Announcement

Collapse
No announcement yet.

Poikkituki moottoritilaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M o S
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 159

    #16
    on se kumma kuin niin monessa asiassa ihmiset alkavat kertoa niitä "TOSI TIETOJA" jotka ovat heidän omasta päästään... mutta kun katsoisi kyseisen auton tekniikkaa ja kattoisi kuinka paljon oikeasti todellakin pienillä muutoksilla on vaikutusta niin voisivat hetken olla hiljaa ja miettiä mitä sanovat
    BMW - The ultimate driving machine
    ___________________________________________
    - E30 325i Cabriolet
    ex - E23 732iA
    ex - E30 320i Cabriolet
    ex - E28 535i

    Comment

    • janne75
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 80

      #17
      Jos siellä iskareiden yläpäässä on 7cm halkaisijaltaan oleva kumi, niin eiköhän jousto tapahdu siinä eikä iskaritornien taipumisena. Vaihtakaa sinne kuulanivel niin poikkitangosta voi olla edes jotain hyötyä.
      Jos ne iskaritornit paljon joustavat siisäänpäin niin luulisi lokasuojien ottavan konepeltiin kiinni.
      Voisiko ne autoissa alkuperäisenä olevat poikkituet olla vaan siksi että autosta tulisi laadukkaampi ja urheilullisempi vaikutelma, onhan niitä muitakin sellaisia osia mm.tupla pakoputkien ulostulo, feikki ilmanottoaukot, tummat takavalot.

      Comment

      • e46 ci
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 583

        #18
        Mä ainakin uskon että mun auto on selkeästi nopeampi (snakarilla) kun on poikkituki!

        Kun ristitukia ei vielä niin helvetisti myydä (poislukien turvakaaret) niin uskotaan nyt tuohon poikkitukeen ja sen tuomaan ylivoimaan..

        Ja uskohan riittää näissä asioissa, sama kun juuri pesty puhdas auto tuntuu jotenkin kummallisesti pikkuisen paremmalta ku ennen pesua..

        Eikö niin?
        ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5152
          • Kouvola, Savisto

          #19
          Jos poikkituellakaan ei ole mitään merkitystä niin voidaan verrata vaikka tekniikanvaihto vehjettä 316-325, miksi siihen pitää laittaa isommat jarrut, yhtä kovaa sillä 1,6 koneel ajetaan kuin 2,5. Lainpuitteissa

          Minkähän takia niitä autojen saumoja vahvikehitsataan kun joidenkin mielestä pistehitsit ja koriliima saumat ei anna periksi mihinkään suuntaan?
          Teiän kannattaa mennä nyt monelle tyypille mennä sanoo et ihan turhaa työtä ovat tehneet autoa vahvistaessaan.
          Nyt joku sanoo et tää on ihan eri asia? onko? pistehitsit ja koriliimat sitä autoa pitää kasassa menee sillä ylös, alas tai kumpaan tahansa sivuille.

          Et kyl veikkaan et jos meet kattoo vaik jotain ralli-autoa niin kaikki ihme härpäkkeet mitä siinä on esim. spoilerit, tuet ym. on tehty tarvittavuuden mukaan eikä sen että joku jannu voi sielt puun alla katella ku auto menee pariisataa ohi et olipas hieno spoileri
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • seidltuning
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1941
            • Vantaa

            #20
            joskus aikoinaan ajoi broidi pehmeeseen töyssyyn vähän kovempaa ja lopputulos iskaritolppien väli läheni n.2cm eli on siitä poikkituesta hyötyä
            G30 530e Sedan
            E30 325i Cabriolet

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #21
              .....
              Last edited by GOOFY; 01-03-2016, 15:05.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • ana80
                Bimmer Rookie
                • May 2005
                • 150
                • Lohja

                #22
                Luulis et omassa m5:ssa olis tuollainen tuki jo tehtaalta kun siinä on muutenkin haettu vähän ajo-ominaisuuksia alustan ja muiden osalta jo suunnittelupöydällä?
                No, enpä tiedä kun en oo ajanu samanlaista poikkituen kanssa, miten se sitten vaikuttaa...

