Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ThemeJ
    replied
    Tuossa taitaa olla voimassa oleva listaus nuista laitoksista mitä Suomessa on

    Leave a comment:


  • Jasuuu
    replied
    Missäs nykyää onnistuu tuo niinsanottu pussitesti? VTT ei anna mitään informaatiota..

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Bensko View Post
    Eli tommonen 316 1987 joka muutoskatsastettu 325i joskus 2001, vaihdetut osat ovat moottori/vaihdelaatikko/ etuakselisto/takaakselisto/istuimet/mittaristo ja abs jarrut löytyy ja prosentit 30,6% niin onko mahdollista saada tohon laitettua m50b25 ja zf laillisesti? Eikö tosta moottorista ja vaihdelaatikosta tule about 15% uudestaan? Jos niin prosentit menevät sen 45% yli joka kait on max? Vai mitä tässä pitäis alkaa tehdä? Ja mitä katsastus tykkää m3 pullistuksista ja takaikkunan kehikosta ja takaluukusta? Löytyis vähän kiinnostusta tehdä kunnolla timmonen m3 replica. Että miten paljon saa korin osista vaihtaa jos saa?
    Prosentteja ei tulee lisää samoista osista

    Leave a comment:


  • Bensko
    replied
    325

    Eli tommonen 316 1987 joka muutoskatsastettu 325i joskus 2001, vaihdetut osat ovat moottori/vaihdelaatikko/ etuakselisto/takaakselisto/istuimet/mittaristo ja abs jarrut löytyy ja prosentit 30,6% niin onko mahdollista saada tohon laitettua m50b25 ja zf laillisesti? Eikö tosta moottorista ja vaihdelaatikosta tule about 15% uudestaan? Jos niin prosentit menevät sen 45% yli joka kait on max? Vai mitä tässä pitäis alkaa tehdä? Ja mitä katsastus tykkää m3 pullistuksista ja takaikkunan kehikosta ja takaluukusta? Löytyis vähän kiinnostusta tehdä kunnolla timmonen m3 replica. Että miten paljon saa korin osista vaihtaa jos saa?

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by juuso900 View Post
    onkos täällä joku katsuri? tarvisin pariin kiperään kysymykseen vastauksen?
    Tuskimpa sitä kukaan täällä mainostamaan lähtee. Mutta mitäs ne kiperät on? Kaikki on kirjattu lakiin, sen lisäksi konttoreille on annettu soveltamisohjeita siitä miten eri pykäliä tulkitaan.

    Leave a comment:


  • Neppo
    replied
    Harrasteautojen rakentaminen helpottuu?

    Onko kellään tarkempaa tietoa mitä muutoksia on tulossa?



    Voiko BTCF tehdä jotain vai koskeeko tuo vain FHRA:ta?

    EDIT: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...ehityksen_alla
    Last edited by Neppo; 06-03-2014, 20:44.

    Leave a comment:


  • juuso900
    replied
    onkos täällä joku katsuri? tarvisin pariin kiperään kysymykseen vastauksen?

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by intfreak View Post
    Poikkeusluvalla voidaan nimensä mukaan poiketa säännöksistä. Ideana lienee, että "asiantuntijataho" suosittaa/vahvistaa/testaa auton muutosten olevan liikenneturvallisia, jolloin poikkeuslupa voidaan myöntää "helpommin".
    Se, mitä koko lysti sitten kokonaisuudessaan maksaa ja mitä muutoksia viime kädessä hyväksytään, on eri asia.

    Lehmään: miksei poikkeusluvalla voisi hakea mitään mukavaa?
    Olen kysynyt jo aikaisemmin lehmän osalta, että ei voi poikkeusluvalla hakea, lupaa moottorin muutoksiin joka nostaisi tehoa, koska tehopainosuhde on alle 7kg/kw vakiona ja ei ole tehokkaampaa mallistossa johon voisi poikkeuslupatapauksessa verrata.
    Asiasta kysytty samalta herra päätarkastajalta, kuka on tuossa linkissä myös mainittu. Mielelläni kyllä kuulen jos asia olisi toisin. Sit se perinteinen tuli myös, "eikös tuo ole riittävän tehokas nytkin". Oli kuitenkin asiallinen tyyppi mitä puhelimessa turisi.

    Edit: typoja
    Last edited by bemmeri; 04-03-2014, 15:09.

