memebuy23buy

BMW 316i ajokuntoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axel
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 67

    BMW 316i ajokuntoon

    En tiedä sitten onko Autotalli vai Ongelmat paras paikka, mutta tässä ongelmien tynkää. Kyseessä siis M40B16 kone. Parannusehdotuksia ja neuvoja otetaan kiitollisena vastaan.

    1. Nakutus. Venttiilikoneisto pitää tarmokkaasti aika rapinaa ja sälkätystä. Tänään ostin satsin Fortea ja lopputulos ei muuttunut miksikään. Mitähän seuraavaksi? Auttaako muuten (ilmeisen kuluneen) nokkahihnan vaihto tähän ongelmaan?

    2. Pakoputken kartion kiinnitys pala on katalysaattorin puolelta rikki ja sitähän ei vaihdeta erikseen. Onko olemassa mitään tarvikekiinnikettä jonka siihen tilalle pystyy vaihtamaan? Nyt laitoin uuden pakarin kiinni niillä kahdella palalla mitä niistä on jäljellä ja massaa väliin. Ei ainakaan pienen ajon jälkeen tuntunut vuotavan, mutta miten sitten ajan kanssa.

    3. Huomasin auton alla ollessani, että kardaanin juuressa vaihdelaatikon päässä on öljyä. Ilmeisesti vaihdelaatikon taaimmainen stefa vuotaa. Olisi tietenkin mielenkiinoista tietää onko siellä edes öljyä jäljellä, mutta mites tuon stefan vaihtaminen onnistuu. Paljonkohan pitää purkaa?

    4. Onko noissa -90 luvun alun bemareissa surkeet jarrut yleensä vai onko minun autossani jarruremppa seuraavana vuorossa? Tuntuu että keskipoljinta saa painaa tosissaan että pysähtyy risteykseen. Varsinkin uudesta autosta suoraan vaihtaneena meinasin täräyttää edelläolevan perään...

    5. Tietääkö muuten kukaan kuuluuko kyseisessä moottorissa olla sellainen tulppa jossa on kaksoiskärjet? Semmoset sain varaosaliikkeestä ja vanhat eivät kyllä sellaiset olleet. Tuskin siellä nyt sentään vääriä tulppiakaan nimittäin on... (?)

    Akseli
  • -Tk-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 392
    • Jyväskylä

    #2
    1. Nokkahihnan vaihto ei siihen auta, mutta kannattaa vaihtaa ensitilassa varsinkin jos se on jo silminnähden kulunut. Ääniä saa pienemmäksi vaihtamalla venttiilinnostimet ja ja mahdollisesti myös nokan ja muut hilppeet mikäli ne on kuluneet.

    3. On aika yleistä, että se vuotaa vähän, kannattaa katsoa onko laatikossa paljon öljyä ja lisätä/vaihtaa tarvittaessa. Sitten jos näyttää siltä, että öljyt häviää nopeasti laatikosta niin vaihtaa sen stefan, siinä pitää ottaa kardaani irti ja se laippa laatikon päästä, se voi olla hankala saaha irti.

    4. Ei ole niin herkät jarrut kuin useimmissa uusissa autoissa, mutta kyllä niillä pysähtyy ihan vaivatta, jos ei ole vikaa.

    5. Eiköhän siihen sellaiset käy, omassa oli joskus NGK kaksikärkiset tulpat ja hyvin toimi.
    325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

    Comment

    • Venture
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 278
      • Kempele

      #3
      1. Tuo M40 kone on susi. (Itsellä sama) Kallis koneremppa on yläkertaan tehty ja meteli katosi mutta sieltähän se kohta hiipii uudestaan se räkätys. Ei auta laittaa kuin stereoita isommalle. Juu rasittavan kuulonenhan se on. Koneen vaihto toiseen moottorimalliin on ainut toimiva lääke.

      4. Jarrut... Kummaa. Itsellä ilmeisesti samat jarrutkin (e30 korimalli?) Toimiikohan sun "tehostin" ollenkaan? Kokeile moottori pysähtyneenä jarruttamista(Älä vauhdista.. Ennemmin loivasta alamäestä parkista lähdettäessä) Onko moottorin ollessa sammuksissa jarruvoima huonompi? Itsellä on voima silloin tosi huono, koska tehostus ei toimi. Mutta miten sulla?

      5. Sitten nämä tulpat.
      Bosch FGR7DGP on Sport tulpat M40 koneeseen (Liekö nämä ne kaksikärkiset?)
      Bosch F8 LCR on normi tulpat M40 koneeseen
      (lähde netti ETK)
      Onko näissä sun tulpissa mitkä merkinnät?

