Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDSA:n lastutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeizei
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 147
    • Oulu

    TDSA:n lastutus

    Onko kukaan lastuttanut/ muuten virittänyt automaattivaihteista E39 TDS:sää? Ajattelin hankkia lisää tehoa lastun avulla, mutta mietityttää kestääkö tuo laatikko. Vakionahan siinä on 280nm ja taitaa tuo automaatti olla suunniteltu max. 330nm väännölle.
    BMW X3 -15
    BMW 530D -08
    BMW 320D -99
    BMW 525TDSA Touring -98
    BMW 318IS -90
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Moi

    Itselläni edellinen auto oli E39 TDSA ja tilasin Karalalta siihen lastun ja ero vakioon oli huomattava. Tarkoista tehon ja väännön lisäyksistä ei ole tietoa, mutta ainakin se 20% Karalan mukaan tuli lisää. Lastun vaihdonkin voi itse tehdä, on nimittäin ihan yksinkertainen juttu. Laatikosta kestävyydestä voi sitten joku tietävämpi sanoa.
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • zeizei
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 147
      • Oulu

      #3
      Alkoiko tupruttamaan savua lastunvaihdon jälkeen? Huomasitko kulutuksessa muutoksia?
      BMW X3 -15
      BMW 530D -08
      BMW 320D -99
      BMW 525TDSA Touring -98
      BMW 318IS -90

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by zeizei
        Alkoiko tupruttamaan savua lastunvaihdon jälkeen? Huomasitko kulutuksessa muutoksia?
        Savutus ei heti lastu asennuksen jälkeen lisääntynyt, mutta kulutus tietenkin nousi jonkin verran. Outo juttu oli se, jotain värkkäsin viime talvena autoon ja mulla oli akunkenkä irti n. tunnin ja sen jälkeen lähdin hallilta savutus oli huomattavaa.. syytä savutuksen lisääntymiseen en tiedä. Kulkupuoli pysyi samanlaisena kokoajan.
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          -97 525 TDSA,teholastun laitoin heinäkuussa.Lastun jälkeen olen ajanut n. 8000 km.Kulutus noussut pari desiä/100km.Savutus ei normaaliajossa lisääntynyt mutta esim. ohituskiihdytyksessä pukkaa kyllä savua putken täydeltä.Mitään faktaa tehon/väännön lisäyksestä ei ole kun autoa ei penkitetty missään vaiheessa.Perstuntuma heti lastun asennuksen jälkeen kertoi kyllä että teho/vääntö kasvoi.Speksien mukaan ~20 kW/50 Nm lisäys.

          Comment

          • LASSI-S
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 4918
            • hattula/hämeenlinna.

            #6
            jättäisin nuo lastut hyllylle homehtumaan.
            E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

            Comment

            • mailman
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 8003
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by LASSI-S
              jättäisin nuo lastut hyllylle homehtumaan.
              Kyllähän nuo lastut ahdettuihin vehkeisiin potkua tuo hinta/laatusuhteeltaan parhaiten(?).
              G01 ///M40i '19
              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
              E39 ///M5 '00

              Comment

              • katajism
                Newbiemmer
                • Sep 2004
                • 23
                • hämeenkyrö

                #8
                Yhden e34 525 tds:n lastuttaneena voin kertoa että kulkupuoleen tuli huomattava lisä. Vaunun kanssa erityisesti huomasi. 0-100 aika (siis ilman vaunua) parani n 1.7 sek.
                e46 330d t -00

                Comment

                • Stone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 4074
                  • Helsinki

                  #9
                  Piti hyllyttää koko savupruutta kun ei noilla nokikoneilla mitään tee...

                  Mutta niinkuin mailman sanoi, lastu on ehdottomasti edullisin ja helpoin keino saada tehoa ahdettuihin dieseleihin ja se on tosi! Sitäpaitsi taitaa lassikin olla aika riippuvainen Karalan lastusta jossain vaiheessa kun "projekti" etenee.
                  E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                  VW Pornstarter (työjuhta)
                  Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                  Finnmaster T8







                  Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                  Comment

                  • AKSU
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 402
                    • Nivala

                    #10
                    Originally posted by Stone
                    Moi

                    Itselläni edellinen auto oli E39 TDSA ja tilasin Karalalta siihen lastun ja ero vakioon oli huomattava. Tarkoista tehon ja väännön lisäyksistä ei ole tietoa, mutta ainakin se 20% Karalan mukaan tuli lisää. Lastun vaihdonkin voi itse tehdä, on nimittäin ihan yksinkertainen juttu. Laatikosta kestävyydestä voi sitten joku tietävämpi sanoa.

                    Mitäs muuten kustansi? Tarviko tinailla lastua vaihtaessa?

