Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tärkeää katsastus tietoa renkaista!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • madeiraschwarz
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 164
    • kpää

    Tärkeää katsastus tietoa renkaista!!

    Tässä on nyt täys varma vastaus kysymykseen miten ja millai auton lokasuojan tai kaaren täytyy rengasta peittää..

    Keskustelut käyty a-katsastusaseman päällikön kanssa ja saatu siitä hänen itse piirtämä selvitys jonka minä nyt sitten tässä vielä jäljensin..

    eli teksti kuuluu näin:

    auton navasta/akselin keski kohdasta mitataan 150mm ylöspäin josta saadaan taso A. Tasosta A otetaan pystytaso josta kallistetaan 30 astetta eteenpäin ja taas taaksepäin 50 astetta, näin muodostuu "kaari". Tämän kaaren täytyy peittää renkaan !!KIVEÄHEITTÄVÄ PINTA!! ELI KUVIO-OSA. Kaaren olkopuolelle saa jäädä vanteen reunaa ja renkaan sivu pullistuma.
    eli ne jokka tunkee autoonsa leveetä vannetta ja ns. kapeeta rangasta, se vanne saa tulla kaarista pihalle.
    Last edited by madeiraschwarz; 09-10-2006, 09:40.
  • madeiraschwarz
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 164
    • kpää

    #2
    siirto

    joku voi laittaa tän sitte parhaaseen mahdolliseen topickiin vaikka sitte stickynä tai jotain?

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4321
      • Kannus/Kokkola

      #3
      Kyllä tuli taas niin kusetettu olo. Mulle inssi väitti kivenkovaa, että VANNE ei saa tulla juuri noiden ylläesitettyjen raja-arvojen yli. Tästä puhutaan vielä. Taidampa laittaa ylileveet valssit katsastukseenkin alle Ihan vaan kiusalla

      Comment

      • juuze
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 1938
        • Oulu

        #4
        Ite oon kans taistellu 9x16" ja 225/45-setin kanssa konttorilla pariin otteeseen, vaan aina oon saanu tahtoni läpi. Ite oon ollu kans siinä käsityksessä, että renkaan kuvio ei saa näkyä lokarin alta ylhäältäpäin katsottaessa.
        Jussi
        F31 320xda & e39 530d Msport
        ex e87, e39, e34, e28 & e30

        Comment

        • Arto
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1079
          • Vaasa

          #5
          ite en oo saanu 9x16 vanteilla läpi, sillon inssi meinasi että on ohjausakselin ristikkonivelestä lähtien paikat väljänä, no sitten talvivanteet kitkoilla alle sen kummempia korjauksia tekemättä niin eipä ollu enää hätää, oli klapit hävinny kuin itestään. saatanan mulkut
          325tds -97
          GSX-R1000 -04

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            mikä järki siinä yleensä on että pitää laittaa semmonen yhdistelmä että vanne on ulompana kuin kumi...??? ei siis mitään järkeä... mä ainakin ostan aina semmosen renkaat jossa on vielä reunassa semmonen kohouma/suoja ettei vanne kolhiintuisi... ja vielä se että se on TODELLA ruman näköinenkin ku vanne on ulompana... piste piste piste...
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • Jaska.T
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1527
              • TaNpere

              #7
              Originally posted by GOOFY
              mikä järki siinä yleensä on että pitää laittaa semmonen yhdistelmä että vanne on ulompana kuin kumi...??? ei siis mitään järkeä... mä ainakin ostan aina semmosen renkaat jossa on vielä reunassa semmonen kohouma/suoja ettei vanne kolhiintuisi... ja vielä se että se on TODELLA ruman näköinenkin ku vanne on ulompana... piste piste piste...

