Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston vesipumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4048
    • Turku

    #16
    Originally posted by JKK View Post
    Tarkoitatko että olet uusinut koko paketin vai korjannut viallisen pumppu/venttiili-yksikön?
    Korjannut sen vesipumpun. Hiilet loppu.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Originally posted by JKK View Post

      Voiko tuon vaihtoventtiilin/pumpun korvata jollain tarvikemallisella vesipumpulla (modauksien kera)? Vaiko mitä kustantaa BMW:n originaali (ei webastollisen auton) pumppu ilman vaihtoventtiiliä?
      Bosch yleismallin pumppua minä olen laittanut, ja sen pumpun konehuoneen etuosaan runkopalkin viereen, orkkis paketti kokonaan letkuineen pois, letkumuutos riippuu tietenkin moottorista mutta yleisesti dieseleihin helpoin toteuttaa jos jaksaa ottaa pyörän, sisälokarin ja weban kehikon kolme ruuvia irti, on vaihtaa letkut weban päässä keskenään (1 torxilla kiinni keskellä webassa), katkaista ylävesiletkulta alaspäin laskeva (ex vesiventtiilille menevä) runkopalkin kohdalta mutkasta poikki ja liitetään vesipumppua jatkona käyttäen webalta fyysisesti suoraan ylöspäin nousevaan (ex vesiventtiilille menevään) letkuun joka katkaistaan myös sopivasta kohtaa, (huom pumpun pumppaussuunta ylävesiletkulta weballe päin, huomioi pumpun oikea asento joka on mahdollinen runkopalkin vieressä kun katkaisee letkut sopivasti, runkopalkkiin saa pumpun kiinni pannalla asiallisesti) toinen letku webalta menee sitten vielä kennolta moottorille menevään paluuyhteeseen, tästä leikataan kertakäyttöpannat poikki ja laitetaan normaali jatko kennon ja moottorin väliseen, ylimääräinen pää liitetään sitten siihen toiseen kennolle menevään vesiventtiileiltä vapaaksi jääneeseen, katkaistaan tietysti sopivasta kohtaa (kun suunnat on käännetty weballa, orkkissysteemissä kun virtaussuunta on toisinpäin). Toki TTV toimii melkolailla tehokkaasti vaikka olisi laiska eikä kääntäisikään suuntia. Tässä tavassa on etuna se ettei tarvita kuin pumppu, 5 klemmaria ja kaksi jatkopalaa, yhtään ylimääräistä letkuvetoa ei tarvitse tehdä. Pumpulle jatketaan johto orkkispumpun piuhasta ja laitetaan pumppuun sopiva anturiliitin siihen. Vesiventtiilille menevienn piuhojen väliin laitetaan 47ohmin tehovastus (väh. 10W). Täsmentääkseni, ylävesiletkusta alaspäin lähtevä laskee pumpun suorassa linjassa olevaan liitäntään ja tästä pumppu kääntää 90 astetta runkopalkin yli josta menee letku alas weballe. Pumpun sijoituksen kannalta paikka ei olisi paras teknisesti virtauksen kannalta mutta toimii tässä 100% täydellisesti jos autossa on ylipäätänsäkään edes sen vertaa jäähdytinnestettä ettei se keitä... weban lähdöstä menee sitten kenolle, josta palaa suoraan moottorille. Orkkissydeemissä kierto on ollut weban letkuissa toisinpäin, siksi letkuliitäntöjen vaihto keskenään weban päässä.

      Jos weba on sitä mallia että siellä alhaallakin on pumppu, niin sitten kannattaa miettiä jotakin muuta toteutustapaa. Yllämainittu vain siinä tapauksessa että ainoa pumppu on alunperin lokarin kyljessä ja varsinkin silloin jos ja kun se ei toimi... muuta vikaa niissä ei yleensä ole kuin hiilien loppuminen mutta tuo bosch yleispumppu maksaa noin viisikymppiä.
      Last edited by WSE1; 23-11-2015, 16:59.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2328
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by WSE1 View Post
        Jos weba on sitä mallia että siellä alhaallakin on pumppu, niin sitten kannattaa miettiä jotakin muuta toteutustapaa. Yllämainittu vain siinä tapauksessa että ainoa pumppu on alunperin lokarin kyljessä ja varsinkin silloin jos ja kun se ei toimi... muuta vikaa niissä ei yleensä ole kuin hiilien loppuminen mutta tuo bosch yleispumppu maksaa noin viisikymppiä.
        WSE1: Teetkö muuten vielä näitä hommia PK-seudulla? Voisin tämän jutun ohjata sulle ihan suosiolla.
        BMW G30 545e M-Sport

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1329
          • Tornio

          #19
          Originally posted by JKK View Post
          Mistä olette hommanneet E91:seen sopivan OEM Webaston kiertovesipumpun? Orggis maksaa vissiin 250-300€. Tarvikkeen saisi ilmeisesti 100€ hintaan. Kannattaako tässä säästää ja onko saatavana kestävää tarvikemallia, jossa olisi vieläpä sopiva liitin?
          onnistuisko näin että ostat Webasto U4847 / Pierburg vesipumppu ja vaihdat E9x Webaston vanhasta vesipumpusta päädyn.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