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Aivan uskomatonta "juttua"....Tuota, tuota...Nyt sitten vain kehiin jotain mekanismeja/mittoja miten tuo poikkituki vaikuttaa l&#246;ys&#228;ss&#228; vakioalustassa?
                  Jos nyt ensiksi l&#228;hdet&#228;&#228;n siit&#228; ett&#228; lokasuojan ja konepeiton v&#228;linen vakiorako on n.3-5mm. Enp&#228; ole n&#228;hnyt vituilleen s&#228;&#228;detty&#228; 2mm:n raolla olevaa konepeittoa enk&#228; lokasuojaa jotka olisivat hieroneet toisiinsa.
                  No, vaikka perssonin yl&#228;p&#228;&#228; p&#228;&#228;sisi tuon 2-3mm kallistumaan sis&#228;&#228;np&#228;in niill&#228; G-voimilla joilla jo kuskin penkki repe&#228;&#228; pehmenneest&#228; pohjasta, niin kuinka paljon tuo perssonin yl&#228;p&#228;&#228;n 2-3mm:n siirtym&#228; vaikuttaakaan camberkulmaan?
                  Asteen sadasosia? Pelkk&#228; alatukivarren sis&#228;p&#228;&#228;n pusla antaa periksi v&#228;hint&#228;&#228;n tuon 3-5mm. Vakionivelet/tuennat ilman ter&#228;suniballeja my&#246;t&#228;&#228; millej&#228;.
                  18":n halpisvanteet my&#246;t&#228;&#228; millej&#228;. Vakio olka-akseli vakiolaakereilla my&#246;t&#228;&#228; millej&#228;. Vahvikehitsaamaton korirakenne apurungon ja pohjan v&#228;lisest&#228; liitoksesta millej&#228;, jne.jne.
                  Eli, jos se poikkituki kerran tosiaan vaikuttaa "johonkin"?... Niin mihin ja mik&#228; on se mekanismi mitoissa johon se vaikuttaa?
                  Aika harvassa l&#228;hes urheiluautoksikaan luokiteltavassa kiesiss&#228; muuten tuo poikkituki on(siis niiss&#228; miss&#228; sit&#228; mitk&#228;&#228;n luokitukset ei vaadi/rasita)... Miksi?

                  M5:http://www.ece.utexas.edu/~holloway/...gine-small.jpg
                  AMG:http://mercedes.jbcarpages.com/CClas...der/Bild14.php
                  Quattro:http://www.familycar.com/RoadTests/A...ges/Engine.jpg
                  Last edited by Hemi; 16-03-2006, 00:37.

                  Comment

                  • ZoMbiE
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2583
                    • Lohja, Virkkala

                    #24
                    Ehk&#228; se ei niin kauheasti auta ajossa, mutta luulisin ett&#228; se minimoi noita koriliimasaumojen el&#228;mist&#228;, jolloin autosta tulee ainakin tukevamman tuntuinen? Ja luulisi ett&#228; ehk&#228; jopa hieman hidastaa tuota korin "lopullista" pehmenemist&#228;, n&#228;in j&#228;rjell&#228; ajatellen.

                    Ja edelleen ihan vaan j&#228;rkeillen, eik&#246;s tukevamman oloisella autolla ainakin uskalla ajaa kovempaa joissain tilanteissa?

                    No pohdiskeluahan t&#228;m&#228; vain oli, mutta ehk&#228; joku siit&#228; keksii jonkun painavan syyn,suuntaan tai toiseen

