juu eihän siihen satasta kestä ajaa mut kyllä se kävely vauhdissa kolhuja
vähän kestää... niin ja on se vittumaista ku 7000 euron vanteilla oleva auto on parkissa yli metrin katukivestä...
Se on sitten vaan taidon tai rahan puutetta, kyllä ne kapeat kumit menee ihan samalla tavalla kanttarin viereen kuin leveemmätkin.
juu eihän siihen satasta kestä ajaa mut kyllä se kävely vauhdissa kolhuja
vähän kestää... niin ja on se vittumaista ku 7000 euron vanteilla oleva auto on parkissa yli metrin katukivestä...
Mä en usko että se kumireuna auttaa vaikka auto kulkisi ryömintä vauhtia...
Äläkä nyt helvetissä sano että sulla on 7 tontun vanteet E30:ssä... Jos oikeesti on niin muistuta että lyön sua korville kun nähdään seuraavan kerran...
Mäkin ansaitsen muutaman korvatillikan noista mun idiootti tuunauksista, mutta oikeesti hei, E30 M3:a löytyy Saksasta. Hakkaa se seittemän tonttua mielummin sellasta kohti kuin laitat johonkin vitun vanteisiin...
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
tai sitten joutuu stansaamaan vanne-koot itse.. munkin takavanteissa lukee 10"X16" mutta ei ne oo kun 9,6"... olisikohan menny kehät sekaisin kun kasasin ne...etuvanteetkin näyttää olevan leveemmät kun 8"...
Mihinkä kohtaan olette mitanneet ne vanneleveydet? Eli noissa vanteissahan on tietyt yleisesti sovitut kohdat mistä mihin mitataan ne leveydet. Eli ei muistaakseni ulommaisesta kohdasta ulompaan. Ja eihän nuo vanteiden sisälle merkityt merkinnät pidä välttämättä paikkansa 2- tai 3-osaisissa purettavissa vanteissa. Joku on voinut vaihtaa jo kehät isompiin. Lukin mullakin Mersun 12" x 17" 3-osaisissa Lorinserin vanteissa sisällä 10" x 17".. mutta niihin olikin vaihdettu 2" ulkokehän tilalle 4" kehä!
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Juu, sisäreunoista mitattu. sitä just tarkotin että kehiä on tullu veihdettua.. olivat 8"/10"X16" ja kun 10"vanteisiin olisi lähin koko ollut joku 245/45 (olis ollut vähän dragrace) niin päätin vaihtaa sisäkehät keskenään ja tulos oli ~8,5"/~9,6" ja siihen sitten 205/45 ja 225/40 niin oli paljon enemmän "guntheriä"
kunhan lumet alkais sulaan niin olis sama operaatio tähän mun "backup" autoon 8"/9,5"X16". 16mm eroa sisäkehissä...
BMW 320iA Touring -95
Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Marin san rafael ~89
Jalat -70
Mä en usko että se kumireuna auttaa vaikka auto kulkisi ryömintä vauhtia...
Äläkä nyt helvetissä sano että sulla on 7 tontun vanteet E30:ssä... Jos oikeesti on niin muistuta että lyön sua korville kun nähdään seuraavan kerran...
Mäkin ansaitsen muutaman korvatillikan noista mun idiootti tuunauksista, mutta oikeesti hei, E30 M3:a löytyy Saksasta. Hakkaa se seittemän tonttua mielummin sellasta kohti kuin laitat johonkin vitun vanteisiin...
no ei todellakaan oooooo ota nolla pois perästä niin sit on ehkä sopiva hinta kumien kans... eiku meinasin vaan ku tuolla ahtailla yks suuntasilla kaduilla ei mahdu ajamaan ku jätetään auto kauas kivetyksestä ku alla on jotku kalliit bling bling wing wang wongin alupallot... niin ja kyllä mulla ainakin on monesti naarmut estäny se kumireunus... mä vaan ajan auton parkkiin enkä sen kummemmin kyttäile että osuuko vai ei...
miten tähän muuten saa kuvan laitettua...
Tämänhän minä olen kertonut sinulle jo vuosia sitten, olisit uskonut viisaampaasi.. Vanteen tai renkaan kyljen ulos tulemisella ei ole mitään väliä. Ainoastaan kulutuspinnan kohdalla on merkitystä. Ja jos tulee liian ulos esim. takaosastaan niin roiskeläppiä asentamaan väliaikaisesti katsastukseen..
löytyykö jostain lakipykälää tai muuta mustaa valkosella jolla tämän vois todistaa katsastus sedälle? tyhjin käsin ei viitsi lähteä väittelemään että "foorumilla sanottiin"
Ei jumalaut... Haluan todellakin nähdä vaikka pienen videoidun otoksen kun tuo renkaan "vannesuoja" estää kävelyvauhdista vanteen reunan sorvaamisen jos se ajetaan kanttariin??? Siis ehkä silloin jos/kun 6"-levyiselle vanteelle on rykäisty joku +255 leveä rengas, jolloin kontaktin estää renkaan sivu/kulutuspinta, vaan nimen omaan niin että renkaan "vannesuojalla" on mitään käytännön merkitystä kun kanttariin ajetaan kunnon kontakti? Itse en ole yhtään vanteenreunaa saanut tässä tilanteessa säästymään, ja olen kuitenkin ajanut kesät/talvet alumiinisilla "erikoisvanteilla" vuodesta -85.
