Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Wolfsten View Post
    Ei oo helpoksi tehty selvittää yhtä päästöluokkaa... Tänään konttorilla käyty ja katsuri totesi ettei 98/14 muutosdirektiivi merkitse mitään, että se on suoraan euro3. Vaatii maahantuojan edustajan lausunnon että Euro2 täyttyy. Kyseiseen malliin ei löytynyt edes päästö tietoja trafilta
    Niin taisin juuri kirjoittaa tuonne aiemmin:
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niin pitäs selvitä, mut tuntuu olevan et ei selviä. Sanovat että kysy maahantuojalta, mut maahantuojalta kun kysyy, niin sanovat että konttorilla tietävät. Mut sit taas jotku on saanu tiedon jommasta kummasta paikasta, et riippuu imeisesti pärstäkertoimesta, tai miten osaa kysyä.
    Mut sulla jos on saksan jälkituonti se, niin trafin arkistosta pitäs löytyä saksan rekisteriote, mistä se selviää. Täällä on ihan trafin ohje miten sitä saksan rekkarin numeroa tulkitaan: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467...meja_liite.pdf


    Tämmönenkin sieltä löytyy, mut tosiaan jättää vielä tulkinnan varaan mitä se 98/14 edustaa:
    Euroluokitus Euroluokitusta vastaava direktiivi
    Euro 1 91/441/EEC
    Euro 2 94/12/EEC – 96/44/EC, 96/69/EC (N1)
    Euro 3 98/69A/EC
    Euro 4 98/69B/EC

    Leave a comment:


  • Wolfsten
    replied
    Ei oo helpoksi tehty selvittää yhtä päästöluokkaa... Tänään konttorilla käyty ja katsuri totesi ettei 98/14 muutosdirektiivi merkitse mitään, että se on suoraan euro3. Vaatii maahantuojan edustajan lausunnon että Euro2 täyttyy. Kyseiseen malliin ei löytynyt edes päästö tietoja trafilta

    Leave a comment:


  • Wolfsten
    replied
    Tyyppihyväksyntä numero on e1*98/14*0097*07 eli ilmeisemmin menee Euro 2 luokan mukaan? Mitä nyt pasin linkkaamaa keskustelua luin.
    Eli voiko nyt varmaksi sanoa kerran 98/14 muutosdirektiiviä käytetty EY tyyppihyväksymiseen
    Last edited by Wolfsten; 01-07-2018, 17:01.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Juu, noin.

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niin pitäs selvitä, mut tuntuu olevan et ei selviä. Sanovat että kysy maahantuojalta, mut maahantuojalta kun kysyy, niin sanovat että konttorilla tietävät. Mut sit taas jotku on saanu tiedon jommasta kummasta paikasta, et riippuu imeisesti pärstäkertoimesta, tai miten osaa kysyä.

    Jotain ihmettelyä asiasta täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=368259

    Ja jos se saksan rekkariote on tallessa, niin sen päästönumerosta voi päätellä euroluokan tämän perusteella: https://www.kfz-auskunft.de/umwelt/s...offklassen.php

    Ja trafilla pitäs olla saksan rekkariote arkistossa maahantuontikatsastuksen jäljiltä.

    Noissa saksan jälituonneissa tahtoo vaan olla ongelmana, että vaikka auto ois rullannu tehtaalta euro2:na, niin ovat sit jälkikäteen nostaneet euroluokan ylemmäksi, kun saksassa sillä saa vissiin jotain etua :think
    Mikäs tää on (muutakin kuin wikipedia)?

    taulukko: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

    ja se kuva (saksan otteessa)

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Niin pitäs selvitä, mut tuntuu olevan et ei selviä. Sanovat että kysy maahantuojalta, mut maahantuojalta kun kysyy, niin sanovat että konttorilla tietävät. Mut sit taas jotku on saanu tiedon jommasta kummasta paikasta, et riippuu imeisesti pärstäkertoimesta, tai miten osaa kysyä.

    Jotain ihmettelyä asiasta täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=368259

    Ja jos se saksan rekkariote on tallessa, niin sen päästönumerosta voi päätellä euroluokan tämän perusteella: https://www.kfz-auskunft.de/umwelt/s...offklassen.php

    Ja trafilla pitäs olla saksan rekkariote arkistossa maahantuontikatsastuksen jäljiltä.

    Noissa saksan jälituonneissa tahtoo vaan olla ongelmana, että vaikka auto ois rullannu tehtaalta euro2:na, niin ovat sit jälkikäteen nostaneet euroluokan ylemmäksi, kun saksassa sillä saa vissiin jotain etua :think
    Last edited by Pazi88; 01-07-2018, 11:14.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Wolfsten View Post
    Mikä on nykyään se viimeinen vuosimalli minkä pystyy
    Turbolle muutoskatsastamaan? Netistä löytyi 1.1.2001 alleois mahollista mut mikä teidän mielipide asiaan? Autona siis 2000 e46 323. Trafille laitettu viestiä mutta vastausta ei kuulu.
    Ei riipu vuosimallista vaan päästöluokasta. Euro 2 voi ahtaa ilman pussitestiä.

