Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • suppari
    replied
    Originally posted by intfreak View Post
    4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
    No niin tietysti näin se olikin.

    Jokatapauksessa ottaisin lapun sitten vakiotehoille. Jos ei siis ole kaikki osat ihan harrastamisen ilosta vaihtumassa "parempiin".

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Mutta oliko spetke nyt vaihtamassa konetta? Jos en väärin lukenut niin turbottamassa 535:Sta? Tietysti jos vaihdat 540 koneen turbolla, niin sillon se on noin, taikka sitten täälläpäin on katsurit kujalla.
    Juu siis nimen omaan ajatuksena vain täräyttää ahdin tuon 535i M30 mosan kylkeen.

    Edit:
    jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla,
    Eli jos konetta muutetaan jollakin muulla tavalla paitsi iskutilavuuden suurentamisella niin katti vaaditaan taikka "pussitesti" päästömittaus.
    Taitaa katti olla halvempi ja järkevämpi tapa
    Last edited by Spetke; 03-04-2013, 21:02.

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Mutta oliko spetke nyt vaihtamassa konetta? Jos en väärin lukenut niin turbottamassa 535:Sta? Tietysti jos vaihdat 540 koneen turbolla, niin sillon se on noin, taikka sitten täälläpäin on katsurit kujalla.
    4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Mutta oliko spetke nyt vaihtamassa konetta? Jos en väärin lukenut niin turbottamassa 535:Sta? Tietysti jos vaihdat 540 koneen turbolla, niin sillon se on noin, taikka sitten täälläpäin on katsurit kujalla.

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Eli ymmärtääkseni E34 kohdalla 540i on tehokkain?
    Eli otan sen vertailu malliksi ja pistän alustan vastaamaan 540i ja sen 286vakio pollea + 20% = 343hv.
    Mutta vissiin tuo 7 kg/kW sääntö rajaa tehot 310hv.
    Juuri näin

    Tuo 7kg/kW on kyllä niin hanuri jäänne vuodelta -92...

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Edit:
    Ja katalysaattori pitää kuulema lisätä, näin myös kertoivat.
    Mutta mikä pykälä velvoittaa siihen?
    Olisit jatkanu lukemista vähän alemmas

    8 §
    Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

    3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

    1. momentissa tarkoitetut autot: E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset. Muistin mukaan ~80-luvun puoliväli ja vanhemmat.
    2. momentissa tarkoitetut autot: Vähäpäästöiset autot, eli kaikki -92 jälkeen, tai jos sitä aiemmin merkattu Vähäpäästöiseksi/Kolmitoimikatalysaattori, merkintöjä löytyy jo -87 autoista.
    Eli väliin jää ~85-91 autot.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by intfreak View Post
    No tuossa minkä ite boldasit

    Otetaas esimerkkejä:

    Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan kone (tai turbotetaan) jonka tehot vastaavat 20i. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 20i. Alusta muutetaan vastaamaan 20i.

    Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan 35i kone. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 35i. Alusta muutetaan vastaamaan 35i.

    Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan 35i kone ja turbotetaan 40i tehoihin. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 40i. Alusta muutetaan vastaamaan 40i.

    Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan nissanin kone ja turbotetaan 40i+25% tehoihin. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 40i. Alusta muutetaan vastaamaan 40i. Tätä ei hyväksytä, koska tehot ovat 25% yli tehokkaimman vertailumoottorin tehoista.
    Eli ymmärtääkseni E34 kohdalla 540i on tehokkain?
    Eli otan sen vertailu malliksi ja pistän alustan vastaamaan 540i ja sen 286vakio pollea + 20% = 343hv.
    Mutta vissiin tuo 7 kg/kW sääntö rajaa tehot 310hv.

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    5 §
    Moottorin vaihto.
    c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna.

    Niin miten toi nyt ymmärretään? Vääntäkää joku rautalangasta?
    Missä sanotaan, että tuo 20% lisä koskisi vain tehokkainta moottoriversiota?
    Ja jos kerta tässä E34 535i tapauksessa E34 540i luetaan tehokkaimmaksi (kun M malleja ei lasketa) niin silloinhan tuo edellä mainittu laskelmani pitää kutinsa?
    No tuossa minkä ite boldasit

    Otetaas esimerkkejä:

    Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan kone (tai turbotetaan) jonka tehot vastaavat 20i. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 20i. Alusta muutetaan vastaamaan 20i.

    Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan 35i kone. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 35i. Alusta muutetaan vastaamaan 35i.

    Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan 35i kone ja turbotetaan 40i tehoihin. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 40i. Alusta muutetaan vastaamaan 40i.

    Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan nissanin kone ja turbotetaan 40i+25% tehoihin. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 40i. Alusta muutetaan vastaamaan 40i. Tätä ei hyväksytä, koska tehot ovat 25% yli tehokkaimman vertailumoottorin tehoista.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    5 §
    Moottorin vaihto.
    c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna.

    Niin miten toi nyt ymmärretään? Vääntäkää joku rautalangasta?
    Missä sanotaan, että tuo 20% lisä koskisi vain tehokkainta moottoriversiota?
    Ja jos kerta tässä E34 535i tapauksessa E34 540i luetaan tehokkaimmaksi (kun M malleja ei lasketa) niin silloinhan tuo edellä mainittu laskelmani pitää kutinsa?

    Tästä keskustelun poikasesta on rönsyillyt jo niin monta näkökantaa ja tehtyä toteutusta kuin on tekijääkin.
    Eli nyt tullaan pikkuhiljaa asian ytimeen eli juuri tuohon yhdenmukaisuuteen. :think
    Kun eivät edes missään katsastus konttorilla tästä asiasta kaikkea tiedä, se olisikin helppoa kun edes siellä osaisivat sanoa miten toimitaan eikä mutuiltasi mitään mielipide juttuja.