Aina on siivu reunasta lähtenyt olipa "suoja" tai ei jos kanttari on renkaan sivun kohdannut. Ainoa käytännön hyöty tuosta "suojasta" on ollut siis pyöriä varastoitaessa/siirrellessä sekä silloin kun rengas on puhjennut, jolloin vanteen reuna ei ole osunut asfalttiin. Ehkä se on voinut säästää myös muutamalta terävemmältä lovelta vanteen reunassa jos/kun vanteen on ajanut johonkin reikään/miinaan?
ffp:llä kehuivat et joku venyttänyt 195/45 kumen 9" vanteelle, siin alkaa jo olee kapia, mut kauheen korkee
Pitääpä kokeilla töissä jos jostain löytyis tollanen rengas mä en kyl usko et toi ois menny (kovin helposti tai ei ollenkaan) ainakaan 9x15 vanteelle. Mut enpähän väitä vastaan ennenkuin oon kokeillu.
Ei jumalaut... Haluan todellakin nähdä vaikka pienen videoidun otoksen kun tuo renkaan "vannesuoja" estää kävelyvauhdista vanteen reunan sorvaamisen jos se ajetaan kanttariin??? Siis ehkä silloin jos/kun 6"-levyiselle vanteelle on rykäisty joku +255 leveä rengas, jolloin kontaktin estää renkaan sivu/kulutuspinta, vaan nimen omaan niin että renkaan "vannesuojalla" on mitään käytännön merkitystä kun kanttariin ajetaan kunnon kontakti? Itse en ole yhtään vanteenreunaa saanut tässä tilanteessa säästymään, ja olen kuitenkin ajanut kesät/talvet alumiinisilla "erikoisvanteilla" vuodesta -85.
Aina on siivu reunasta lähtenyt olipa "suoja" tai ei jos kanttari on renkaan sivun kohdannut. Ainoa käytännön hyöty tuosta "suojasta" on ollut siis pyöriä varastoitaessa/siirrellessä sekä silloin kun rengas on puhjennut, jolloin vanteen reuna ei ole osunut asfalttiin. Ehkä se on voinut säästää myös muutamalta terävemmältä lovelta vanteen reunassa jos/kun vanteen on ajanut johonkin reikään/miinaan?
no sun tapauksessa ei varmaan auta muu kuin opetella ajamaan... kyllä se reunus ainakin mulla on suojannu monesti ja auttaahan siinä seki ku on madallettu ja renkaat ihan vinossa...
Niin, kuten olen koko ajan sanonutkin, mutta STRO = "rengasvannelaki", eli ei mikään vapaaehtoisesti noudatettavissa oleva suositus, vaan laki, johon tekee poikkeuksen ainoastaan mahdollinen rengasvalmistajan virallinen ilmoitus STRO-normeista poikkeavasta asennuksesta.
Jos lakia luetaan, niin luetaan sitä kuin lakia...
Et taida ny vaan hahmottaa mitä täs yritetään muodostaa.. ja ku sä viä itse toistuvasti hoet avainsanoja?... ekkai sä vaan oo juonu samaa kahvia kun Teelmäki? ajat kuule muuttuu.. ton normiston pohja on ajalta jolloin ajettiin 13" 155/90 vanteilla ja renkailla.. muutamas vuodes tos rengas kulttuuris suomessaki on tullut paljo muutoksia.. katsoo jo uusien autojenkin ensiasennusrengas kokoja.. 1986 vuonna nykyisen 2006 perhe auton perusrengaskoko olis ollu aika villi. enkä täs tarkottanu sua vaan niitä jokka näitä normistoja luo..
JA ihmiset muistakaa ny toi eka postaus ku tää vähä rönsyilee..
Et taida ny vaan hahmottaa mitä täs yritetään muodostaa.. ja ku sä viä itse toistuvasti hoet avainsanoja?... ekkai sä vaan oo juonu samaa kahvia kun Teelmäki? ajat kuule muuttuu.. ton normiston pohja on ajalta jolloin ajettiin 13" 155/90 vanteilla ja renkailla.. muutamas vuodes tos rengas kulttuuris suomessaki on tullut paljo muutoksia.. katsoo jo uusien autojenkin ensiasennusrengas kokoja.. 1986 vuonna nykyisen 2006 perhe auton perusrengaskoko olis ollu aika villi. enkä täs tarkottanu sua vaan niitä jokka näitä normistoja luo..
JA ihmiset muistakaa ny toi eka postaus ku tää vähä rönsyilee..
