Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 tdsa:n ahtimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LASSI-S
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 4918
    • hattula/hämeenlinna.

    525 tdsa:n ahtimen vaihto

    eli auto on 94 vuoden 525tdsa garretin rusinan kokoiseslla ahtimella,
    tarkoitus olisi kohta puoleen vaihtaa isopi turbiinipuoli, onko kellään kokemusta tai tietoa mikä turbiini puoli sopisi tuohon pakopesään vai pitääkö koko ahdin vaihtaa. pakopesän pitäisin sen vuoksi vakiona koska ahdin lähtee ton kokoisella pakopesällä hyvin mukaan alhaiselta kierroksilta.

    ja mitä lastutuksen jälkeen voisi tuolla vakio ahtimella saada tehoja lisää koneen kestävyyttä riskeeramatta.

    jam muutenkin olisi kiva saada tietää tds:n tehonlisäyksestä. 200-220 kaakia olisi tarkoitus ottaa irti tosta vehkeestä, onko kuinka iso homma?
    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
  • Mauri H.
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 270
    • Salo

    #2
    Moro.

    Kyllä joudut koko ahtimen uusimaan, tuossa alkaa se pakopuoli ahdistamaan jo melko maltillisillakin tehonlisäyksillä, se taas kuumentaa konetta ja pudottaa myös tehoa.

    Joku vaikka Holsetin korvausahdin voisi olla sopiva, noille tehotarpeilla pesäkoot n. 50 mm imu ja 55 mm pako riittää paremmin kuin hyvin, pako voi olla hitusen ahtaampikin, mutta mielestäni ei alle 50, alkuperäisen ahtimen koosta en tiedä, mutta lienee jotain 45 mm pakopesällä.

    Bemarin pumpussa on aika hyvä rakenne, ja saattaa ihan vakiohiluilla juurikin riittää tuonne yli 200 hv:hen, täysille se kuitenkin pitää saada, ja lastullahan tämä onnistuu, kannattanee harkita esim. Karalalla käyttämistä, eli keskisuomen autosäädössä Jyväskylässä. Siellä säädetään autokohtaisesti, ja tiedän että ihan vakiohiluillakin on otettu kovia tehoja, esim mersun 2,2 lirtaisesta CDi:stä tällä hetkellä 185 hv ja joku 470 Nm. Tosin tuossa autossa mielestäni liikutaan jo pitkällä vakioturbon riittämättömyyden puolella.

    Välijäähdyttäjän vaihtoa kannattaa kanssa miettiä, varsinkin jos ahtopaineet kovasti lastun kanssa nousevat, ja myös ahtoputkien ja letkujen riittävyys on hyvä tarkistaa, että pysyvät kiinni.
    F11 530D xDrive

    Comment

    • rei7pir8
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 248

      #3
      Jos tavoitteena on yli 200 hv niin kyllä siihen joutuu vaihtaan koko ahtimen. Se pakopesä käy ahtaaksi ja se rassaa moottoria!
      Ruiskutuspumppuun joutuu vaihtaan isomman elementin koska vakioelementillä...sillä sais kyllä tarvittavan soppamäärän aikaseen mutta, ruiskutus venyy niin pitkäksi että hyötysyhde muuttuu erittäin huonoksi!
      Eli vaihdat paljon isomman coolerin, pikkasen isomman ahtimen niin löytyy myös alavääntöä, pumppuun isompi elementti ja käyt teettämässä vaikka turbotecillä autokohtasen lastun niin eiköhän siitä vähintään se 220 hv ja 400 nm irtoa! Tuon 400 nm vois saada vakioahtimellakin mutta ei 200 hv koska, isommilla kierroksilla se käy pieneksi!
      525iA -91
      518i -90
      324tdic -88

      Comment

      • rei7pir8
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 248

        #4
        No niin! Maurihan se ehti tännekkin! :lol: Tällä Maurilla on semmonen Mersu että liikahtaa! :o Kiusaa M3 E46 Bemareitakin!!

        Ja siitä vakiopumpun riittävyydestä...olen tehnyt viribokseja näihin tds-moottoreihin ja niillä saa soppaa niin paljon kuin pumpusta riittää mutta kun tämä ei lisää ennakkoa niin järkevä tehoraja on siinä 180-190 hv paikkeilla.
        Eli jos lastulla laitetaan lisää ennakkoa ja syöttöä niin päästään 200 hv,
        ehkä ylikin.
        525iA -91
        518i -90
        324tdic -88

        Comment

        • Mauri H.
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 270
          • Salo

          #5
          Joo, tuo ruiskutuksen venyminen on tosiaan ongelma vakioelementeillä ajettaessa, ennakko on hankala löytää kohdalleen, varsinkin jos ei lastulla saa ennakkoa muuttuvaksi ajotilanteiden mukaan.

