Mulla on defan säteilylämmitin E46:ssa, kuten Tozillakin. Ja samansuuntaisia kokemuksia, eli melko minimaalista on ainakin perstuntumalta se hyöty. Ei ihme, että mielenlämmitin -nimellä kulkee maailmalla
Current rides:
F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000
Previous rides:
E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
Yhden lämmityskerran kokemuksella (eilen lyötiin Calix kiinni), niin kyllä tuosta selvästi hyötyä oli! Käynnistys ei ollut samanlaista "myrkynjuontia" kuin parina aikaisempana aamuna, ja lämmöt kiipes hyvin nopeesti sinisen yläosaan.
Mulla 530deessä säteilylämmitin ja selvästi huonommin siinä on potkua kuin lohkolämppäreissä. -20 kelillä kannattaa pitää vähintään 5h piuhassa niin on jotain vaikutusta eli pehmeämmin pörähtää käyntiin vaikka kone pyytääkin hehkutusta. Lauhoilla keleillä (-2) 3h lämmityksen jälkeen on voinut startata jopa ilman hehkutusta.
Kyllä mulla ainakin toimii säteilylämmitin E39 528:ssa aivan loistavasti.Tietysti jonkinverran pitemmän lämmitysajan vaatii jos vertaa normaaliin lohkikseen mutta ei sitä nyt tuntikausia tarvi hehkuttaa.Kyllä se riittää että motti lämpeää sinne +5- +10 asteen tienoille.Kyllä varmasti saa lämmitellä kauan aikaa jos haluaa että lämpömittarin viisari rupeaa nousemaan.Tarkoitus on vaan esilämmittää eikä yrittää lämmittää moottoria käyntilämpöiseksi.
Katselin tänään ajotietokoneesta jäähdytysnesteen lämpöjä: auto oli 3,5 tuntia lämmityksessä, ulkona oli -20 - -18, auton käynnistyksessä auton oma mittari näytti -17,5. Ja jäähdytysneste oli 0 asteista. Katsokaapa muutkin mitä teillä näyttää ja kertokaa olosuhteet ja lämmitysaika. Varsinkin noiden tosi hyvin toimivien lämmittimien tulokset kiinnostaa. Niin ja kertokaa myös säteilylämmittimen valmistaja.
Ohjeet miten lämpötilan näytön saa päälle löytyy näistä:
Iso ajotietokone:
Eilen oli täällä -22 ja oli lämmityksessä 2h ja jäähdytysnesteen lämpötila oli tuolloin +5 ja mulla siis säteilylämmitin.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Mutta sinulla on V8, eikös siinä ole 2 lämmityselementtiä?
Kyllä, molemmissa lohkoissa.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Jos pakkasta ollut 20 ja 2 tuntia lämmityksessä niin m62:ssa ainakin lämpömittäri hieman nousee. Jos vertaa vaikka kesä olosuhteita niin ei se mittari aamulla nouse yhtään. Eli moottori on lämpimämpi kuin kesällä joten voi varmasti sanoa, että laite toimii niinkuin pitääkin.
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Kaksi tuntia säteilylämmitin päällä ulkolämpötila – 4,5 ja moottorin veden lämpötila 24 astetta. Lämmitin on Defa ja moottori on M52B28TU. On ehkä hyvä muistaa perinteisen- ja säteilylämmittimen pieni toiminnallinen ero. Normaalin lämmittimen vastus on suoraan vesitilassa, jolloin vesitilassa oleva vesi lämmittää moottorin. Kun taas säteilylämmitin johtaa lämmön lohkon kautta moottoriin, jonka kautta lämpö siirtyy lohkossa olevaan vesitilaan.
Lämmittimissä on tehoa ainoastaan n. 500 wattia, ei sillä parin sadan kilon murikkaa kovin lämpimäksi saa. Tarkoitushan on saada moottori niin lämpimäksi, että voitelu toimii alusta saakka moitteettomasti. Ei ole tarkoituskaan että lämpöä alkaa virrata välittömästi auton sisätiloihin.