Tiivistettynä jos nyt vihdoin ymmärtäisit: Nyt ei ole kyse kenenkään mielipiteistä, sillä se on ihan yksi ja sama vaikka olisi päin vittua koko STRO-normisto sun ja mun ja monen muun mielestä, mutta asia nyt vaan on niin, että sitä luetaan kuin raamattua ja se todellakin on lähellä jumalansanaa katsastusasemalla kun menet muutoskatsastukseen. Sama pätee myös tienpäällä liikkuvaan poliisiin. Se on myös ihan sama mitä itket konttorilla Teelmäelle ja täällä foorumilla mulle, ne katsovat siitä huolimatta STRO-kirjasta sun renkaiden sopivuuden ja sopimattomuuden sun vanteisiin, ja yhtälailla mun ja monen muun! Ainoastaan renkaiden valmistajan virallinen ilmoitus poikkeavasta asennuksesta kelpaa niille tai lakimuutos. Tätä samaa olen koko ajan jauhanut ja silti sun mielestä en ole hahmottanut jotain. Mitä?
Tiivistettynä jos nyt vihdoin ymmärtäisit: Nyt ei ole kyse kenenkään mielipiteistä, sillä se on ihan yksi ja sama vaikka olisi päin vittua koko STRO-normisto sun ja mun ja monen muun mielestä, mutta asia nyt vaan on niin, että sitä luetaan kuin raamattua ja se todellakin on lähellä jumalansanaa katsastusasemalla kun menet muutoskatsastukseen. Sama pätee myös tienpäällä liikkuvaan poliisiin. Se on myös ihan sama mitä itket konttorilla Teelmäelle ja täällä foorumilla mulle, ne katsovat siitä huolimatta STRO-kirjasta sun renkaiden sopivuuden ja sopimattomuuden sun vanteisiin, ja yhtälailla mun ja monen muun! Ainoastaan renkaiden valmistajan virallinen ilmoitus poikkeavasta asennuksesta kelpaa niille tai lakimuutos. Tätä samaa olen koko ajan jauhanut ja silti sun mielestä en ole hahmottanut jotain. Mitä?
kirjoitetaan ny uudestaan ku äskönen postaus hävis jonnekin..
Tais tulla paistovahti ulos.. ei se mitään.. lue tä keskustelu läpi huolella ni sit rupee aukeen. muutama kaveri sen keksi jo alkuunsa, täytyy varmaan jatkaa niitten kans kait ja jatkaa muuttamien oleellisten juttujen ettimises.
PS. hyviä lukuhetkiä stro-kirjan kans.. saako sitä sellaisena kuvapainoksena kun raamattuakin saa sellaisena kokoperheenkuvaraamattuna? Älä stressaa. hymyä!
ja tosta itkemisestä.. jos sulla virallisessa talon piirustuksessa lukee että ovi on huoneen vasemmassa kulmassa niin on helvetin kivuliasta ja kallista juosta seinää päin monta kertaa.. avaa silmänsä ja ottaa askeleen sivuun käyttää sitä toimivaa ovea ja pääsee talosta ulos ja kertoon sille piirustuksen laatijalle miten se homma käytännös toimii.. tarpeeksi monta samanlaista vinkkiä piirtäjälle ja rupee rahaa ja miestä säilyyn.. näin ne asiat on ennenkin taipunu.. ku vähä mietit..
Enkä muuten aio kirjottaa tähän keskusteluun enää mitään.. joten saat vapaasti sanoo viimesen sanan jos siltä tuntuu.. mutta kirjota sit vasta ku.. tiedäthän?
STRO-rengasnormisto on pohjoismaisten lannanlevittäjien paskapaperia. Ainoa fakta mitkä renkaat voi laittaa millekin vanteille löytyy RENGASVALMISTAJILTA. STRO:sta voi katsoa niitä "suunnilleen sinnepäin" arvoja. Ja ääritapauksissa kannattaa varmistaa valmistajalta, minkä levyisille vanteille heidän renkaitaan voi asentaa. Lisäksi tulee huomioida että käytetty rengas on juuri oikean mallinen eli sama malliversio renkaasta jota myös valmistajan todistuksessa käsitellään.
Yhdentekevää ei ole myöskään RENGASPAINEET ja käytettävät AKSELIMASSAT. Eikä myöskään kaikki vanteet ole samanlaisia. Tyypillisesti kun leveälle vanteelle venytetään kapea rengas on huolehdittava riittävästä rengaspaineesta!!! Eli jopa 3,0 - 3,5 bar paine on turvallisuussyystä käytettävä.
Nimimerkillä 12" x 17" vanteella ollut 255/45/17, vaikka edes 265/40/17 rengasta ei ollut mitään mahdollista saada asennettua kyseiselle vanteelle. Okei, näytti paskalta mutta kyllä pysyi vanteella ainakin normaali ajossa. Alunperin rengasliike sanoi että 335/35/17 renkaan vaatisi ja sen jälkeen että 315 leveä on minimi. Kuulemma 275/40/17 olisi ollut kapein mitä olisi kannattanut edes yrittää asentaa. Sellainen oli tarkoitus kokeilla mutta eipä löytynytkään varastosta lupauksista huolimatta. Siksi tuli 255/45/17.
Ja esim. 10" x 17" vanteella ollut 235/45/17 rengas kitkarenkaana talviajossa ja kesällä 235/40/17 rengas ilman mitään ongelmia!! Vaikka kuinka lujaa, rallia, luisua yms..
Comment