Announcement

Collapse
No announcement yet.

324Td syysflunssa pahenee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocker
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1023
    • Suburb of SUUR-Oulu

    324Td syysflunssa pahenee

    elikkä holysmoke-dieselfoorumillakin tätä ongelmaa arssinoitu, van eipä sitä ratkaisua tahdo kukaan keksiä.

    Vikadiagnoosi

    Elikkäs tänne lisätään vielä että antureitten vastukset mitattu, heittoa n.1Kohm per anturi (vrt paikallaan olevat ja irtaallaan olevat), ei kai ne kaikki voi samanaikaan sökönä? Auto kuitenkin pelaa lämpöisenä niinkuin pitääkin. Tuli semmoista mieleen että paljonkos ne antureitten toleranssit ovat? 1% vai 10% vai mitä ne on? Oliskos kellään faktaa tuosta kaksoislämpöanturin toiminnasta, mihin se mittaa sitä lämpötilaa?
    T:Tero
    2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
    Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
    EX: 524Tda, 324TdicT
    Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
    ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...
  • bmw harrastelija
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 758
    • -

    #2
    Miten olet mitannut anturit? Tee jonkulainen kuvaaja mittauksista. Näin erotat itsekkin helposti rikkinäisen anturin. Vaikka vaaka-akselille lämpötila ja pystyakselille mitattu vastus arvo. Tuleehan samat arvot myös johdon toisesta päästä...
    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
    Alex von Falkenhausen

    Comment

    • Rocker
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1023
      • Suburb of SUUR-Oulu

      #3
      Originally posted by bmw harrastelija
      Miten olet mitannut anturit? Tee jonkulainen kuvaaja mittauksista. Näin erotat itsekkin helposti rikkinäisen anturin. Vaikka vaaka-akselille lämpötila ja pystyakselille mitattu vastus arvo. Tuleehan samat arvot myös johdon toisesta päästä...
      Anturit on mitattu tietyssä lämpötilassa suoraan anturin nastoista, toiset kannessa paikallaan kone kylmänä ja toiset irtaallaan, ja oletuksena on että lämpötilaheitto on maks 10 ast mitattavien anturien välillä. Toki tekisin tollaisen kuvaajan heti kun saisin tietoon anturin vastusvälin jolla se toimii. Nyt vain pitäisi saada vastusarvot vaikka +20asteeseen, siittähän se lähtis. Miinus50:tä vaan anturiin ja pakkaselle, mittaus, toisinpäin sitten keittämällä. Ilman sitä vastusväliä se kuvaajahomma ei anna oikeaa kuvaa, tai sitten pitää vaan olettaa että mittarin näyttämä tietyssä lämpötilassa on oikein. DDE-yksiköltä en ole mitannut arvoja koska en mistään ole onnistunut saamaan kytkykuvia.
      T:Tero
      2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
      Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
      EX: 524Tda, 324TdicT
      Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
      ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

      Comment

      • bmw harrastelija
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 758
        • -

        #4
        Mittaat juurikin muutamista pisteistä ja hahamotat käyrän paprulle. Jos toisesta kuvaajasta tulee suora tai muuten todella apljon poikkeava, on anturi rikki. Kato kaikki johot vielä.
        thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
        Alex von Falkenhausen

        Comment

        • jpeltoma
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 600
          • pirkanmaa

          #5
          Mulla on itellä toi M51 kone, mutta jotain mitä tulee mieleen:

          Onko sillä kuinka paljon ajettu, savuttaako tai viekö öljyä kun kunnolla ajaa kuumaksi ja polkasee rankemmin? Eli onko suljettu pois, että kone ei ole väljä?

          Oletko tarkistanut pumpun staattisen ennakon? Sitä voi itekin arpoo siirtämällä/pyöräyttämällä pumppua koneen suuntaan.

          Onko sulla siinä DSL tuloputkessa läpinäkyvää palaa? Ts. Meneekö putkissa ilmaa kun starttailet => pumppu ei tee heti painetta suuttimille?
          __________________________________________________ ________________________
          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

          Comment

          • Rocker
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1023
            • Suburb of SUUR-Oulu

            #6
            Originally posted by bmw harrastelija
            Mittaat juurikin muutamista pisteistä ja hahamotat käyrän paprulle. Jos toisesta kuvaajasta tulee suora tai muuten todella apljon poikkeava, on anturi rikki. Kato kaikki johot vielä.
            Täytyy kokeilla tätä, kiitos
            324td kytkistä oliskos kellään??
            T:Tero
            Last edited by Rocker; 10-11-2005, 07:31.
            2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
            Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
            EX: 524Tda, 324TdicT
            Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
            ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

            Comment

            • Rocker
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1023
              • Suburb of SUUR-Oulu

              #7
              Originally posted by jpeltoma
              Mulla on itellä toi M51 kone, mutta jotain mitä tulee mieleen:

              Onko sillä kuinka paljon ajettu, savuttaako tai viekö öljyä kun kunnolla ajaa kuumaksi ja polkasee rankemmin? Eli onko suljettu pois, että kone ei ole väljä?

