Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sylinerin tilavuuden laskeminen ????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4854
    • Espoo

    #16
    Originally posted by Heguli 31
    Eipä sotketa,ei.Mutta täälläpäin jos puhutaan ISKUTILAVUUDESTA,niin siihen kuuluu myös palotila.Sen kokoa muuttelemalla luonnollisesti ISKUTILAVUUS (kokonaistilavuus) muuttuu,mutta SYLINTERITILAVUUS pysyy tietenkin muuttumattomana.Joten ei ne aivan sama ole.
    Mutta en viitsi asiasta enempää väitellä ja turhaa kirjoitella.
    Täälläpäin noin ei kylläkään ole

    TKK:n Polttomoottorilaboratorion oppikirjasarjasta, "Polttomoottoritekniikan perusteet" -julkaisusta: "Sylinterin Iiskutilavuus Vi=0,25*pi*D^2*S, D=sylinterin halkaisija ja S = iskunpituus". Kyllä iskutilavuudella tarkoitetaan nimenomaan iskuun liittyvää tilavuutta, ei koko sylinteriä. Erikseen on olemassa puristustilavuus (=palotila) (merkittynä esim Vc), jota tarvitaan esim. puristussuhteen laskemisessa e = (Vi+Vc)/Vc.

    Edit: John B. Heywoodin "Internal Combustion Engine Fundamentals" -kirjasta: "e = maximum cylinder volume/minimum cylinder volume = (Vd+Vc)/Vc, where Vd is the displacement or swept volume and Vc is the clearance volume". Eli sylinterin tilavuus on nimenomaan iskutilavuus + puristustilavuus.
    Last edited by O.K.; 06-03-2006, 09:58.
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9990
      • KVLA

      #17
      Vaikka olin sitä mieltä,että asiasta en enää kirjoita,niin on heitettävä Paavo Väyryset:"En minä niin ole sanonut.Ja jos olen sanonutkin,niin en minä sillä tuota tarkoittanut".
      Eli suomeksi sanottuna meni puurot ja vellit sekaisin täällä (vaikka ei itsepäinen jyyrä sitä itselleen heti myönnäkkään).

      Olette aivan oikeassa:SYLINTERITILAVUUS=ISKUTILAVUUS ja tuo PURISTUSTILAVUUS on sitten tuo kokonaistilavuus.

      "En ollut aivan väärässä,mutta te olitte PALJON enemmin oikeassa"...

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8257
        • Järvikylä (Nakkila)

        #18
        Taitaa olla koulusta liikaa aikaa kun päässä sutii tyhjää.

        Iskutilavuus: 374,625cc
        Puristussuhde: 10,5:1
        Palotila: xx,xxcc? (x)


        Saan 35,68cc mutta tiedän että se on liian vähän

        374,625/10,5*1,105≈39,42?

        Edit: tarkastus: 39,42*10,5-39,42=374,541 Eli hyvin lähellä totuutta ollaan mutta kai tuohon on ihan kaavakin?
        Last edited by peto2; 01-04-2015, 01:12.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2855
          • Tampere

          #19
          v1= iskutilavuus (374,625 cm^3)
          v2= palotilan tilavuus (??? cm^3)
          n= puristussuhde (10,5) = (v1+v2)/v2

          (v1+v2)/v2 = n

          v1+v2 = v2*n

          v2*n-v2=v1

          v2(n-1)=v1

          v2=v1/(n-1)

          v2=374,625 cm^3 / (10,5 - 1)

          v2=39,43421... cm^3

          v2≈39,4 cm^3
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