on se kumma kuin niin monessa asiassa ihmiset alkavat kertoa niitä "TOSI TIETOJA" jotka ovat heidän omasta päästään... mutta kun katsoisi kyseisen auton tekniikkaa ja kattoisi kuinka paljon oikeasti todellakin pienillä muutoksilla on vaikutusta niin voisivat hetken olla hiljaa ja miettiä mitä sanovat
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Poikkituki moottoritilaan
Collapse
X
-
Jos siellä iskareiden yläpäässä on 7cm halkaisijaltaan oleva kumi, niin eiköhän jousto tapahdu siinä eikä iskaritornien taipumisena. Vaihtakaa sinne kuulanivel niin poikkitangosta voi olla edes jotain hyötyä.
Jos ne iskaritornit paljon joustavat siisäänpäin niin luulisi lokasuojien ottavan konepeltiin kiinni.
Voisiko ne autoissa alkuperäisenä olevat poikkituet olla vaan siksi että autosta tulisi laadukkaampi ja urheilullisempi vaikutelma, onhan niitä muitakin sellaisia osia mm.tupla pakoputkien ulostulo, feikki ilmanottoaukot, tummat takavalot.
Comment
-
-
Mä ainakin uskon että mun auto on selkeästi nopeampi (snakarilla) kun on poikkituki!
Kun ristitukia ei vielä niin helvetisti myydä (poislukien turvakaaret) niin uskotaan nyt tuohon poikkitukeen ja sen tuomaan ylivoimaan..
Ja uskohan riittää näissä asioissa, sama kun juuri pesty puhdas auto tuntuu jotenkin kummallisesti pikkuisen paremmalta ku ennen pesua..
Eikö niin?? <-E90, E39, E46, E36, E35..
Comment
-
-
Jos poikkituellakaan ei ole mitään merkitystä niin voidaan verrata vaikka tekniikanvaihto vehjettä 316-325, miksi siihen pitää laittaa isommat jarrut, yhtä kovaa sillä 1,6 koneel ajetaan kuin 2,5. Lainpuitteissa
Minkähän takia niitä autojen saumoja vahvikehitsataan kun joidenkin mielestä pistehitsit ja koriliima saumat ei anna periksi mihinkään suuntaan?
Teiän kannattaa mennä nyt monelle tyypille mennä sanoo et ihan turhaa työtä ovat tehneet autoa vahvistaessaan.
Nyt joku sanoo et tää on ihan eri asia? onko? pistehitsit ja koriliimat sitä autoa pitää kasassa menee sillä ylös, alas tai kumpaan tahansa sivuille.
Et kyl veikkaan et jos meet kattoo vaik jotain ralli-autoa niin kaikki ihme härpäkkeet mitä siinä on esim. spoilerit, tuet ym. on tehty tarvittavuuden mukaan eikä sen että joku jannu voi sielt puun alla katella ku auto menee pariisataa ohi et olipas hieno spoileriRange Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Aivan uskomatonta "juttua"....Tuota, tuota...Nyt sitten vain kehiin jotain mekanismeja/mittoja miten tuo poikkituki vaikuttaa löysässä vakioalustassa?
Jos nyt ensiksi lähdetään siitä että lokasuojan ja konepeiton välinen vakiorako on n.3-5mm. Enpä ole nähnyt vituilleen säädettyä 2mm:n raolla olevaa konepeittoa enkä lokasuojaa jotka olisivat hieroneet toisiinsa.
No, vaikka perssonin yläpää pääsisi tuon 2-3mm kallistumaan sisäänpäin niillä G-voimilla joilla jo kuskin penkki repeää pehmenneestä pohjasta, niin kuinka paljon tuo perssonin yläpään 2-3mm:n siirtymä vaikuttaakaan camberkulmaan?
Asteen sadasosia? Pelkkä alatukivarren sisäpään pusla antaa periksi vähintään tuon 3-5mm. Vakionivelet/tuennat ilman teräsuniballeja myötää millejä.
18":n halpisvanteet myötää millejä. Vakio olka-akseli vakiolaakereilla myötää millejä. Vahvikehitsaamaton korirakenne apurungon ja pohjan välisestä liitoksesta millejä, jne.jne.
