Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteet jumissa navoissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5401
    • S:t Karins

    Vanteet jumissa navoissa

    Onko porukoilla jotain kikka kolmosta tuohon jämähtämisongelmaan? Napa sekä vanne puhdistetaan tietysti hyvin aina kun vanne on pois paikoiltaan. Mutta silti vanteita ei saa pois kuin moskalla hakkaamalla...
    Onko vinkkejä?
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10501
    • Saaressa

    #2
    Originally posted by Tommix View Post
    Onko porukoilla jotain kikka kolmosta tuohon jämähtämisongelmaan? Napa sekä vanne puhdistetaan tietysti hyvin aina kun vanne on pois paikoiltaan. Mutta silti vanteita ei saa pois kuin moskalla hakkaamalla...
    Onko vinkkejä?
    Kuparitahnaa ku pikkasen sipaisee napaan ni irtoo vielä keväälläkin..:think

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Siveltävä terva on vanhan kansan konsti, keskipako ei levitä sitä mihinkään ja on ympäristöystävvinen
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9042
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by duuk View Post
        Kuparitahnaa ku pikkasen sipaisee napaan ni irtoo vielä keväälläkin..:think
        +1

        Meitä köyhiäkin kun löytyy jokunen Suomesta joka ajaa peltivanteilla talvet niin ne ainakin omasta kokemuksesta tahtoo jämähtää hyvin ilman kuparitahnaa.
        E39 ja E91

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2674
          • Tampere

          #5
          Originally posted by duuk View Post
          Kuparitahnaa ku pikkasen sipaisee napaan ni irtoo vielä keväälläkin..:think
          Saattaa helpottaa vanteen irtoamista navasta, mutta mikäli on alumiinivanne kyseessä, niin on hyvä huomioida että kupari muodostaa sähkökemiallisen parin alumiinin kanssa ja siksi edistää alumiinin syöpymistä. Alumiinitahnalla tai keraamisella tahnalla tms. vastaavaa ilmiötä ei tapahdu.
          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • duuk
            Moderator
            • Dec 2006
            • 10501
            • Saaressa

            #6
            Originally posted by Harri G View Post
            +1

            Meitä köyhiäkin kun löytyy jokunen Suomesta joka ajaa peltivanteilla talvet niin ne ainakin omasta kokemuksesta tahtoo jämähtää hyvin ilman kuparitahnaa.
            Emännän golffissa oli välttämätön pakko pistää syksyllä niin pulttien kantoihin kuin naapaankin kuparitahnaa. Muuten oli keväällä hylsyt halki ja vanteet sai hakata moskalla irti.

            duke's garage:
            Suzuki R50
            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
            S38 S54 S62

            instagram: _duuk

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10501
              • Saaressa

              #7
              Originally posted by JaniLap View Post
              Saattaa helpottaa vanteen irtoamista navasta, mutta mikäli on alumiinivanne kyseessä, niin on hyvä huomioida että kupari muodostaa sähkökemiallisen parin alumiinin kanssa ja siksi edistää alumiinin syöpymistä. Alumiinitahnalla tai keraamisella tahnalla tms. vastaavaa ilmiötä ei tapahdu.
              Tämä on toki hyvä huomioida. Ajattelin automaattisesti peltivanteen olevan kyseessä, kun ne tuppaavat ryytymään kiinni melkoisesti.