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Mikä oikeestaan muuttuu? Suomen tapauksissa perinteisesti se että lisää tulee "palveluita" joista on pakko maksaa ko tapauksissa.

    Käsittääkseni tuossa ei olla muuttamassa säädöksiä, jotka sallisivat laajemman rakentelun kuin tällä hetkellä voimassa olevat säädökset.


    Ja se oma lehmä: vituttaa kun tehopainosuhde paukkuu vakiona yli, niin ei voi edes poikkeusluvalla hakee mitään mukavaa.
    Poikkeusluvalla voidaan nimensä mukaan poiketa säännöksistä. Ideana lienee, että "asiantuntijataho" suosittaa/vahvistaa/testaa auton muutosten olevan liikenneturvallisia, jolloin poikkeuslupa voidaan myöntää "helpommin".
    Se, mitä koko lysti sitten kokonaisuudessaan maksaa ja mitä muutoksia viime kädessä hyväksytään, on eri asia.

    Lehmään: miksei poikkeusluvalla voisi hakea mitään mukavaa?

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Mikä oikeestaan muuttuu? Suomen tapauksissa perinteisesti se että lisää tulee "palveluita" joista on pakko maksaa ko tapauksissa.

    Käsittääkseni tuossa ei olla muuttamassa säädöksiä, jotka sallisivat laajemman rakentelun kuin tällä hetkellä voimassa olevat säädökset.


    Ja se oma lehmä: vituttaa kun tehopainosuhde paukkuu vakiona yli, niin ei voi edes poikkeusluvalla hakee mitään mukavaa.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Trafi

    Harrasteautojen rakentaminen helpottuu – rakennemuutosten poikkeuslupaprosessi kehityksen alla

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Suomessa painot menee:
    Kattoluukku 15kg
    Automaatti 20-35kg riippuen laatikosta
    ABS 7kg
    Ilmastointi 28kg
    Näin ainakin aikoinaan on ilmeisesti menny, tuontipeleissä tuskin ollu tämmöset painot mutta ilmeisesti Suomessa on.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    No ei siihen paljoa painoa lisätä tarvitsekaan. Olet tavallaan oikeassa, mutta kriittinen on suurin sallittu etuakselin massa koska sinne tulee eniten ja painavinta romua, se massa voidaan tarvittaessa lainata esim 540-vertailumallista, koska kori ja akseli identtiset. Minun puolestani helposta asiasta voi tehdä ihan niin vaikean kuin itse haluaa. Käytännössä M70 menee ihan kivasti 525:n keulalle, yksi S-moottori menee vielä mukavammin 535:n keulalle.
    Mikähän mahtaa olla Trafin kanta tommoseen akselipainon "lainaamiseen" tommosessa erillisjousitetussa perssoni akselistossa?

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Eipä se nyt ihan nuin mene. Ei tommoseen e34 mitään painoja paljon lisäillä eikä sitä omamassaa ihan niin vaan kasvatella, ja tosiaan kokonaismassa ei muutu mihinkään joten vaikka niitä akselimassoja jotenkin muutettaisiin, mitä ei muuten muuteta, niin ei siitä mitään iloa ole.
    No ei siihen paljoa painoa lisätä tarvitsekaan. Olet tavallaan oikeassa, mutta kriittinen on suurin sallittu etuakselin massa koska sinne tulee eniten ja painavinta romua, se massa voidaan tarvittaessa lainata esim 540-vertailumallista, koska kori ja akseli identtiset. Minun puolestani helposta asiasta voi tehdä ihan niin vaikean kuin itse haluaa. Käytännössä M70 menee ihan kivasti 525:n keulalle, yksi S-moottori menee vielä mukavammin 535:n keulalle.

    Originally posted by Tonton View Post
    Kattoluukullinen malli painaa muuten enemmän.
    Vieläpä aika mukavasti enemmän.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Pykälien mukaan laiton mutta paljon fiksumpi on katsoa joku valmiiksi purettu 535 tai m5
    Josta ottaa runkonumeron ja paperit tähän m5 koriin. Pääsee huomattavasti pienemmällä vaivalla. Vielä jos se m5 sattuu olemaan hyvä koriltaan, en kehoita laittomuuksiin mutta vaihtoehtona halusin tuoda esille.

    Kattoluukullinen malli painaa muuten enemmän.

    Leave a comment:

Working...
X