Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä BMW-malli rata-autoksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #46
    e36

    Originally posted by Tomi T
    Ja-sanan jälkeen sulla kenties vähän sarkasmia?
    isot pojat väitti täällä foorumilla että se e36 325i on nopeampi kuin e30 m3, pakko niitä on uskoa, onhan siinä tehoa melkein yhtä paljon, vääntö samoissa lukemissa ja painoakin vain n. 150kg enemmän

    kyllä helpotti kuulla toi fakta, lopetin samantien hitaan m3:n etsimisen ja ajattelin tilata sellasen supernopean 325i:n heti!
    ongelmana on vain se että en tiedä mistä etsiä niitä nopeita, kun mikään niistä ei mene 0-100km/h alle 7s , mahtaisko sitten olla joku islannin tai timbuktun vientimalli joka olis se isojen poikien kertoma m3 killeri
    Aprilia RSV4

    Comment

    • mikko
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1750
      • kotona

      #47
      Originally posted by jannmann
      isot pojat väitti täällä foorumilla että se e36 325i on nopeampi kuin e30 m3, pakko niitä on uskoa, onhan siinä tehoa melkein yhtä paljon, vääntö samoissa lukemissa ja painoakin vain n. 150kg enemmän

      kyllä helpotti kuulla toi fakta, lopetin samantien hitaan m3:n etsimisen ja ajattelin tilata sellasen supernopean 325i:n heti!
      ongelmana on vain se että en tiedä mistä etsiä niitä nopeita, kun mikään niistä ei mene 0-100km/h alle 7s , mahtaisko sitten olla joku islannin tai timbuktun vientimalli joka olis se isojen poikien kertoma m3 killeri
      cecotto dtm meinasin tuota kampetta joka rullaili noissa parissa pätkissä eli cecotton kilpuri... harvemmat vakio tuotteet pierii noin ylös

      muggo se sanoi hienosti että heti alkaa rokka vaikuttaa ku se oma kulkine ei olekaan se nopein... hyvä kaima, olit oikeassa!

      totuus kun tuodaan julki niin eräässä lehdessä testasivat E36 M3 3L ja E30 M3 niin E30 oli nopeampi... riippuu tietty radasta mutta näin yleisesti ottaen, niin se vaan on!!

      hitailla suomen radoilla asia on varmasti näin

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #48
        Jaahans, jos vain perse kestää harrastuksen, niin ensi kesäksi tulee hommatuksi BMW-merkkinen rata-auto. Päätöstä mallin suhteen en ole vielä tehnyt,mutta ehdokkaat ovat käytännössä:

        E30 318is (lukkoperä olisi kiva, sai lisävarusteena)
        E36 325i coupe

        E30 325 jätin pois, koska se ei vaan innosta.

        Hinnoiltaan alkaa olla jo samoissa eli tuollaisen saa 2000-3000 eurolla Saksasta (318is on halvempi, mutta ei suurta eroa). Eli budjetti olisi alussa varsin maltillinen ja rahaa upotettaisiin ainoastaan välttämättömään. Saakos muuten ratapenkkejä suoraan kiinni auton orkkiskiinnikkeisiin?

        Tarkoitus olisi, että aihio oli vähän pitempikestoinen sillä tavalla, että jos innostus kasvaa, niin aihiossa olisi potentiaalia vähän pitemmälle menevään virittelyyn.

        Tarkoituksena olisi varmaan ajaa ensimmäinen kesä lähes vakiokunnossa, koska ei ole paikkaa missä fiksailla. Näin tulisi laitettua rahat ratakierrosten hankkimiseen.

        Ajatuksia, vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia?

        Comment

        • Vilikki
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 6309
          • Raahe

          #49
          Mites olisi e28? ei paina kovinkaan paljon enenpää loppupelissä mitä e30 ja hyvä ajella kun ei ole sellanen arvaamaton kuin e21 ja e30 mallit tuppaa olemaan. 2,8 tai 3,5 koneella niin liikkuukin tarpeeksi ja m30 moottorissa etuna helposti saatavat viri osat. Helpompi jarrujakin päivitellä kun ei ole 4*100 jaolla. Itse näkisin tuollaisen e28:n todella hyvänä vaihtoehtona.
          BMW e36 316i Turbo Compact

          Comment

          • asvirkku
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 514
            • Bern

            #50
            Originally posted by Keimo View Post
            Jaahans, jos vain perse kestää harrastuksen, niin ensi kesäksi tulee hommatuksi BMW-merkkinen rata-auto. Päätöstä mallin suhteen en ole vielä tehnyt,mutta ehdokkaat ovat käytännössä:

            E30 318is (lukkoperä olisi kiva, sai lisävarusteena)
            E36 325i coupe

            E30 325 jätin pois, koska se ei vaan innosta.
            Moi,

            Olen ajanut kilpaa endurancea e30 325 ja erilaisilla ratapäivillä kilvissä olevalla e36 325 jossa OK alustasarja ja mielestäni e36 on kyllä parempi auto.

