Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tukitankojen helojen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    Tukitankojen helojen vaihto

    E39:ssa jarrut ravistaa vaikka levyt&palat on vaihdettu muutama kk sitten. Jostain luin, että E39:ssa väljät tukitankojen helat aiheuttavat ko. jarrujen ravistuksen ja hommasin uudet.

    Kuinka työläs homma nuo on vaihtaa? Osan ulkomuodosta päätellen nuo on "hakattu" tangossa olevaan reikään eli voinee olla aika lujassa entiset? Oisko vinkkejä vaihtotyöhön?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    ko.ongelma kuitenkin johtuu useimmiten poikittaisista alatukivarsista kuin pitkittäisissä reaktiotangoista? Onko varma että alatukivarsissa ei ole välystä?
    Onko ratti suorassa.

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by azvaltti
      E39:ssa jarrut ravistaa vaikka levyt&palat on vaihdettu muutama kk sitten. Jostain luin, että E39:ssa väljät tukitankojen helat aiheuttavat ko. jarrujen ravistuksen ja hommasin uudet.

      Kuinka työläs homma nuo on vaihtaa? Osan ulkomuodosta päätellen nuo on "hakattu" tangossa olevaan reikään eli voinee olla aika lujassa entiset? Oisko vinkkejä vaihtotyöhön?
      Joo niinhän ne kuulemma saattaa aiheuttaa jarrujen ravistusta. Itseä kiinnostaisi kans tuo vaihtotyön tekniikka. Jonkunlaista ulosvetäjää kai siihen joku on viritellyt...
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • mcly
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 354

        #4
        Originally posted by Hemi
        ko.ongelma kuitenkin johtuu useimmiten poikittaisista alatukivarsista kuin pitkittäisissä reaktiotangoista? Onko varma että alatukivarsissa ei ole välystä?
        Onko ratti suorassa.
        Joo eli poikittaiset alatukivarret aiheuttaa tota.. Itellä oli samantapainen juttu E34 kanssa. Reaktiotangon ei pitäs vaikuttaa siihen mitenkään.. Se idea on vaan pitää rengasta pitkittäissuunnassa paikallaan. Eli jos oot aivan varma että jarruista kolina ääni tulee niin sitten..
        Tosta vaihtotyöstä sen verran että kannattaa oikeesti varata aikaa.. Idea on kyllä helppo, muttereilla kiinni mutta riippumatta siitä millon ne viimeksi on vaihdettu niin lujassa on joka tapauksessa ellei jopa ruosteessa ne mutterin kierteet. Ilman ulosvetäjää homma on vieläkin vaikeampi suorittaa.
        Last edited by mcly; 27-04-2006, 10:21.

        Comment

        • azvaltti
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 89

          #5
          Allekirjoittaneelle on hiukan nuo tankojen nimet hakusessa, mutta alla lainaus motonetin kataloogista. Eli tuolla kerrotaan, että tukitankojen helat olisivat yhtenä syynä jarrujen ravistamiseen.

          ETUTUENNAN HELAT BMW 500-SARJA E39 96--03
          Hinta / 1 kpl
          500 E39 Tukitangon helasarja (1/auto, ei V8). . . . . . . . 18-2048 49.00 ???
          Vihje: Ylläm auttaa etujarrujen ravistukseen

          Eli kyseessä olisi liitteenä olevan kuvan nro 5 osa. (Lähde: http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05)
          Attached Files

          Comment

          • mcly
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 354

            #6
            Originally posted by azvaltti
            Allekirjoittaneelle on hiukan nuo tankojen nimet hakusessa, mutta alla lainaus motonetin kataloogista. Eli tuolla kerrotaan, että tukitankojen helat olisivat yhtenä syynä jarrujen ravistamiseen.

            ETUTUENNAN HELAT BMW 500-SARJA E39 96--03
            Hinta / 1 kpl
            500 E39 Tukitangon helasarja (1/auto, ei V8). . . . . . . . 18-2048 49.00 ???
            Vihje: Ylläm auttaa etujarrujen ravistukseen

            Eli kyseessä olisi liitteenä olevan kuvan nro 5 osa. (Lähde: http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05)
            Siis tuo tukitanko motonetissä on se reaktiotanko joka ei siis musta pitäisi yksistään vaikuttaa jarrujen vatkailuun. Etutukivarsista alatukivarsi taas ainakin minulla siihen vaikutti. Tosin kaikkien pieni väljyys voi yhdessä tehdä tuon.. Mutta siis niinkuin aiemmin todettu tuo tukitanko helalla on siis tuo reaktiotangoksi kutsuttu joka pitää rengasta pitkittäissuunnassa. Eli siis kun jarruttaa, ja rengas antaa periksi niin kyse on tuosta tukitangosta.