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by JaniLap View Post
                Saattaa helpottaa vanteen irtoamista navasta, mutta mikäli on alumiinivanne kyseessä, niin on hyvä huomioida että kupari muodostaa sähkökemiallisen parin alumiinin kanssa ja siksi edistää alumiinin syöpymistä. Alumiinitahnalla tai keraamisella tahnalla tms. vastaavaa ilmiötä ei tapahdu.
                Käytännössä ei vaikuta mitään kun siellä ei ole kosketuksissa puhdasta alumiinia ja kuparia. Mitään syöpymistä en ole huomannut, vaikka on tullut pultteihin sipaistua kuparitahnaa ja alla on alumiinivanteet. Rohkenen väittää ilman testaamista, että jos laitat puhdasta alumiinia pihalla ja osan käsittelet tuolla kuparitahnalla ja osaa et, niin se kuparitahnalla käsitelty osa on syöpynyt vähemmän. Siinä tahnassa kun on korroosiota estäviä ainesosia mukana. Ainakin CRC keraaminen tahna on lähinnä vitsi, se kuivuu melkoisen nopeasti ja jäjelle jää vain pöly. Kuparitahna kestää paljon pidempään. Toki toimia keraamisia tahnoja on, mutta saatavuus ja hinta monesti on melko lailla korkeampi. En toki laittaisi kuparitahnaa alumiini kanteen tms. mutta vanteiden kanssa toimii. Esim. tässä on ihan toimivaa tahnaa, mutta hintakin on melkoinen vrt. kuparitahna.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  #9
                  Ja jos syystä taikka toisesta vanne on niin kiinni ettei lähde ku moskalla niin parempi keinokin on olemassa; pultit löysälle, auto käyntiin ja pikkusen matkaa ajaa ja t painaa reippaasti jarru niin on vanne varmasti irti navasta! Toimii!!
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Dunky View Post
                    Ja jos syystä taikka toisesta vanne on niin kiinni ettei lähde ku moskalla niin parempi keinokin on olemassa; pultit löysälle, auto käyntiin ja pikkusen matkaa ajaa ja t painaa reippaasti jarru niin on vanne varmasti irti navasta! Toimii!!
                    No onpa käynyt niinkin ettei sitten tuollakaan lähtenyt. Normaalisti kyseinen on oikein hyvä metodi.

                    Hydraulitunkilla tylysti runttaamalla ne sai sitten lopulta irti.

                    Comment

                    • Boomster
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 571
                      • Lohja

                      #11
                      Yleensä potkaisemalla on saanut omani irti. Tosin, joskus muinoin kun auto oli palasina niin maalasin navat vasaralakalla ja ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia vanteiden irroituksessa. Maalikin on pysynyt kiinni nätisti jo useamman vuoden.
                      Mitenhän toimisi ohut kerros vesivaseliinia? :think
                      Sinänsä hazardin kuuloinen mutta jotenkin muistikuva että joku olisi tätä metodia joskus käyttänyt.

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        #12
                        Teräsharjalla ja vaseliinilla on jo pitkään menty, eikä pahempia jumimisia ole enää esiintynyt. Ennen noiden käyttöä oli aina samaa dilemmaa.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • Tommix
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 5401
                          • S:t Karins

                          #13
                          Hyviä vinkkejä on tullut, kiitos. Ja kyseessä on aluvanteet. Löysin nyt tallista hyllyn perältä tätä:

                          Ajattelin kokeilla, mutta tuo on tahmaavaa ja keskipako ruikkii sitä joka paikkaan. Pitää laittaa mahdollisimman hintsusti.
                          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3019
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Muurahainen View Post

                            Hydraulitunkilla tylysti runttaamalla ne sai sitten lopulta irti.
                            Tätä konstia tullut itsekin käytettyä ja aina on lähtenyt irti. Pultit siis löysälle ja laskee reippaasti tunkin alas niin vääntöä tulee sivusuunnassa sen verran että irtoaa.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by markok View Post
                              Tätä konstia tullut itsekin käytettyä ja aina on lähtenyt irti. Pultit siis löysälle ja laskee reippaasti tunkin alas niin vääntöä tulee sivusuunnassa sen verran että irtoaa.
                              Siis tuossa oli kyseessä poikittain työntävä "tunkki". Työnsin siis toisen puolen vanteesta/renkaasta nuo irti. Ei ollut niin väliä kyseisillä vanteillä tai renkailla ja perä nyt piti saada vaihdetuksi tai olisin tullut metelistä hulluksi.

                              Kyseessä vanha ford missä oli ilmeisesti lekalla hakattu vetarit paikoilleen niin olivat hieman levinneet.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