Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR:n tukkiminen TDS:ssä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kartsan
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 187
    • Kiukainen

    EGR:n tukkiminen TDS:ssä

    Mitenkähän tuo EGR kannattaisi käytännössä tukkia? Imusarja oli sen näköinen että tuli mieleen tällainen ajatus. Sitä paitsi se EGR:n pyöreä painekytkin vuotaa enkä tykkää kun karsta vuotaa moottoritilaan. Oletteko ottaneet koko EGR-venttiilin pois? Teoriassahan se venttiili on siellä vaan ilman tukkeena. ETK:ssa ainakin tarjotaan myös versiota jossa ei edes ole EGR:ää ennen imusarjaa.
    Yamaha XJ750 ja XJ900
    E32 730iA
    ex E32 750iAL
    ex E34 525tdsA Touring
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    #2
    Toisen pään putken pistin poikki ja hitsasin umpeen. Toiseen päähän tein pellistä laipan reiän tukkeeksi, pakosarjaan siis. Ai miks noin? Muuten vaan.

    Mutta sitten jos sulla on E39 niin ei välttämättä kannata tulpata, voi mennä moottorinohjaus ymmälleen, näin olen tältä foorumilta lukenut.

    Comment

    • larmatin
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1118
      • Perttula

      #3
      Originally posted by DiisseliKiisseli
      Toisen pään putken pistin poikki ja hitsasin umpeen. Toiseen päähän tein pellistä laipan reiän tukkeeksi, pakosarjaan siis. Ai miks noin? Muuten vaan.

      Mutta sitten jos sulla on E39 niin ei välttämättä kannata tulpata, voi mennä moottorinohjaus ymmälleen, näin olen tältä foorumilta lukenut.

      kyllä se helpoin on tukkia ottamalla sitä käyttävä alipaineletku irti.

      tosiaan jotkut moottorin ohjaus tsydeemit menee vikamoodiin jos huomaa että se on irti..

      Comment

      • kartsan
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 187
        • Kiukainen

        #4
        Kiitos vastauksista. Tarkempi ETK:n tutkiminen paljasti että imusarja näyttäisi olevan erilainen autoissa joissa ei ole EGR:ää joten sen palikan poistaminen ei taida onnistua ainakaan halvalla. EGR-venttiili on kiinni neljällä pultilla kun venttiilittömässä autossa on pultinkierteiden sijaan vain pyöreä aukko välijäähdyttimeltä tulevalle putkelle. Varminta on kai tuon pakokaasuputken tukkiminen, ei ainakaan falskaava EGR sitten haittaa...

        Jaa piti vielä mainita että auto on E34 525tdsA 11/1993 touring.
        Last edited by kartsan; 11-04-2005, 23:39. Reason: Auton tyyppi
        Yamaha XJ750 ja XJ900
        E32 730iA
        ex E32 750iAL
        ex E34 525tdsA Touring

        Comment

        • anttij
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 56

          #5
          Mutta sitten jos sulla on E39 niin ei välttämättä kannata tulpata, voi mennä moottorinohjaus ymmälleen, näin olen tältä foorumilta lukenut.

          Ei mene ECU sekaisin ainakaan -02 525d:ssä. Pellistä vaan lätkä egr-venttiilille tulevan putken jatkoslaippojen väliin ja venttiili on pois pelistä. Tummat pöläytykset kiihdytyksissä pakkasilla jäävät pois. Alipaineletkun tukkimalla saa varmaankin vikavalon syttymään E39:ssä, näin on ainakin joissakin Volvon TDI -koneissa.
          - E70 X5 3.0d Sport 2009
          - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
          - ex. E60 530dA 2004 -
          - ex. E46 318i 2002 -
          - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
          - ex. E39 525dA 2002 -

          Comment

          • DiisseliKiisseli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 550
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by kartsan
            Kiitos vastauksista. Tarkempi ETK:n tutkiminen paljasti että imusarja näyttäisi olevan erilainen autoissa joissa ei ole EGR:ää joten sen palikan poistaminen ei taida onnistua ainakaan halvalla. EGR-venttiili on kiinni neljällä pultilla kun venttiilittömässä autossa on pultinkierteiden sijaan vain pyöreä aukko välijäähdyttimeltä tulevalle putkelle. Varminta on kai tuon pakokaasuputken tukkiminen, ei ainakaan falskaava EGR sitten haittaa...

            Jaa piti vielä mainita että auto on E34 525tdsA 11/1993 touring.
            Eihän sitä koko palikkaa kannatta missään tapauksessa otta pois. Sen egr venttiilin vois ehkä kun sen varsi on suoraan keskellä siinä imusarjan tulossa niin jos nappais sen pois niin tulis tehoa ainakin 0.1hp lisää :-)

            Comment

            • TuomasTee
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 529
              • Kotka

              #7
              Missä vaiheessa se oikeastaan laskee pakokaasuja polttoon? Tyhjäkäynnillä? Pintakaasulla? Kiihdytyksissä?
              BMW F15 X5 M50d -14