      Comment

      • Axel
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 67

        #4
        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Pari tarkennusta:

        1. Paljonko pitää purkaa kannen irroitamisen jälkeen jotta saa vaihdettua? Tarvitaanko erikoistyökaluja tms?

        3. Sen verran sitä on, että ympäristö on öljyinen. Siellä on poistoaukko ja lisäysaukko. Näkeekö jostain pinnan tason jos sinne lisää?

        4. Lienee parasta pistää uudet palat ja vaihtaa 10v vanha jarruneste.

        5. Ahaa, pisti vaan ihmetyttämään kun paikallaan olevat ovat yksikärkiset Boschit ja uudet kaksikärkiset NGK:t. Ensimmäiseksi tuli mieleen että olisko vertailutaulukon luenta mennyt vähän pieleen...

        Pitäis varmaan ostaa se korjauskirja tuohon koneeseen. Kuulutan nyt täälläkin, että saa kaupata M40B16 koneeseen olevaa kirjaa.

        Comment

        • dunkelblau
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 1151
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Axel
          1. Nakutus. Venttiilikoneisto pitää tarmokkaasti aika rapinaa ja sälkätystä. Tänään ostin satsin Fortea ja lopputulos ei muuttunut miksikään. Mitähän seuraavaksi? Auttaako muuten (ilmeisen kuluneen) nokkahihnan vaihto tähän ongelmaan?
          Raksutukseen auttaa joko/ei täydellinen kansiremppa. Sen myötä vaimenee yleensä hieman. Jakohihnan vaihto auttaa hihnapyörineen myllyn käyttöikään.

          Originally posted by Axel
          2. Pakoputken kartion kiinnitys pala on katalysaattorin puolelta rikki ja sitähän ei vaihdeta erikseen. Onko olemassa mitään tarvikekiinnikettä jonka siihen tilalle pystyy vaihtamaan? Nyt laitoin uuden pakarin kiinni niillä kahdella palalla mitä niistä on jäljellä ja massaa väliin. Ei ainakaan pienen ajon jälkeen tuntunut vuotavan, mutta miten sitten ajan kanssa.
          Sama tais katketa myös täällä, vaikkei kattia ollukkaan. Kattiin ilmeisesti pitäs saada joku pitävämpi kiinnitys, jos päästöjä mittailevat. Ite löin sen toisenkin puoliskon halki ja korvasin vähän perinteisemmällä klemmarilla...

          Originally posted by Axel
          3. Huomasin auton alla ollessani, että kardaanin juuressa vaihdelaatikon päässä on öljyä. Ilmeisesti vaihdelaatikon taaimmainen stefa vuotaa. Olisi tietenkin mielenkiinoista tietää onko siellä edes öljyä jäljellä, mutta mites tuon stefan vaihtaminen onnistuu. Paljonkohan pitää purkaa?
          Kyl sinne silti öljyä jää, mut olishan se tietysti kiva ajella autolla joka ei nokota? Onks tätä kukaan muu ite vaihtanu?

          Originally posted by Axel
          4. Onko noissa -90 luvun alun bemareissa surkeet jarrut yleensä vai onko minun autossani jarruremppa seuraavana vuorossa? Tuntuu että keskipoljinta saa painaa tosissaan että pysähtyy risteykseen. Varsinkin uudesta autosta suoraan vaihtaneena meinasin täräyttää edelläolevan perään...
          Jarrulevyt päästetty kulumaan liian ohuiksi, tai sitten suolakura jumittaa. Ne jarrut jos on kunnossa, pitäs käydä just päinvastainen reaktio miten sulla on käyny.

          Originally posted by Axel
          5. Tietääkö muuten kukaan kuuluuko kyseisessä moottorissa olla sellainen tulppa jossa on kaksoiskärjet? Semmoset sain varaosaliikkeestä ja vanhat eivät kyllä sellaiset olleet. Tuskin siellä nyt sentään vääriä tulppiakaan nimittäin on... (?)
          Tyrkyttävät monikärkisiä saadakseen enemmän hintaa. Ite muistaakseni nakkasin joskus moiset takasin tiskin yli mustina, kun eivät toimineet paskan häävisti edellisiin vanhan mallisiin verrattuna...
          "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

          Comment

          • Axel
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 67

            #6
            Originally posted by Venture
            1. Tuo M40 kone on susi. (Itsellä sama) Kallis koneremppa on yläkertaan tehty ja meteli katosi mutta sieltähän se kohta hiipii uudestaan se räkätys. Ei auta laittaa kuin stereoita isommalle. Juu rasittavan kuulonenhan se on. Koneen vaihto toiseen moottorimalliin on ainut toimiva lääke.

            4. Jarrut... Kummaa. Itsellä ilmeisesti samat jarrutkin (e30 korimalli?) Toimiikohan sun "tehostin" ollenkaan? Kokeile moottori pysähtyneenä jarruttamista(Älä vauhdista.. Ennemmin loivasta alamäestä parkista lähdettäessä) Onko moottorin ollessa sammuksissa jarruvoima huonompi? Itsellä on voima silloin tosi huono, koska tehostus ei toimi. Mutta miten sulla?

