Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d autom.laatikosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TOMMYBMW
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 43
    • Uusimaa

    530d autom.laatikosta

    Moneen kertaa täällä on ollut juttua 330d/530d lastutuksesta ja autom.laatikon kestävyydestä. Ja monet sanoo ettei kannatta ottaa yli 500Nm vääntöä, muuten loota hajoaa.

    Mutta onko kellään hajonnut laatikko? Jos on niin paljon on koneessa ollut tehoa/vääntöä?

    Vai onko noi vaan puheita ettei laatikko kestä enempää...?
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Juu ei ole. Kannattaa pysyä noissa ~500Nm lukemissa.

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6325
      • P-Pohjanmaa

      #3
      huomenna laitettaan softa 225\510nm..toivotaan että kestää
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • TOMMYBMW
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 43
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by veku
        huomenna laitettaan softa 225\510nm..toivotaan että kestää
        Missä laitatat softan? Penkitätkö samalla?
        Kerro sitten miten pelittää ja ootko tyytyväinen!

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Samat "musta tuntuu"-faktat täällä forumilla jatkaa vuodesta toiseen. Kerropa Keimo, montako tomaattia olet rikkonut? Siis itse rikkonut ja väännöstä johtuen? Moni muukin kertoo faktoja maagisesta 500 Nm rajasta mutta harvalla on kertoa omakohtaista kokemusta, yleensä vain kaverien kavereilta kuultua..

          Omakohtainen kokemus: 228 hv ja 525 Nm muutos tehty vuosi sitten ja hyvin pelittää. Ajetaan kuten autolla pitääkin ajaa.

          Omakohtainen kokemus: Kaksi alle 20 tkm ajettua steptronicia laukesi toissavuonna. => Päätelmä: Laatikko ei kestä vakiotehoja.

          Omakohtainen kokemus: Yksi X5 loota laukesi toissaviikolla. => Päätelmä: Loota ei taaskaan kestänyt vakiotehoja.

          Edellisestä voidaan siis päätellä että "lastutettu" kestää kolme kertaa paremmin kuin vakio!! Voisi hieman harkita ennen kuin kirjoittaa kavereilta kuultuja..
          ---

          Comment

          • TOMMYBMW
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 43
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by -Tapi
            Samat "musta tuntuu"-faktat täällä forumilla jatkaa vuodesta toiseen. Kerropa Keimo, montako tomaattia olet rikkonut? Siis itse rikkonut ja väännöstä johtuen? Moni muukin kertoo faktoja maagisesta 500 Nm rajasta mutta harvalla on kertoa omakohtaista kokemusta, yleensä vain kaverien kavereilta kuultua..

            Omakohtainen kokemus: 228 hv ja 525 Nm muutos tehty vuosi sitten ja hyvin pelittää. Ajetaan kuten autolla pitääkin ajaa.

            Omakohtainen kokemus: Kaksi alle 20 tkm ajettua steptronicia laukesi toissavuonna. => Päätelmä: Laatikko ei kestä vakiotehoja.

            Omakohtainen kokemus: Yksi X5 loota laukesi toissaviikolla. => Päätelmä: Loota ei taaskaan kestänyt vakiotehoja.

            Edellisestä voidaan siis päätellä että "lastutettu" kestää kolme kertaa paremmin kuin vakio!! Voisi hieman harkita ennen kuin kirjoittaa kavereilta kuultuja..
            Oon huomannu saman asian että kaikki puhuu paljon mutu asiaa mutta harvoin kuulee ihan omakohtaisia kokemuksia...

            Eli ne kaikki keltä on hajonnu 330/530d:stä laatikko, kertokaa miten laatikko hajosi sekä oliko auto piristetty yms.

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3310
              • Kajjjaani

              #7
              Tuskin se sun loota siitä lastun vaikutuksesta hajoaa. Enemmänkin vaikuttaa se miten sitä itse käytät. Jos aina on oikee jalka suorana niin hajoo varmasti ennemmin tai myöhemmin oli piristetty tai ei.
              Olisko tuosta apua http://www.europeantransmissions.com...BMWtechlib.htm
              Last edited by Arnolds; 14-03-2006, 14:36.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • TOMMYBMW
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 43
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by 540iAV8
                Tuskin se sun loota siitä lastun vaikutuksesta hajoaa. Enemmänkin vaikuttaa se miten sitä itse käytät. Jos aina on oikee jalka suorana niin hajoo varmasti ennemmin tai myöhemmin oli piristetty tai ei.
                Olisko tuosta apua http://www.europeantransmissions.com...BMWtechlib.htm
                http://www.jpat.co.uk/zf.htm
                Sehän on totta että kaikkihan saa hajalle.

