memebuy23buy

Apuvirran anto Bemarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    #46
    Tuli tuossa mieleeni että jos auto hajoaa siitä oikeaoppisesti apuvirtaa annettaessa niin eikö kyseessähän ole silloin valmistajan epäpätevyys/välinpitämättömyys elektroniikan "suojauksia" kohtaan?
    Ellei siis apuvirran anto ole erikseen kielletty ohjekirjassa.

    Nykyisinhän maailma menee siihen että kaikkea roskaa tehdään siellä missä sitä halvimmalla pystytään tekemään eikä laatuunkaan panosteta. Ei ihme jos näistä liukuhihna-autoista pari hajoaa helposti vaikka jo pienestäkin virtapiikistä.

    Ameriikan malliinhan auton pitää kestää apuvirran anto ellei sitä erikseen kielletä Mikä mahtaa olla siinä kohtaa valmistajan näkemys aiheesta?
    F31 328i M-Sport

    Comment

    • M o S
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 159

      #47
      On todellakin monta syytä miksi sitä ei saisi antaa siis apuvirtaa mutta yleisin syy on se että sähkö käyttäytyy todella erikoisesti jos mukana on elektroniikkaa tai muuta... kun annat virtaskaa sinun uudesta M5 (tämä on esimerkki) ja sielä on vaikka minkämoista boxia ja muuta niin vaikka sinulla on kyseiset kaapelit akun navoissa kiinni voi paskimmassa tapauksessa kuormittaa kyseisiä piirejä vaikka sitä ei uskoisikaan. Työni puolesta teen akkujen/autojen kanssa hyvin paljon ja kyseisiä virran väärästä paikasta kiertämisiä on käynyt! nyt joku sanoo että eihän se mullakaan ole kiertänyt vaikka 30 kertaa olen tehnyt mutta silloin on jo hyvä onni ollut mukana... sähkö etsii useimiten helpoimman ja vähiten vastustavan paikan mennä läpi mutta kun puhutaan auton käynnistysvirroista jotka ovat satoja ampeereitä niin se menee hieman erilailla. Uusissa autoissa on myös tehty jännitteen säädin sen verran heikoista osista että kun omassasi autossa on kaikki päällä ja sitten otetaan 2 verroin tehoa ellei enemmänkin niin jännitteen säätäjä voi sanoa itsensä irti. Mutta se syy miksi ei saisi akun lähelle laittaa - napaa niin johtuu vanhoista lyijy akuista joista tulee höyrystynyttä happoa joka kaapeleiden yhdistyksen aikana tulevasta kipinöinnistä "räjähtää" jolloin akusta voi lähteä esim pari kennoa taivaan tuuliin. Mutta jos on esim huoltovapaa hyytelöakku niin semmoisessa ei ole kyseistä vaaraa. Mutta paras on kuin on auton ostanut ottaa selville pystyykö kyseisellä autolla antamaan/ottamaan apusähköä ja onko kohtia mistä sitä voi antaa.
      BMW - The ultimate driving machine
      ___________________________________________
      - E30 325i Cabriolet
      ex - E23 732iA
      ex - E30 320i Cabriolet
      ex - E28 535i

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Niin ja edelleenkin pitää nyt ymmärtää se, että välttämättä mitään vaurioita eikä edes mahdollisuutta vaurioihin synny, mikäli ottava ja antava auto on kaikin puolin sähkölaitteiltaan ehjä eikä akku jäässä. Jokin nyt on kuitenkin sen akun tyhjentänyt jos apuvirtaa pitää antaa tai ottaa. Jos/kun akku on päässyt tyhjenemään ja näillä yöpakkasilla yhden yön seissyt, apuvirtaa tarvitsevan auton akku olla jäässä ja oikosulussa. Tällöin kun vastaanottava auto lähteekin käymään pelkällä apuvirralla ja heti kun sen laturi herää kierrosten noustessa, voi syntyä virtapiikki joka käräyttää antavasta autosta jotain(jos kaapelit on hyvät). Samoin voi tapahtua mikäli vastaanottavan auton säädin/diodisilta on viallinen(=akku aamulla tyhjä).
        Kaapelit vahingossa väärin päin tai päät irroitettaessa ottaa yhteen, tms., voi tuhota uskomattoman kalliita komponentteja/boxeja nykyautoista. Eli siis silloin kun kaikki ei ihan menekkään sen ohjekirjan antamien neuvojen mukaan.
        Ei siinä mitään, mutta eipä sitten itketä eikä lähdetä kaverilta vaatimaan korvauksia rikkoutuneista komponenteista jos hänellä sattuukin olemaan akku jäässä tai laturi paskana.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3121
          • Välisuomi

