Onko kukaan lastuttanut/ muuten virittänyt automaattivaihteista E39 TDS:sää? Ajattelin hankkia lisää tehoa lastun avulla, mutta mietityttää kestääkö tuo laatikko. Vakionahan siinä on 280nm ja taitaa tuo automaatti olla suunniteltu max. 330nm väännölle.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TDSA:n lastutus
Collapse
X
-
Moi
Itselläni edellinen auto oli E39 TDSA ja tilasin Karalalta siihen lastun ja ero vakioon oli huomattava. Tarkoista tehon ja väännön lisäyksistä ei ole tietoa, mutta ainakin se 20% Karalan mukaan tuli lisää. Lastun vaihdonkin voi itse tehdä, on nimittäin ihan yksinkertainen juttu. Laatikosta kestävyydestä voi sitten joku tietävämpi sanoa.
-
-
Originally posted by zeizeiAlkoiko tupruttamaan savua lastunvaihdon jälkeen? Huomasitko kulutuksessa muutoksia?syytä savutuksen lisääntymiseen en tiedä. Kulkupuoli pysyi samanlaisena kokoajan.
Comment
-
-
Pasi H.
-97 525 TDSA,teholastun laitoin heinäkuussa.Lastun jälkeen olen ajanut n. 8000 km.Kulutus noussut pari desiä/100km.Savutus ei normaaliajossa lisääntynyt mutta esim. ohituskiihdytyksessä pukkaa kyllä savua putken täydeltä.Mitään faktaa tehon/väännön lisäyksestä ei ole kun autoa ei penkitetty missään vaiheessa.Perstuntuma heti lastun asennuksen jälkeen kertoi kyllä että teho/vääntö kasvoi.Speksien mukaan ~20 kW/50 Nm lisäys.
Comment
-
Piti hyllyttää koko savupruutta kun ei noilla nokikoneilla mitään tee...
Mutta niinkuin mailman sanoi, lastu on ehdottomasti edullisin ja helpoin keino saada tehoa ahdettuihin dieseleihin ja se on tosi! Sitäpaitsi taitaa lassikin olla aika riippuvainen Karalan lastusta jossain vaiheessa kun "projekti" etenee.
Comment
-
-
Originally posted by StoneMoi
Itselläni edellinen auto oli E39 TDSA ja tilasin Karalalta siihen lastun ja ero vakioon oli huomattava. Tarkoista tehon ja väännön lisäyksistä ei ole tietoa, mutta ainakin se 20% Karalan mukaan tuli lisää. Lastun vaihdonkin voi itse tehdä, on nimittäin ihan yksinkertainen juttu. Laatikosta kestävyydestä voi sitten joku tietävämpi sanoa.
Mitäs muuten kustansi? Tarviko tinailla lastua vaihtaessa?
Comment
-
-
Itsellä ainakin alkuperäiset piirit (2 kpl) on tinattu. Pitää viedä jollekin ammattilaiselle, joka irrottaa nuo alkuperäiset ja asentaa kannat piirilevylle, joihin on sitten helppo tarvittaessa vaihtaa lastua. Ei kannata kyllä itse yrittää irrottaa nuita juotoksia, ellei ole kokemusta, sopivaa juotosimuria tai piirinirroituskolvia.BMW X3 -15
BMW 530D -08
BMW 320D -99
BMW 525TDSA Touring -98
BMW 318IS -90
Comment
-
-
Originally posted by StonePiti hyllyttää koko savupruutta kun ei noilla nokikoneilla mitään tee...
Mutta niinkuin mailman sanoi, lastu on ehdottomasti edullisin ja helpoin keino saada tehoa ahdettuihin dieseleihin ja se on tosi! Sitäpaitsi taitaa lassikin olla aika riippuvainen Karalan lastusta jossain vaiheessa kun "projekti" etenee.
Kyllä tuo ohjelmointi on huomattavasti parempi ja turvallisempi. Pikkaisen on käyrät erilaisia noiden kahden kesken (ainakin dieseleissä). Voidaan reilusti väittää, että suomalainen ohjelmointiosaaminen on maailman huippua ainakin dieseleiden osalta. Karalahan myy osaamista jo Eurooppaakin (käsittääkseni).
Comment
-
-
Viritys ODB-ohjelmoinnilla ei tietääkseni onnistu näissä vanhemmissa dieseleissä (TDS-moottorisissa). Korjatkaa jos olen väärässä.
Etuja fysikaaliselle piirin vaihdolle on hinta ~150€ ja sitten sen voi tarvittaessa vaihtaa itse ilmaiseksi takaisin esim. myyntitilanteessa. Ainakin paikallinen merkkiliike ei pidä lastutetuista autoista. Luulisi kyllä, että niillä on myös nuo ohjelmointilaitteet, joilla palauttaa alkuperäinen ohjelma.BMW X3 -15
BMW 530D -08
BMW 320D -99
BMW 525TDSA Touring -98
BMW 318IS -90
Comment
-
-
Originally posted by StonePiti hyllyttää koko savupruutta kun ei noilla nokikoneilla mitään tee...
Mutta niinkuin mailman sanoi, lastu on ehdottomasti edullisin ja helpoin keino saada tehoa ahdettuihin dieseleihin ja se on tosi! Sitäpaitsi taitaa lassikin olla aika riippuvainen Karalan lastusta jossain vaiheessa kun "projekti" etenee.E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
-
Originally posted by KeimoSiis ainakin minä ymmärrän vaihdettavan "lastun" ja ODB-ohjelmoinnin ei tavalla. LAstu on geneerinen ohjelma, mikä on poltettu piiriin. ODB-portin kautta taas suunnitellaan autokohtainen ohjelma, joka ottaa yksittäisen auton erityispirteet huomioon sekä samalla voidaan ohjelmoida laatikon toimintaa, mikä on aikas tärkeää vääntöjen hallinnan johdosta.
Kyllä tuo ohjelmointi on huomattavasti parempi ja turvallisempi. Pikkaisen on käyrät erilaisia noiden kahden kesken (ainakin dieseleissä). Voidaan reilusti väittää, että suomalainen ohjelmointiosaaminen on maailman huippua ainakin dieseleiden osalta. Karalahan myy osaamista jo Eurooppaakin (käsittääkseni).
Comment
-
Comment