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by azvaltti
              Allekirjoittaneelle on hiukan nuo tankojen nimet hakusessa, mutta alla lainaus motonetin kataloogista. Eli tuolla kerrotaan, että tukitankojen helat olisivat yhtenä syynä jarrujen ravistamiseen.
              Kyllä tuo pitää paikkaansa, siis yhtenä syynä. Voit myös katsoa itse auton alta onko nuo helat haprastuneet... Tai siis ainakin mulle yks ammatikseen bemareita huoltava sanoi että nuo huonot reaktiotankojen helat voi aiheuttaa mm. juuri kuvailemaasi kevyen jarrutuksen tutinaa. Kait se syy voi myös löytyä tuolta alatukivarresta...
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • azvaltti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 89

                #8
                Oireet ilmenee juuri kevyesti jarrutettaessa. Esim. kun moottoritillä joku hyökkää viereiseltä kaistalta eteen ja joutuu hieman jarrulla hiljentämään vauhtia, niin ratti vatkaa kuin täryjyrä. Kun jarruttaa voimakkaammin, niin tärinä ei ilmene niin voimakkaana. Sellaisen olen myös pannut merkille, että kun rattia kääntää jarrutettaessa (esim. moottoritien rampille noustaessa ja kaarrettaessa), niin joskus tuota ravistusta ei ole lainkaan.

                Sikäli olisi järkeenkäypää, että juuri tukitankojen helojen väljyys aiheuttaisi jarrujen ravistuksen, koska eikös jarrutettaessa eturenkaiden aurauskulma pyri "aukeamaan" ja tätä aukeamista rajoittaa tukitangot? Ja väljät helat voisivat täten aiheuttaa ravistuksen...

                Comment

                • mcly
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 354

                  #9
                  Originally posted by azvaltti
                  Oireet ilmenee juuri kevyesti jarrutettaessa. Esim. kun moottoritillä joku hyökkää viereiseltä kaistalta eteen ja joutuu hieman jarrulla hiljentämään vauhtia, niin ratti vatkaa kuin täryjyrä. Kun jarruttaa voimakkaammin, niin tärinä ei ilmene niin voimakkaana. Sellaisen olen myös pannut merkille, että kun rattia kääntää jarrutettaessa (esim. moottoritien rampille noustaessa ja kaarrettaessa), niin joskus tuota ravistusta ei ole lainkaan.

                  Sikäli olisi järkeenkäypää, että juuri tukitankojen helojen väljyys aiheuttaisi jarrujen ravistuksen, koska eikös jarrutettaessa eturenkaiden aurauskulma pyri "aukeamaan" ja tätä aukeamista rajoittaa tukitangot? Ja väljät helat voisivat täten aiheuttaa ravistuksen...
                  Tossa tilanteessa sun kannattais kattoo ja koittaa vaikka jollain metalli putkella että mitkä tosiaan siellä edessä on löydällä.. lähinnä sen takia että löytyy sitten se oikea vika ettei kaikkea tarvii vaihtaa.. ilmottele sitten mikä siellä oikeesti heilu

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19178
                    • -

                    #10
                    E38:n etupään nivelien korjauksesta viisastuneena voin kertoa sen verran ettei niitä välyksiä sieltä huomaa kovinkaan helposti muuta kuin irroittamalla kyseiset osat. Itse käytin oman auton katsastuksessa eikä siellä löytynyt mitään välyksiä. Etupää kolisi kuitenkin niin pirusti ajaessa mukulakivikadulla, korotettuja suojateitä ylös ja alas jne. Täristänyt se ei pahasti mutta jonkin verran kuitenkin.

                    Yritin käydä kaverin kanssa katsomassa TI-hallin nosturilla mistä päin niitä välyksiä löytyisi. Mutta ei saatu varmuutta joten ajattelin että loppuu se vittuilu kun laitetaan kaikki uusiksi. Ostin kaikki reaktiotangot yms uutta ja nakkasin vanhoilla vesilintua. Niistä ässän muotoisista tangoista oli puslat melko kuluneet mutta ei vielä poikki kuitenkaan. Suorissa alumiinitangoissa oli puslat siedettävässä kunnossa myös. Mutta kaikkien neljän tangon pallonivelet oli lopussa. Yksi varsinkin oli sellaisessa kunnossa että ihme kun oli pysynyt paikoillaan! Ja kaikissa oli ehjät suojakumit ja ulospäin katsottuna täysin ehjiä.