                Mutta periaatteessa jos ajelee järkevästi niin lastutus ei hirveästi ainakaan lyhennä laatikon kestoikää...?

                Oon itse ostamassa 530d:tä ja näin siirtymässä takaisin Bemarien omistajien joukkoon hairahduksen jälkeen. Tällä hetkellä ajelen piristetyllä Ruotsin ihmeellä, Volvo 850 T5:lla ja tarkoitus ois hommata vähän uudempi ja hienompi auto, ja kovasti houkuttaisi toi 530d, paria olen käynyt katsomassa ja autokuume on aika korkeella...

                Volvo kun kulkee kohtuu iloisesti niin haluisin auton mikä liikkuu myös kivasti ja vaivattomasti, sen vuoksi kyselen laatikon kestävyydestä jos lastuttaisi tulevan bemun.

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3310
                  • Kajjjaani

                  #9
                  Itsekkin vastaavalla ajaneena ja paljon kyydissä olleena sanoisin, että ei se edes sitä lastua tarvii.
                  Jos nopeampaa kaipaa niin sitten bensa vehje.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by -Tapi
                    Samat "musta tuntuu"-faktat täällä forumilla jatkaa vuodesta toiseen. Kerropa Keimo, montako tomaattia olet rikkonut? Siis itse rikkonut ja väännöstä johtuen? Moni muukin kertoo faktoja maagisesta 500 Nm rajasta mutta harvalla on kertoa omakohtaista kokemusta, yleensä vain kaverien kavereilta kuultua..

                    Omakohtainen kokemus: 228 hv ja 525 Nm muutos tehty vuosi sitten ja hyvin pelittää. Ajetaan kuten autolla pitääkin ajaa.

                    Omakohtainen kokemus: Kaksi alle 20 tkm ajettua steptronicia laukesi toissavuonna. => Päätelmä: Laatikko ei kestä vakiotehoja.

                    Omakohtainen kokemus: Yksi X5 loota laukesi toissaviikolla. => Päätelmä: Loota ei taaskaan kestänyt vakiotehoja.

                    Edellisestä voidaan siis päätellä että "lastutettu" kestää kolme kertaa paremmin kuin vakio!! Voisi hieman harkita ennen kuin kirjoittaa kavereilta kuultuja..
                    Hyvä hyvä. Tarkoitus ei ollut maalata piruja seinille tai loukata kenenkään tunteita toppuuttamalla lastutuksen suhteen. Totesin vaan, että ehkä nyt ei kannata lastuttaa sinne 700Nm ja 250hp "all out assault" -tyyliin.

                    Kertomukseni perustui, aivan totta, täällä kirjoittelevien kokemuksiin. Aika hiljaista täällläkin olisi, jos olisi oikeus kirjoittaa vain ja ainoastaan, jos se perustuisi omiin kokemuksiin.

                    Sehän on selvää, että tuolla 500Nm rajalla ei ole tarkoitettu mitään absoluuttista totuutta vaan jotain nyrkkisääntöä, jota näyttää myös lastujen tekijät noudattelevan. Samaa totesi Mika Karala minulle, kun aikoinaan asiasta soitin.

                    Comment

                    • mazaa81
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 34

                      #11
                      Omaan 530 dAT -03 ajettiin uusi ohjelma viime perjantaina.
                      Käyttökokemuksia (500km)ei vielä oo tuon enempää mutta ei oo ko positiivistä sanottavaa.

                      Kyllä sitä itekke mietti tuota aut.laatikon kestävyyttä mutta kaverilla on sama bemu -01 ja ohjelma ollu paikalla yli 2 vuotta eikä mitää ongelmaa aut.laatikon/voimansiirron kanssa.

                      Käykää tutustuu alla oleviin sivuihin:
                      http://www.voimaa.com
                      ps. Toi 216hv force -ohjelmalla on väärin, oikea 231hv !!!

                      Luvattu teho tuolla force -ohjelmalla 231hv ja 510Nm !!!! Ja kyllähän se lähtee aivan erilaihin kun ennen.

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by mazaa81
                        Omaan 530 dAT -03 ajettiin uusi ohjelma viime perjantaina.
                        Käyttökokemuksia (500km)ei vielä oo tuon enempää mutta ei oo ko positiivistä sanottavaa.

                        Kyllä sitä itekke mietti tuota aut.laatikon kestävyyttä mutta kaverilla on sama bemu -01 ja ohjelma ollu paikalla yli 2 vuotta eikä mitää ongelmaa aut.laatikon/voimansiirron kanssa.

                        Käykää tutustuu alla oleviin sivuihin:
                        http://www.voimaa.com
                        ps. Toi 216hv force -ohjelmalla on väärin, oikea 231hv !!!

