pultit nyt on järjelläajateltunakin minimit ja minimi lujuusluokka sama kun kingisjäätelössä, eli mikä tahansa pultti käy.
Tämä on hieman harmillinen koska 3mm 40cm2 teräslevy painaa paljon, estääkö tämä hiilikuituisen, alumiinisen tai titaanisen pohjalevyn käyttöä vaikka paperit kestävyydestä olisi, todennäköisesti. Noh tuossahan ei kyllä mainita että teräslevyn pitäisi olla jokakohdasta umpinainen.
Turvavyön kiinnityspultin tulee vastata alkuperäisen pultin lujuutta (itse toimitin 12.9), Lisäksi tästä sertifikaatti pultin toimittajalta.
Kaikki turvalaitteiden tunnistimet tulee toimia, istuinmatto ja turvavyökiristimet.
Penkit tulee kiinnittää autokohtaisesti hyväksytyillä kiskoilla, alkuperäisiin kiinnityspisteisiin, alkuperäisillä muttereilla,valmistajan lappu kiskoista. (Itse tehdyt ei kelpaa)
(Yksi katsastuskonttori vaati CE merkintää mutta tämä osoittautui vääräksi tiedoksi)
Penkki saa olla kiinteästi paikallaan, pituus jne säätöä ei tarvita. (Yksi katsastuskonttori vaati penkeiltä samoja säätöjä kuin oem)
Alkuperäisten turvavöiden tulee toiminnaltaa vastata alkuperäistä toteutusta.
Ps. Kaikkinensa trafille meni kaikista auton muutoskatsastuksta noin 1,5cm paksu nippu paperia, arviolta 50-60 A4 lappua.Last edited by BMW525Xda; 28-01-2021, 06:49.
Leave a comment:
-
M52B28 on OBD1 ja Euro2. Ainakin omani.Originally posted by naikou View PostLuulis ettei sinkkuvanos tekniikoita ole edes ollut mahdollista korottaa euro3 koska niissähän on OBDII testi päästömittauksen yhteydessä? Enkä ihan usko että päästövaatimuksetkaan täyttyy yhdellä katilla vaihdelaatikon takana jonka lämmittämiseen saa ajella hetken aikaa että alkaa kunnolla toimia.
Mutta m52tu voi olla kumpi vaan(euro2-euro3)
Leave a comment:
-
Huvikseni käytin aikaa tuon penkkien säädöksen osalta selvittelyyn. Ja nuo EU-lait on rypäs lisäyksiä aiempiin, jotka taasen on lisäyksiä aiempiin aina ajalle saakka jolloin ne on koskeneet aasin päälle asennettavaa puista istuinta.
"Autoon joka on käyttöönotettu 1.1.1998 tai sen jälkeen istuimen tulee täyttää direk- tiivin 81/577/ETY tai E-säännön nro 17 vaatimukset taikka, jos turvavyö on kiinni- tetty istuimeen, E-säännön 14 vaatimukset."
Näistä ei puolentunnin googlettelulla saanut selkeää lihaa luiden päälle.
Varmaan käytännössä tuo kohta 14 liittyy selkeämmin siihen että se turvavyön alaosa on tukevasti kiinni penkissä. Ja lisäksi ISOFIX asiaa. Kohta 17 ja 81/577/ETY jäivät täysin mysteereiksi.
Tarkoittaako tämä nyt sitten käytännössä mitään selkeää käytäntöä ei voida odottaa vaan kaikki on katsurin menkkojen ja kuun asennosta kiinni. Nuo loput säädöksethän on tosi selvät penkkeihin liittyen. Varmaan oikealla katsurilla niin kun asialliset hoidat on tehty niin penkkien vaihto onnistuu. En laittaisi kyllä päätä pantiksi silti.
"Istuinten vaihtamisen yhteydessä kulku takaistuimelle ei saa estyä, ellei ajoneuvon takaistuimen istumapaikkoja poisteta. Muutoksessa tulee huomioida mahdollinen vaikutus ajoneuvon luokitteluun."
Eli takapenkkejä sisältävissä kaksipaikkaisiissa jos kipililliset ollut niin uudetkin oltava kipilliset käytännössä. Helppo ottaa huomioon tai sivuuttaa aidosti kaksipaikkaisissa tai takaovellisissa.