              Ehkä sulla on vain huono maku näissä asioissa Omassa cabriossa on juuri tähän tyyliin venytetty kumi päälle eli 9" vanteelle 215/40 rengas ja on se niin hieno Voishan tuota kokeilla 205/40 kumejakin kun entiset loppuu

              G30 530e Msport
              -------------------------------------------------
              F30 330e Msport
              E60 525d Msport LCI
              E39 530d Touring
              Ex E46 320i coupé
              Ex AC Schnitzer S5 3.0d
              Ex ALPINA B6
              Ex E34 525i Touring
              Ex E36 328i Coupe
              Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
              Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
              Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
              Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
              Never Drive Faster Than
              Your GuardianAngel Can Fly

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Jaska.T
                Ehkä sulla on vain huono maku näissä asioissa Omassa cabriossa on juuri tähän tyyliin venytetty kumi päälle eli 9" vanteelle 215/40 rengas ja on se niin hieno Voishan tuota kokeilla 205/40 kumejakin kun entiset loppuu
                Eikös silti gummi pidä kaarista riippumatta olla asennettuna vanteelle STRO-normien mukaan...
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                • csimann
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 433
                  • (not available)

                  #9
                  Originally posted by Kilpuri
                  Eikös silti gummi pidä kaarista riippumatta olla asennettuna vanteelle STRO-normien mukaan...
                  Pitää. Ja kyseinen kirja löytyy jokaiselta katsastuskonttorilta. Tuosta voi katsella laillisia yhdistelmiä -->
                  Attached Files

                  Comment

                  • mr.b
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 169
                    • pietarsaari

                    #10
                    Originally posted by Kilpuri
                    Eikös silti gummi pidä kaarista riippumatta olla asennettuna vanteelle STRO-normien mukaan...
                    ...jos ei sitten löydy rengasvalmistajalta muita ehtoja, ne kun kumoavat STRO-normit
                    BMW 320iA Touring -95
                    Porsche 944 -86
                    Buell xb9r -03
                    Marin san rafael ~89
                    Jalat -70

                    Comment

                    • jmp2002
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 5727
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by Jaska.T
                      9" vanteelle 215/40 rengas ja on se niin hieno Voishan tuota kokeilla 205/40 kumejakin kun entiset loppuu
                      ffp:llä kehuivat et joku venyttänyt 195/45 kumen 9" vanteelle, siin alkaa jo olee kapia, mut kauheen korkee
                      E30 325i Touring -89
                      E30 325i touring -88 m50tbo
                      G20 330e M-Sport -20

                      Comment

                      • madeiraschwarz
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 164
                        • kpää

                        #12
                        Originally posted by csimann
                        Pitää. Ja kyseinen kirja löytyy jokaiselta katsastuskonttorilta. Tuosta voi katsella laillisia yhdistelmiä -->

                        Ja riippuen vanne ja rengas valmistajasta on 0,5" toleranssi..

                        eli millainen sivu profiili on renkaassa ja millainen vanteen ulko "huuli on muodoltaan.. jotkut vanteet sellaiset että siitä ns renkaan vannesuojahuulesta ei oo vi#¤/kaa hyötyä.. laittosit minkä levysen renkaan hyvänsä.. nimen omaan matalaprofiilirenkaas.

                        se taulukko on SUOSITUSTAULUKKO ei mikään jumalan sana..
                        itse en ole suomen LAISTA vielä löytäny rengas ja vanne lakia... siis vielä?

                        se on täysin katsastusmiehestä kiinni kokeeko se 0,5" heiton ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi.. esim 10x18" vantees 245/35 rengas..
                        suositustaulukos annetaan 10" vanteelle 255/35 rengas

                        245/35rengas on kokonaiset 3,5mm matalampi profiililtaan kuin 255/35. renkaan profiilinkorkeus kun vaikuttaa erittäin paljon siihen renkaan "sivupullistumaan" mikä taas vaikuttaa siihen miten rengas istuu vanteella. ja tämä 3,5mm ero ei voi muodostua ongelmaksi.
                        245/35 rengas on n.10mm kapeempi kuin 255/35 ja tämäkin ero kaventuu kun verrataan eri rengas valmistajia toisiinsa eri kokoisina.. on aivan erinäköistä "renkaan venyttämistä" kun 9x16" vanteille laitetaan 215/40 rengas tai kun 10x18 vanteelle laitetaan 245/35 rengas.

                        Ja vielä kerran se taulukko on suositustaulukko ei jumalansana! tietysti katsastusmies voi siihen ehdottomasti tukeutua jos ei muuta uskalla ja/tai on muuten mulkku.
                        Last edited by madeiraschwarz; 30-03-2006, 11:39.

                        Comment

                        • Jaska.T
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1527
                          • TaNpere

                          #13
                          Originally posted by Kilpuri
                          Eikös silti gummi pidä kaarista riippumatta olla asennettuna vanteelle STRO-normien mukaan...

                          Se kyllä on tiedossa että ei ole laillinen paketti mutta mitä väliä sillä sitten on? 3 kesää nuo on alla pyörinyt ja katsastuksessakin ollut alla ja jopa ratsiassa tutkivat renkaita Pääasia että näyttää hienolta Ja on tullut tuota stro opusta luettua kannesta kanteen kohtuullisen paljon työn puolesta eli sekin on hyvin tuttu .

                          G30 530e Msport
                          -------------------------------------------------
                          F30 330e Msport
                          E60 525d Msport LCI
                          E39 530d Touring
                          Ex E46 320i coupé
                          Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                          Ex ALPINA B6
                          Ex E34 525i Touring
                          Ex E36 328i Coupe
                          Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                          Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                          Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                          Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                          Never Drive Faster Than
                          Your GuardianAngel Can Fly

                          Comment

                          • mr.b
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 169
                            • pietarsaari

                            #14
                            yritin tuossa vähän ettiä rengasvalmistajien sivuilta 245+10" mutta tuntuu siltä kun heilläkin olisi se 9,5" maksimissa. muistaakseni joku oli saanut paperit marangonilta että käy 245 10"selle mutta esim heidän nettisivuilta ilmoitettiin myös 9,5"max.. sama dunloppilta ja bfgoodrich. micheliniltä en löytänyt tähän hätään mitään.. jos joku löytää jonkun valmistaja suositukset joiden mukaan 245+10" on ok niin ilmoittakaa ihmeessä! saattais rengas myynti kasvaa jonkun verran..

                            ittellä 205+8,5" ja 225+9,6" ja renkaat vanteet tulevta kaarista ulos vaikka taka kaaria levitetty ~1,5cm. (jätetty kuitenkin tahallaan niin että rengas vanne tulee ulos) katsastusmiehelle ilmoitin että 8/9 tuumasia ovat ja hän oli tyytyväinen ja rupes ihmettelemään sitä turboa konepellin alla
                            BMW 320iA Touring -95
                            Porsche 944 -86
                            Buell xb9r -03
                            Marin san rafael ~89
                            Jalat -70

                            Comment

                            • madeiraschwarz
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 164
                              • kpää

                              #15
                              Originally posted by mr.b
                              yritin tuossa vähän ettiä rengasvalmistajien sivuilta 245+10" mutta tuntuu siltä kun heilläkin olisi se 9,5" maksimissa. muistaakseni joku oli saanut paperit marangonilta että käy 245 10"selle mutta esim heidän nettisivuilta ilmoitettiin myös 9,5"max.. sama dunloppilta ja bfgoodrich. micheliniltä en löytänyt tähän hätään mitään.. jos joku löytää jonkun valmistaja suositukset joiden mukaan 245+10" on ok niin ilmoittakaa ihmeessä! saattais rengas myynti kasvaa jonkun verran..

                              ittellä 205+8,5" ja 225+9,6" ja renkaat vanteet tulevta kaarista ulos vaikka taka kaaria levitetty ~1,5cm. (jätetty kuitenkin tahallaan niin että rengas vanne tulee ulos) katsastusmiehelle ilmoitin että 8/9 tuumasia ovat ja hän oli tyytyväinen ja rupes ihmettelemään sitä turboa konepellin alla
                              täs olis goodyear sivuilta ote jossa näkyy että ainakin goodyear antaa 10x18" 245/35.. että silleen? itellä on just goodyearit
                              Last edited by madeiraschwarz; 09-10-2006, 09:40.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