Juurikin näin elikkä saavutettuun lämpötilaan vaikuttaa juurikin tuo lämpötila mistä lähdetään lämmittämään.
Ratkaiseva tekijä on mielestäni lämpötilaero jos moottori ja moottorilämmitin pysyvät vakioina. Eli jos ulkona on 0 C ja lähdetään lämmittämään niin osapuilleen 3-5 h kuluttua saavutetaan lämpötila, jossa moottorista karkaa yhtä paljon lämpöä kuin lämmitin sinne jaksaa tuoda. Jos se tasapaino lämpötila on 0 C ulkolämpötilassa esim +30 C moottorissa, niin se merkitsee sitä, että lähdettäessä lämmittämään -25 C ulkolämpötilassa päädytään +5C moottorissa lopulta.
Eli tietyn tehoinen lämmitin jaksaa lämmittää moottorin aina samaan lämpötilaeroon ulkolämpötilaan verrattuna jos auto on roikassa tarpeeksi pitkään. Toki myös tuulinen paikka ja muut vastaavat tekijät varmasti vaikuttavat hieman lämmitystulokseen.
Itse olen sitä mieltä että säteilylämmitin ei ole yhtä hyvä kuin perinteinen vesitilaan tuleva, mutta kuitenkin huomattavasti parempi kuin ei mitään. Varsinkin kun pitää lämmitystä yllä hieman perinteistä lämmitintä pitempään, jos mahdollista.
Itse olen noita lämppäreitä 2 kpl asentanut. Toisen entiseen S60 Volleen ja toisen nykyiseen 316 BMW:hen.
Saako muuten tuollaisessa vm -05 E46 316 näkymään tuon jäähdytysnesteen lämpötilan yllämainitulla kikalla?
Ratkaiseva tekijä on mielestäni lämpötilaero jos moottori ja moottorilämmitin pysyvät vakioina. Eli jos ulkona on 0 C ja lähdetään lämmittämään niin osapuilleen 3-5 h kuluttua saavutetaan lämpötila, jossa moottorista karkaa yhtä paljon lämpöä kuin lämmitin sinne jaksaa tuoda. Jos se tasapaino lämpötila on 0 C ulkolämpötilassa esim +30 C moottorissa, niin se merkitsee sitä, että lähdettäessä lämmittämään -25 C ulkolämpötilassa päädytään +5C moottorissa lopulta.
Eli tietyn tehoinen lämmitin jaksaa lämmittää moottorin aina samaan lämpötilaeroon ulkolämpötilaan verrattuna jos auto on roikassa tarpeeksi pitkään. Toki myös tuulinen paikka ja muut vastaavat tekijät varmasti vaikuttavat hieman lämmitystulokseen.
Itse olen sitä mieltä että säteilylämmitin ei ole yhtä hyvä kuin perinteinen vesitilaan tuleva, mutta kuitenkin huomattavasti parempi kuin ei mitään. Varsinkin kun pitää lämmitystä yllä hieman perinteistä lämmitintä pitempään, jos mahdollista.
Itse olen noita lämppäreitä 2 kpl asentanut. Toisen entiseen S60 Volleen ja toisen nykyiseen 316 BMW:hen.
Saako muuten tuollaisessa vm -05 E46 316 näkymään tuon jäähdytysnesteen lämpötilan yllämainitulla kikalla?
Comment