Eli, jos se poikkituki kerran tosiaan vaikuttaa "johonkin"?... Niin mihin ja mikä on se mekanismi mitoissa johon se vaikuttaa?
Aika harvassa lähes urheiluautoksikaan luokiteltavassa kiesissä muuten tuo poikkituki on(siis niissä missä sitä mitkään luokitukset ei vaadi/rasita)... Miksi?
M5:http://www.ece.utexas.edu/~holloway/...gine-small.jpg
AMG:http://mercedes.jbcarpages.com/CClas...der/Bild14.php
Quattro:http://www.familycar.com/RoadTests/A...ges/Engine.jpgLast edited by Hemi; 16-03-2006, 00:37.
Comment
-
-
Ehkä se ei niin kauheasti auta ajossa, mutta luulisin että se minimoi noita koriliimasaumojen elämistä, jolloin autosta tulee ainakin tukevamman tuntuinen? Ja luulisi että ehkä jopa hieman hidastaa tuota korin "lopullista" pehmenemistä, näin järjellä ajatellen.
Ja edelleen ihan vaan järkeillen, eikös tukevamman oloisella autolla ainakin uskalla ajaa kovempaa joissain tilanteissa?
No pohdiskeluahan tämä vain oli, mutta ehkä joku siitä keksii jonkun painavan syyn,suuntaan tai toiseen
Ja eihän se kori jää vääntynneeksi noissa mutkissa, juuri niiden saumojen jouston takia?
Comment
-
-
Siis en väitäkkään etteikö sillä olisi jonkinlainen tuellinen vaikutus myös katuautossa, vaan koetan selvittää sen todellisen merkityksen tuennallisesti.
Eli jos/kun se maksimissaan estää tornien yläpäiden millin tai kahden elämisen, niin mikä on se todellinen hyöty kun moninkertaisesti joustoja syntyy monessa muussa paikassa silloin kun kyse on vakioautosta? Eli jos sillä ei ole mitään käytännön vaikutusta pyöränkulmiin=camberiin, niin mitä kautta ajo-ominaisuudet jopa perstuntumalla paranevat? Jäykkäkorisissa rata-autoissa joissa jousitusliikkeet tapahtuvat käytännössä välyksettömästi erittäin lyhyellä toiminta-alueella, jyrkkäolkaisin rataslicsein on erittäin tärkeää pitää pyöränkulmat asteen sadasosalleen halutuissa toleransseissa, jolloin tuosta tunnelien yläpäiden millin tai kahden elämisestä voi ratakierroksella olla muutaman kympin haitta. Vakiokori/alusta elää näissä G-voimissa kymmenestä muusta pisteestä moninkertaisesti enemmän, jolloin saavutettu hyöty on ainakin minun logiikallani enemmän kuin kyseenalainen.
Tuon "tukevamman oloisen" toki ymmärrän senkin, (kuten vaparisuodattimen tehoa tuottavan imuäänenkin) sitä kautta että kun iskaritornit on yhdistetty toisiinsa iskuvärähdyksellisesti,tuntuu auto heti "jäykemmältä" kun toisen pyörän pudotessa miinaan, koko kori tärähtää ikäänkuin jäykkyyden merkiksi.
Todellisuudessahan lähes kaikki momentit tällöin kohdistuu suoraan tai lähes suoraan ylöspäin apurungon/aisan joustaessa nimen omaan ylöspäin. Tähän ei poikkituki vaikuta mitenkään, vaan jakaa/levittää toiseen torniin kohdistuneen iskumaisen värähdyksen myös toiseen torniin ja näin koko etukehikkoon/koriin.
Eli se minkä minä huomaan perstuntumalta saavutettuna hyötynä ko.tuesta, on juuri tuo "going" täräys ajettaessa toinen etukulma korkealla olevan paskakaivon tai ratikkakiskojen yli. Kyllähän tuon jäykkyyden mielikuvan helpostikkin voi mieltää syntyvän kunnes oikeasti pyrkii mieltämään mistä on ja mistä VOI OLLA kyse. Tässäkin toki jokainen tulee uskossaan autuaaksi, ja jos siitä oikeasti kokee olevan jotain muuta kuin mielikuvallista hyötyä, niin ei siinä mitään, sijoitushan on silloin kannattanut ja kuluttaja ja "kestokulutushyödykkeen" valmistaja ovat tyytyväisiä. Minun mielipiteelläni ei silloin ole merkitystä.Last edited by Hemi; 16-03-2006, 01:50.