          Omaani sain tänään uuden Holsetin pultattua, sen kanssa loppuu 7 millin elementit kesken :( Pientä hienosäätöä ja uusi pakoputken etuosa niin saa huomenna ottaa tyypit.

          Turbo on muuten 9 litraisesta Scaniasta, uusi kuitenkin.
          F11 530D xDrive

          Comment

          • 518i 86
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 126

            #6
            Paljonko maksaa että kyseisestä bemarista saadaan ulos tuo runsas 200hv? Jos vääntöä on yli 400nm niin mites voimansiirto kestää. Onko muita pullonkauloja?

            Ja sitten se tärkein 8): Mikä on arvioitu kiihtyvyys 0-100 ja huippunopeden lisäys?

            Sitten vähemmän tärkeä asia: Miten kulutus muuttuu normaaliajossa?

            Comment

            • TONI_VAAN
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 210

              #7
              tuota

              mikä kone tuossa ysinelosessa 525 turbo dieselissä on jos saa udella sen vois asentaa E-kolmikymppiin jos vaa mahtuu =o) :sekasin:

              Comment

              • Sene
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 925
                • Enschede, The Netherlands

                #8
                Originally posted by Mauri H.
                Joo, tuo ruiskutuksen venyminen on tosiaan ongelma vakioelementeillä ajettaessa, ennakko on hankala löytää kohdalleen, varsinkin jos ei lastulla saa ennakkoa muuttuvaksi ajotilanteiden mukaan.

                Omaani sain tänään uuden Holsetin pultattua, sen kanssa loppuu 7 millin elementit kesken :( Pientä hienosäätöä ja uusi pakoputken etuosa niin saa huomenna ottaa tyypit.

                Turbo on muuten 9 litraisesta Scaniasta, uusi kuitenkin.
                Ilmotteleppa jos sopis tulla joskus mersua katsastamaan Salossa on oma sijainti.
                F11 LCI 535xi


                Ex.

                E36 320i sedan
                E36 LCI 328i coupe
                E61 LCI 530xi

                Comment

                • rei7pir8
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 248

                  #9
                  Re: tuota

                  Originally posted by TONI_VAAN
                  mikä kone tuossa ysinelosessa 525 turbo dieselissä on jos saa udella sen vois asentaa E-kolmikymppiin jos vaa mahtuu =o) :sekasin:
                  Siinähän on M51:nen. Sama on myös 325 tds:ssä
                  Siinä oiski kova peli...ihmettelen kun kukaan(??) ei ole tehnyt semmosta.
                  Pienellä virittelyllä liikahtaa samaan tahtiin kuin E30:nen M50B25 koneella!
                  525iA -91
                  518i -90
                  324tdic -88

                  Comment

                  • Mauri H.
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 270
                    • Salo

                    #10
                    Originally posted by Sene
                    Originally posted by Mauri H.
                    Joo, tuo ruiskutuksen venyminen on tosiaan ongelma vakioelementeillä ajettaessa, ennakko on hankala löytää kohdalleen, varsinkin jos ei lastulla saa ennakkoa muuttuvaksi ajotilanteiden mukaan.

                    Omaani sain tänään uuden Holsetin pultattua, sen kanssa loppuu 7 millin elementit kesken :( Pientä hienosäätöä ja uusi pakoputken etuosa niin saa huomenna ottaa tyypit.

                    Turbo on muuten 9 litraisesta Scaniasta, uusi kuitenkin.
                    Ilmotteleppa jos sopis tulla joskus mersua katsastamaan Salossa on oma sijainti.
                    Joo, totta kai sopii, heitä vaikka yv:llä ehdotuksia...

                    Violetin vivahtava farkku 17" AMG vanteilla, ihan vakion näköinen, yksi 3" putki ilman mitään kromipäitä. Matala alusta ja perässä toistaiseksi 300 TD ja TURBO (saavat väistyä DIESEL - kyltin tieltä).

                    Koitetaan pitää aika matalaa profiilia tuon perhefarkun kanssa.
                    F11 530D xDrive

                    Comment

                    • rei7pir8
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 248

                      #11
                      Originally posted by 518i 86
                      Paljonko maksaa että kyseisestä bemarista saadaan ulos tuo runsas 200hv? Jos vääntöä on yli 400nm niin mites voimansiirto kestää. Onko muita pullonkauloja?