          #49
          Originally posted by Hemi
          Niin ja edelleenkin pitää nyt ymmärtää se, että välttämättä mitään vaurioita eikä edes mahdollisuutta vaurioihin synny, mikäli ottava ja antava auto on kaikin puolin sähkölaitteiltaan ehjä eikä akku jäässä. Jokin nyt on kuitenkin sen akun tyhjentänyt jos apuvirtaa pitää antaa tai ottaa. Jos/kun akku on päässyt tyhjenemään ja näillä yöpakkasilla yhden yön seissyt, apuvirtaa tarvitsevan auton akku olla jäässä ja oikosulussa. Tällöin kun vastaanottava auto lähteekin käymään pelkällä apuvirralla ja heti kun sen laturi herää kierrosten noustessa, voi syntyä virtapiikki joka käräyttää antavasta autosta jotain(jos kaapelit on hyvät). Samoin voi tapahtua mikäli vastaanottavan auton säädin/diodisilta on viallinen(=akku aamulla tyhj&#228.
          Kaapelit vahingossa väärin päin tai päät irroitettaessa ottaa yhteen, tms., voi tuhota uskomattoman kalliita komponentteja/boxeja nykyautoista. Eli siis silloin kun kaikki ei ihan menekkään sen ohjekirjan antamien neuvojen mukaan.
          Ei siinä mitään, mutta eipä sitten itketä eikä lähdetä kaverilta vaatimaan korvauksia rikkoutuneista komponenteista jos hänellä sattuukin olemaan akku jäässä tai laturi paskana.

          Tuosta puuttui se yleisin ongelmatilanne: Akku ei ole oikosessa mutta se ei ota virtaa vastaan kylmänä. Kun autettava ajoneuvo käynnistyy, sen lataussäädin ryhtyy lataamaan "järjestelmää" mutta se ei tiedäkään lataavansa auttavan auton akkua koska oma ei ota vielä virtaa vastaan.

          Kun kaapelit irrotetaan, lataussäädin on täysillä mutta yht'äkkiä "järjestelmästä" katoaa paikka mihin pistää sähköä jemmaan (auttavan ajoneuvon akku). Koko tuo laturin maksimiteho syötetään auton sähköjärjestelmään kertarysäyksellä ilman että akku toimisi välissä "kondensaattorina". Siis sama kuin irrottaisit autostasi akunkengän sen käynnissäollessa, mikä myöskin on kielletty monen moottorivalmistajn puolesta.

          EDIT: Ja lueskelin jostakin tekniikan alan julkaisusta vuosia sitten että näissä "kansanautoissa" elektroniikan ylijännitesuojaukset tehdään yleensä kertakäyttöisiksi, eli järjestelmä on suojattu mutta se haavoittuu joka kerrasta ja suojaus katoaa.
          Last edited by -Tapi; 09-03-2006, 06:21.
          ---

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Nimen omaan myös näin.

            Comment

            • arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1355
              • Seinäjoki

              #51
              No joo. Esim mun ex bemun 316 e30 käyttöohjekirjassakin oli ohje että autettavan auton miinuskaapeli aina runkoon eikä missään nimessä akun -napaan. Se on totta että lähtee paremmin käyntiinkin kun -kaapelin laittaa autettavan auton runkoon. Esim iskarin päähän. Kerran annoin yhdelle kaivinkone kuskille virtaa joka oli räpänny noitten hommien kans iät ja ajat, niin se sano että se joka antaa virtaa niin on hyvä seistä siinä kaapeleiden lähellä ja kun autettava auto lähtee käyntiin niin se nyppää kaapelit heti irti, mahdollisten virtapiikkien estämiseksi.
              BMW PREMIUM

