Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmittimien teho(ttomuus)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -masa-
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 6

    #31
    Juurikin näin elikkä saavutettuun lämpötilaan vaikuttaa juurikin tuo lämpötila mistä lähdetään lämmittämään.

    Ratkaiseva tekijä on mielestäni lämpötilaero jos moottori ja moottorilämmitin pysyvät vakioina. Eli jos ulkona on 0 C ja lähdetään lämmittämään niin osapuilleen 3-5 h kuluttua saavutetaan lämpötila, jossa moottorista karkaa yhtä paljon lämpöä kuin lämmitin sinne jaksaa tuoda. Jos se tasapaino lämpötila on 0 C ulkolämpötilassa esim +30 C moottorissa, niin se merkitsee sitä, että lähdettäessä lämmittämään -25 C ulkolämpötilassa päädytään +5C moottorissa lopulta.

    Eli tietyn tehoinen lämmitin jaksaa lämmittää moottorin aina samaan lämpötilaeroon ulkolämpötilaan verrattuna jos auto on roikassa tarpeeksi pitkään. Toki myös tuulinen paikka ja muut vastaavat tekijät varmasti vaikuttavat hieman lämmitystulokseen.

    Itse olen sitä mieltä että säteilylämmitin ei ole yhtä hyvä kuin perinteinen vesitilaan tuleva, mutta kuitenkin huomattavasti parempi kuin ei mitään. Varsinkin kun pitää lämmitystä yllä hieman perinteistä lämmitintä pitempään, jos mahdollista.

    Itse olen noita lämppäreitä 2 kpl asentanut. Toisen entiseen S60 Volleen ja toisen nykyiseen 316 BMW:hen.

    Saako muuten tuollaisessa vm -05 E46 316 näkymään tuon jäähdytysnesteen lämpötilan yllämainitulla kikalla?

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Pitäisi tosiaan ottaa ylös se aloituslämpö, joten nyt vaan joka aamu klo 3-4 autolle sitä tutkimaan... No kuitenkin, pitää tällä viikolla tutkia lämpöjä kun edellisen illan ajoaika kuitenkin on vakio. Tänään oli pakkasta -2,5, auto lämmityksessä 3,5 tuntia ja moottorin lämmöt oli startissa +23. Ennen tuota auto oli sammutettuna 15 tuntia, tuo eilinen mittaus tosiaan oli sen jälkeen kun auto oli Siperian olosuhteissa sammutettuna melkein kaksi vuorokautta joten varmaankin se vaikuttaa asiaan. Autoni on (kylmässä) ulkotallissa joten heikot tuulet ei vielä tuloksiin vaikuta. Lähinnä kiinnostaisi tietää, onko kaikilla yhtä tehokkaat säteilylämmittimet vai onko ne joillain supertehokkaita kuten muutamista viesteistä voisi päätellä. Lämmittimen ottoteho pitäisi vielä muistaa mitata tänään.
      E39 528iA

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #33
        Hii-o-hoi.
        Nyt toista aamua empiiristä seurantaa asian tiimoilta tehneenä voin tehdä seuraavat johtopäätökset yönyli lämmitykseen liittyen:

        Lämmitystä aamuisin n. 4h jatkuvana ja tsekkaus tiesikalta nesteenlämpö näyttää pikkusen reipasta +20 astetta celsiusta. Ulkolämpötila tainnut käydä mittauksen aikana matalimmillaan -5 asteen celsiusta kantturoissa hyvinpitkälti tarkalleen ottaen.
        Empoo vissiin yhtenäkään aamuna, mukaan lukien viime vkon arktiset olosuhteet, jäänyt nesteen lämpötilassa juurikaan alle tuon +20 asteen celsiusta.

        Yritin tuossa lämmitellä alkutalvesta samallaista keskustelua, muttei tainnu siihe aikaan vielä oikeen kukaan käyttää moottorinlämmittimiä, eli se jäi siihen. Kävin haastattelemassa tuolloin paikallista Eber-myyjää (asentavat myös sähkölämmittimiä), ja siellä kaveri sanoi, että säteilijät voivat olla tehoiltaan jopa niin matalia kuin 200W... Taijjampa tännään soitella tuonne TEMROon ja ottaa selvää lämpimikseen lämmittimen tehoista.

