Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tukitankojen helojen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    #16
    No niin, nyt on helat vaihdettu ja enää ei jarrutettaessa tutise! Päältäpäin katsottuna helat oli kunnossa, mutta kun oikean peoleista helaa revin irti, tuli helan sisältä paskaista vettä tms.! Eli ulkoisesti noiden kuntoa on hankala todeta. Kuskin puolella oli myös pieniä murtumia kumissa...

    Helat muuten on aika lujasti kiinni tuossa reaktiotangossa. Sain ne irti tekemällä "prässin" 9€ tunkista ja muutamasta rautapalkista.

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #17
      Originally posted by azvaltti
      Helat muuten on aika lujasti kiinni tuossa reaktiotangossa. Sain ne irti tekemällä "prässin" 9€ tunkista ja muutamasta rautapalkista.
      Otitko reaktiotangot kokonaan irti helojen vaihtamiseksi? Jos mahdollista, laitahan kuvaa / kaaviota tuosta "prässistä".
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • azvaltti
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 89

        #18
        Joo, koko tanko pöydälle. Sen verran ahdasta tuolla on ettei kannata edes yrittää paikallaan. Se alapallonivel oli myös tiukalla, mutta lähtee sellaisella pallonivelen irroitushärvelillä + vasaralla kohtuu nätisti irti. Laitan kuvan "prässistä" jahka ehdin...

        Comment

        • Vee-eit
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 709
          • Turku

          #19
          Itse vaihdoin alla, kun mielestäni siinä oli hyvinkin tilaa. Porasin ensin kumit pois, sahasin puslan "yli" tulevat osat pois ja tukivarren sisään jäävän kehän poikki. Vanha pusla lähti pois. Sitten pari sopivaa holkkia, ruustukki ja iso vasara ja uusi pusla sisään. Liukasteeksi WD40.
          Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

          Comment

          • Nonii
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 209
            • Jyväskylä

            #20
            Helat mullakin vaihtoon seuraavaksi

            Alatukivarret ja levyt vaihdettu, tutina jarutettaessa jatkuu....vituttaa. Toivottavasti lähtee tutinat kun vaihtaa ne helat. Hallelujah
            Nykyinen: W204 220 CDI T

            Ex:

            Octavia RS
            E39 523
            E30 324
            E30 316

            Comment

            • azvaltti
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 89

              #21
              Tässäpä kuva "prässistä". Jos käytössä olisikin monttu/nosturi, voisi tuon ehkä saadakkin paikallaan vaihdettua, mutta ilman noita "pöydällä" homma on helpompaa... Lisäksi kannattaa muistaa laittaa tuo pusla oikein paikalle, eli puslan nuoli tangossa olevan merkin kohdalle ja molemmilta puolelta saman verran yli reiän eli keskelle tankoon nähden (minulla ylitystä tuli molemmille puolille 1,5cm).

              Ja siihen alapallonivelen irroittamiseen ei kannata ostaa Bilteman 5€ pallonivelen irroittajaa (kokemusta on) vaan sijoittaa sen ~20€, niin saa työkalun, joka kestää ja jolla sen saa helposti irti...
              Attached Files
              Last edited by azvaltti; 26-05-2006, 22:00.

              Comment

              • azvaltti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 89

                #22
                Originally posted by Nonii
                Alatukivarret ja levyt vaihdettu, tutina jarutettaessa jatkuu....vituttaa. Toivottavasti lähtee tutinat kun vaihtaa ne helat. Hallelujah
                Ennen kun ryhdyt helojen vaihtamiseen, tarkista että reaktiotangon pallonivel on ehjä (minulla oli). Meinaan vaan, että jos tuon huomaa jälkikäteen, on noita heloja aika vaikea saada ehjänä irti...

                Comment

                • Nonii
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 209
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by azvaltti
                  Ennen kun ryhdyt helojen vaihtamiseen, tarkista että reaktiotangon pallonivel on ehjä (minulla oli). Meinaan vaan, että jos tuon huomaa jälkikäteen, on noita heloja aika vaikea saada ehjänä irti...
                  Kuitti.
                  Nykyinen: W204 220 CDI T

                  Ex:

                  Octavia RS
                  E39 523
                  E30 324
                  E30 316

                  Comment

                  • Vee-eit
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 709
                    • Turku

                    #24
                    Jos reaktiotangon pallonivel on väljä, ei koko tangolla tee mitään. Sitten vaan rälläkällä tai sahalla puslan silmukka parista kohtaa melkein poikki ja kopautus vasaralla, hoblaa, pusla on irti.
                    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      #25
                      Perskeles