            Huomaa, että e36 coupe on ~120 (?) kg painavampi kuin e36 sedan, josta syystä taksimalli varmaan parempi rassiksi. Joku voi nussia tästä tarkat pilkut.

            Avokkeen kauppa-autossa, jota hänen armostaan saan "ulkoiluttaa" eli '93 e36 325i sedan on bilsteinin keltaset pamput, Schnitzerin madallusjouset, zimmerin reikäjarrut, ferodon palat ja teräspunosletkut ja hauskaa on joka kerta ja vehje kulkee kovempaa kuin kuski. 235/40-17 rengastuksella edes lukkoperää ei niin kaipaa kun tuntuu (matalan ja camber-korjatun) perän pito olevan kohdillaan niinkin. Painoo siitä tekisi mieli karsia, mutta kun siviilikäytössä on. Tolla meni alastaro pappaklupin päivillä 1:42 joka ny kertoo lähinnä mun vajavaisista taidoista, muualta ei oo tullu kellotuksia. Eli kohtuu-budjetilla kiinni touhuun.

            Mutsilla oli joskus stumppi e36 318ti ja se nelipyttynen kone oli imho kyllä perseestä. Lisäksi hävisin sillä paskalla V6 Vectralle liikennevaloissa kun näin perslätkän vasta kun se katos horisonttiin enkä ole päässyt sen yli vieläkään (12 vuotta sitten). Kyllä ne polkuauton painoiset 16v hontat pieksee ihan hyvin endurance-sarjan kärjessä mutta miksi tieten tahtoen lähteä vajailla tehoilla radalle jos et kuitenkaan ole niistämässä sitä e30 paljaille pelleille heti? Sitäpaitsi e30 318is raiskaamisessa on aina se riski että pappaklupi saa vihiä ja tulee perseseivästämään sut

            Tossa ny jotain mielipidettä kun on noilla tullu ajeltua,

            T AV
            Last edited by asvirkku; 28-10-2007, 21:19.
            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #51
              Originally posted by asvirkku View Post
              Moi,

              Olen ajanut kilpaa endurancea e30 325 ja erilaisilla ratapäivillä kilvissä olevalla e36 325 jossa OK alustasarja ja mielestäni e36 on kyllä parempi auto.

              Huomaa, että e36 coupe on ~120 (?) kg painavampi kuin e36 sedan, josta syystä taksimalli varmaan parempi rassiksi. Joku voi nussia tästä tarkat pilkut.

              Avokkeen kauppa-autossa, jota hänen armostaan saan "ulkoiluttaa" eli '93 e36 325i sedan on bilsteinin keltaset pamput, Schnitzerin madallusjouset, zimmerin reikäjarrut, ferodon palat ja teräspunosletkut ja hauskaa on joka kerta ja vehje kulkee kovempaa kuin kuski. 235/40-17 rengastuksella edes lukkoperää ei niin kaipaa kun tuntuu (matalan ja camber-korjatun) perän pito olevan kohdillaan niinkin. Painoo siitä tekisi mieli karsia, mutta kun siviilikäytössä on. Tolla meni alastaro pappaklupin päivillä 1:42 joka ny kertoo lähinnä mun vajavaisista taidoista, muualta ei oo tullu kellotuksia. Eli kohtuu-budjetilla kiinni touhuun.

              Mutsilla oli joskus stumppi e36 318ti ja se nelipyttynen kone oli imho kyllä perseestä. Lisäksi hävisin sillä paskalla V6 Vectralle liikennevaloissa kun näin perslätkän vasta kun se katos horisonttiin enkä ole päässyt sen yli vieläkään (12 vuotta sitten). Kyllä ne polkuauton painoiset 16v hontat pieksee ihan hyvin endurance-sarjan kärjessä mutta miksi tieten tahtoen lähteä vajailla tehoilla radalle jos et kuitenkaan ole niistämässä sitä e30 paljaille pelleille heti? Sitäpaitsi e30 318is raiskaamisessa on aina se riski että pappaklupi saa vihiä ja tulee perseseivästämään sut

              Tossa ny jotain mielipidettä kun on noilla tullu ajeltua,

              T AV
              E36:n alan pikku hiljaa kallistua itsekin. Sen puolesta puhuu monikin asia. Parempi ja jäykempi kori, varsinkin kun viskoo kaiken turhan ulos ja samalla paranee teho/paino suhde.

