Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys venttiili-istukoiden koneistuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apk
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 106

    Kysymys venttiili-istukoiden koneistuksesta

    Minulla oli bemarin n57 sylinterikansi moottorikoneistamolla venttiili-istukoiden koneistuksessa ja samalla kannen tasopinta oikaistiin ja venttiilit hiottiin.
    Koneistamo kertoi myös tehneensä venttiilien pitotestin alipaineella.

    Kansi vietiin koneistamoon sen takia kun venttiilit vuotivat hieman.
    Tämän pystyi toteamaan siten että kun kaadoin irtonaiseen kanteen bensiiniä imu- ja pakokanaviin niin osa venttiileistä oli vuotanut muutaman tipan bensiiniä tunnin aikana.

    Tein saman vuototestin koneistetulle kannelle ja jokainen venttiili vuoti kuin seula! Bensiiniä valui venttiileistä aivan norona.
    Tein nämä vuototestit bensiinillä venttiilijouset asennettuina.

    Mitähän tässä hommassa on nyt mennyt koneistamolla pieleen? Ei varmaan ole tuollainen vuoto koneistuksen jälkeen ihan normaalia?
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6198
    • Helsinki

    #2
    Joo, ei ole normaalia tuollainen vuotaminen, koneistamisen jälkeen. Hyvä että olet tehnyt testin, kun ei olisi ollut hyvä homma huomata vasta kun kone läjässä. Siihen en osaa vastaa mitä siellä on mokattu, mutta sitä voisi kysyä, että mites tälläinen juttu, kun kävi ilmi
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Juho_
      BTCF Member
      • Jul 2016
      • 1069
      • Suomi

      #3
      Vaihtoehtoja on monia, mut tuossa kohtaa olisin ihan ekana yhteydessä koneistamoon jossa ko. työ tehty ja kysyisin että voiko katsoa mikä juttu.

      Niin ei tarvii foorumilla asiaa spekuloida.

      Seetit saa ajettua soikeaksi, tai väärään kulmaan, samoin venttiilit - tai pinnanlaatu voi olla karhea, epätasainen esim. seetejä koneistaessa terä voi alkaa värisemään jos tylsä terä tai ajetaa liia rajulla syötöllä / nopeudella.
      Tai seetin koneistuksessa keskitys ei ole onnistunut vaan esim. liian ohuella tai mahdollisesti kierolla ohjurilla keskitetty.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2558
        • .

        #4
        Originally posted by Apk View Post
        Koneistamo kertoi myös tehneensä venttiilien pitotestin alipaineella.
        :think Jos kansi on alipaineella testattu ja venttiilit ovat pitäneet, niin jokin ei nyt kyllä täsmää. Onko kansi myös kasattu koneistamossa vai itsekö kasasit? Ovatko venttiilit varmasti juuri niille kuuluvissa paikoissa?
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • Apk
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 106

          #5
          Menin tänään uudestaan käymään koneistamolla kannen kanssa.
          Kerroin että bensat valuu venttiilien luota pihalle kun kanaviin kaataa bensaa.
          Koneistaja testasi kannen uudestaan alipainetesterillä ja sanoi että ihan kunnossa on ja ei muuta kuin moottori kasaan vaan ja kovaa ajoa.
          Sanoi että nestetesti on huono koska ne vuotaa aina koneistetussa kannessa.
          Venttiilit kuulemma asettuvat itsestään 10km ajon jälkeen jolloin ne ovat sitten tiiviit.

          Näytin heille vielä liitteen mukaista bmw:n korjaamokäsikirjasta tulostettua dokumenttia venttiilien kulmista ja kysyin onko venttiili-istukan kulmat koneistettu valmistajan ohjearvojen mukaisesti. Koneistaja sanoi että ei ole koneistettu sillä heillä on vakioterä käytössä jolla tekevät. "Valve seat angle" on kuulemma ainoa kulma millä on merkitystä ja muilla kulmilla ei ole mitään väliä oli vastaus.

          Mitä olette asiantuntijat mieltä? Onko homma mennyt ihan ok eli uskaltaako moottorin kasata vai onko homma mennyt pieleen ja koneistus pitää teettää uudelleen jossain muualla?
          Attached Files
          Last edited by Apk; 24-07-2023, 16:48.

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3826
            • Finnland

            #6
            Minä varmaan koettaisin venttiilien hiontaa ja katselisin mitä se tekee tuolle vuototestille. Mutta vähän mutua, ei silleen kokemusta.
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3571
              • Raisio

              #7
              Helppo sanoa, kasaa kone ja aja 10km ja pitää. Harva avaa konetta ja tekee tiivistysmittausta uudestaan.