                    Comment

                    • zeizei
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 147
                      • Oulu

                      #11
                      Itsellä ainakin alkuperäiset piirit (2 kpl) on tinattu. Pitää viedä jollekin ammattilaiselle, joka irrottaa nuo alkuperäiset ja asentaa kannat piirilevylle, joihin on sitten helppo tarvittaessa vaihtaa lastua. Ei kannata kyllä itse yrittää irrottaa nuita juotoksia, ellei ole kokemusta, sopivaa juotosimuria tai piirinirroituskolvia.
                      BMW X3 -15
                      BMW 530D -08
                      BMW 320D -99
                      BMW 525TDSA Touring -98
                      BMW 318IS -90

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #12
                        Originally posted by Stone
                        Piti hyllyttää koko savupruutta kun ei noilla nokikoneilla mitään tee...

                        Mutta niinkuin mailman sanoi, lastu on ehdottomasti edullisin ja helpoin keino saada tehoa ahdettuihin dieseleihin ja se on tosi! Sitäpaitsi taitaa lassikin olla aika riippuvainen Karalan lastusta jossain vaiheessa kun "projekti" etenee.
                        Siis ainakin minä ymmärrän vaihdettavan "lastun" ja ODB-ohjelmoinnin ei tavalla. LAstu on geneerinen ohjelma, mikä on poltettu piiriin. ODB-portin kautta taas suunnitellaan autokohtainen ohjelma, joka ottaa yksittäisen auton erityispirteet huomioon sekä samalla voidaan ohjelmoida laatikon toimintaa, mikä on aikas tärkeää vääntöjen hallinnan johdosta.

                        Kyllä tuo ohjelmointi on huomattavasti parempi ja turvallisempi. Pikkaisen on käyrät erilaisia noiden kahden kesken (ainakin dieseleissä). Voidaan reilusti väittää, että suomalainen ohjelmointiosaaminen on maailman huippua ainakin dieseleiden osalta. Karalahan myy osaamista jo Eurooppaakin (käsittääkseni).

                        Comment

                        • zeizei
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 147
                          • Oulu

                          #13
                          Viritys ODB-ohjelmoinnilla ei tietääkseni onnistu näissä vanhemmissa dieseleissä (TDS-moottorisissa). Korjatkaa jos olen väärässä.

                          Etuja fysikaaliselle piirin vaihdolle on hinta ~150€ ja sitten sen voi tarvittaessa vaihtaa itse ilmaiseksi takaisin esim. myyntitilanteessa. Ainakin paikallinen merkkiliike ei pidä lastutetuista autoista. Luulisi kyllä, että niillä on myös nuo ohjelmointilaitteet, joilla palauttaa alkuperäinen ohjelma.
                          BMW X3 -15
                          BMW 530D -08
                          BMW 320D -99
                          BMW 525TDSA Touring -98
                          BMW 318IS -90

                          Comment

                          • LASSI-S
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 4918
                            • hattula/hämeenlinna.

                            #14
                            Originally posted by Stone
                            Piti hyllyttää koko savupruutta kun ei noilla nokikoneilla mitään tee...

                            Mutta niinkuin mailman sanoi, lastu on ehdottomasti edullisin ja helpoin keino saada tehoa ahdettuihin dieseleihin ja se on tosi! Sitäpaitsi taitaa lassikin olla aika riippuvainen Karalan lastusta jossain vaiheessa kun "projekti" etenee.
                            mitäs mä sillä teen kun on mekaaninen pumppu tulossa ton sähköisen tilalle. eipä tuossa autossa enään mitään lastutettavaa sitten ole
                            E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                            Comment

                            • Stone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 4074
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Keimo
                              Siis ainakin minä ymmärrän vaihdettavan "lastun" ja ODB-ohjelmoinnin ei tavalla. LAstu on geneerinen ohjelma, mikä on poltettu piiriin. ODB-portin kautta taas suunnitellaan autokohtainen ohjelma, joka ottaa yksittäisen auton erityispirteet huomioon sekä samalla voidaan ohjelmoida laatikon toimintaa, mikä on aikas tärkeää vääntöjen hallinnan johdosta.

                              Kyllä tuo ohjelmointi on huomattavasti parempi ja turvallisempi. Pikkaisen on käyrät erilaisia noiden kahden kesken (ainakin dieseleissä). Voidaan reilusti väittää, että suomalainen ohjelmointiosaaminen on maailman huippua ainakin dieseleiden osalta. Karalahan myy osaamista jo Eurooppaakin (käsittääkseni).
                              Hyvä, että tarkensit "lastun" ja tuon ohjelmoinnin erot. Eli minulla oli juuri tuollainen ohjelmointi versio, jolla ohjattiin minun käsityksen mukaan pelkästään syöttöä. Laatikolle on oma prommi johon minun tapauksessani ei koskettu. Ja autoni oli vm. 97 eikä tarvinnut mitään juotella, vaan nosti eprommin pienellä meisselillä pois ja toinen tilalle. Juu Karala myy varmasti Eurooppaan, koska oli viime talvena kaliforniassakin opettamassa miten ohjelmoidaan...
                              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                              VW Pornstarter (työjuhta)
                              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                              Finnmaster T8







                              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