                    Ja eih&#228;n se kori j&#228;&#228; v&#228;&#228;ntynneeksi noissa mutkissa, juuri niiden saumojen jouston takia?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Siis en v&#228;it&#228;kk&#228;&#228;n etteik&#246; sill&#228; olisi jonkinlainen tuellinen vaikutus my&#246;s katuautossa, vaan koetan selvitt&#228;&#228; sen todellisen merkityksen tuennallisesti.
                      Eli jos/kun se maksimissaan est&#228;&#228; tornien yl&#228;p&#228;iden millin tai kahden el&#228;misen, niin mik&#228; on se todellinen hy&#246;ty kun moninkertaisesti joustoja syntyy monessa muussa paikassa silloin kun kyse on vakioautosta? Eli jos sill&#228; ei ole mit&#228;&#228;n k&#228;yt&#228;nn&#246;n vaikutusta py&#246;r&#228;nkulmiin=camberiin, niin mit&#228; kautta ajo-ominaisuudet jopa perstuntumalla paranevat? J&#228;ykk&#228;korisissa rata-autoissa joissa jousitusliikkeet tapahtuvat k&#228;yt&#228;nn&#246;ss&#228; v&#228;lyksett&#246;m&#228;sti eritt&#228;in lyhyell&#228; toiminta-alueella, jyrkk&#228;olkaisin rataslicsein on eritt&#228;in t&#228;rke&#228;&#228; pit&#228;&#228; py&#246;r&#228;nkulmat asteen sadasosalleen halutuissa toleransseissa, jolloin tuosta tunnelien yl&#228;p&#228;iden millin tai kahden el&#228;misest&#228; voi ratakierroksella olla muutaman kympin haitta. Vakiokori/alusta el&#228;&#228; n&#228;iss&#228; G-voimissa kymmenest&#228; muusta pisteest&#228; moninkertaisesti enemm&#228;n, jolloin saavutettu hy&#246;ty on ainakin minun logiikallani enemm&#228;n kuin kyseenalainen.
                      Tuon "tukevamman oloisen" toki ymm&#228;rr&#228;n senkin, (kuten vaparisuodattimen tehoa tuottavan imu&#228;&#228;nenkin) sit&#228; kautta ett&#228; kun iskaritornit on yhdistetty toisiinsa iskuv&#228;r&#228;hdyksellisesti,tuntuu auto heti "j&#228;ykemm&#228;lt&#228;" kun toisen py&#246;r&#228;n pudotessa miinaan, koko kori t&#228;r&#228;ht&#228;&#228; ik&#228;&#228;nkuin j&#228;ykkyyden merkiksi.
                      Todellisuudessahan l&#228;hes kaikki momentit t&#228;ll&#246;in kohdistuu suoraan tai l&#228;hes suoraan yl&#246;sp&#228;in apurungon/aisan joustaessa nimen omaan yl&#246;sp&#228;in. T&#228;h&#228;n ei poikkituki vaikuta mitenk&#228;&#228;n, vaan jakaa/levitt&#228;&#228; toiseen torniin kohdistuneen iskumaisen v&#228;r&#228;hdyksen my&#246;s toiseen torniin ja n&#228;in koko etukehikkoon/koriin.
                      Eli se mink&#228; min&#228; huomaan perstuntumalta saavutettuna hy&#246;tyn&#228; ko.tuesta, on juuri tuo "going" t&#228;r&#228;ys ajettaessa toinen etukulma korkealla olevan paskakaivon tai ratikkakiskojen yli. Kyll&#228;h&#228;n tuon j&#228;ykkyyden mielikuvan helpostikkin voi mielt&#228;&#228; syntyv&#228;n kunnes oikeasti pyrkii mielt&#228;m&#228;&#228;n mist&#228; on ja mist&#228; VOI OLLA kyse. T&#228;ss&#228;kin toki jokainen tulee uskossaan autuaaksi, ja jos siit&#228; oikeasti kokee olevan jotain muuta kuin mielikuvallista hy&#246;ty&#228;, niin ei siin&#228; mit&#228;&#228;n, sijoitushan on silloin kannattanut ja kuluttaja ja "kestokulutushy&#246;dykkeen" valmistaja ovat tyytyv&#228;isi&#228;. Minun mielipiteell&#228;ni ei silloin ole merkityst&#228;.
                      Last edited by Hemi; 16-03-2006, 01:50.

                      Comment

                      • Sene
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 925
                        • Enschede, The Netherlands

                        #26
                        Joku vois nyt hankkia sopivan testipaikan vitun isolla kaivonkannella ja kokeilla mitä tapahtuu. Jossei siitä poikkituesta ole mitään hyötyä miten se sitten yhtäkkiä muuttaa kaupunkiajossa korin ihan toiseksi ja autosta tulee peltikello?
                        F11 LCI 535xi


                        Ex.

                        E36 320i sedan
                        E36 LCI 328i coupe
                        E61 LCI 530xi

                        Comment

                        • ZoMbiE
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 2583
                          • Lohja, Virkkala

                          #27
                          Jotenkin on semmoinen olo ,että tästä poikkituesta on hiukan enemmän hyötyä, kuin vaparin imuäänistä. Ainakin minun mielestä tuo Mazan linkki kertoo jo aika selkeällä englanninkielellä sen?

                          Comment

                          • Kilpuri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 831
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by jmp2002
                            No miten selit&#228;tt&#228; t&#228;m&#228;n??

                            Autooni laitoin syksyll&#228; talvirenkaat, niin kun ajaa mutkaan reippaamin niin ottaa renkaat kaariin kiini, ett&#228; rohina kuuluu...

