Basically: Työntää paineistettua ilmaa moottoriin kompressorin kautta, jota käytetään tässä tapauksessa remmin avulla. Vaikuttaa suorituskykyyn samalla tavalla kuin turbokin, yleensä ilman "viivettä"..
"Supercharging is the compression of an engine's intake charge above atmospheric pressure by means of an air pump driven by a crankshaft. This is not to be confused with a turbocharger which is an air pump that is exhaust driven. A supercharger can provide boost faster than a turbo and over a much broader engine rpm range. The disadvantages of supercharging are higher power demands, more mechanical noise and more complex control requirements."
Eli periaatteessa ei vaadi paineistettuja kaasareita ja toimisi tuplien kanssa hyvin. Millasia tehoja tollasella saa revittyjä ja vaikuttaa jo matalilla kierroksilla?
Onko kellään kuvia tollasesta hässäkästä bemarissa? Tollanen old school remmimeininki kuulostas kivalta.? Varmaankin vaan tod vittumainen asentaa , ja peeloilemaan joutuu aivan sikana et saa toimiin.
no tuollaista V8 koneeseen tarkotettua remmiahdinta et saa tohon kaasari M10 asennettua sit millään, ja toisekseen tuollanen ahdin maksaa niin paljon että saat sen hinnalla 10-20 turboa autoos.
lyhyesti sanottuna UNOHDA
E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
=) no tuo kuva sattui vaan olemaan yhdessä topicissa, eli se oli vaan ainoastaan esimerkkinä, ihan minä vaan tiedon janon vuoksi kyselen tässä. . Kuten kaikki aina sanoo helpompi ois vaihtaa m23534546 pata. jne jne..
Mistä tuo "remmi" ottaa sitten sen pyörimisensä, eli mikä sitä pyörittää näin helposti imaistuna?
samanlailla ahtaa ilmaa kuin turbokin. turbo vain ottaa liike energiansa pakokaasusta kun remmi kampiakselilta. remmiahtimella hyötysuhde huonompi kuin turbolla. samanlailla tarvitset paineistetun kaasarin remmillä kuin turbollakin.
Eli periaatteessa ei vaadi paineistettuja kaasareita ja toimisi tuplien kanssa hyvin. Millasia tehoja tollasella saa revittyjä ja vaikuttaa jo matalilla kierroksilla?
Onko kellään kuvia tollasesta hässäkästä bemarissa? Tollanen old school remmimeininki kuulostas kivalta.? Varmaankin vaan tod vittumainen asentaa , ja peeloilemaan joutuu aivan sikana et saa toimiin.
samanlailla ahtaa ilmaa kuin turbokin. turbo vain ottaa liike energiansa pakokaasusta kun remmi kampiakselilta. remmiahtimella hyötysuhde huonompi kuin turbolla. samanlailla tarvitset paineistetun kaasarin remmillä kuin turbollakin.
Paitsi jos kaasari on ennen ahdinta. Eikä remmiahdin sen vaikeampi
ole asentaa kuin turbokaan. Ei ainakaan tarvii vääntää pakosarjaa..
ja kun on oikein hienot lelut ni koneesta löytyy sekä remmi että pakokaasuahdin!
esimerkkinä tästä voisi toimia vaikka B-ryhmän Lancia Delta S4 jossa koneen koko oli vain 1.8l ja huipputehohan oli parhaimmillaan noin 600hv:ssa! jotta tollanen tehosumma saadaan, tarvitaan jo ihan mukavan kokoinen ahdin tuottamaan ilmaa...tosta syntyy jo niin suuri turbolagi, että päätettiin heittää remmi lisäksi tuomaan potkua heti alakierroksilta lähtien!
Noita remmiahdin sarjoja löytyy ihan mosselmaniltakin BMW:n.. hintoja en muita enkä arvoja mitä niillä saa mut muistan että M10 pataa ei niissä ollu.. M20 oli kyll
ja kun on oikein hienot lelut ni koneesta löytyy sekä remmi että pakokaasuahdin!
esimerkkinä tästä voisi toimia vaikka B-ryhmän Lancia Delta S4 jossa koneen koko oli vain 1.8l ja huipputehohan oli parhaimmillaan noin 600hv:ssa! jotta tollanen tehosumma saadaan, tarvitaan jo ihan mukavan kokoinen ahdin tuottamaan ilmaa...tosta syntyy jo niin suuri turbolagi, että päätettiin heittää remmi lisäksi tuomaan potkua heti alakierroksilta lähtien!
niin..ja sitten fiksuthan ostaa suoraan ison ruuviahtimen ja saavuttaa samat edut kuin tuolla roots/turbo yhdistelmällä ...sport bilen tms. ruotsalaisessa lehdessä oli yks 2.5L m20 ja siinä oli 500+ hp ruuviahtimella...en muista mikä vuosi. että semmosta. rahalla saa ja mopolla ei pääse...lancian aikoihin ruuviahtimet ei olleet vielä kovin kehittyneitä, mutta nykyään ei ole mitään järkeä asentaa enää esim. keskipakoremmiahdinta kun oikein mitotettujen turbojen tehot+väännöt on paljon paremmat.
Onhan siinä se perinteinen wiuuz wuush mullapa on remmiahdin! kerroin tietty ...
uusi roots (siis ei mikään vanha dieselin huuhtelupumppu tms. aatamin aikuinen modaamaton suoralapanen paska, tietty jenkkiautoissa paikallaan) on käyttökelpoinen 1.0bar asti ja sitten hyötysuhde heittää persettä varsinkin ilman kunnon cooleria..sen jälkeen alkaa ruuviahtimessa näkymään edut eli sisäinen puristus kuten keskipakoperiaatteella toimivassa turbossakin. sitten päästäänkin jo turbojen paineeseen hyvällä hyötysuhteella.
ne keskipakoremmit voi heittää sinne lasikuitulevikehilujen kanssa samaan nippuun...onhan se cool mut ei sillä tee mitään.
niin tuo kuvassa oleva on roots mallinen ja päältä ei voi kertoa onko sitä modailtu. nätti on tuokin ja 0.8-1.0bar asti hakkaa suoritusarvoissa kaikki turbohilut mennen tullen ..thumps up!
no tuollaista V8 koneeseen tarkotettua remmiahdinta et saa tohon kaasari M10 asennettua sit millään, ja toisekseen tuollanen ahdin maksaa niin paljon että saat sen hinnalla 10-20 turboa autoos.
lyhyesti sanottuna UNOHDA
No höpö höpö.
Eatonin nykyaikaiset pikkuremmit maksaa käytettynä hinnat alta 500 euroa. Jos mulle myyt 500 eurolla 10-20kpl ehjiä turboja, niin samantien tulee kaupat. Sitä paitsi nuo isot on yleensä dieselin "huuhtelupumppuja", ja eivät myöskään ole kalliita, täytyy vaan nähdä hieman vaivaa. Täysin uusia rakennussarjoja voit bongata summit racingiltä jenkkilästä, taitaa imusarjoineen päivineen olla chevyyn alta 2000$ halvimmat.
Koko ei ole Eatoneissa "iso", sopii niin pikkumersujen konehuoneeseen tehtaalta lähtiessä, kuin jälkiasennettuna esim. opel mantan, pikku porschen yms. autojen konehuoneisiin.
Edit: Suutari, tuossa nyt ruuvilla imetty yli 2bar, hyötysuhde lienee ihan kiville
Comment