    Päästöluokka pitäs selvitä konttorilta.

    Leave a comment:


  • Wolfsten
    replied
    Tuontiauto on onkohan joku sivu mistä näkee onko euro 2 vai 3?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Wolfsten View Post
    Mikä on nykyään se viimeinen vuosimalli minkä pystyy
    Turbolle muutoskatsastamaan? Netistä löytyi 1.1.2001 alleois mahollista mut mikä teidän mielipide asiaan? Autona siis 2000 e46 323. Trafille laitettu viestiä mutta vastausta ei kuulu.
    Riippuu onko se euro 2 vai 3 päästöluokaltaan. Jos on saksan jälkituonti, niin saksan rekkarista näkee luokan ja jos suomiauto, niin tyyppihyväksynnästä sen voi päätellä.

    Leave a comment:


  • Wolfsten
    replied
    Mikä on nykyään se viimeinen vuosimalli minkä pystyy
    Turbolle muutoskatsastamaan? Netistä löytyi 1.1.2001 alleois mahollista mut mikä teidän mielipide asiaan? Autona siis 2000 e46 323. Trafille laitettu viestiä mutta vastausta ei kuulu.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by vleivo View Post
    Voiko käyttää näitä verrokkeja jos haluaa katsastaa isomman ja tehokkaaman koneen e30 avo koriin

    325e 2,7 +25% tilavuus

    320is teho +20%

    Itsellä siis 320i avo jossa 2860cc m20 jossa dynolappu 215hp, pitäis tuo laittaa otteeseen.
    Iskutilavuuden kanssa nyt ei tuu ongelmaa. Tuo 320is vertaaminen taas on vähän katsurista kiinni onnistuuko :think

    Leave a comment:


  • vleivo
    replied
    Voiko käyttää näitä verrokkeja jos haluaa katsastaa isomman ja tehokkaaman koneen e30 avo koriin

    325e 2,7 +25% tilavuus

    320is teho +20%

    Itsellä siis 320i avo jossa 2860cc m20 jossa dynolappu 215hp, pitäis tuo laittaa otteeseen.

    Leave a comment:


  • Jansu
    replied
    Kyselen täällä, kun on niin osaavaa sakkia foorumilla.

    Auton omamassa on 820 kg. Mallisarjan tehokkain 96 kW/130 hv moottori joka on vertailukelpoinen.

    Hallilla on saman konsernin auto jota olen miettinyt elimenluovuttajaksi. Tässä piilee vain ongelma, kun uusi tekniikka on 122,8 kW/ 167 hv. Mallisarjan tehokkain moottori + 20% tehonlisäys = 114.7 kW/ 156 hv. Eli tehoraja ylittyy.

    Täytyykö hakea poikkeuslupaa, vai voiko soveltaa tuota teho/paino-suhteen määritystä? Vertailukelpoisen mallisarjan tehokkaimman teho/paino-suhde on alle 10 kg/kW ja uudella tekniikalla teho/paino-suhteen muutos olisi tuon alle 30% ja yli 5kg/kW.

    "moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Onkohan nykyään laillista vaihtaa tekniikka näin:

    -Sama automerkki
    -Eri automallin tekniikka
    -Vapariin siis turbotekniikka
    -Sama euro päästöluokka, toki co päästöt hieman eri.
    -Teho pysyy 20% sisällä
    -Käy paikalleen ns. bolt on, toki hieman joutuu pakoputkistoa muokkaamaan.
    Luonaa, kun vuonna kivi ja miekka moinen onnistui. (Pieni ero, tekniikka eri merkistä)

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Onkohan nykyään laillista vaihtaa tekniikka näin:

    -Sama automerkki
    -Eri automallin tekniikka
    -Vapariin siis turbotekniikka
    -Sama euro päästöluokka, toki co päästöt hieman eri.
    -Teho pysyy 20% sisällä
    -Käy paikalleen ns. bolt on, toki hieman joutuu pakoputkistoa muokkaamaan.
    Ei pitäs olla mitään ongelmaa.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Onkohan nykyään laillista vaihtaa tekniikka näin:

    -Sama automerkki
    -Eri automallin tekniikka
    -Vapariin siis turbotekniikka
    -Sama euro päästöluokka, toki co päästöt hieman eri.
    -Teho pysyy 20% sisällä
    -Käy paikalleen ns. bolt on, toki hieman joutuu pakoputkistoa muokkaamaan.

    Leave a comment:

Working...
X