              Noita E36 525:ia saa kohtuu edukkaasti. Mitenkäs noiden varaosien kanssa, minkä hintaisia ne ovat verrattuna esim. E30? Entäpäs moottorin huoltaminen ja "värkkääminen" omatoimisesti. Mukana taitaa olla vanos, mutta ei kai se nyt mitään rakettitiedettä voi olla, jos ne Laakkosen pojatkin osaa fiksata niitä...

              Ei taida olla kumminkaan helposti saatavilla "puolihalpoja" lisähevosia tuosta moottorista?

              Comment

              • asvirkku
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 514
                • Bern

                #52
                Originally posted by Keimo View Post
                E36:n alan pikku hiljaa kallistua itsekin. Sen puolesta puhuu monikin asia. Parempi ja jäykempi kori, varsinkin kun viskoo kaiken turhan ulos ja samalla paranee teho/paino suhde.

                Noita E36 525:ia saa kohtuu edukkaasti. Mitenkäs noiden varaosien kanssa, minkä hintaisia ne ovat verrattuna esim. E30? Entäpäs moottorin huoltaminen ja "värkkääminen" omatoimisesti. Mukana taitaa olla vanos, mutta ei kai se nyt mitään rakettitiedettä voi olla, jos ne Laakkosen pojatkin osaa fiksata niitä...

                Ei taida olla kumminkaan helposti saatavilla "puolihalpoja" lisähevosia tuosta moottorista?
                Mun arvio on, että 192 (vakio) --> 215 hp pitäisi onnistua fiksulla ram-air, extreme-chip + takapöntön vaihtamalla eli <1ke. Tästä eteenpäin menee sitten osta mieluummin halpa e36M3 radalle -linjalle. Vastoin Essonbaaria mulla on edessä pappaklupin lehti jossa tämä on todetty dynossa (+15 kW Chippi Extreme Tuning -merkkinen).

                3.15 peräkin on Suomen sykkyräradoille sellaisenaan kohtuu hyvä, joten jos nyt jostain on pakko tehdä niin puslat kuntoon, auto tonttiin, pamput, etujarrujen viilennysputket, kunnon renkaat, ehkä punosletkut. Ja painoa pois.

                Ja sitten keskittyisin pääosin siihen ajamiseen, rata-ajossa noista ei mee kuin jarrulevyjä ja paloja (ja renkaita...), itse käytän Mobil 1 rallyformula 5W50 koneessa.
                Tai no meni tossa monottaessa kardaanin rättinivel, ~35e.

                Osia padasta lähtien saa halvalla kun noita on niin helvetisti Suomessa. Bemu-osa, KL-Varaosat, ...

                Telalla mustaa kattomaalia pintaan ja kovaa ajoa, perkele, siihen ne on tehty eikä lasikuituhimmeleiksi.

                AV
                e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #53
                  Ai pärkkele, tässähän alkaa jo selkäkin kostua pelkästä fiilistelystä. Kyllä se on vaan pakko saada joku pulkka alle, että pääsee hiertään Ahveniston rengasvalleja ja kaiteita.

                  Yritin hakea e36 taksin ja coupen painoja, mutta ei sattunut silmään mistään?

                  Millaiset tuon jarrut on vakiona, riittänee perusrappaukseen?

                  E28:sta tulee vaan mieleen Der Alte ja sen sammarit.

                  Comment

                  • Mikazu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 266
                    • -

                    #54
                    tuossa ois valmis peli..

                    http://www.nettiauto.com/viewVehicle...&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?id_vehicle_type=@id_make=8@id_mo del=@id_car_type=18@id_fuel_type=@id_gear_type=@pf rom=@pto=@yfrom=@yto=@search=Hae

                    Comment

                    • saulih
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 208
                      • Jyväskylä

                      #55
                      äkkiä hakemaan

                      Comment

                      • eeki
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1966
                        • HKI

                        #56
                        Originally posted by Keimo View Post
                        Millaiset tuon jarrut on vakiona, riittänee perusrappaukseen?
                        Jaksan aina toistaa tätä stooria kun tulee puhe jarruista: taannoin käytiin btcf-membereiden kanssa Grönthalin Karin tallilla jutustelemassa, sieltä mieleen jäi Karin sanat siitä että e36 325 vakiojarrut (orkkislevyillä + paloilla!) riittää täysin mainiosti Ahveniston tauottomaan tahkoamiseen. Motulin (RBF600? en muista enää) jarrunesteitä suositteli kylläkin. Näitä vekottimia ko. miehellä on siis "muutama": www.xtremerace.fi/ajokalusto.php

                        Pointtina siis että jos täysin kunnossa olevat vakiojarrut alkavat apparalla häviämään, kannattaa katsoa peiliin onko päähän ilmestynyt h*lvetin iso reikä / olisiko jarrutustekniikassa jotain parantamisen varaa.
                        Ducati 998 -02 //