                            Sitten my&#246;hemmin otin poikkituen autostani pois, niin samalla raavinta kaariin v&#228;heni todella paljon, eli korip&#228;&#228;see mutkissa mukana joustamaan enem&#228;n..
                            Renkaasi on jo niin kuluneet ja pokkitukes tehty painavasta pataraudasta, ett&#228; ei en&#228;&#228; rahise!
                            Now: 525xd -09
                            Ex: 330d -07
                            Ex: 328i -96

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1842
                              • Lappeenranta, Finland

                              #29
                              Originally posted by ZoMbiE
                              Jotenkin on semmoinen olo ,ett&#228; t&#228;st&#228; poikkituesta on hiukan enemm&#228;n hy&#246;ty&#228;, kuin vaparin imu&#228;&#228;nist&#228;. Ainakin minun mielest&#228; tuo Mazan linkki kertoo jo aika selke&#228;ll&#228; englanninkielell&#228; sen?
                              No eih&#228;n se sit&#228; yksiselitteisesti kerro. Tuossa on otettu esimerkkin&#228; modifioitu M3 joka kanttaa niin ett&#228; toinen etufillari nousee ilmaan.

                              Lopputuloksena on 333*0.453592 = 151 kg:n voima ulosp&#228;in iskarin yl&#228;p&#228;&#228;h&#228;n. Ei tunnu kovin paljolta. Tuki vet&#228;&#228; tietysti toista p&#228;&#228;t&#228; samaan suuntaan yht&#228; paljon. Jos kattoo mink&#228; n&#228;k&#246;isi&#228; nuo tuet ovat, niin jos sellaisen p&#228;&#228;h&#228;n ripustaa kaksi keskiverto&#228;ij&#228;&#228;, niin antaa periksi ihan varmasti. Eli, mit&#228; apua tuesta kun se kuormituksen alla antaa my&#246;t&#228;.

                              Sit&#228; paitsi tuo &#228;&#228;riesimerkkitilanne on hyvin kaukana niist&#228; "kaarreajoista", joissa tavallinen siviili luulee tuesta hy&#246;ty&#228; olevan. On hiukka eri asia painella Finnoontiet&#228; v&#228;h&#228;n kovempaa kuin saada sis&#228;kurvin puoleinen rengas ilmaan. Ainakaan talvirenkailla on mahdoton saada aikaan l&#228;hellek&#228;&#228;n noita voimia, kuten tuossa joku kirjoitteli...

                              Kirjoituksen mukaan hy&#246;ty on siin&#228;, ett&#228; jos moinen tilanne toistuu ja toistuu niin silloin tuki voi v&#228;hent&#228;&#228; rakenteisiin kohdistuvaa rasitusta. Tuo esimerkki taas vaatii jatkuvaa radalla paukuttamista. Vai kuinka moni voi rehellisesti sanoa ajavansa p&#228;ivitt&#228;in kolmella tassulla... Kirjoittaja v&#228;itt&#228;&#228;, ett&#228; 151kg:ll&#228; torni antaisi periksi 0.20", eli viisi milli&#228;. Johan siin&#228; lokarikin lommahtaa vekille jos kaikki liike siirtyy koriin. Sinneh&#228;n se yl&#228;kumiin kyll&#228; j&#228;&#228;. T&#228;ytyykin kokeilla, pannaan pari &#228;ij&#228;&#228; riuhtomaan iskarista ja katotaan mit&#228; k&#228;y...

                              Kuten t&#228;ss&#228; jo useasti on mainittu, niin kumit, nivelet, renkaat, vanteet ym. osat antavat paljon enemm&#228;n periksi.

                              Mutta, ne ketk&#228; tuesta hy&#246;ty&#228; luulee olevan tuskin kantaansa muuttavat vaikka miten teknisesti asiaa perustelisi. Ja sama tietysti toisinp&#228;in.

                              Ostakoon ja asentakoon ken tykk&#228;&#228; ja antakoon markkinointimiehille tyydytyst&#228;.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              • BMW 325I avo
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 832
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by 525iiäxä
                                Mutta, ne ketkä tuesta hyötyä luulee olevan tuskin kantaansa muuttavat vaikka miten teknisesti asiaa perustelisi. Ja sama tietysti toisinpäin.
                                Nimenomaan. Ja niin kauan kun kukaan täällä ei ole minkään bemarin korien suunnittelija/lujuuslaskija, niin emme valitettavasti saa asiaan selvyyttä.

                                Ja tosiaan itse aion omaan cäbiini asentaa, oli sitten placeboa tai ei.
                                // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