            5. Sitten nämä tulpat.
            Bosch FGR7DGP on Sport tulpat M40 koneeseen (Liekö nämä ne kaksikärkiset?)
            Bosch F8 LCR on normi tulpat M40 koneeseen
            (lähde netti ETK)
            Onko näissä sun tulpissa mitkä merkinnät?
            Kun se venttiilikoneiston rallatus olisi edes vähän hiljaisempi, mutta nyt kone käy kuin diisseli. Pitää testailla noita jarruja kunhan saadaan auto virallisesti liikenteeseen ja pääsee vähän pitempää lenkkiä tekemään. Levytkin on varmaan ihan ruosteessa kun auto on seisonut varmaan kuukausia.
            Paikallaan oli Boschin tulpat jossa taisi juuri olla tuo F8LCR. Ne on yksikärkiset. Ne NGK:t ovat kaksikärkiset, mutta jos ne siihen käy niin....

            Comment

            • Axel
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 67

              #7
              Mikähän muuten on sytytysennakko (strobolampulla) tuohon moottoriin M40B16?

              Tuntuu vain hullulta että 150tkm päästä kone kalkattaa jo tuohon tahtiin. Ja mitään säätöähän siellä ei ole (?)

              Ja se korimalli oli tuo E30 Touring.

              Comment

              • dunkelblau
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 1151
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Axel
                Tuntuu vain hullulta että 150tkm päästä kone kalkattaa jo tuohon tahtiin. Ja mitään säätöähän siellä ei ole (?)
                Krrrhöm... Mulla toi maaginen raja oli kyllä aika tasan 250tkm, eli mitäs jälleen voitaneen päätellä?
                "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                Comment

                • Mikkomies84
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1055
                  • Siilinjärvi

                  #9
                  Ei kait sitä sytytystä voi edes säätää?

                  Comment

                  • Racink
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 840
                    • Jkl

                    #10
                    Originally posted by Axel
                    Mikähän muuten on sytytysennakko (strobolampulla) tuohon moottoriin M40B16?

                    Tuntuu vain hullulta että 150tkm päästä kone kalkattaa jo tuohon tahtiin. Ja mitään säätöähän siellä ei ole (?)

                    Ja se korimalli oli tuo E30 Touring.
                    Sytytysennakkoa et pysty säätäämään mitenkään koska motronicissa on ruiskunohjauksen lisäksi myös sytyksen ohjaus.Jos rallattaa pahasti, 80% varmuudella joutuu nokan ja keinujen sekä (ainakin)muutaman nostimen vaihtamaan.Hyvinkin on mahdollista että nokka on tässä moottorissa kaput jo tuossa 150tkm:n kohdalla varsinkin jos öljyn vaihtoa ei ole tehty säännöllisesti tai ei ole käytetty valmistajan suosittelemaa öljyä.Kolmas vaihtoehto on että auto on saksantuonti ja mittarissa 150tkm mutta oikeasta ajomäärästä ei mitään tietoa...

                    Comment

                    • -Tk-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2002
                      • 392
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Axel
                      3. Sen verran sitä on, että ympäristö on öljyinen. Siellä on poistoaukko ja lisäysaukko. Näkeekö jostain pinnan tason jos sinne lisää?
                      Öljyä laitetaan sen täyttöaukon tasalle, sinne menee yhteensä joku 1,4l ja jos öljyt vaihtaa niin kannattaa eka koittaa että se täyttökorkki aukeaa ennekuin laskee entiset öljyt pois
                      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

                      Comment

                      • Axel
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 67

                        #12
                        Originally posted by Racink
                        Sytytysennakkoa et pysty säätäämään mitenkään koska motronicissa on ruiskunohjauksen lisäksi myös sytyksen ohjaus.Jos rallattaa pahasti, 80% varmuudella joutuu nokan ja keinujen sekä (ainakin)muutaman nostimen vaihtamaan.Hyvinkin on mahdollista että nokka on tässä moottorissa kaput jo tuossa 150tkm:n kohdalla varsinkin jos öljyn vaihtoa ei ole tehty säännöllisesti tai ei ole käytetty valmistajan suosittelemaa öljyä.Kolmas vaihtoehto on että auto on saksantuonti ja mittarissa 150tkm mutta oikeasta ajomäärästä ei mitään tietoa...
                        Auto on saksantuonti ja vahvasti minäkin epäilin kilometrien olevan 250 tkm eikä mittariston 150 tkm. Huoltokirja ja lukuisat huollon kuitit todistavat muuta joten kai se on uskottava.
                        Pistin muuten Forten jälkeen Mobil ykköstä eli täyssynteettistä. Kai se sinne käy kun se yleensä käy kaikkiin...