              Pientä vuotoa ei ajossa huomaa ja eikä pienestä vuodosta heti hajoa, joten mahdolliset takuut jo takana jos alkaakin huonon työn takia isommin vuotamaan.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • Juho_
                BTCF Member
                • Jul 2016
                • 1069
                • Suomi

                #8
                Jos pitopinnat eri kulmalla, esim. 46° / 45° ni jää kapea pitopinta joka on paljon herkempi heitoille.
                Silloin ymmärtää tuon että pitäisi käyttää konetta että kuluu.

                Paineistamalla saa kyllä melkein kaikki vuotamaan missä pientäkään jälkeä pitopinnoissa, esim. syöpymää.
                Alipaineistus ei oo niin herkkä mut kertoo riittävästi.

                Irroititko ja asensitko venttiilit itse?
                Jos kyllä, niin ota joku vuotava venttiili irti ja kato pitopinta kaavausvärin kanssa niin sit tietää jo suunnillee mikä on pielessä jos ei jo ennen sitä ilmene.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • Apk
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2008
                  • 106

                  #9
                  Otin muutaman venttiilin irti kannesta ja testasin värjätä venttiililautasen ja venttiili-istukan permanent tussilla ja pyöritin venttiiliä muutaman kierroksen istukkaa vasten. Kaavausväriä ei ollut käytössä mutta olettaisin tussin ajavan saman asian? Hiomatahnaa en käyttänyt. Kuvassa näkyy pitopinta. Onko teidän mielestä ok lopputulos?

                  Onko tällä nyt merkitystä kun koneistaja sanoi käyttäneensä jotain vakioterää jolla venttiili-istukan muut kulmat eivät tule samaan kulmaan mitä kyseisessä moottorissa alun perin on ollut?
                  Imu ja pakopuolen correction angle innerissa on aika iso ero kulmassa.

                  Valmistajan ilmoittamat arvot:
                  Correction angle inner intake 36 astetta
                  Correction angle inner exhaust 60 astetta

                  Uskaltaako tuon moottorin nyt laittaa kasaan tuollaisenaan vai pitäisikö vielä läpätä kaikki venttiilit ja tehdä sitten vuototesti bensiinillä uudestaan?
                  Attached Files
                  Last edited by Apk; 24-07-2023, 21:59.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by Apk View Post
                    Otin muutaman venttiilin irti kannesta ja testasin värjätä venttiililautasen ja venttiili-istukan permanent tussilla ja pyöritin venttiiliä muutaman kierroksen istukkaa vasten. Kaavausväriä ei ollut käytössä mutta olettaisin tussin ajavan saman asian? Hiomatahnaa en käyttänyt. Kuvassa näkyy pitopinta. Onko teidän mielestä ok lopputulos?

                    Onko tällä nyt merkitystä kun koneistaja sanoi käyttäneensä jotain vakioterää jolla venttiili-istukan muut kulmat eivät tule samaan kulmaan mitä kyseisessä moottorissa alun perin on ollut?
                    Imu ja pakopuolen correction angle innerissa on aika iso ero kulmassa.

                    Valmistajan ilmoittamat arvot:
                    Correction angle inner intake 36 astetta
                    Correction angle inner exhaust 60 astetta

                    Uskaltaako tuon moottorin nyt laittaa kasaan tuollaisenaan vai pitäisikö vielä läpätä kaikki venttiilit ja tehdä sitten vuototesti bensiinillä uudestaan?
                    Minun silmään tuo näyttää siltä että terä on värissyt koneistaessa eikä ole viimeistelty läppäämällä. :think
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Juho_
                      BTCF Member
                      • Jul 2016
                      • 1069
                      • Suomi

                      #11
                      Terä värissyt, ei oo OK.. läppäämällä saattaa saada vielä kuntoon ilman et joutuu viemää koneistettavaks uudestaan mut koneistamon asiakaspalvelu jos toimii niin tuo menisi uusiks.

                      Pitopinta on 45° niin kunhan sitä ei muuta niin on OK.
                      Varmaa ajettu vaa 45° terällä tuo eli muut kulmat jää tekemättä , millä virtaukseen ym vaikutetaan vaan.
                      Aika moni tekee näin "huoltotyönä" vaikka pitopinta jää normaalia leveämmäks.

                      Luultavasti alkaa olemaan kulunut terä, tai liikaa teroiteltu = liian ohut niin on herkkä värisemään.
                      Ei oo näissä kansissa erityisen kovaa tavaraa seetirenkaat et teetättäis normaalisti haasteita.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