                      Tulipahan hommaa ihmeteltyä tämä aamupäivä, eikä yllättäen ihan putkeen mennyt ei...
                      Pienenä yllätyksenä aluksi tuli se että jarrujen jäähdytyskanava sekä osa sisälokasuojaa (vasemmalta) piti irroittaa kun se helan pultti lähtee ulos just siihen suuntaan eikä muuten mahdu. Noh pientähän tuo, mutta:
                      Jumaleissön, reaktiotangon nivel irti ja sitten ihmettelemään että miten helevata tämä tanko nousee sieltä iskarin alta pois, eli vaikka kuinka väänsin ja käänsin tankoa eri asentoihin niin aina kilisi se pallonivel iskarin alapäähän siten että en saanut kammettua tankoa sieltä irti, eli mikä helevatan kikka kakkonen tähän on olemassa? Iskarit näkyi olevan original BMW ja auto on 523 10/96 jos sillä on merkitystä... Pitänee jatkaa harjoituksia huomenna.
                      Edit: Ihmeessä kertokaa jos työn tekijällä ei tämän suhteen mitään ongelmia ollut, niin keskitän sitten ihmettelyn tuohon iskunvaimennin-nivel akselille, vaikka mulla ei varusteluettelon mukaan pitäisi mikään erikoinen jousitus ollakaan (paitsi tasonsäätö takapääss&#228.
                      Last edited by Kentsu; 06-06-2006, 14:20.
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • Vee-eit
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 709
                        • Turku

                        #26
                        Iskarin alapään kiinnityspultti löysäksi, iskaria vähän ylöspäin ja reaktiotanko mahtuu pois. Kun kokoat systeemiä, kiristä puslan pultti vasta kun auton paino on päällä. Muuten pusla kiertyy ja repeää.
                        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #27
                          Originally posted by Vee-eit
                          Iskarin alapään kiinnityspultti löysäksi, iskaria vähän ylöspäin ja reaktiotanko mahtuu pois. Kun kokoat systeemiä, kiristä puslan pultti vasta kun auton paino on päällä. Muuten pusla kiertyy ja repeää.
                          Jaa-a, no eikö tuossa nyt sitten olisi jousipuristimet tarpeen, vai kuinka olette keplotelleet? Jousihan painaa iskaria alaspäin...
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • Vee-eit
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 709
                            • Turku

                            #28
                            Löysää pulttia joka kiristää iskarin alapään napaan, laita sorkkarauta iskarin alapään ja reaktiotangon väliin ja väännä, sitten tajuat mitä tarkoitan. Kun auto on ilmassa, jousi ei paina iskaria ja napa pääsee liikkumaan alaspäin.
                            Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                            Comment

                            • misa
                              Newbiemmer
                              • Jan 2005
                              • 16

                              #29
                              kantsii myös tarkastaa pyörän laakerit että ei vaan ole väljyksiä.nimi merkillä kokemusta palat ja levyt ja kaikki helat vaihtaneena vika oli pyörän laakerissa.autona tosin e36 touring

                              Comment

                              • Kentsu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 1397
                                • Tuusula

                                #30
                                Originally posted by Vee-eit
                                Löysää pulttia joka kiristää iskarin alapään napaan, laita sorkkarauta iskarin alapään ja reaktiotangon väliin ja väännä, sitten tajuat mitä tarkoitan. Kun auto on ilmassa, jousi ei paina iskaria ja napa pääsee liikkumaan alaspäin.
                                Jees jees tajusin. Tällaisissa tapauksissa juolahtaa mieleen että ei se ihan kaikkea se buimurin inssi ole tajunnut miettiä loppuun asti. Eikö tuossa iskarin kiinnityksessä nyt voinut joustaa sitä senttiä ylöspäin notta kuluvien osien vaihto hieman helpottuisi, ilmeisesti ei, ja sillähän voi olla taas joku suurempi merkitys jota en tajua. Mutta jatketaan...
                                Edit:
                                Toisen puolen kerkesin nyt vaihtaa ohjeidenne armollisella avustuksella, iskarikin liikkui helposti. Huomenna taas (jos ei sada) toista puolta vääntämään. Suosiolla meniin pajalle tukivarren kans prässillä suorittamaan tuon helan irroituksen/kiinnityksen.
                                Last edited by Kentsu; 07-06-2006, 11:09.
                                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