                        Edit: niin mainittakoon nyt vielä: se auto tulee omaan käyttöön ja mulle ei tosiasiassa ole väliä onko sillä ajettu 150 tkm vai 250 tkm. Minua kiinnostaa vain ja ainoastaan saada luotettava "tilavampi" kakkosauto. Plussaa tosin olisi se, että kehtaa pitää moottoria käynnissä risteyksessä.

                        Onko muuten konepellin alapuolella oleva äänieriste alkuperäinen vai onko tuohon lisätty sitä jälkikäteen?

                        Mitä tuo venttiilikoneiston remppa muuten maksaa korjaamolla ja mitä ne osat about maksavat? Minä en nimittäin pysty sanomaan maallikkona onko joku nostaja vaihdettava vai ei. Jonkun venttiilivälyksen nyt ehkä osaisin vielä, mutta kokemusta vaativat jutut eivät välttämättä sen kokemuksen puutteessa mene...
                        Last edited by Axel; 28-06-2005, 22:35.

                        Comment

                        • Racink
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 840
                          • Jkl

                          #13
                          Originally posted by Axel
                          Auto on saksantuonti ja vahvasti minäkin epäilin kilometrien olevan 250 tkm eikä mittariston 150 tkm. Huoltokirja ja lukuisat huollon kuitit todistavat muuta joten kai se on uskottava.
                          Pistin muuten Forten jälkeen Mobil ykköstä eli täyssynteettistä. Kai se sinne käy kun se yleensä käy kaikkiin...

                          Edit: niin mainittakoon nyt vielä: se auto tulee omaan käyttöön ja mulle ei tosiasiassa ole väliä onko sillä ajettu 150 tkm vai 250 tkm. Minua kiinnostaa vain ja ainoastaan saada luotettava "tilavampi" kakkosauto. Plussaa tosin olisi se, että kehtaa pitää moottoria käynnissä risteyksessä.

                          Onko muuten konepellin alapuolella oleva äänieriste alkuperäinen vai onko tuohon lisätty sitä jälkikäteen?

                          Mitä tuo venttiilikoneiston remppa muuten maksaa korjaamolla ja mitä ne osat about maksavat? Minä en nimittäin pysty sanomaan maallikkona onko joku nostaja vaihdettava vai ei. Jonkun venttiilivälyksen nyt ehkä osaisin vielä, mutta kokemusta vaativat jutut eivät välttämättä sen kokemuksen puutteessa mene...
                          Kyllähän ne saksassa nuita huoltokirjoja jotkut työkseen tekevät auton myyntiä varten,mutta eipä sillä niin väliä kunhan auto pelais...Kyllä se mobili sinne kelpaa, tehdas taitaa suositella 10w-40 tjsp...Äänieriste on vakiona.

                          Tarkalleen en hinnoista tiedä ja riippuu haluaako alkuperäisenä vaiko tarvikkeena mutta muistikuvan mukaan:

                          Nokka-akseli: 150e
                          Laahaimet(keinu-vivut):20e/kpl
                          Nostimet: 20e/kpl

                          laahaimia ja nostimiahan tarvii molempia pahimmassa tapauksessa 8kpl mutta sen ne varmaankin korjaamolla kertovat kun ovat sinne asti purkaneet..Siihen sitten vielä tiivisteet ja työt päälle voipi joutua sen 500e varaamaan pahimmassa tapauksessa, jopa enemmänkin...Samallahan kannattaa tietysti venttilien tiiveys tarkistuttaa ja tarvittaessa koneistaa joka taas tietää lisää pussin tyhjennystä,mutta kukin tyylillään mitä haluaa autolleen tehtävän ja minkä pussi kestää.

                          Comment

                          • Axel
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 67

                            #14
                            Jos tuo nokka-akseli on ongelma numero yksi niin eiköhän se olisi vaihdettavissa venttiilikopan kannen aukaisulla? Siitä nyt on melkein 20v aikaa kun on viimeksi tullut jonkun Fordin venttilikoneistoa fiksattua, mutta eiköhän se yläpuolisessa nokka-akselin koneessa nyt olisi vaihdettavissa ihan pihamaallakin vakiotyökaluin?

                            Entäs muuten toin nokka-akselin koneistus? Onko se ihan taaksejäänyttä elämää?
                            Last edited by Axel; 28-06-2005, 23:20.

                            Comment

                            • Mikkomies84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1055
                              • Siilinjärvi

                              #15
                              Kl-varaosilla maksaa nenä 165€, nostajat 18€/kpl ja keinut 19€/kpl, että tuleehan nuo vähän maksamaan. Katoin just itekin pari päivää sitten omaakin nokkaa, ja kulunut paskahan se oli.

                              Comment

                              Working...
                              X