              Oletko tarkistanut pumpun staattisen ennakon? Sitä voi itekin arpoo siirtämällä/pyöräyttämällä pumppua koneen suuntaan.

              Onko sulla siinä DSL tuloputkessa läpinäkyvää palaa? Ts. Meneekö putkissa ilmaa kun starttailet => pumppu ei tee heti painetta suuttimille?
              Ajettu mittarin mukaan 255tkm, sempä uskoo ken tahtoo, kone ei savuta, vie öljyä n.1,5ltr / 10tkm josta suurin osa auton alle . Väljyyttä en oikein usko syyksi koska auton kulku on sellainen kuin sen pitääkin olla, jaksaa vetää vastasia kunnolla, verrattu muihin td-kolmisatkuihin.
              Pumpun ennakkoahan ei ole tarkistettu, ja sitä itsekin vähän epäilen, mutta miten se ennakko olisi itsestään säätynyt. Itse alan kallistua tuohon itse pumppuun, kuhan se ei olisi menossa rikki, kulutus pysyny kyllä ennallaan, veto myös. Tunnetusti noissa sähköpumpuissa ollut kaikenlaisia ongelmia. Ilmoja ei mene polttoaineputkessa.
              T:Tero
              2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
              Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
              EX: 524Tda, 324TdicT
              Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
              ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                #8
                Eikös sen pumpun tuottaman sisäisen paineen pysty mittaan DSL-pumppu pajalla? Kertoisko se sitten jotain faktaa pumpun kunnosta. Tosta ajotuksesta senverran, että M51:ssä se menee liian myöhäiselle kun jakoketju venuu kilometrien myötä. Mutta sillonkin se vaikuttaa lähinnä ekaks puolilämpöisenä käynnistymiseen, joutuu sahaan.

                En osaa sanoo jos wanha jakohihna venyy, niin kuin paljon se muuttaa pumpun ajoitusta? Eli onko sulla koska vaihdettu jakohihna/tarkistettu? Saakohan muuten M21:ssä minkätasoista vikailmoitusta DDE:ltä? Sekin kertois jotain jos sais luettua ne viat muistista. Noita lukulaitteita alkaa pyöriin harrastajien nurkissa, ettei tartta viralliseen huoltoon mennä kalliisti lukeen.
                Last edited by jpeltoma; 10-11-2005, 09:26.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • jani1632
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 2243
                  • Etelä-pohjanmaa

                  #9
                  Omaa kokemusta volkkari/volvo 2.5 tdi:stä...
                  Kammmen /nokan perusajoituksen ollessa pielessä kylmäkäynnistys nimenomaan pakkasella on todella heikkoa!!
                  Eli tuossa tapauksessa lähtisin siitä että tarkistaisin /säätäisin kampi/nokkalinjan kohdalleen tarvittavin"tulkein" ja sen jälkeen pumpun kellotus...
                  Äläkä sano että ei ole satuttu näihin...sanomattakin on selvää että myös jakoremmi kuluu ja näin ollen muuttaa ennakoita....hetken kun miettii
                  Tallin täytteet:
                  E70 3.0d -09
                  E34 540ia -94
                  E39 520d -00
                  E39 528i M-sport -00
                  E60 520i -04
                  E30 -86
                  E61 520da -09

                  Comment

                  • jani1632
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 2243
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by jani1632
                    Omaa kokemusta volkkari/volvo 2.5 tdi:stä...
                    Kammmen /nokan perusajoituksen ollessa pielessä kylmäkäynnistys nimenomaan pakkasella on todella heikkoa!!
                    Eli tuossa tapauksessa lähtisin siitä että tarkistaisin /säätäisin kampi/nokkalinjan kohdalleen tarvittavin"tulkein" ja sen jälkeen pumpun kellotus...
                    Äläkä sano että ei ole satuttu näihin...sanomattakin on selvää että myös jakoremmi kuluu ja näin ollen muuttaa ennakoita....hetken kun miettii
                    Ja se jakoremmin kuluminen / uusiminen vaikuttaa yllättävän paljon ennakoihin!!
                    Tallin täytteet:
                    E70 3.0d -09
                    E34 540ia -94
                    E39 520d -00
                    E39 528i M-sport -00
                    E60 520i -04
                    E30 -86
                    E61 520da -09

                    Comment

                    • Rocker
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1023
                      • Suburb of SUUR-Oulu

                      #11
                      Originally posted by jani1632
                      Ja se jakoremmin kuluminen / uusiminen vaikuttaa yllättävän paljon ennakoihin!!
                      Remmi vaihdettu 33tkm sitten -04 kesäkuussa, eli ajeltu on jo tovi tuolla remelillä. Nokan/kammen/pumpun ajoituksia ei ole tarkastettu, täytyy tarkistaa ne viikonloppuna. No sellaistakin väläyteltiin tuossa päivänä muutamana että venttiilit vois kantaa.. kuulemma dsl-mersuissa yleinen syy huonoon kylmäkäynnistymiseen, lämpöisenä sitten pelaa kuin unelma. Täytyypä katsella kaikki nämä vaihtoehdot läpi viikonloppuna samalla kun vaihtaa ne anturit.
                      T:Tero
                      2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                      Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                      EX: 524Tda, 324TdicT
                      Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                      ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                      Comment

                      • Rocker
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1023
                        • Suburb of SUUR-Oulu

                        #12
                        Originally posted by jpeltoma
                        En osaa sanoo jos wanha jakohihna venyy, niin kuin paljon se muuttaa pumpun ajoitusta? Eli onko sulla koska vaihdettu jakohihna/tarkistettu? Saakohan muuten M21:ssä minkätasoista vikailmoitusta DDE:ltä? Sekin kertois jotain jos sais luettua ne viat muistista. Noita lukulaitteita alkaa pyöriin harrastajien nurkissa, ettei tartta viralliseen huoltoon mennä kalliisti lukeen.
                        Käväsin tuossa syksyllä DSL-pajalla tässä oulussa, ei pysty lukemaan DDE:tä kun ei satu justiinsa olemaan bosch:n testerissä m21:n ohjelmaa. Autodata kyllä ilmoittaa ettei siittä saa mitään irti, tiedä sitten saako siitä. Eipä tule mieleen nyt ketään kellä olisi täälä oulussa se lukulaite, jos on, pyydän häntä ilmottautumaan
                        T:Tero
                        2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                        Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                        EX: 524Tda, 324TdicT
                        Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                        ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                        Comment

                        • Tumppa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1812
                          • Oulu

                          #13
                          pitäskö tuo tulla ihmetteleen viikonloppuna...pistetään vaikka osiksi koko motti jos ei vikaa muuten löydy..jos sittenkään
                          F31 320d LCI

                          Comment

                          • jani1632
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 2243
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by Rocker
                            Remmi vaihdettu 33tkm sitten -04 kesäkuussa, eli ajeltu on jo tovi tuolla remelillä. Nokan/kammen/pumpun ajoituksia ei ole tarkastettu, täytyy tarkistaa ne viikonloppuna. No sellaistakin väläyteltiin tuossa päivänä muutamana että venttiilit vois kantaa.. kuulemma dsl-mersuissa yleinen syy huonoon kylmäkäynnistymiseen, lämpöisenä sitten pelaa kuin unelma. Täytyypä katsella kaikki nämä vaihtoehdot läpi viikonloppuna samalla kun vaihtaa ne anturit.
                            T:Tero
                            Joo eli ihan yhtähyvin nuo venttiilivälyksien "puuttuminen" voi aiheuttaa huonoa kylmäkäynnistystä,bemarin tuntien asia vaan on usein niin että välykset on vähän liiankin suuria,johtuen kuluneesta nokasta/vivuista..

                            Mutta kun nuo välykset ja ajoitukset tarkistaa ja säätää niin "flunssa" tod.näk katoaa ja vetokin paranee
                            Tallin täytteet:
                            E70 3.0d -09
                            E34 540ia -94
                            E39 520d -00
                            E39 528i M-sport -00
                            E60 520i -04
                            E30 -86
                            E61 520da -09

                            Comment

                            • Rocker
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 1023
                              • Suburb of SUUR-Oulu

                              #15
                              Originally posted by jani1632
                              Joo eli ihan yhtähyvin nuo venttiilivälyksien "puuttuminen" voi aiheuttaa huonoa kylmäkäynnistystä,bemarin tuntien asia vaan on usein niin että välykset on vähän liiankin suuria,johtuen kuluneesta nokasta/vivuista..

                              Mutta kun nuo välykset ja ajoitukset tarkistaa ja säätää niin "flunssa" tod.näk katoaa ja vetokin paranee
                              Itsekin epäilen liikasuuria välyksiä ennemmin kuin tuota kantamista. Toivottavasti ongelmat tosiaan poistuu, ja vetoki saa parantua, mutta sitten alkaa luistamaan tuo kytkin , loppuu vakiokytkin kesken
                              T:Tero
                              2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                              Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                              EX: 524Tda, 324TdicT
                              Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                              ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