                      Ja sitten se tärkein 8): Mikä on arvioitu kiihtyvyys 0-100 ja huippunopeden lisäys?

                      Sitten vähemmän tärkeä asia: Miten kulutus muuttuu normaaliajossa?
                      Jos tyydyt 180-190 hv niin se on vielä edullista mutta yli 200 hv vaatii jo varmasti yli 2k€!

                      Se kaksoismassavauhtipyörä siinä on heikoin kohta. Omassa 324 td:ssä oli sama vauhtipyörä kuin M51 Tds moottorissa ja se kesti vaan 40 tkm josta viritettynä 20 tkm.
                      Siinä ei tehoa ollut kuin ehkä korkeintaan 160 hv mutta vääntöä oli niin :shock:
                      Se veti jo 1500 kierroksesta aina 5000 kierrokseen asti täysillä.
                      Tuo alavääntö on mahtava ajossa mutta pahinta voimansiirrolle!

                      Noita hevosvoimia ei suoraan kannata verrata benskoneisiin koska vääntöä löytyy huomattavasti enemmän.
                      525iA -91
                      518i -90
                      324tdic -88

                      Comment

                      • petska
                        Newbiemmer
                        • Mar 2004
                        • 15

                        #12
                        sen uudemman 2.5 diiselin saa mahtuun E30 kun hieman viistää imusarjasta ritapellin puolelta se ei ole iso homma ja teholastulla/boksin uudelleen ohjelmoimalla saa jonkun 180hp 330-360nm väännöt mutta sitten joudut turbon ja ehkä pumpun vaihtaan tai muuttaan mekaaniseksi ja vaihtaan isomman syöttöpään hp-diesel ja pp-diesel on tehnyt ainakin ylivieskan suunnalla kyseisiä muutoksia....eli 524td pumppu 525tds....

                        Comment

                        • TONI_VAAN
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 210

                          #13
                          niih mutta

                          niih mutta entäs teho/vääntö vakiona??
                          ja kui paljo tosta koneesta pitä olla valmis maksamaan??

                          Comment

                          • Dj Niksperi
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 2437
                            • Salo, Finland

                            #14
                            Originally posted by Mauri H.
                            Originally posted by Sene
                            Originally posted by Mauri H.
                            Joo, tuo ruiskutuksen venyminen on tosiaan ongelma vakioelementeillä ajettaessa, ennakko on hankala löytää kohdalleen, varsinkin jos ei lastulla saa ennakkoa muuttuvaksi ajotilanteiden mukaan.

                            Omaani sain tänään uuden Holsetin pultattua, sen kanssa loppuu 7 millin elementit kesken :( Pientä hienosäätöä ja uusi pakoputken etuosa niin saa huomenna ottaa tyypit.

                            Turbo on muuten 9 litraisesta Scaniasta, uusi kuitenkin.
                            Ilmotteleppa jos sopis tulla joskus mersua katsastamaan Salossa on oma sijainti.
                            Joo, totta kai sopii, heitä vaikka yv:llä ehdotuksia...

                            Violetin vivahtava farkku 17" AMG vanteilla, ihan vakion näköinen, yksi 3" putki ilman mitään kromipäitä. Matala alusta ja perässä toistaiseksi 300 TD ja TURBO (saavat väistyä DIESEL - kyltin tieltä).

                            Koitetaan pitää aika matalaa profiilia tuon perhefarkun kanssa.
                            No kyllähän olen kuullut legendaa tuosta salossa pyörivästä superdiisselistä ! Kiinnostaisi kyllä nähdä tuo laite...voisi olla mielenkiintoinen näky...jos vaan passaa! :lol: :lol: 8) :lol: :lol:
                            BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                            Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                            -Team Pussihousu-
                            Salo///Works
                            sigpic

                            Comment

                            • Mauri H.
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 270
                              • Salo

                              #15
                              Originally posted by Dj Niksperi
                              No kyllähän olen kuullut legendaa tuosta salossa pyörivästä superdiisselistä ! Kiinnostaisi kyllä nähdä tuo laite...voisi olla mielenkiintoinen näky...jos vaan passaa! :lol: :lol: 8) :lol: :lol:
                              Passaahan se, tänään sain taas ajoon, ja pientä hienosäätöä vaatii, mutta voimaa tuntuu olevan reilusti, vaikkei syöttö ole vielä läheskään täysillä.

                              Perhanan BMC:n ilmanputsari on ihan perseestä, tuntuu ahdistavan aivan älyttömästi, pitää korvata Piper Crossilla.
                              F11 530D xDrive

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