Niin... mitkä kaikki asiat nostavat kulutusta, tietysti ajotavan ja koneen koon lisäksi? Kun tuntuu että tuo omakin mopo vie ehkä vähän enemmän kun pitäis.
Mulla vie n.7,4l/100km. Broidilla vei 6,5/100km, se ajoikin aika pirun rauhallisesti. Renkaat vaikutta kulutukseen, koneen kunto, huollot, öljyt ja noin miljoona muuta asiaa...
Mulla vie n.7,4l/100km. Broidilla vei 6,5/100km, se ajoikin aika pirun rauhallisesti. Renkaat vaikutta kulutukseen, koneen kunto, huollot, öljyt ja noin miljoona muuta asiaa...
Nytten kun siirryin 98:sin käyttöön 95:sen sijasta niin kulutus tippui 6,9l/100km. Ja tuntuu hieman pirteemmältä, jaksaa kiertää ylös asti ilman nikottelua...
Mutta threadin aihe oli mikä vaikuttaa kulutukseen, laitetaan nyt:
- "Jäykkänilkka" eli tasaista ajoa.
- Hidastuksissa tarkkana koska menetetty liike-energia täytyy ottaa bensasta.
- Kiihdytyksissä tarkkana koska ajon ennakointi mahdollistaa jarruttelun vähentämisen.
- Valoja lähestyttäessä ja seistessä kone aina sammuksiin.
- Kaupungissa ja päivällä parkit riittää.
- Alamäissä kone sammuksiin ja rullatessa (varo kummikin ettei ohjaus ja jarrutehostin putoa pois ja avain väärässä asennossa mene ohjauslukko päälle).
- "Imutus" = kyllä rekka reikää tekee (tästä saa sitten sakot).
- Imuilman esilämmitys pois.
- Syksyllä, talvella ja keväällä pahvi jäähdyttäjän eteen eli kone käy kuumana paremmalla hyötysuhteella.
- Seokset äärilaihalle (pudottaa tehojakin).
- Kaasupolkimen alle pikaliimalla 3 - 4cm puupalikka.
- Käytä lähimatkoilla polkupyörää.
- Suunnittele ajot ja reitti.
- Käytä koneen sähkölämmitinta myös keväällä ja syksyllä.
- Osta aina halvimmalta asemalta ja edullista öljyä.
- Tankkaa mahdollisimman harvoin (säästät aikakustannuksessa ja asemalle ajossa).
- Pidä auto tyhjänä ylimääräisistä... ja "unohda tapaamisia".
- Varo sakkoja.
Noillakin alukuun - onko muuten laihialta ketään?
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment