Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka paljon pyörän pulttia pitää kiertää??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vilsku
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 728
    • Tampere

    #16
    Minkä kokoinen pultti e36:ssa on? Pitäis käydä jotkut lukkopultit ostamatta kesää varten valmiiksi muttei viittis veivata yhtä malliks, jos joku vois valaista mittaa...
    e61 525d (2006)
    ex: e36 328i M-Sport (1996)
    ex: e30 316i (1988)

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      #17
      Originally posted by vilsku
      Minkä kokoinen pultti e36:ssa on? Pitäis käydä jotkut lukkopultit ostamatta kesää varten valmiiksi muttei viittis veivata yhtä malliks, jos joku vois valaista mittaa...
      Jos ne on orkkis mittaiset pultit, niin kyllä ne rengasliikkeessä tietää mitan..
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • csimann
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 433
        • (not available)

        #18
        Originally posted by csimann
        Ei ole oikotietä onneen tuossakaan asiassa, joten hanki heti suosiolla vähintään spacerin paksuuden verran pidemmät pultit. Oman ja muiden turvallisuuden vuoksi. Piste. Ja jos ei just' sopivan mittaisia löydy, niin ainahan pitkistä saa poikkaistua haluamansa mittaiset. Ja vielä jos et löydä pidempiä pultteja, niin laita privaa...
        Kertaus on opintojen äiti, sanotaan...

        Originally posted by jmp2002
        Jos ne on orkkis mittaiset pultit, niin kyllä ne rengasliikkeessä tietää mitan..
        Viime viikolla ilmestyneen TM:n (Tekniikan Maailma) rengasliikkeisiin tehtyjen pistokokeiden perusteella eivät tiedä, ainakaan pääkaupunkiseudulla, rengasliikkeissä juurikaan mitään...

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #19
          Asiaa, sivuten, rengas liikkeissä yleensä ei tiedetä hevonvittua. Yleensä pultit vedetty mopolla ihan järjettömän tiukkaan, ei mitään toivoa saada auki normi pyöränvaihto välinein.

          Comment

          • mr.b
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 169
            • pietarsaari

            #20
            Originally posted by NHB
            Mihin tuo väite perustuu?
            jengan pinta alaan,materiaalin ominaisuuksiin, jne. ei ole mun itse keksimä sääntö vaan ihan joidengin innssien laskelma. ei varmaan ole haitaksi jos on enemmän kun se 3 jenkaa, mutta se riittää teoriassa jos ovat virheettömät. (ovatko?)
            BMW 320iA Touring -95
            Porsche 944 -86
            Buell xb9r -03
            Marin san rafael ~89
            Jalat -70

            Comment

            • [BMW]
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 700
              • Joensuu

              #21
              Kyllä neljä kiekkaa riittää. Sierrassa oli myös alumiiniset spacerit edessä ja pultit meni tasan neljä kiekkaa ja kyllä kesti kovaa ajoa. Sierrassa on vielä neljällä mutterilla kiinni....
              Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
              -----------------------------
              VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
              BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
              Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
              Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

              Comment

              • BMW 325I avo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 832
                • Tampere

                #22
                Nyrkkisääntö koneensuunnittelussa kierteen pituudeksi (nimelliskoot M10 < d < M16) on 1.0 x d eli juurikin tuolla jo jonkun mainitsema kierteen halkaisija.

                Jos jollain on omat liitokset kestänyt alle tämän pituuden, niin hyvä homma. Mutta kenellekkään täällä sitä ei pitäisi mainostaa.

                Ruuvi-mutteri liitoksessa minimi on 0.8d jonka alle mentäessä väsymislujuus alkaa pienenemään oleellisesti.
                // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                Comment

                • NHB
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 1120

                  #23
                  Originally posted by mr.b
                  jengan pinta alaan,materiaalin ominaisuuksiin, jne. ei ole mun itse keksimä sääntö vaan ihan joidengin innssien laskelma. ei varmaan ole haitaksi jos on enemmän kun se 3 jenkaa, mutta se riittää teoriassa jos ovat virheettömät. (ovatko?)
                  Ok, jos kerta oikein inssien laskemaa...
                  Suosittele tuon tuloksen "laskeneelle" inssin reppanalle alan vaihtoa. On tainnut jäädä pari tekijää huomioimatta. Taas nähdään se, että lujuuslaskentaa ei kannata yrittääkkään ellei oikeasti ymmärrä mitä tekee. Teoreettisia tuloksia voit käydä katsomassa melkein jokaisesta suunnittelijan oppaasta. Niissä tuo pultin halkaisijan verran kierrettä on aika paljon esitetty tulos.