                        Comment

                        • asvirkku
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 514
                          • Bern

                          #57
                          Originally posted by eeki View Post
                          Jaksan aina toistaa tätä stooria kun tulee puhe jarruista: taannoin käytiin btcf-membereiden kanssa Grönthalin Karin tallilla jutustelemassa, sieltä mieleen jäi Karin sanat siitä että e36 325 vakiojarrut (orkkislevyillä + paloilla!) riittää täysin mainiosti Ahveniston tauottomaan tahkoamiseen. Motulin (RBF600? en muista enää) jarrunesteitä suositteli kylläkin. Näitä vekottimia ko. miehellä on siis "muutama": www.xtremerace.fi/ajokalusto.php

                          Pointtina siis että jos täysin kunnossa olevat vakiojarrut alkavat apparalla häviämään, kannattaa katsoa peiliin onko päähän ilmestynyt h*lvetin iso reikä / olisiko jarrutustekniikassa jotain parantamisen varaa.
                          Moi,

                          Pitää paikkansa - esim e30 kilpuriin vaihdettiin takaisin paljon pienemmät Zimmermannin orkkiskoon levyt ja lisättiin jäähyputket wilwoodin jatkuvien ongelmien jälkeen - ja hyvin pläigää.

                          Grönthalilla on varmaan tosin muitakin syitä ettei vuokra-autoissa ole 3ke Brembon satseja...

                          Teräspunosletkut tuovat hieman poljintuntumaa ja ehkäisevät minimaalisesti häviämistä - itse käytän siis teräspunoksia ja norminesteitä, kisanesteet kun maksaa roughly parissa vuodessa teräspunoksien verran.

                          15 euron viritys on viilennykseen haitariputket etujarruille, ei ainakaan mee levyt kieroksi vaikka kuinka repii. Itellä ei kyllä oo siviiliautossa näitä.

                          Ja reikä- sekä uralevyt ainakin kuluttavat palat helvetin nopeesti, mielestäni purevatkin aavistuksen paremmin kuin vakkarit äärijarrutuksessa. Näitä saa Fixuksesa pilkkahintaan (Zimmermann sport, Ate powerdisk)

                          Mut ei 325 tosiaan tarvi ekana brembon bling-sarjaa vaikka se kiva oiskin, noi on kaikki markan tai kahen virityksiä...

                          Painoista: Ulkomuistista, rekisteriotteista, e36 coupe 1400, sedan 1300 kg.

                          t AV
                          Last edited by asvirkku; 22-01-2007, 08:34.
                          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                          Comment

                          • Calypsocoupe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 2932
                            • Vihti

                            #58
                            Originally posted by Keimo View Post
                            Yritin hakea e36 taksin ja coupen painoja, mutta ei sattunut silmään mistään?
                            ETK tarjoaa sedanin peruskorille 218kg ja coupelle 329kg eli toi sadan kilon ero voi pitää kutinsa.

                            Originally posted by asvirkku
                            Tolla meni alastaro pappaklupin päivillä 1:42 joka ny kertoo lähinnä mun vajavaisista taidoista, muualta ei oo tullu kellotuksia.
                            Ihan mielenkiinnosta, lyhyellä vai pitkällä lähtösuoralle tulevalla mutkalla?
                            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                            Comment

                            • Susi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 473
                              • Kuopio, Suomi

                              #59
                              Originally posted by Keimo View Post
                              Ai pärkkele, tässähän alkaa jo selkäkin kostua pelkästä fiilistelystä. Kyllä se on vaan pakko saada joku pulkka alle, että pääsee hiertään Ahveniston rengasvalleja ja kaiteita.

                              Yritin hakea e36 taksin ja coupen painoja, mutta ei sattunut silmään mistään?

                              Millaiset tuon jarrut on vakiona, riittänee perusrappaukseen?

                              E28:sta tulee vaan mieleen Der Alte ja sen sammarit.
                              Hiukan OT mutta luin jostain, että E36 sedanin kori ilman kaatuvia takapenkkejä olisi 15% vääntöjäykempi kuin kuin kaatuvilla takapenkeillä varustettu coupen kori. Onko kaikissa coupeissa kaatuvat takapenkit vakiona?
                              Radallahan korin vääntöjäykkyydestä on etua, tosin coupe on hiukan matalampi ja ehkä muutenkin virtaviivaisempi.

                              Comment

                              • Rosi
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 474
                                • Lapinjärvi, Kouvola

                                #60
                                Ei mun coupes ainakaa oo kaatuvia takapenkkejä:think
                                Nyt: Bmw E92 325 -07

                                EX: Bmw E36 320 Coupe -95, Bmw E36 325 Cabriolet -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