              BMW E46 318

              Comment

              • larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

                #52
                Originally posted by arska84
                No joo. Esim mun ex bemun 316 e30 käyttöohjekirjassakin oli ohje että autettavan auton miinuskaapeli aina runkoon eikä missään nimessä akun -napaan. Se on totta että lähtee paremmin käyntiinkin kun -kaapelin laittaa autettavan auton runkoon. Esim iskarin päähän. Kerran annoin yhdelle kaivinkone kuskille virtaa joka oli räpänny noitten hommien kans iät ja ajat, niin se sano että se joka antaa virtaa niin on hyvä seistä siinä kaapeleiden lähellä ja kun autettava auto lähtee käyntiin niin se nyppää kaapelit heti irti, mahdollisten virtapiikkien estämiseksi.
                iskarin päässä on kiva mutteri johon saa kivasti maakaapelin kiinni mutta silleen saat iskarin rikki kun sen läpi menee ne virrat.

                Comment

                • arska84
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1355
                  • Seinäjoki

                  #53
                  nii ja topikin aloittajalle kysymys. Oliko sulla paljon virran kuluttajia päällä esim. Stereot,valot ym? Luulen että sun bemari kuluttaa pikkusen enemmän virtaa ku joku riisikippo. Eli sillä siksi riitti virtaa ladata sitä viton akkua
                  BMW PREMIUM

                  BMW E46 318

                  Comment

                  • arska84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1355
                    • Seinäjoki

                    #54
                    larmatin: Mitä? Iskari rikki kun menee virrat läpi? Eihän edes mee silloin mitkään virrat siitä läpi!
                    BMW PREMIUM

                    BMW E46 318

                    Comment

                    • 316tic
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 245
                      • Nokia

                      #55
                      Toinen omistajan korvaan ja toineen nenään. Vittu haloo kaapelit laitetaan niin että toinen kaapeleista plus napaan ( punainen kaapeli ) ja toinen kaapeleista miinus napaan ( musta ).

                      Ja jos otat omaan autoosi virtaa vaikka 24v vekottimesta niin ota virtaa vain toisen akun navoista. Mun puolesta voitte virroittaa vaikka oven kahvan. ( pikku punsissa kirjoitettu)
                      BaijerilainenMutteriWiritys

                      Comment

                      • arska84
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1355
                        • Seinäjoki

                        #56
                        Mä laitan tänne kuvan jos mun golffin ohjekirjas olis samalla lailla neuvottu että -kaapeli runkoon.........
                        BMW PREMIUM

                        BMW E46 318

                        Comment

                        • dunkelblau
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 1151
                          • Uusimaa

                          #57
                          Aaammattimies! Ehkä kuitenki on parempi lukasta se auton oma ohjekirja, kuin luottaa netissä (tai essonpaarissa) kerrottuun. Juttu meinaan menee ihan oikeasti niin, että kaikkien autojen ohjekirjoissa yllättäen neuvotaan asia aivan yhdellä ja samalla oikealla tavalla... Oletko sinä koskaan nähnyt moista?

                          "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                          Comment

                          • arska84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1355
                            • Seinäjoki

                            #58
                            No en jaksa skannata tätä niin kirjotan mitenkä vr6 golffin ohjekirjassa sanotaan

                            Pidä virtaa antavan auton moottori käynnissä

                            Kytke käynnistyskaapelit seuraavasti

                            1. Pluskaapeli (punainen) purkautuneen akun plusnapaan.

                            2.Pluskaapelin toinen pää virtaa antavan akun plusnapaan

                            3.Miinuskaapeli (musta) virtaa antavan akun miinusnapaan.

                            4.Miinuskaapelin toinen pää käynnistettävän moottorin sylinterilohkoon tai siinä kiinni olevaan paljaaseen metalliosaan.

                            sitte lukee vielä seuraavaa: Miinuskaapelia ei saa yhdistää purkautuneen aku miinusnapaan. Muuten voi kipinöinti sytyttää akusta virtaavan kaasun.
                            BMW PREMIUM

                            BMW E46 318

                            Comment

                            • jvakeva
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2432
                              • Kouvola

                              #59
                              sanoisinko näin että... voihan kirveenvarsi.

                              se on ihan vitun sama mihin sen kaapelin tunkee, vai väittääkö joku, että laittaa sen johonkin muualle kun miinusnapaan???
                              B10 V8 # 108
                              saab r560 8X4

                              Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                              Comment

                              • arska84
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 1355
                                • Seinäjoki

                                #60
                                Kyllä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                                BMW PREMIUM

                                BMW E46 318

                                Comment

                                Working...
                                X