        Täytynee muute ottaa selvää myös siitä, että sais sisätilanlämmittimen piuhat myös autooni, oli edellinen omistaja taas köyhäilly.
        Sen verran voin sanoa, että -32 asteen celsiusta lämpötiloissa nahkajakkara ei välttämättä anna sitä parasta alkua työpäivälle...
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #34
          Nyt on tehoja mitattu: huikeat 360W tuo minun Defa ottaa tehoja (1,66A/217V). Täytyy vielä kokeilla mitä tuo näyttää kotona, siellä pitäisi olla enemmän jännitettä, mutta ei tuosta silti edes 400W mallia mitenkään saa. Joten Calix lienee parempi?
          Millä Petri.Kekkonen mittasi Defan tehot? Onkohan niissä tehot muuttuneet uudemmissa malleissa? Minulla mittari oli tuollainen: http://www.metrawatt.de/english/prod...tratester4.htm
          E39 528iA

          Comment

          • juster
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 624

            #35
            Defan lämmitinelementit jotka käyvät M52xx ja m52xxTU moottoreihin (koodit 852 ja 855) ovat teholtaan 400 W. Tämän tiedon tarkistin Defan maahantuojalta Kahalta.

            Jos taas Threadin aloittajaa kiinnostaa teho erot tavallisen ja säteily- lämmittimen osalta, kannattaa tutustua Motivan sivuille. Lämmitysaika on noin kolmannes- puolet pitempi säteilylämmittimillä.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10046
              • KVLA

              #36
              No kävin äsken tsekkaamassa varmistuksena säteilijöiden tehoja.Nuo ainakin olivat haarukassa 280-550W.Viimevuotisen tiedusteluni mukaan oletin kaikkien säteilijöiden olevan tuossa tehohaarukan alapäässä.
              Yleisimmin myyty säteilijä on tällähetkellä teholtaan kuulemma n.400W.Riippuen toki automerkistä.Oma kyselynihän nimenomaan tarkoitti Bemarien lämmittimien teokkuutta noilla kovilla pakkasilla.

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #37
                Originally posted by -masa-
                Saako muuten tuollaisessa vm -05 E46 316 näkymään tuon jäähdytysnesteen lämpötilan yllämainitulla kikalla?
                Koitappa laittaa virrat päälle ja pitää trippimittarin nollausnappia pohjassa, päästä irti heti kun tulee "test 1" teksti, ja sitten samaista nappia painelemalla kelaat kohtaan "test 19", valitset "off" ja taas kelaat kohtaan "test 7". siinä pitäis olla jäähdytysveden lämpötila.



                - Menu 7.0 Momentane Kühlmitteltemperatur

                Jos homma ei onnistunut, niin tässä vielä erään foorumilaisen hyvä sivusto:


                Ajotietokone taitaa olla E39 viitosessa samanlainen kuin E46 kolmosessa.
                Last edited by superb; 24-01-2006, 17:02.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7432
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by TJJ
                  Millä Petri.Kekkonen mittasi Defan tehot? Onkohan niissä tehot muuttuneet uudemmissa malleissa? Minulla mittari oli tuollainen: http://www.metrawatt.de/english/prod...tratester4.htm
                  Mittasin tuollaisella vanhalla ja halvalla aikoinaan Ruotsista Clas Ohlsson:ilta ostetulla pistorasiaan liitettävällä tehomittarilla. Testasin sen juuri äsken ja 2 kpl 25W lamppuja näytti kuluttavan 50-51W eli tuskin se kovin väärin näyttää ainakaan resistiivisellä kuormalla.

                  Teenpä vielä huomenissa uusintamittauksen, tiedä sitten paljonko vastuksen lämpötila vaikuttaa tehonottoon. Mulla se oli mitatessa todella kylmä. Eipä noissa mitään PTC-toiminnallisuutta kai kuitenkaan pitäisi olla.