    Edit:
    Ja katalysaattori pitää kuulema lisätä, näin myös kertoivat.
    Mutta mikä pykälä velvoittaa siihen?
    Last edited by Spetke; 03-04-2013, 14:17.

    Leave a comment:


  • PPmotor
    replied
    Originally posted by intfreak View Post
    Väärin. Tehokkainta ei ole pakko käyttää.
    Eli jos 518i turbotetaan 520i tehoihin, täytyy alustan vastata 520i. Jos menee hepalla yli 520i tehoista, verrataan seuraavaan, 523i/525i.
    +20% sääntö tosiaan koskee vain mallisarjan tehokkainta, ei muita.
    Totta. Ei siis aina, vaan kyseisessä 535i tapauksessa...korjaan.

    Leave a comment:


  • Juzbe
    replied
    Originally posted by PPmotor View Post
    Väärin.Tehojen noustessa verrataan aina mallisarjan tehokkaimpaan.
    Oman S38 med holset muutos meni about näin:
    Jarrut ja alusta vastaamaan M5:sta (540i riitäisi), todistelu Realoemstä tulostetuin paperein.
    Omamassan muutoskatsastus.
    Teholaput.
    En mä ainakaan verrannut mallisarjan tehokkaaimpaan vaan 535,oma auto siis 525. Teholapussa 208hp ja jarrut täsmää 535:n kanssa,taino isommat tällä hetkellä kuin 535:ssa,mutta kuitenkin teholappu,525>535 erot ja päästöt,thats it ja leima lappuun.

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by PPmotor View Post
    Väärin.Tehojen noustessa verrataan aina mallisarjan tehokkaimpaan.
    Väärin. Tehokkainta ei ole pakko käyttää.
    Eli jos 518i turbotetaan 520i tehoihin, täytyy alustan vastata 520i. Jos menee hepalla yli 520i tehoista, verrataan seuraavaan, 523i/525i.
    +20% sääntö tosiaan koskee vain mallisarjan tehokkainta, ei muita.

    Leave a comment:


  • PPmotor
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Miksi sitä pitää verrata yhtään mihinkään muuhun mitä se on. Eli jos moottori ei vaihdu muuhun, niin teholappu 535 tehot+ sallittu lisää. Ei tarvi jarruihin koskea, alustaan jne.
    Mä oon muutoskatsastanut auton 0.08 ahdoilla, mutinoilla meni läpi.
    .....
    Last edited by PPmotor; 01-10-2013, 19:44.

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Miksi sitä pitää verrata yhtään mihinkään muuhun mitä se on. Eli jos moottori ei vaihdu muuhun, niin teholappu 535 tehot+ sallittu lisää. Ei tarvi jarruihin koskea, alustaan jne.
    Mä oon muutoskatsastanut auton 0.08 ahdoilla, mutinoilla meni läpi.
    Ei ole mitään plussaa niihin 535 tehoihin. 20% sääntö koskee vain mallisarjan tehokkainta.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Miksi sitä pitää verrata yhtään mihinkään muuhun mitä se on. Eli jos moottori ei vaihdu muuhun, niin teholappu 535 tehot+ sallittu lisää. Ei tarvi jarruihin koskea, alustaan jne.
    Mä oon muutoskatsastanut auton 0.08 ahdoilla, mutinoilla meni läpi.
    Originally posted by Spetke View Post
    Kysytäämpä täältä seuraavaa kun en parempaakaan topikkia asialle löytänyt.

    Mielessä on käynyt E34 535i -88 ahtaminen. (Auto ei ole vähäpäästöinen)
    Lakipykälät ja tekstit on kyllä luettu ja ymmärretty mutta niissä on kuitenkin tulkinnan varaa joten kysäisempä täältä käytännön kokemuksia miten te muut harrastajat olette toimineet vastaavissa tapauksissa.

    Vertailumallina tulee käyttää E34 540i ja sen tehoihin voi lisätä sen 20% mikä tekee 210kw / 286hv = 252kw / 343hv.
    Mutta pykälissä sanotaan kuitenkin seuraavaa: moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
    tämä tarkoittaa sitä, että 1600kg omapaino / 7kg = 228kw / 310hv

    KAUS (Kantolan autokatsastus Hämeenlinnassa) konttorilla asiasta jutellessani kertoivat, että he eivät hyväksy alle 0.5baarin tehon mittaus papereita.
    Eli muutoskatsastuksessa pitää olla tehonmittaus paperit jossa ilmenee jatkuva aikainen käytetty ahtopaine. Pelkkä paperin kulmaan merkattu ahto paine ei riitä.
    Kysymykseni kuuluukin saako tälläisiä teholappuja jostakin jossa ahtopaine merkitään näin, ja onko tämä yleinen käytäntö vai kyseisen katsastusaseman oma käytäntö tai lakipykälä?

    Sitten oli keskustelua siitä, että miten todistan vaihdettujen osien (jarrut ym) olevan 540 vertailumallista. Kerroin, että BMW:eellä on saatavana ETK katalogista tiedot levyjen halkaisijoista varaosanumeroineen jne.
    Olivat siitä sitä mieltä, että olisi hyvä olla tuostakin asiasta maahantuojan / jälleenmyyjän todistukset mutta BMW:eellä ei olla ainakaan tähän asti annettu minkäänlaisia lausuntoja näihin asioihin.
    Miten olette tehneet muilla konttoreilla vastaavat asiat?

    Leave a comment:

Working...
X