Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä turvottaa jäähdyttimen alaosan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 957
    • Salo

    #16
    Originally posted by OVi View Post
    Olikos sulla aina 50% glykolia ja 50% vettä?
    Oli, sen jälkeen kun vaihdoin syylärin.

    Mahdoton sanoa mitä siellä on ennen ollut, käytetty auto kuitenkin. Kuittien mukaan syyläri vaihdettu 5-6 vuoden käytön jälkeen.

    Pullistuman huomasin ihan sattumalta. Mittasin silloin nesteen, oli jotain -30. Tilasin uuden syylärin samointein, mutta vaihtoon meni muutama kuukausi. Kyllä tuo sen ajan kesti, eikä aavistustakaan kauanko on tuollainen ollut.
    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija

    Comment

    • OVi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2016
      • 514
      • Oulu

      #17
      Originally posted by kalevik View Post
      Oli, sen jälkeen kun vaihdoin syylärin.

      Mahdoton sanoa mitä siellä on ennen ollut, käytetty auto kuitenkin. Kuittien mukaan syyläri vaihdettu 5-6 vuoden käytön jälkeen.

      Pullistuman huomasin ihan sattumalta. Mittasin silloin nesteen, oli jotain -30. Tilasin uuden syylärin samointein, mutta vaihtoon meni muutama kuukausi. Kyllä tuo sen ajan kesti, eikä aavistustakaan kauanko on tuollainen ollut.

      Mjoo, -30 on sellainen pakkasenkesto, että nestettä ei saa pankkojäähän vaikka yrittäisi. Vaan eipähän sitä tiedä, että millaisia nesteitä siellä on ollut aikojen saatossa. Kieltämättä sun syylari näyttää siltä, että se olisi turvonnut sisältä päin. Ketjun aloittajan syylari taas ei näytä yhtään sellaiselta.
      Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        #18
        Ketjua luettuani tulin pohtineeksi onko pääasiassa alhainen lämpötila ja mahdollinen jäähdytinnesteen tai jäähdytinsiivilän ulkopuolinen jäätyminen syynä kuvattuun turpoamiseen, vai onko ilmiö tavattavissa myös lämpimillä alueilla?

        Jenkkifoorumien selaamisen perusteella "banana bottomed radiator" näyttää olevan vanha tuttavuus myös heilläpäin: "Yes - extremley common. They all bow like that. Mines the same"





        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #19
          Originally posted by JaniLap View Post
          Ketjua luettuani tulin pohtineeksi onko pääasiassa alhainen lämpötila ja mahdollinen jäähdytinnesteen tai jäähdytinsiivilän ulkopuolinen jäätyminen syynä kuvattuun turpoamiseen, vai onko ilmiö tavattavissa myös lämpimillä alueilla?

          Jenkkifoorumien selaamisen perusteella "banana bottomed radiator" näyttää olevan vanha tuttavuus myös
          Niin sitä minäkin olin katsovinani kun katselin aiheesta myös kuvia mutta en vedellyt siitä sen kummempia johtopäätöksiä koska jenkkifoorumeillakin kirjoittelee mm suomalaisia. Ehkä kirjoittajien lokaatioita seuraamalla olisi voinut katsoa että onko kyseisessä paikassa pakkasta. Tosin ei sekään välttämättä kerro siitä onko auto ollut joskus sellaisessa paikassa missä on pakkasta. Pakkasnesteestä puhuttaessa lientä voi ainakin olla jos jossakin vahvuudessa. Toki taas jos ajatellaan ulkoista jäätymistä niin muutamakin aste riittää. Mutta mielestäni noissakin kuvissa kanavat ovat pyöristyneet selvästi joka viittaa siihen että voima on lähtöisen tuolta sisästä.

          Niin tai näin niin kaivoin esille yhden kuvan x6 tublaturbo diiselin syyläristä joka päätti taivaltamisen myös lähiaikoina. Sen takia tuota lähinnä vilkuilin että jotenkin omaan takaraivoon on jäänyt muistikuva että joskus syylärit ovat kyllä pullistuneita myös yläpuolelta vaikka alapuoli olisikin aina pahempi. Näin on myös tässä tapauksessa. Tässä tapauksessa tähän ei liity mitään erikoisuutta että miksi alhaalta vaan tuo on kyllä kauttaaltaan aivan muodoton. Retkahtaminen tietysti tapahtuu laidoilta koska siellä on heikoin paikka. Alapäässä olevan kaikista huonoimman näköinen kohta alkaa näyttämään myös pyöristymisen merkkejä joka viittaa myös siihen että sisäinen voima on muokannut sen.



          Ihan heittona että yritetäänkö tässä monen asian summaa saada vain yhden syyn alle?

          Ajatellen lähinnä sitä että vanhuuttaa syylärit myös happanevat ja nuo aivan onnettoman ohuet alumiinit hapettuvat ja menettävät vahvuuttaan. Usein saattaa olla että syylärin alapää on "aina märkänä" eli vesi valuu ja kuivaa sieltä viimeisenä. Itsekin olen ottanut joistain autonromuista pois syyläreitä joissa alapäässä kulkevien suorakaiteen mallisten kanavien välinen aallon mallinen pelti on rapistunut kanavien välistä pois niin että ne eivät pidä kanavia enää kiinni toisissaan ollenkaan tai niitä välipeltejä ei ole enää ollenkaan ylipäätään. Tämä ainakin yhdessä kanavien seinämien syöpymisen kanssa vähentää rakenteen kestävyyttä. Tämä on varmaan muillekin tuttu näky?

          Koskeeko homma yleensä vain yli 10v vanhoja autoja?

          Vastaavasti jäätyneitäkin tapauksia on varmasti joukossa ja tällöin ollaan "selvitty säikähdyksellä" vaikka saattaakin todellisuudessa olla niin että syyläri on vetelemässä aivan viimeisiään?

          Mietin vielä tuota syylärin jäätymistä ulkopuolelta. En nyt kyllä äkkiseltään itse muista sellaista tapausta että syylärissä olisi ollut jäätä ja että olisin kiinnittänyt siihen ikinä huomiota. Vai hoitaako moottorin sekä jäähdytysnesteen hukkalämpö viimeistään auton pysähtyessä sen että tuosta sulaa käytännössä aina lumet yms irti ja syyläri jää kuivaksi käytännössä joka kerta kun auto pysähtyy?
          Last edited by fraatti; 08-12-2018, 08:55.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #20
            Volvoista kun joku puhuin niin tuli vastaan tälläinen kuva joka kertoo siitä että kyseessä ovat olleet melkoiset voimat. Tuo oli pulpahtanut keskellä kesää kirjoituksen mukaan.

            Liekö sitten paisarin korkissa ollut jotain vikaa.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #21
              Toi syylärin alareunan pullistuminen e46/e39 tapauksissa johtuu kyllä omien havaintojen mukaan siitä, kun ne kerää märkää lehti-/hiekkapaskaa sinne rivoituksen sisään. Vuosien varrella nestepillien välillä oleva rivoitus hapettuu niin heikoksi, että litteä pilli ei pysy enää litteänä, vaan alkaa pyöristyä ja pullistua. Jäätymisteoriat nakkaisin kyllä roskiin.

              2 bar tollaisen ohutseinäisen litteän pillin sisällä, jota ei ole ympäriltään tuettu, saa sen pullistumaan helposti.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Haidilao
                Newbiemmer
                • Dec 2019
                • 1
                • frankfurt

                #22
                Jäähdyttimen tyyppi

                Originally posted by Muurahainen View Post
                Juurikin tuo faktan löytyminen on hankalaa.


                Oman kokemuksen mukaan raaka glygoli on umpipalikka ~-20 lämmöissä. Tosin purkki ei ollut yhtään turvoksissa.
                Myös niissä laitoksissa missä on ollut huonot nesteet sisällä on ollut sohjoa jäädyttimessä mutta eivät ole jäätyneet halki toisin kuin pelkkä vesi.


                Jäähdytyselementtejä (ATS-55250D-C1-R0) on monen tyyppisiä. Prosessorit, näytönohjaimet, emolevyn piirisarjat, kiintolevyt, kotelot, virtalähteet ja jopa optiset asemat ja muisti vaativat jäähdytyselementit. Näitä erilaisia jäähdytyselementtejä ei voida sekoittaa, ja niiden joukossa Yleisin kosketin on CPU: n jäähdytyselementti. Sen mukaan, miten lämpö viedään pois jäähdytyselementistä, tietokoneen jäähdytyselementti voidaan jakaa aktiiviseen jäähdytykseen ja passiiviseen jäähdytykseen. Entinen on yleensä ilmajäähdytteinen jäähdytin, kun taas jälkimmäinen on usein jäähdytyslevy. Lämpöhajotusmenetelmän edelleen jakaminen voidaan jakaa ilmajäähdytykseen, lämpöputkeen, nestejäähdytykseen, puolijohdejäähdytykseen, kompressorin jäähdytykseen ja niin edelleen.

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  #23
                  Originally posted by Haidilao View Post
                  Jäähdytyselementtejä on monen tyyppisiä. Prosessorit, näytönohjaimet, emolevyn piirisarjat, kiintolevyt, kotelot, virtalähteet ja jopa optiset asemat ja muisti vaativat jäähdytyselementit. Näitä erilaisia jäähdytyselementtejä ei voida sekoittaa, ja niiden joukossa Yleisin kosketin on CPU: n jäähdytyselementti. Sen mukaan, miten lämpö viedään pois jäähdytyselementistä, tietokoneen jäähdytyselementti voidaan jakaa aktiiviseen jäähdytykseen ja passiiviseen jäähdytykseen. Entinen on yleensä ilmajäähdytteinen jäähdytin, kun taas jälkimmäinen on usein jäähdytyslevy. Lämpöhajotusmenetelmän edelleen jakaminen voidaan jakaa ilmajäähdytykseen, lämpöputkeen, nestejäähdytykseen, puolijohdejäähdytykseen, kompressorin jäähdytykseen ja niin edelleen.
                  Siistii.
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