                  EDIT: Mittasin nyt aamulla uudestaan, 421W tuli kuten näkyy (en tiiä miksi aiemmin sain 430W):


                  Auto on 2000 mallia joten oletan vastuksen olevan saman ikäinen kun on Pohjois-Ruotsista alunperin kotoisin. Käytännössä tuo ero mun lämmittimeen on kuitenkin melko olematon, ja osa siitä varmasti voi mennä erilaisten mittarien piikkiin.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 25-01-2006, 08:32.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Originally posted by Petri.Kekkonen
                    Mittasin tuollaisella vanhalla ja halvalla aikoinaan Ruotsista Clas Ohlsson:ilta ostetulla pistorasiaan liitettävällä tehomittarilla. Testasin sen juuri äsken ja 2 kpl 25W lamppuja näytti kuluttavan 50-51W eli tuskin se kovin väärin näyttää ainakaan resistiivisellä kuormalla.
                    Minä mittasin vielä kotona uudestaan ja nyt tuli arvoksi 385W (1,72A/224V). Ehkä vastus hiukan hyytyy käytön myötä, minulla se on reilut 2 vuotta vanha. Tosin mittarissa on +-2,5% toleranssi joten tuohan voi olla jopa 395W.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7432
                      • Oulu

                      #40
                      Vihdoin myös mitattu lämmitystulos, eli se M52B25TU + Defan säteilylämmitin käytössä, alkulämpö -26 astetta, loppulämpö -22 astetta, lämmitysaika 2:45 ja jäähdytysnesteen lämpötila tuon jälkeen -2 astetta. Eli kyllä se jotain auttaa. Auto ajamatta 16 tuntia ennen lämmityksen aloittamista.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 05-02-2006, 17:49.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #41
                        Originally posted by Petri.Kekkonen
                        Vihdoin myös mitattu lämmitystulos, eli se M52B25TU + Defan säteilylämmitin käytössä, alkulämpö -26 astetta, loppulämpö -22 astetta, lämmitysaika 2:45 ja jäähdytysnesteen lämpötila tuon jälkeen -2 astetta. Eli kyllä se jotain auttaa. Auto ajamatta 16 tuntia ennen lämmityksen aloittamista.
                        Siis mitä vittua, eihän tuosta ole käytännössä mitään hyötyä??
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7432
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Rahu
                          Siis mitä vittua, eihän tuosta ole käytännössä mitään hyötyä??
                          Musta tossa on 20 asteen ero ulkolämpöön, on se paljon enemmän kuin ei mitään. TJJ:n raportoima tulos oli myös tuo 20 asteen ero ulkolämpöön. Pitää tutkailla huomenna pitempää lämmitystä töissä.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 05-02-2006, 18:26.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Terou
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 791
                            • Tampere

                            #43
                            Mulla on Calixin säteilylämmitin M52B28 koneessa ja kyllä siitä ihan selkeää hyötyä on. Tyhjäkäynnin ja lämpömittarin viisarin perusteella olen arvioinut, että se lämmittää koneen kahden tunnin lämmityksellä noin 20 astetta ulkölämpötilaa lämpimämmäksi. Tänään oli ulkona -25 ja lämmitys oli vajaa kolme tuntia, tyhjäkäynti tasoittui melkolailla heti normaaliin. Ilman lämmitystä tyhjäkäynti käyttäytyy samoin n. +5 asteen lämpötilassa.

                            Äkkiseltään voisin kuvitella kun olen katsonut sekä Defan että Calixin lämmittimien muotoa, että Calixi olisi tehokkaampi. Calixihan on ainakin tuohon M52B28 koneeseen sellainen pitkä palikka, kun taas Defa oli sellainen lyhyt lituska. Niin sillä perusteella tuo Calix lämmitäisi konetta laajemmalta. Toisaalta Defan kiinnitys on kuitenkin tukevampi ja lämpöä paremmin johtava, niin se ehkä tasoittaa eroa. Tiedä sitten...
                            E46 M3 perän lukkoyksikkö
                            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #44
                              Ok, mä käsitin väärin että ero vain 4 astetta..
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              • minurmi
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2003
                                • 222
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Originally posted by TJJ
                                Minä mittasin vielä kotona uudestaan ja nyt tuli arvoksi 385W (1,72A/224V). Ehkä vastus hiukan hyytyy käytön myötä, minulla se on reilut 2 vuotta vanha. Tosin mittarissa on +-2,5% toleranssi joten tuohan voi olla jopa 395W.
                                Itse asiassa noilla arvoilla mitä oot saanut niin vastuksen tehoksi tulee 406 Wattia ja niillä aiemmillakin arvoilla yli 400 W. Siis jos käyttöjännite olisi sen normaalin 230V.
                                ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                                ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                                ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                                ex. E36 316i -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