Kaksi tuntia säteilylämmitin päällä ulkolämpötila – 4,5 ja moottorin veden lämpötila 24 astetta. Lämmitin on Defa ja moottori on M52B28TU. On ehkä hyvä muistaa perinteisen- ja säteilylämmittimen pieni toiminnallinen ero. Normaalin lämmittimen vastus on suoraan vesitilassa, jolloin vesitilassa oleva vesi lämmittää moottorin. Kun taas säteilylämmitin johtaa lämmön lohkon kautta moottoriin, jonka kautta lämpö siirtyy lohkossa olevaan vesitilaan.
Lämmittimissä on tehoa ainoastaan n. 500 wattia, ei sillä parin sadan kilon murikkaa kovin lämpimäksi saa. Tarkoitushan on saada moottori niin lämpimäksi, että voitelu toimii alusta saakka moitteettomasti. Ei ole tarkoituskaan että lämpöä alkaa virrata välittömästi auton sisätiloihin.
Ensinnäkin kyselin säteilijän tehoja noilla yli -25 asteen pakkasilla.Varmaan noilla pikkupakkasilla riittääkin.
Tämähän se jutun juoni olikin.Kuten kirjoitit säteilijä on moottorin "pinnassa" ja teholtaan n.300W.Lohkis on vesitilassa ja teholtaan n.500-550W.
Reilu vuosi sitten kävin keskusteluja (omaan autooni lämmitintä etsiessä) lämmittimien todellisista tehoista eri mallien välillä useamman henkilön kanssa.Silloin valitsin ehdottomasti lohkolämmittimen (kun suurella vaivalla sattui käypänen löytymään).
Tämä aloittamani theardi syntyi eräästä väittelystä työpaikalla.Eräs tyyppi kehui säteilijää maasta taivaaseen.Omistaa Corollan jossa vesitilavuus ehkä 5 litraa.Siihen ehkä riittääkin 280W:n säteilijä.Toisella kaverilla on E39 523:n myöskin säteilijällä.Eikä todellakaan kehuja saanut.Ei oikein rivikuutosen kokoinen pata lämpeä suurella vesitilavuudella kuulemma tarpeeksi suurilla pakkasilla.No onhan se tietysti tyhjää parempi.
Aika suuria eroja on ilmoitetuissa säteilijöiden tehoissa.Ainakin jos ymmärrän täältä lukemani oikein.Voisiko erot selittyä asennuspaikasta moottorissa vai lämmittimestä itsestään?
Jaa, mulla sattuu olemaan calix merkkinen säteilylämmittin, missä mainitaan tehoksi 500W. Tarkoitettu m52 koneisiin.
Mun Defa otti tehoa verkosta mittarin mukaan noin 430W. Pitää katsella noita nesteen lämpöjä ajotietokoneesta jahka opin noitten piiiiitkien ohjeiden avulla sen tekemään. Tänään oli töissä pitkään tolpassa lähes 0-kelissä ja lämpö oli jo lähtiessä siellä sinisellä alueella vähän yli sen alimman merkin. Viikonlopun pakkasissa jäi taas alamerkkiin tai vähän alle.
Katselin tänään ajotietokoneesta jäähdytysnesteen lämpöjä: auto oli 3,5 tuntia lämmityksessä, ulkona oli -20 - -18, auton käynnistyksessä auton oma mittari näytti -17,5. Ja jäähdytysneste oli 0 asteista. Katsokaapa muutkin mitä teillä näyttää ja kertokaa olosuhteet ja lämmitysaika. Varsinkin noiden tosi hyvin toimivien lämmittimien tulokset kiinnostaa. Niin ja kertokaa myös säteilylämmittimen valmistaja.
Täytyy myös ottaa noissa vertailuissa huomioon että mikä on jäähdytysnesteen lämpötila lämmmitykseen laitettaessa.Esim jos on vain vähän pakkasta ja on vaikka illalla ajellut autolla niin ei se aamuksi ehdi kokonaan jäähtyä.Tuossa yhtenä aamuna katsoin ajotietokoneesta kun oli -5 astetta pakkasta ja olin ajanut autolla viimeksi 10 tuntia sitten niin nesteet oli vielä +5 astetta.Tuommonen kiuas ei heti jäähdy...
Comment