"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä niihin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."
Penkissä sivuturvatyynyt - et vaihda.
"Istuimen kiinnitys tulee tehdä läpipulttaamalla pohjalevystä vähintään neljällä lu- juusluokaltaan 8.8 ja paksuudeltaan vähintään 8 millimetrisellä ruuvilla. Kiinnitys tu- lee vahvistaa käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä pak- sua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä."
Nuo pultit nyt on järjelläajateltunakin minimit ja minimi lujuusluokka sama kun kingisjäätelössä, eli mikä tahansa pultti käy.
Tämä on hieman harmillinen koska 3mm 40cm2 teräslevy painaa paljon, estääkö tämä hiilikuituisen, alumiinisen tai titaanisen pohjalevyn käyttöä vaikka paperit kestävyydestä olisi, todennäköisesti. Noh tuossahan ei kyllä mainita että teräslevyn pitäisi olla jokakohdasta umpinainen.
Leave a comment:
-
Originally posted by Shampanja View PostHyvät naiset ja herrat
On aika muutoksiin mutta onnistuuko ne oikeasti?
Meinaan lukaisin lakipykälät läpi, perustelumuistion läpi ja voin sanoa että on nyt monta asiaa mielessä, "menikö tää ny niiku piti?", esimerkiks..:think
Lukaiskaas ja kertokaa oma näkemyksenne, erityisesti akselistomuutoksien osalta, tarviiko oikeesti mennä hattu kouras hakee jotain lappua valmistajalta jos vaihtaa akselia..
Täältä löytyy lakiteksti finska och svenska
Perustelumuistio
https://www.traficom.fi/sites/defaul...2001032021.pdf
Minä ymmärrän että ei tarvi. Tuo mainitaan kohdassa, jossa puhutaan akselivälin muuttamisesta tai akselin lisäämisestä tai poistamisesta (ymmärtäisin että tässä kyseessä moniakseliset autot, tai esim tavara-autot joita on saanut tehtaalta monen pituisena)
Tämä siis luettuna linkkaamastani ohjeesta.
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Hyvät naiset ja herrat
On aika muutoksiin mutta onnistuuko ne oikeasti?
Meinaan lukaisin lakipykälät läpi, perustelumuistion läpi ja voin sanoa että on nyt monta asiaa mielessä, "menikö tää ny niiku piti?", esimerkiks..:think
Lukaiskaas ja kertokaa oma näkemyksenne, erityisesti akselistomuutoksien osalta, tarviiko oikeesti mennä hattu kouras hakee jotain lappua valmistajalta jos vaihtaa akselia..
Täältä löytyy lakiteksti finska och svenska
Perustelumuistio
Leave a comment:
-
Luulis ettei sinkkuvanos tekniikoita ole edes ollut mahdollista korottaa euro3 koska niissähän on OBDII testi päästömittauksen yhteydessä? Enkä ihan usko että päästövaatimuksetkaan täyttyy yhdellä katilla vaihdelaatikon takana jonka lämmittämiseen saa ajella hetken aikaa että alkaa kunnolla toimia.
Mutta m52tu voi olla kumpi vaan(euro2-euro3)
Leave a comment:
-
Selvis ettei ole saksan tuonti vaan virosta uitettu 2015Originally posted by Pazi88 View PostNiin taisin juuri kirjoittaa tuonne aiemmin:
Mut sulla jos on saksan jälkituonti se, niin trafin arkistosta pitäs löytyä saksan rekisteriote, mistä se selviää. Täällä on ihan trafin ohje miten sitä saksan rekkarin numeroa tulkitaan: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467...meja_liite.pdf
Tämmönenkin sieltä löytyy, mut tosiaan jättää vielä tulkinnan varaan mitä se 98/14 edustaa:
Euroluokitus Euroluokitusta vastaava direktiivi
Euro 1 91/441/EEC
Euro 2 94/12/EEC – 96/44/EC, 96/69/EC (N1)
Euro 3 98/69A/EC
Euro 4 98/69B/EC
Leave a comment:
Leave a comment: