"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Ai mitä? jos tarkotat samaa kun minä että miinus kaapeli sinne perkeleen runkoon ja sahaa sen auton käyntiin niin ollaan samaa mieltä. NMutta kun nuo jotkut ei sitä tajuu
2.Pluskaapelin toinen pää virtaa antavan akun plusnapaan
3.Miinuskaapeli (musta) virtaa antavan akun miinusnapaan.
4.Miinuskaapelin toinen pää käynnistettävän moottorin sylinterilohkoon tai siinä kiinni olevaan paljaaseen metalliosaan.
sitte lukee vielä seuraavaa: Miinuskaapelia ei saa yhdistää purkautuneen aku miinusnapaan. Muuten voi kipinöinti sytyttää akusta virtaavan kaasun.
Se oli volkkari.
1 ja 2 ihan sama missä järjetyksessä kun virtapiiri on avoin vielä.
3 ja 4 jos pelkää tyhjentyneen akun kaasujen räjähtävän, niin laittaa ensin autettavaan autoon piuhan ja sitten auttavaan? Noh jos huono kontakti niin voihan se kipinöidä... Aina on vähän hitsannu kun olen virtaa antanut.
3 ja 4 eli tarkoitus on saada autettava käyntiin, eli mahdollisimman hyvä maadoitus. Esim. tojotassa maa on jollain 4mm kaapelilla akusta siihen (pahviseen)koriin, niin suosittelen moottoriin maadoittamista. Eli tätä ennen olet +navan jo laittanut auttavan (jatkeen) +napaan, ja nyt kipinöiden säestämänä etsit maadoittavaa paikkaa autettavasta, ja heti perään sahausta, kyllä se starttaa!
OT:olisi kyllä kiva tietää "perssoni" jonka pultti on kiinni iskarin sylinterin kautta maihin? Minun omistamissa autoissa ne on ollu aina kiinni siinä "perssonin" kupissa. Ja molemmat päät kumipuslien varassa ainakin.
No kai se riippuu autosta että antaako iskarin päästä maihin,en ala siitä väittämään,mutta eiköhän jokainen löydä kohdan mistä antaa maihin
Itse en ole ketaakaan nähnyt että joku tunkis sen -kaapelin autettavan auton napaan vaan just suoraan runkoon...
Mutta jokainen tyylillään. En varsinaisesti pelkää akun räjähtämistä,vaan oletan että starttaa paremmin kun sen maadoittaa suoraan runkoon.
Eli tarkotat varmaan koria, jos pilkkua viilataan? Itse olen syntynyt 70-luvulla ja en tiedä montakaan rungollista henkilöautoa joka olisi kanssani syntynyt näinä vuosina Jokunen maasturi...
OT:olisi kyllä kiva tietää "perssoni" jonka pultti on kiinni iskarin sylinterin kautta maihin?
Tuollahan puhuttiin sanatarkasti iskarin päässä olevasta pultista, ei perssonin yläpään pulteista. Tosin useimmissa autoissa on kyllä suojukset siinä iskarin pultin päällä, ettei siihen ihan vahingossa kaapelia saa kiinni... Paitsi siinä just larmatinin myymässä iX:ssä jossa oli väärän mallin iskari hitsattu kiinni tolppaan, ei mahtunut suojuskaan enää päälle.
No ei oo mulla e30 enää,mutta en kyllä muista että oliko siinäkään niitä. Siihen muistan kun annoin porukoitten autosta siihen virtaa niin imusarjasta vaan maadoitus ja hyvin lähti bemu käyntiin
larmatin: Mitä? Iskari rikki kun menee virrat läpi? Eihän edes mee silloin mitkään virrat siitä läpi!
no jos maakaapelin siihen kiinni laitat ja starttaa niin meneehän siitä silloin startti virrat läpi.
sitten kun mietit miten se sähkö siellä iskarissa kulkee niin huomaat että se menee iskarin läpi, palloniveltenläpi. sitten kun tiedetään että sähkö suurina määrinä kulkiessaan saa aikaan "pieniä hitsauksia" noihin yhdyskohtiin niin kauanko meinaat että iskari on tiivis jos siinä sylinterissä on pieniä hitsautumia?
yläpäästään iskarihan on kumeilla eristetty rungosta.
kyllä se kannattaa edelleen koneen runkoonlaittaa se maakaapeli.
Comment