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17855
                    • PKS

                    #24
                    Äijät laskee jo täällä lujuuslaskelmia mutta kukaan ei ole sanonut sanallakaan eroja vanteiden pulttikohdan paksuudessa. Sen takia 10mm spacer ei välttämättä tarkoita 10mm pidempiä pultteja jos vanne ei ole sama kuin ne mihin alkuperäiset pultit on tarkoitettu.

                    Kierteiden määrää en muista, mutta riittävästi tuli Azeveihin 5mm spacerilla ja niiden mukana toimitetuilla pulteilla.
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                    ½
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • jmp2002
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 5727
                      • Rovaniemi

                      #25
                      Originally posted by Dualfun
                      Äijät laskee jo täällä lujuuslaskelmia mutta kukaan ei ole sanonut sanallakaan eroja vanteiden pulttikohdan paksuudessa. Sen takia 10mm spacer ei välttämättä tarkoita 10mm pidempiä pultteja jos vanne ei ole sama kuin ne mihin alkuperäiset pultit on tarkoitettu.

                      Kierteiden määrää en muista, mutta riittävästi tuli Azeveihin 5mm spacerilla ja niiden mukana toimitetuilla pulteilla.
                      Mietin ihan samaa.. aikaisemmin... Mutta kattoo ny vittu saako ees niit vanteita, kun gunther kadonu maan alle..
                      E30 325i Touring -89
                      E30 325i touring -88 m50tbo
                      G20 330e M-Sport -20

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3450
                        • Janakkala

                        #26
                        Originally posted by mr.b
                        3 täyskierrosta riittää täyteen lujuuteen teräksessä, edelyttäen että momentti on oikea ja jengat virheettömät. moniko vetää pyörän pulttit momentilla??

                        ps. liikamomentti heikentää jengaa..

                        NO HUH HUH 3kierrosta??? eli pultti uppoaa 4.5mm syvään otappa piruuttas viivotin käteen ja katto siitä älä nyt helvetissä tällästä väitä, kolme kierrosta?!?! paskan vitut

                        MINÄ ITSE vedän päivittäin KAIKKI bmw pyöränpultit momenttiin (100 +-10nm)
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • mr.b
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 169
                          • pietarsaari

                          #27
                          BMW 320iA Touring -95
                          Porsche 944 -86
                          Buell xb9r -03
                          Marin san rafael ~89
                          Jalat -70

                          Comment

                          • Martti
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 787
                            • Suomi

                            #28
                            Originally posted by Robi View Post
                            Jos noin paljon on kiinni niin on turhaa ostaa pidemmät. Eihän siitä ole mitään hyötyä että pultti menee läpi siitä kierteesä ja siellä on useampi kierre sisäpuolella käytännössä tyhjässä tilassa.

                            Edelleen se neljä kierrosta on riittävä...muu on plussaa.
                            nostetaanpas vanhaa keskustelua/väittelyä ylös.

                            mitä Robi ja muut on seuraavasta kombosta mieltä:

                            vanteiden mukana tulleet pultit kierreosaltaan 25mm ja menevät kiristettäessä 6kierrosta kiinni eli 9mm. nyt tarkoitus laittaa 6mm spacerit ja ois hyllyssä 28mm pultit. näillä pikaisesti laskien menisi 4kierrosta ja 6mm kiinni.
                            rengasliikkeessä suosittelivat, että 5kiekkaa pitäis upota pultti.

                            pitäiskö suosiolla tilata 30-35mm kierreosalla olevat pultit vai onko tuo 4kierrosta riittävä?

                            Comment

                            • Kouris
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 767

                              #29
                              Originally posted by Martti View Post
                              nostetaanpas vanhaa keskustelua/väittelyä ylös.

                              mitä Robi ja muut on seuraavasta kombosta mieltä:

                              vanteiden mukana tulleet pultit kierreosaltaan 25mm ja menevät kiristettäessä 6kierrosta kiinni eli 9mm. nyt tarkoitus laittaa 6mm spacerit ja ois hyllyssä 28mm pultit. näillä pikaisesti laskien menisi 4kierrosta ja 6mm kiinni.
                              rengasliikkeessä suosittelivat, että 5kiekkaa pitäis upota pultti.

                              pitäiskö suosiolla tilata 30-35mm kierreosalla olevat pultit vai onko tuo 4kierrosta riittävä?
                              No on syytä tilata pitemmät. Ei vittu mitä juttua; kolme kierrosta riittää.. joo joo.. kyl se nyt sillee kuiteki on että lähes pultin halkasijan verra on hyvä olla kierrettä. Eipä nuo navat kyllä yleesä oo niinkää paksuja kun pultin halkasija.

                              Comment

                              • Larry
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2002
                                • 646
                                • höpö

                                #30
                                Ite oon käsittäny että 1.5xpultin halkasia M20 asti saavuttaa maksimi lujuuden. Eli 10mm pultin tulisi upota 15mm kirteeseen, jolloin se on saavuttanut maksimi lujuuden jne.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