Comment
-
-
Joku vois nyt hankkia sopivan testipaikan vitun isolla kaivonkannella ja kokeilla mitä tapahtuu. Jossei siitä poikkituesta ole mitään hyötyä miten se sitten yhtäkkiä muuttaa kaupunkiajossa korin ihan toiseksi ja autosta tulee peltikello?F11 LCI 535xi
Ex.
E36 320i sedan
E36 LCI 328i coupe
E61 LCI 530xi
Comment
-
-
Originally posted by jmp2002No miten selitättä tämän??
Autooni laitoin syksyllä talvirenkaat, niin kun ajaa mutkaan reippaamin niin ottaa renkaat kaariin kiini, että rohina kuuluu...
Sitten myöhemmin otin poikkituen autostani pois, niin samalla raavinta kaariin väheni todella paljon, eli koripääsee mutkissa mukana joustamaan enemän..Now: 525xd -09
Ex: 330d -07
Ex: 328i -96
Comment
-
-
Originally posted by ZoMbiEJotenkin on semmoinen olo ,että tästä poikkituesta on hiukan enemmän hyötyä, kuin vaparin imuäänistä. Ainakin minun mielestä tuo Mazan linkki kertoo jo aika selkeällä englanninkielellä sen?
Lopputuloksena on 333*0.453592 = 151 kg:n voima ulospäin iskarin yläpäähän. Ei tunnu kovin paljolta. Tuki vetää tietysti toista päätä samaan suuntaan yhtä paljon. Jos kattoo minkä näköisiä nuo tuet ovat, niin jos sellaisen päähän ripustaa kaksi keskivertoäijää, niin antaa periksi ihan varmasti. Eli, mitä apua tuesta kun se kuormituksen alla antaa myötä.
Sitä paitsi tuo ääriesimerkkitilanne on hyvin kaukana niistä "kaarreajoista", joissa tavallinen siviili luulee tuesta hyötyä olevan. On hiukka eri asia painella Finnoontietä vähän kovempaa kuin saada sisäkurvin puoleinen rengas ilmaan. Ainakaan talvirenkailla on mahdoton saada aikaan lähellekään noita voimia, kuten tuossa joku kirjoitteli...
Kirjoituksen mukaan hyöty on siinä, että jos moinen tilanne toistuu ja toistuu niin silloin tuki voi vähentää rakenteisiin kohdistuvaa rasitusta. Tuo esimerkki taas vaatii jatkuvaa radalla paukuttamista. Vai kuinka moni voi rehellisesti sanoa ajavansa päivittäin kolmella tassulla... Kirjoittaja väittää, että 151kg:llä torni antaisi periksi 0.20", eli viisi milliä. Johan siinä lokarikin lommahtaa vekille jos kaikki liike siirtyy koriin. Sinnehän se yläkumiin kyllä jää. Täytyykin kokeilla, pannaan pari äijää riuhtomaan iskarista ja katotaan mitä käy...
Kuten tässä jo useasti on mainittu, niin kumit, nivelet, renkaat, vanteet ym. osat antavat paljon enemmän periksi.
Mutta, ne ketkä tuesta hyötyä luulee olevan tuskin kantaansa muuttavat vaikka miten teknisesti asiaa perustelisi. Ja sama tietysti toisinpäin.
Ostakoon ja asentakoon ken tykkää ja antakoon markkinointimiehille tyydytystä.
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Originally posted by 525iiäxäMutta, ne ketkä tuesta hyötyä luulee olevan tuskin kantaansa muuttavat vaikka miten teknisesti asiaa perustelisi. Ja sama tietysti toisinpäin.
Ja tosiaan itse aion omaan cäbiini asentaa, oli sitten placeboa tai ei.// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Comment
-
Comment