                        Luvattu teho tuolla force -ohjelmalla 231hv ja 510Nm !!!! Ja kyllähän se lähtee aivan erilaihin kun ennen.
                        Ensiksi samaa mieltä kun monet muutkin ,eli hajalle sen laatikon saa vakiotehoillakin.
                        Itsellä on 70 tkm takana aiemalla autolla lastutettuna ja se pelasi koko sen ajan täysin ok.
                        Paljon on siis itsestä kiinni miten autoa käyttää..

                        Mullekin laitetaan voimaa.com softa ,tosin 184 hp mallissa luvattu hieman eri lukemat kuin 193 hp mallissa eli 220\510nm ja sama lastuttaja on ilmeisesti kyseessä kuin mazaa81:llä.
                        Innolla odotan huomista,tosin auto menee ensin huoltoon jolloin tsekataan vikakoodit ja vaihdetaan laatikkoon nopeustunnistimet( vikakoodit niist&#228 yms pientä puslaa.
                        Toivonkin että uusi ilmamäärämittari sekä laatikko rupeaa huollon jälkeen pelaan kuten niiden kuulukin pelata.
                        Sen jälkeen voimaa.com
                        Olen kuullut että lastutuksen jälkeen 530d:ssä(+40\+100nm) lisääntynyt voima ei tule heti vaan auto vaatii ajoa jotta saadaan monenlaista tietoa antureilta.
                        Lopullinen voima riippuu autosta\ajotavoista yms ja voi kestää jopa 1000 km ennen kuin auto on ns. "TÄYDESSÄ VOIMISSAAN".
                        Tämän tarinan olen parilta 530d kuskilta kuullut joihin on softa vaihdettu,Tapi voi heittää asiasta omat kommentit että onko asia näin.

                        Edit. mites mazaa81:llä laatikon toiminta lastutuksen jälkeen eli menikö parempaan suuntaan vai oliko muutosta,tuliko laatikolle uusi softa tms ?
                        Ja olen kuullut että tarvittaessa Karala ottaa kaiken autosta irti mitä saa.
                        Soittelinkin esim digituningiin Ouluun ja bemun 530d kyllä saa tarvittaessa ulos yli 600 nm ja ainakaan steppiloota ei siitä enään tykkää..

                        Edit2.lastutus siirtyi perjantaille..
                        Last edited by veku; 14-03-2006, 17:02.
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Karala teki minunkin ohjelmamuutoksen ja kertoi samalla että yhden asiakkaan autossa on menossa kolmas loota mutta autolla ajetaan isolla A:lla. Ko koslassa vääntöä on kuulemma paljon enemmän kuin tuo minun 525 Nm (muutoksia on tehty myös muualle kuin ohjelmapuolelle). Toisaalta kaverin vakiossa 140 tkm ajetussa on myöskin menossa kolmas loota, joten tuokaan ei kerro onko vika:
                          -kuskissa
                          -laatikossa
                          -laatikon softassa
                          -käyttöolosuhteissa
                          -lootan asennuksessa.

                          Karalakin kuulee "juttuja" ja kertoo uskottavimmat eteenpäin. Hänkin tosin ymmärtää että mitä enemmän tehoa käytetään, sitä lyhyempi ikä on odotettavissa. Mahdoton ennustaa lyhentääkö 500 Nm ikää vähemmän kuin 600 Nm, leikissä on liian paljon muuttujia.

                          Itselleni riitti tuo 525 Nm ja jonkin aikaa ajettuani teki mieli pienentää potkua, ei siksi että olisi tuntunut liian tehokkaalta vaan siksi että hävetti ohitella mustan savun saattelemana.. Nyt haaveena olisi parantaa hengitystä sen verran että tehoa/vääntöä voisi nostaa ilman paksua mustaa savua..

                          edit: Omassa en huomannut mitään oppimista moottoripuolella ohjelmoinnin jälkeen. Vaihteisto sen sijaan opetteli noin tankillisen verran uutta ajotapaa. Karala aavistikin sen ja osasi varoittaa. Menomatkalla tiituspohjaan kellotin seisovan lähdön D:lla ~9,0 sek ja paluumatkalla ~7,3 sek. 80-160 km/h kin tuli kellotettua ennen ja jälkeen mutta olen jo unohtanut luvut. Jotain 16 vs 13 taisi olla. Tuo on siis merkityksellinen temppu ja ilman savua jopa muille huomaamaton juttu..
                          Last edited by -Tapi; 14-03-2006, 16:15.
                          ---

                          Comment

                          • Rado
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 716

                            #14
                            Originally posted by veku
                            huomenna laitettaan softa 225\510nm..toivotaan että kestää
                            Mikä se asennuspaikka olikaan?

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6325
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by Rado
                              Mikä se asennuspaikka olikaan?
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