              Comment

              • larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

                #8
                Originally posted by TuomasTee
                Missä vaiheessa se oikeastaan laskee pakokaasuja polttoon? Tyhjäkäynnillä? Pintakaasulla? Kiihdytyksissä?
                toimiessaan tyhjä käynnillä ja osa kuormalla .
                yhdys sana kun kaasun polkasee pohjaan niin egr sulkeutuu

                Comment

                • kartsan
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2004
                  • 187
                  • Kiukainen

                  #9
                  Nyt on EGR tukittu pakosarjan puolella. Laitoin sinne pellinpalan. Lisäksi otin venttiilin liittimen irti niin sen ei pitäisi päästää alipainetta EGR:lle ollenkaan. Imusarjasta lähtee putki jollekin anturille. Luulin että se liittyy EGR:ään jotenkin joten laitoin ahtopainemittarin putken siihen imusarjan kyljessä olevaan tappiin vaan härskisti. Seurauksena oli että autosta katosi tehot. Turbo ei tuntunut tekevän mitään. Laitoin putken uudestaan kiinni siihen anturiin ja auto alkoi taas kulkea.

                  Ilmeisesti anturi on joku tietokoneen painemittari vai tietääkö joku kertoa tästä enemmän? Yritin ETK:sta etsiä aiheesta mutta eipä osunut silmään.
                  Yamaha XJ750 ja XJ900
                  E32 730iA
                  ex E32 750iAL
                  ex E34 525tdsA Touring

                  Comment

                  • ex-VAG
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 408
                    • Tampere

                    #10
                    Lainataas hieman aihetta.
                    Eli siis e39:ssä (530d) EGR:n tukkiva lätkä tulisi tähän väliin?:
                    Attached Files

                    Comment

                    • xela
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 141
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by kartsan
                      Nyt on EGR tukittu pakosarjan puolella. Laitoin sinne pellinpalan. Lisäksi otin venttiilin liittimen irti niin sen ei pitäisi päästää alipainetta EGR:lle ollenkaan. Imusarjasta lähtee putki jollekin anturille. Luulin että se liittyy EGR:ään jotenkin joten laitoin ahtopainemittarin putken siihen imusarjan kyljessä olevaan tappiin vaan härskisti. Seurauksena oli että autosta katosi tehot. Turbo ei tuntunut tekevän mitään. Laitoin putken uudestaan kiinni siihen anturiin ja auto alkoi taas kulkea.

                      Ilmeisesti anturi on joku tietokoneen painemittari vai tietääkö joku kertoa tästä enemmän? Yritin ETK:sta etsiä aiheesta mutta eipä osunut silmään.
                      Se irroittamasi letku menee ahtopaineanturille ja moottorinohjaus siirtyy limp-moodiin, jos anturilta ei tule oikeanlaista signaalia.

                      Kun otit tuolta EGR:ää ohjaavalta venttiililtä liittimen irti, niin toki EGR venttiili pysyy kiinni, mutta todennäköisesti tuo aiheuttaa myös vikakoodin. Tietty koodista ei ole mitään vaaraa, mutta itse laittaisin liittimen takaisin kiinni ja tunkisin EGR:lle menevään alipaineletkuun haulin, joka estää venttiiliä ohjautumasta. Näin ei moottorinohjauskaan huomaa mitään eroa normaaliin tilanteeseen.

                      Comment

                      • DiisseliKiisseli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 550
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by kartsan
                        Nyt on EGR tukittu pakosarjan puolella. Laitoin sinne pellinpalan. Lisäksi otin venttiilin liittimen irti niin sen ei pitäisi päästää alipainetta EGR:lle ollenkaan. Imusarjasta lähtee putki jollekin anturille. Luulin että se liittyy EGR:ään jotenkin joten laitoin ahtopainemittarin putken siihen imusarjan kyljessä olevaan tappiin vaan härskisti. Seurauksena oli että autosta katosi tehot. Turbo ei tuntunut tekevän mitään. Laitoin putken uudestaan kiinni siihen anturiin ja auto alkoi taas kulkea.

                        Ilmeisesti anturi on joku tietokoneen painemittari vai tietääkö joku kertoa tästä enemmän? Yritin ETK:sta etsiä aiheesta mutta eipä osunut silmään.
                        Jos haaroittais tuon ahtopaineanturille menevän putken niin siinä olisi hyvä paikka ahtopainemittarille, vai mitä?

                        Comment

                        • TuomasTee
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 529
                          • Kotka

                          #13
                          Nimenomaan, mulla on siinä mittari kiinni.
                          BMW F15 X5 M50d -14

                          Comment

                          • kartsan
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2004
                            • 187
                            • Kiukainen

                            #14
                            Originally posted by TuomasTee
                            Nimenomaan, mulla on siinä mittari kiinni.
                            Millä haaroitit sen letkun? Kyselin nimittäin Nestepaineelta Tampereelta ja ne sanoi että on liian pientä letkua että löytyis suoraan T-kappaletta.
                            Yamaha XJ750 ja XJ900
                            E32 730iA
                            ex E32 750iAL
                            ex E34 525tdsA Touring

                            Comment

                            • TuomasTee
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 529
                              • Kotka

                              #15
                              Kyllä mulla on siinä ihan vaan T-kappale välissä.
                              BMW F15 X5 M50d -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