Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR:n tukkiminen TDS:ssä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #46
    Originally posted by Jamppa
    Eli onko nyt kätevin tapa eliminoida EGR, laittamalla kuula alipaineletkuun? Ja minkähän vikakoodin operaatio mahdollisesti tuo tullessaan? Autona E46 330 da -02...

    kuula letkuun ja letku irti venttiililtä.
    kokeilemalla se selviää tuleeko vikoja muistiin, noin uudessa voi tulla.
    voi myös vaikuttaa moottorin lämpemis nopeuteen,kokeilemalla sekin selviää.
    jos ei toimi niin korkeintaan joudut käydä poistattaa vikamuistin sisällön.

    Comment

    • e36
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 241
      • TKU

      #47
      Muuta en ole EGR:n tukkimisen yhteydessä huomannu kun että lähtee ahtamaan n.500rpm alempaa.
      Mutta kun kyseessä ei ole auto vaan VOLVO niin eipä taida voida pemareihin yleistää...

      Comment

      • chacal
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 36
        • Helsinki

        #48
        Haitoista en vielä itse tiedä, pitää huomenna tukkia tuo putki. Mut moottori saattaa käydä hieman lämpimämpänä ja/tai lämmetä nopeammin EGR:n tukkimisen jälkeen.

        Ote Tuulilasi.fi sivustolta:
        Pakokaasujen takaisinkierrätystä käytetään laskemaan palamislämpötilaa moottorissa. Etenkin dieseleissä tämä on välttämätöntä, jotta pakokaasujen sisältämien typen oksidien määrää voidaan laskea. Ilma sisältää 78 % vapaata typpeä, joten sitä on aina läsnä palamistapahtumassa. Mitä kuumemmassa jotakin ainetta poltetaan, sitä enemmän ilman typestä palaa eli hapettuu typen oksideiksi, lähinnä typpidioksidiksi (NO2).

        Bensiinimoottoreissa käytettävä kolmitoimikatalysaattori pelkistää typen oksidit vapaaksi typeksi ja hapeksi. Happi taas reagoi palamattomien hiilivetyjen sekä hiilimonoksidin kanssa. Tämä onnistuu, kun moottoriin syötettävän ilman ja polttonesteen suhde on ihanteellinen, eli tätä suhdetta kuvaava lambda-arvo on yksi.

        Diesel toimii ilmaylimäärällä, joten pelkistysreaktio ei onnistu. Dieseleissä käytetään pelkkiä hapetuskatalysaattoreita, jotka polttavat palamattomia hiilivetyjä ja ennen kaikkea nokea. Typen oksideja vastaan taistellaan pelkästään pakokaasujen kierrätyksellä.

        Et sellasta nais tu nou tietoa.
        e39 * rupiaa kynnet oikiaa * 525tds

        Comment

        • larmatin
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1118
          • Perttula

          #49
          Originally posted by chacal
          Haitoista en vielä itse tiedä, pitää huomenna tukkia tuo putki. Mut moottori saattaa käydä hieman lämpimämpänä ja/tai lämmetä nopeammin EGR:n tukkimisen jälkeen.

          Ote Tuulilasi.fi sivustolta:
          Pakokaasujen takaisinkierrätystä käytetään laskemaan palamislämpötilaa moottorissa. Etenkin dieseleissä tämä on välttämätöntä, jotta pakokaasujen sisältämien typen oksidien määrää voidaan laskea. Ilma sisältää 78 % vapaata typpeä, joten sitä on aina läsnä palamistapahtumassa. Mitä kuumemmassa jotakin ainetta poltetaan, sitä enemmän ilman typestä palaa eli hapettuu typen oksideiksi, lähinnä typpidioksidiksi (NO2).

          Bensiinimoottoreissa käytettävä kolmitoimikatalysaattori pelkistää typen oksidit vapaaksi typeksi ja hapeksi. Happi taas reagoi palamattomien hiilivetyjen sekä hiilimonoksidin kanssa. Tämä onnistuu, kun moottoriin syötettävän ilman ja polttonesteen suhde on ihanteellinen, eli tätä suhdetta kuvaava lambda-arvo on yksi.

          Diesel toimii ilmaylimäärällä, joten pelkistysreaktio ei onnistu. Dieseleissä käytetään pelkkiä hapetuskatalysaattoreita, jotka polttavat palamattomia hiilivetyjä ja ennen kaikkea nokea. Typen oksideja vastaan taistellaan pelkästään pakokaasujen kierrätyksellä.

          Et sellasta nais tu nou tietoa.
          juu mutta koneen lämpenemistä se hidastaa jos sen tukkii (riippuu moottoreista) missään tapauksessa se ei lämpene nopeemmin kun egr on tukittu.
          se nopeempi lämpiäminen egr:än kanssa tulee semmoisissa moottoreissa missä niitä egr kaasuja jäähdytetään vedellä esim jotkut mersut.

          myöskään koneen lämpöihin se ei vaikuta tuon taivaallista, jonnin verran palolämpöjä se pienentää (kun egr toimii) mutta koneen lämpöihin ei sanottaavaa merkitystä.

          Comment

          • Aksu|
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1063

            #50
            Mikäs letku se sitten on se oikea mikä pitää tukkia?
            Siinä egr:n päässä kun on se sellainen "kellon" tapainen häkkyrä mihin tulee 2 pienempää letkua. Toinen näistä pienistä siis ilmeisesti pitää lyödä tukkoon, mutta kumpi?
            EX:
            328CiA -99
            525tdsA -98
            525i -93
            316i -95
            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

            Comment

            • xela
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 141
              • Tampere

              #51
              Originally posted by Aksu|
              Mikäs letku se sitten on se oikea mikä pitää tukkia?
              Siinä egr:n päässä kun on se sellainen "kellon" tapainen häkkyrä mihin tulee 2 pienempää letkua. Toinen näistä pienistä siis ilmeisesti pitää lyödä tukkoon, mutta kumpi?
              Se on se ulompi, joka tukitaan. Sisempi letku on alipainekelloon kerääntyvän öljyn poistoputki. Se menee joko suoraan maahan tai sitten jakokotelon etupäähän. Tukittava letku tulee venttiililtä pa-suodatinjalan takapuolelta.

              Comment

              • exautisti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1267
                • oulu

                #52
                Originally posted by ex-VAG View Post
                Juu tuohon kuvan mukaiseen väliin tulee se lätkä.
                Sen liitoksen kiristyspanta ei salli mitään paksua materiaali, eli n. millin alumiinilevystä se kannattaa tehdä. Itse leikkasin lätkän alumiinisesta vanteen keskimerkistä. Ja savutus loppui kokonaan.
                Hakatkaa kalja pullon korkki littiin..... se on just sopivan kokoinen eikä liian paksu!!!!!
                -99 punane passatti

                https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                Tuikun softat
                Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                www.mcars.fi

                Kysy 041-5056506

                https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                Comment

                • adr-jouni
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 103
                  • Near uleåborg

                  #53
                  Originally posted by Jamppa View Post
                  Eli onko nyt kätevin tapa eliminoida EGR, laittamalla kuula alipaineletkuun? Ja minkähän vikakoodin operaatio mahdollisesti tuo tullessaan? Autona E46 330 da -02...
                  E39 525d -03 ja letku tukkoon ---->ei mitään vikakoodeja ole ilmennyt ja se savu tuprahdus on historiaa kiihdyttäessä....

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