                    Eli summa summarum - kerran se kirpaisee mutta osta silti kerralla kaikki etupään nivelet, puslat ja pelit ja pensselit uutta ja kerralla paikoilleen. Sitten ajaa taas sen 50 - 100tkm vähintään huoletta!
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #11
                      Mulla vapisi jarrutuksessa kun oli alatukivarren pallonivel väljä, ja kolisi mukulakivillä. Nivelessä ei tuntunut minkäänlaista välystä ennekuin oli etupyörät ilmassa, sitten tuntui helposti.
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by 525TDS Touring
                        Nivelessä ei tuntunut minkäänlaista välystä ennekuin oli etupyörät ilmassa, sitten tuntui helposti.
                        ..ja jos tuntuu että välystä ei millään löydy, pistäisin veikkaukseni noille reaktiotangon kumiheloille.
                        Last edited by Kentsu; 28-04-2006, 07:00.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • mcly
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 354

                          #13
                          Originally posted by Juhis
                          E38:n etupään nivelien korjauksesta viisastuneena voin kertoa sen verran ettei niitä välyksiä sieltä huomaa kovinkaan helposti muuta kuin irroittamalla kyseiset osat. Itse käytin oman auton katsastuksessa eikä siellä löytynyt mitään välyksiä. Etupää kolisi kuitenkin niin pirusti ajaessa mukulakivikadulla, korotettuja suojateitä ylös ja alas jne. Täristänyt se ei pahasti mutta jonkin verran kuitenkin.

                          Yritin käydä kaverin kanssa katsomassa TI-hallin nosturilla mistä päin niitä välyksiä löytyisi. Mutta ei saatu varmuutta joten ajattelin että loppuu se vittuilu kun laitetaan kaikki uusiksi. Ostin kaikki reaktiotangot yms uutta ja nakkasin vanhoilla vesilintua. Niistä ässän muotoisista tangoista oli puslat melko kuluneet mutta ei vielä poikki kuitenkaan. Suorissa alumiinitangoissa oli puslat siedettävässä kunnossa myös. Mutta kaikkien neljän tangon pallonivelet oli lopussa. Yksi varsinkin oli sellaisessa kunnossa että ihme kun oli pysynyt paikoillaan! Ja kaikissa oli ehjät suojakumit ja ulospäin katsottuna täysin ehjiä.

                          Eli summa summarum - kerran se kirpaisee mutta osta silti kerralla kaikki etupään nivelet, puslat ja pelit ja pensselit uutta ja kerralla paikoilleen. Sitten ajaa taas sen 50 - 100tkm vähintään huoletta!
                          Näinhän se on ja niin mäkin tein eli vaihoin kaikki sitten kerralla. Siinä tosin vaan mietin jälkeenpäin että ei oo halpaa lystiä että joku heiluu niin heittää kaikki uusiks Muuta kun kaikki on uutta tietää taas suunnilleen millon on seuraavan kerran vaihto edessä..

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19178
                            • -

                            #14
                            Originally posted by mcly
                            Näinhän se on ja niin mäkin tein eli vaihoin kaikki sitten kerralla. Siinä tosin vaan mietin jälkeenpäin että ei oo halpaa lystiä että joku heiluu niin heittää kaikki uusiks Muuta kun kaikki on uutta tietää taas suunnilleen millon on seuraavan kerran vaihto edessä..
                            Aivan! Mutta ei taatusti tarvitse mun omistusaikana enää samoja osia alkaa uusimaan tuonne etupäähän.. Meinaan en tosiaan ole ajamassa tuolla mitään 100tkm ja luulis vähintään 50tkm kestävän uudet osat - eikä muuten olleet mitään Italiassa tehtyjä..
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • 525TDS Touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 483
                              • Sahalahti

                              #15
                              Originally posted by Juhis
                              eikä muuten olleet mitään Italiassa tehtyjä..
                              Tää on ehdottomasti tärkein asia varmistaa, kun hommaa uusia osia.
                              Ex-525TDSa Touring -98
                              Ex-MB E220T CDi -02
                              E61 520D -09
                              F11 518d -16

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